جمعه, ۱۵ مهر(۷) ۱۴۰۱ / Fri, 7 Oct(10) 2022 /
           
فرصت امروز

وقتی کسی سراغ گشت و گذار در گوگل می رود، در بهترین حالت فقط چهار تا لینک اول صفحه نتایج را زیر ذره بین خواهد برد. اگرچه گوگل در یک چشم به هم زدن چندین میلیون لینک برای کاربران پیدا می کند، اما کمتر کسی حتی حوصله مراجعه به صفحات بعدی را دارد؛ چه برسد به اینکه تمام نتایج را زیر و رو کند. بی شک اغلب ما چنین تجربیاتی در گوگل داشته ایم. بنابراین فهم اهمیت سئو در دنیای دیجیتال، دست کم برای من و شما، خیلی سخت نخواهد بود. 

سئو از آن دست مفاهیمی است که خیلی از کارآفرینان در طول روز بارها از آن استفاده می کنند. بعید است این روزها در یک گپ و گفت دوستانه حرف به سئو و تکنیک های طلایی آن کشیده نشود. به هر حال اینجا پای جذب کاربران میلیاردی گوگل در میان است و ماجرا اصلا شوخی بردار نیست. البته ماجرا درباره سئو همیشه به همان سادگی که کارآفرینان فکر می کنند، پیش نمی رود. همانطور که خیلی از طرفدارهای ورزش والیبال کلی از قوانین یا ریزه کاری های این ورزش دوست داشتنی را بلد نیستند، کارآفرینان زیادی هم در چهار گوشه دنیا فقط اسم سئو به گوش شان خورده است. اگر اینطور نبود، احتمالا این همه برند شکست خورده در زمینه سئو به چشم ما نمی خورد، مگر نه؟

سئو (SEO) چیست؟ همراه با بررسی مزایا و تکنیک های اجرای آن

کارشناس های مختلف در دنیای کسب و کار عادت دارند استراتژی های مختلف را یا خیلی ساده یا بی نهایت سخت ترسیم کنند. کافی است سری به دوره های آموزشی مختلف بزنید تا این تضاد عجیب را با گوشت و استخوان حس کنید. البته ما در روزنامه فرصت امروز اصلا چنین تکنیک هایی را قبول نداریم. اگر از مخاطب های پر و پاقرص ما باشید، خیلی خوب می دانید ما همیشه استراتژی های مختلف را به زبان خودمانی و بدون جا انداختن نکات کلیدی توضیح می دهیم. استراتژی سئو هم در این میان تافته جدابافته نیست. ما در این مقاله مثل یک کارآگاه حرفه ای سیر تا پیاز سئو را بررسی خواهیم کرد. اول از همه هم کارمان را با تعریف دقیق این مفهوم شروع می کنیم. بعد که کمی جلوتر رفتیم زیر و بم مزایای سئو محتوا در گوگل را هم بررسی خواهیم کرد. در نهایت هم با چند تا تکنیک برای بهبود وضعیت سئو کسب و کار شما ماجراجویی مان را تمام خواهیم کرد. خب اجازه دهید بدون هیچ توضیح اضافه ای یک راست برویم سراغ اصل مطلب.

مطلب مرتبط: فاکتورهای گوگل در سئوی محتوا چیست؟

سئو: یک تعریف برای شروع کار

سئو (SEO) چیست؟ همراه با بررسی مزایا و تکنیک های اجرای آن

کلاس درسی را در نظر بگیرید که در آن معلم برای بیان یک مفهوم کاملا تازه آن را بخش بندی کرده و با حوصله ای مثال زدنی هر کدام از بخش ها را توضیح می دهد. اشتباه نکنید، نه اینجا کلاس درس است، نه شما به دوران مدرسه برگشته اید. در عوض ما فقط قصد داریم برای فهم بهتر سئو سری به پشت پرده اش بزنیم. سئو در حقیقت خلاصه عبارت بهینه سازی موتور جست وجو (Search Engine Optimization) است. شاید در ابتدا این عبارت مثل اصطلاحات تخصصی در ژورنال های علمی به نظر برسد، اما ماجرا اصلا اینطوری نیست. از این نظر سئو مثل یک جنگجوی ناآشناست که علی رغم ظاهر غلط اندازش، قلبی از طلا دارد.

شما را نمی دانم، ولی ما که هنگام جست وجو برای تعاریف سئو کلی تعجب کردیم، چراکه هر کسی از راه رسیده یک تعریف برای این استراتژی دست و پا کرده است. انگار تعریف سئو نوعی تفریح یا بازی سرگرم کننده است. از آنجایی که ما در روزنامه فرصت امروز سئو را هیچ جوره نوعی بازی در نظر نمی گیریم، تعریف خاص خودمان را از این مفهوم داریم. از این نظر سئو فرآیند کمک به یک سایت یا محتوای آنلاین برای کسب رتبه بالاتر در نتایج گوگل است. مثلا وقتی شما عبارت ماشین اسپرت را سرچ می کنید، احتمالا چند تا لینک اول همیشه محتوای درجه یکی خواهد بود. دلیل این امر تلاش بی وقفه سایت های مورد نظر برای تولید محتوایی بی عیب و نقص است. الگوریتم پیشرفته گوگل هم با مشاهده تلاش چنین برندهایی بدون معطلی رتبه های برتر را به آنها هدیه می کند. ماجرا جالب شد، نه؟

بی شک عبارت بهینه سازی موتور جست وجو فقط به گوگل اشاره ندارد. شاید شما هم در بین دوستان تان کسانی را داشته باشید که هنوز هم از یاهو یا موتور جست وجوی بینگ استفاده می کنند، اما تعداد این افراد روز به روز در حال کاهش است. از این نظر گوگل مثل قهرمان بوکسی است که در مقایسه با او حتی یک ورزشکار هم به چشم نمی آید. پس همین اول کاری تمرکزتان را فقط روی این قهرمان همیشه برنده بگذارید. وگرنه الکی وقت و پول تان را هدر داده اید. 

چرا سئو مهم است؟

سئو (SEO) چیست؟ همراه با بررسی مزایا و تکنیک های اجرای آن

حالا که یک تعریف جمع و جور از سئو را یاد گرفتید، نوبتی هم باشد باید سری به مزایای آن بزنیم. کارآفرینان حرفه ای مثل تهیه کنندگان سینمایی تا از کیفیت یک فیلمنامه مطمئن نشوند، حتی دست به سیاه و سفید هم نخواهند زد. بنابراین قبل از اینکه حسابی بودجه تان را پای سئو خرج کنید، بد نیست سری به مزایای آن هم بزنیم. به هر حال بی گدار به آب زدن هیچ وقت نتیجه نمی دهد. پس اجازه دهید قبل از اینکه تیم تان در لیگ قهرمانان کسب و کار آخر شود، کمی مزایای سئو را با هم سبک و سنگین کنیم. 

ترافیک بیشتر برای سایت

سئو (SEO) چیست؟ همراه با بررسی مزایا و تکنیک های اجرای آن

چه کسی در دنیا مدیریت سایتی پرترافیک را دوست ندارد؟ حتی سایت های تفریحی هم افزایش تعداد کاربران را مثل رویایی شیرین تصور می کنند، چه برسد به سایت های تجاری که 24 ساعته دنبال مشتری جدید هستند. وقتی شما از سئو در تولید محتوا یا مدیریت سایت تان استفاده می کنید، از همان لحظه اول انقلابی در ترافیک سایت تان ایجاد خواهد شد.

اجازه دهید قبل از اینکه توضیحات نظری ما حسابی حوصله تان را سر ببرد، از یک مثال دم دستی استفاده کنیم. فروشگاهی را در نظر بگیرید که در راسته پرمشتری بازار قرار دارد. اگر این فروشگاه تازه تاسیس باشد، احتمالا کمترین مشتری در مقایسه با مغازه های قدیمی تر را خواهد داشت. حالا اگر مدیران فروشگاه قصه ما شروع به تبلیغات گسترده و بهبود کیفیت خدمات شان کنند، احتمالا دیر یا زود تعداد مشتریان شان سر به فلک خواهد کشید. باور کنید یا نه، ماجرا درباره سئو هم به همین ترتیب است. پس اگر دوست دارید سایت تان همیشه پر از مشتریان دست به نقد باشد، هیچ جوره بی خیال سئو نشوید!

مطلب مرتبط: 7 گام ایجاد محتوای سئویی

شهرت بیشتر در بازار

سئو (SEO) چیست؟ همراه با بررسی مزایا و تکنیک های اجرای آن

سئو همیشه با شهرت بیشتر برای برندها همراه است. از آنجایی که این روزها مردم برای سیر تا پیاز زندگی شان به گوگل تکیه می کنند، کسب رتبه های برتر در این غول دنیای آنلاین به معنای شهرت بالاتر در بازار خواهد بود. احتمالا برای شما هم پیش آمده هنگام خرید یک محصول به لینک های بالاتر در گوگل اعتماد بیشتری نشان دهید. با این حساب درک تاثیر رتبه بالاتر در گوگل بر روی شهرت برند اصلا مسئله پیچیده ای نیست. 

وقتی یک بازیگر صفر کیلومتر در فیلمی به کارگردانی اسکورسیزی بازی می کند، بی برو برگشت اعتبارش دوچندان می شود. هرچه باشد کارگردان های بزرگ همین طور الکی با یک بازیگر همکاری نمی کنند. از این نظر گوگل هم مثل همان کارگردان سختگیری است که به این سادگی ها رتبه های برتر را به شما نمی دهد. پس اگر دوست دارید شهرتی در این میان برای خودتان دست و پا کنید، سئو ابزار اصلی شما خواهد بود. وگرنه همیشه نقش سیاهی لشکر در میدان نمایش برندهای بزرگ را خواهید داشت؛ همین قدر ناامیدکننده.

بازگشت سرمایه بیشتر

سئو (SEO) چیست؟ همراه با بررسی مزایا و تکنیک های اجرای آن

بازگشت سرمایه یکی از نکات کلیدی در دنیای سئو محسوب می شود. بسیاری از برندها برای بازگشت سرمایه دست به هر کاری می زنند. ما در روزنامه فرصت امروز همیشه یک شعار قدیمی را سرلوحه کارمان قرار می دهیم. شعار مخصوص ما «بازگشت سرمایه با فعالیت اصولی» است. به زبان خودمانی، شما با رعایت دقیق تکنیک های برتر سئو بی برو برگشت سود هنگفتی به جیب خواهید زد. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا کارتان در عرصه سئو را شروع کرده و سودتان را چند برابر کنید. 

از آنجایی که این روزها خیلی از کارآفرینان با هزار زحمت سرمایه گذارهایی برای برندشان پیدا می کنند، تضمین بازگشت سرمایه بی نهایت مهم است. متاسفانه خیلی از کارآفرینان در این ماراتن حساس شکست خورده و کارشان با کلی سرمایه گذار عصبانی گره می خورد. در چنین اوضاعی سئو مثل یک قهرمان افسانه به شما برای بهبود اوضاع تان کمک خواهد کرد. 

مشتری بیشتر برای شما

سئو (SEO) چیست؟ همراه با بررسی مزایا و تکنیک های اجرای آن

از قدیم گفته اند هیچ گربه ای برای رضای خدا موش نمی گیرد. در دنیای کسب و کار هم برندها دست آخر دنبال سود خودشان هستند. البته این به معنای نگاه ابزاری صرف به مشتریان نیست. هرچه باشد برندهایی مثل اپل یا تویوتا آنقدر رفتار خوبی با مشتریان دارند که به مرور جزو بزرگی از زندگی آنها می شوند. نکته کلیدی در این بین جلب نظر مشتریان به طور حرفه ای است. ماجرا به بخش حساسش رسید، نه؟

برندهایی مثل گوگل اگر 100 سال هم در بازار فعالیت نداشته باشند، باز هم چیزی از شهرت شان کم نمی شود. دقیقا به همین خاطر قرار گرفتن اسم برند شما در کنار آنها صفر تا صدش سود خواهد بود. سئو به شما کمک می کند تا با قرار گرفتن اسم تان در کنار گوگل، آن هم صفحه نخست نتایجش، حسابی دل مشتریان را ببرید. شاید فکر کنید چنین کاری مثل عبور از هفت خان رستم است، اما ماجرا اصلا این طوری نیست، چراکه ما در کنارتان هستیم تا مثل آب خوردن دکمه سئو را برای برندتان فعال کنید!

مطلب مرتبط: چطور در عرصه سئو سریع تر نتیجه بگیریم؟

آشنایی با انواع سئو

سئو (SEO) چیست؟ همراه با بررسی مزایا و تکنیک های اجرای آن

در دنیای دیجیتال امروزی حتی ساده ترین کارها هم طوری تخصصی شده که نگو و نپرس. از آنجایی که سئو هم به نوعی فرزند خلف دنیای دیجیتال محسوب می شود، بحث درباره انواع آن خیلی دور از ذهن نیست. خب وقتی تولید محتوا کلی الگو یا دنگ و فنگ دارد، چرا سئو اینطور نباشد؟ ما در این بخش قصد داریم خیلی ساده و خلاصه انواع سئو را به شما معرفی کنیم. اینطوری با دست پر به بخش اصلی مقاله راه پیدا می کنید. 

سئو داخلی (On-page SEO)

سئو (SEO) چیست؟ همراه با بررسی مزایا و تکنیک های اجرای آن

سئو داخلی همانطور که از اسمش پیداست، به اعمال تغییرات و بهینه سازی در ساختار یک صفحه از سایت اشاره دارد. فرض کنید شما در سایت تان مطلبی درباره تعمیر قهوه سازهای خانگی دارید. سئو داخلی در این رابطه شامل ویرایش محتوا با استفاده از کلیدواژه های برتر و همینطور استفاده از تصاویر مناسب است. نتیجه کار هم ارزیابی بهتر الگوریتم گوگل از وضعیت سایت تان و به چنگ آوردن رتبه های برتر گوگل از سوی شماست. 

سئو خارجی (Off-page SEO)

سئو (SEO) چیست؟ همراه با بررسی مزایا و تکنیک های اجرای آن

وقتی از سئو خارجی حرف می زنیم، پا را از محدوده سایت مان فراتر گذاشته و مثل مارکوپلو دنبال سرزمین های تازه می گردیم. به زبان خودمانی، در سئو خارجی شما با همکاری بقیه سایت ها یا حتی استفاده از پتانسیل شبکه های اجتماعی دنبال افزایش ترافیک سایت تان هستید. معمولا چنین همکاری دوجانبه است. یعنی شما هم باید کمی سایت مورد نظر را به مشتریان تان معرفی کنید تا دو کفه ترازو با هم تراز شود. 

سئو تکنیکال (Technical SEO)

سئو (SEO) چیست؟ همراه با بررسی مزایا و تکنیک های اجرای آن

سئو تکنیکال به نوعی پدربزرگ همه الگوهای سئو محسوب می شود. شما در این حالت به جای اینکه تک تک صفحات سایت را بهینه سازی کرده یا دنبال همکاری با دیگران باشید، دستی به سر و گوش کل سایت تان خواهید کشید. مثلا افزایش سرعت سایت یکی از مثال های سئو تکنیکال است. بی شک هرکاربری در صورت مواجهه با یک سایت کند در کسری از ثانیه سراغ رقیبی دیگر خواهد رفت. پس بهبود اوضاع سئو سایت از نظر سرعت شما را در المپیک کارآفرینی حسابی جلو خواهد انداخت. کارهای دیگری مثل بهبود امنیت سایت، ارتقای رابط کاربری یا حتی ساختار طراحی سایت هم جزو سئو تکنیکال محسوب می شود. 

مطلب مرتبط: سرمایه گذاری بر روی سئو و افزایش ترافیک خرده فروشی ها

سئو در عمل: تکنیک هایی برای موفقیت در گوگل!

سئو (SEO) چیست؟ همراه با بررسی مزایا و تکنیک های اجرای آن

حالا که با انواع سئو هم آشنا شدید، باید کم کم سراغ بخش اصلی کارمان برویم. فکر می کنم دیگر طاقت تان برای آشنایی با تکنیک های اساسی در دنیای سئو به سر رسیده باشد. از آنجایی که ما اصلا دوست نداریم شما را منتظر بگذاریم، اجازه دهید بدون معطلی سراغ فهرست طلایی مان برویم. البته قبل از اینکه کارمان را در آن بخش شروع کنیم، باید یک نکته مهم را با شما در میان بگذاریم؛ از همان نکاتی که مربی ها قبل از ورود ورزشکاران به زمین مسابقه بیان می کنند.

عرصه کسب و کار این روزها بیش از هر زمان دیگری به دنیای دیجیتال نقل مکان کرده است. به همین خاطر تقریبا هر شرکتی در دنیا نماینده ای در این جهان مجازی دارد. شاید شما هنوز هم پیش خودتان فکر کنید سئو و حتی دیجیتال مارکتینگ فقط مخصوص کسب و کارهای آنلاین است. اگر اینطور فکر می کنید، باید حسابی ناامیدتان کنیم، چراکه این روزها سئو دیگر کسب و کار حضوری یا آنلاین نمی شناسد. پس لطفا بهانه های مختلف را کنار گذاشته و در هر کسب و کاری که هستید برای سئو بهتر آماده شوید. آن هم نه با هر تکنیکی، بلکه با دستپخت ویژه ما در روزنامه فرصت امروز!

پیدا کردن کلیدواژه های مناسب: شروع قدرتمند کار

سئو (SEO) چیست؟ همراه با بررسی مزایا و تکنیک های اجرای آن

سرمربی فوتبالی را در نظر بگیرید که اولین جلسه تمرینش با استعدادهای نوجوان را پشت سر می گذارد. بی شک اگر سرمربی قصه ما همینطور بی مقدمه یک توپ جلوی بازیکنان قرار دهد، هر کس با بی نظمی تمام شروع به بازی خواهد کرد. شاید چنین جلسه ای تفریح بی نهایت جذابی برای بازیکنان باشد، اما بی شک هیچ نتیجه درستی از آن حاصل نخواهد شد. دقیقا به همین خاطر خیلی از سرمربی ها جلسات اول را به توضیح مفاهیم اصلی مثل سانتر، پاس در عمق یا ضربه کات دار اختصاص می دهند. اینطوری در جلسات بعدی دست کم بازیکنان حرف مربی شان را متوجه خواهند شد. 

در دنیای سئو هم باید از مثال بالا نهایت استفاده را برد. اگر شما از آن دست کارآفرینانی هستید که خیلی اعتماد به نفس تان بالاست، باید همیشه حواس تان به نیمه خالی لیوان هم باشد، چراکه همین اعتماد به نفس های کاغذ اغلب اوقات کار دست آدم می دهد. ما در روزنامه فرصت امروز برای شروع ماجراجویی در دنیای سئو انتخاب کلیدواژه مناسب را برای تان کنار گذاشته ایم. قبول دارم آنقدر درباره سئو حرفه ای عجیب زده شده که خیلی ها آن را با نبردهای سخت اشتباه می گیرند، اما ما کارمان را در دو مرحله بی نهایت ساده دنبال خواهیم کرد. 

مرحله اول کار شما انتخاب کلیدواژه های مناسب و تهیه یک فهرست دقیق از آن است. بی شک روش های خیلی زیادی برای انتخاب فهرست کلیدواژه ها وجود دارد، اما دردسرهای هر کدام از دیگری بیشتر خواهد بود. توصیه ما در این بخش گذاشتن خودتان به جای مشتریان است؛ همین و بس!

وقتی شما خودتان را جای مشتریان می گذارید، خیلی خوب با کلیدواژه هایی که ممکن است از آنها استفاده کنند، آشنا خواهید شد. از آنجا به بعد هم دیگر کافی است کلیدواژه هایی که به ذهن تان می رسد کنار هم قرار دهید تا فهرست تان رنگ واقعیت به خود بگیرد. 

مرحله دوم کار شما استفاده از یک ابزار ارزیابی کلیدواژه ها برای الک کردن داده های اولیه است. بی شک اگر قرار بود همه کلیدواژه ها به کارتان بیاید، کارتان خیلی ساده می‎شد. از آنجایی که در دنیای کسب و کار مفهومی به نام کار ساده وجود ندارد، شما باید کمی به خودتان زحمت بدهید. ابزار پیشنهادی ما متعلق به موسسه Word Stream است. این ابزار در کسری از ثانیه میزان محبوبیت یک کلیدواژه، سطح رقابت در آن و نمونه های مشابه را پیش چشم تان قرار می دهد. نکته جالب اینکه استفاده از این ابزار پیشرفته با هوش مصنوعی حتی یک دلار هم هزینه روی دست تان نخواهد گذاشت. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا به آدرس «https://www.wordstream.com/keywords» بروید و کلیدواژه های موردنظرتان را ارزیابی کنید. قول می دهم دست آخر با چند تا کلیدواژه طلایی به ادامه مسیر قهرمانی تان خواهید پرداخت. 

مطلب مرتبط: تکنیک های سئو که باید آنها را کنار بگذارید

تولید محتوا برای کلیدواژه های انتخابی: وقتی همه چیز جدی می شود

سئو (SEO) چیست؟ همراه با بررسی مزایا و تکنیک های اجرای آن

خیلی ها فکر می کنند کلیدواژه ها فقط مخصوص محتوای اصلی سایت هستند. اگر شما هم جزو این دسته از کارآفرینان هستید، احتمالا تا همین جای کار هم کلی از فرصت های درخشش در گوگل را از دست داده اید. باور کنید یا نه، دیگر دوران سئو انحصاری برای محتوای سایت به تاریخ پیوسته است. این روزها شما باید حتی برای بخش «تماس با ما» در سایت تان هم کلیدواژه های خاصی داشته باشید. وگرنه کلاه تان پس معرکه خواهد بود. 

ما در روزنامه فرصت امروز برای کارهای سخت همیشه میانبرهای کلیدی داریم. اگر شما دنبال طراحی ساختار سایت تان به طور اصولی هستید، باید از برندهای بزرگ الگوبرداری کنید. هرچه باشد این برندها کلی بودجه و تیم سئو دارند. پس اگر ساختار سایت تان مثل آنها باشد، بدون حتی یک دلار هزینه اضافه رکورددار حوزه سئو خواهید شد. 

بعد از اینکه غول طراحی ساختار سایت به طور اصولی را شکست دادید، نوبت به تولید محتوا در سایت می رسد. البته نه هر محتوایی، بلکه محتوای مطابق با فهرست سئویی که در بخش قبل الک کردید. فرض کنید شما سایتی تخصصی در زمینه تیونینگ خودروهای اسپرت دارید. در این صورت احتمالا کلیدواژه هایی نظیر تیونینگ، آپگرید اتومبیل و اسم برندهای بزرگ تولید خودرو در سراسر دنیا فهرست تان را شکل می دهد. تولید محتوا پیرامون هر کدام از این کلیدواژه ها به شما برای جلب نظر دامنه ای از مشتریان کمک خواهد کرد.

یادتان باشد یک یا چند کلیدواژه هرگز قدرت تحول در وضعیت سایت شما را ندارد. پس یک فهرست بلندبالا لازم دارید تا با تولید محتواهای مختلف نظر هر کاربری را جلب کنید. اینطوری محتوای شما شبیه سه گانه پدرخوانده می شود؛ در حالی که محتوای بقیه سایت ها دست کمی از سریال های کلیشه ای ندارد. بی شک در این شرایط تا آخرین کاربر علاقه مند به حوزه کاری تان سراغ سایت شما خواهد آمد؛ به همین راحتی.

وقتی شما مشغول تولید محتوا پیرامون کلیدواژه های تان هستید، باید کمی تخصص‎تان را به رخ دیگران بکشید. بی شک در گوگل کلی مطلب دست دوم درباره هر موضوعی پیدا می شود. با این حال اگر شما کارتان را خیلی متفاوت جلو ببرید، ظاهر بهتری خواهد داشت. اگر هم با یکی دوتا کارشناس حرفه ای همکاری نمایید، دیگر مو لای درز محتوای تان نخواهد رفت. 

جاگذاری درست کلیدواژه ها: هر کلیدواژه سر جای خودش

سئو (SEO) چیست؟ همراه با بررسی مزایا و تکنیک های اجرای آن

شما تا اینجای کار هم کلیدواژه های درستی دارید، هم اینکه محتوای مناسبی با استفاده از آنها تولید کرده اید. احتمالا تا همین جا هم حس کامل شدن کارها به آدم دست می دهد، اما شما برای بهترین بودن باید کمی به راه تان ادامه دهید. حتی بعد از اینکه محتوای شما آماده شد، هیچ تضمینی برای قرار گرفتن در رتبه های برتر گوگل نیست، چراکه درک الگوریتم این غول آنلاین با آنچه شما از سئو در سرتان دارید، زمین تا آسمان فرق دارد. 

مطلب مرتبط: اجرای استراتژی های سئو با تکنیک های کاربردی

گوگل وقتی با میلیون ها لینک مختلف رو به رو می شود، قبل از اینکه کیفیت هر کدام را ارزیابی کند، سراغ جای گذاری کلیدواژه ها می رود. این یعنی شما باید به غیر از متن اصلی تان، در تیترها نیز از کلیدواژه تان سود ببرید. اینطوری گوگل مطمئن می شود محتوای شما الکی یا سرکاری نیست. 

ما در روزنامه فرصت امروز فقط به جای گذاری کلیدواژه ها در تیتر اصلی محتوا توجه نداریم. همانطور که یک فیلم در تک تک سکانس ها رنگ و بوی مشخصی دارد، شما هم در سئو محتوا باید همه جانبه عمل کنید. این یعنی تمام بخش های سایت تان باید حس و حال محتوای تازه داشته باشد. وگرنه کارتان حسابی گره می خورد. اگر دوست دارید یک بار برای همیشه از شر معمای جای گذاری کلیدواژه ها خلاص شوید، شش دانگ حواس تان را به نکات ذیل بدهید:

•    استفاده از کلیدواژه اصلی در تیتر صفحات (همان تیتر هر تب در مرورگر)

•    اضافه کردن کلیدواژه به آدرس URL سایت تا برای الگوریتم گوگل ساده تر به چشم بیاید. 

•    استفاده از کلیدواژه های مرتبط با سلیقه کاربران در 100 کلمه ابتدایی محتوای تان (در مورد محتوای ویدئویی باید در یک دقیقه اول از کلیدواژه ها استفاده شود)

•    استفاده از بک لینک (Backlinks) برای افزایش کاربرد محتوای سایت و حفظ کاربران در سایت برای مدتی بیشتر

اگر شما برای مدیریت سئو تک تک نکات بالا را با دقتی مثال زدنی دنبال کنید، خیلی زود کارتان خواهد گرفت. اینطوری دیگر لازم نیست نگران سختگیری های گوگل درباره رتبه دهی به لینک های سایت تان باشید. پس به جای اینکه فقط از کلیدواژه ها در تیتر اصلی استفاده کنید، تمام بخش های ممکن را مد نظر داشته باشید. اینطوری دیگر هیچ کس در دنیای کسب و کار به گردپای برندتان هم نخواهد رسید. 

حفظ کاربران در سایت برای مدت بیشتر: تکنیکی کلیدی و کمتر شناخته شده!

سئو (SEO) چیست؟ همراه با بررسی مزایا و تکنیک های اجرای آن

آیا تا به حال پیش خودتان فکر کرده اید چرا بعضی از سایت ها با وجود محتوایی تقریبا شبیه به هم از نظر کیفی رتبه های متفاوتی در گوگل کسب می کنند؟ یک جواب دم دستی برای این سوال باگ های الگوریتم گوگل است. خب وقتی بازی های کامپیوتری و حتی ربات های چت با هوش مصنوعی باگ می خورند، چرا الگوریتم گوگل اینطوری نباشد؟ البته ما در روزنامه فرصت امروز جواب دقیق تری برای این بحث داریم. از آنجایی که محتوای درجه یک در اینترنت خیلی زیاد است، گوگل فاکتورهای دیگری هم برای رتبه بندی سایت ها دارد. یکی از این فاکتورهای جانبی مهم هم مدت زمان حضور کاربران در سایت برندهاست. فکر می کنم حالا متوجه دلیل تفاوت وضعیت سئو سایت هایی با محتوای یکسان شده باشید، مگر نه؟

شما به عنوان یک بازاریاب دیگر فقط تولید محتوای درجه یک وظیفه تان نیست. در عوض استفاده از هر تاکتیکی برای حفظ کاربران در سایت نیز به سلسله وظایف تان اضافه شده است. قبول دارم معمای حفظ کاربران در سایت برند برای مدت بیشتر خیلی عجیب به نظر می رسد، اما تا وقتی برنامه درستی برای این کار داشته باشید، کارتان مثل ساعت دقیق پیش خواهد رفت. فرمول طلایی ما در این بخش برای حفظ مشتریان در صفحات سایت چیزی نیست به غیر از معجزه بک لینک ها. 

بک لینک ها در واقع ارجاعاتی هستند که شما از دل یک مطلب به مطالب دیگر سایت می دهید. مثلا اگر شما در صنعت رستورانداری فعالیت دارید، تولید محتوا درباره دستور پخت غذاهای مختلف نظر هر عشق غذایی را جلب خواهد کرد. در این میان شما باید نیم نگاهی به توضیح اصطلاحات و حتی معرفی غذاهای تازه در دل محتوای تان داشته باشید. البته کار به همین جا ختم نمی شود، چراکه معرفی هر غذا یا به طور کلی ایده جدیدی باید همراه با یک محتوای پشتیبان در سایت تان باشد. وگرنه کاربران برای پیدا کردن محتوا درباره آن غذا یا خوراکی سراغ سایت های رقیب تان خواهند رفت. 

شاید فکر کنید بحث بک لینک ها خیلی به سئو سایت ربطی ندارد. در این صورت باید کمی موشکافانه تر درباره الگوریتم گوگل با شما حرف بزنیم. گوگل خیلی خوب رضایت کاربران از سایت ها را درک می کند. یکی از فاکتورهای مهم در این بین هم میانگین وقتگذرانی کاربران در سایت هاست. منطق گوگل در اینجا مثل یک معلم ریاضی کاملا روشن است؛ وقتی کاربران وقت بیشتری در یک سایت می گذرانند، یعنی از محتوای آن خوشحال شده یا دست کم آن محتوا به کارشان آمده است پس هیچ دلیلی ندارد شما این معیار مهم را در سئو محتوا نادیده بگیرید. 

هرچه دامنه محتوای سایت شما بیشتر باشد، کارتان شبیه یک دایره المعارف بزرگ خواهد شد. به زبان خودمانی، محتوای بیشتر که اتفاقا با بک لینک های مختلف به هم مرتبط شده اند، کاربران را مدت زمان بیشتری در سایت تان نگه خواهد داشت. البته در اینجا خبری از غل و زنجیر نیست، بلکه پای محتوای جذاب و صدالبته کاربردی در میان است!

مطلب مرتبط: توصیه طراحان وب برای کارشناس های سئو

استفاده از بخش پیشنهادهای گوگل: میانبری کلیدی برای سئو بهتر

سئو (SEO) چیست؟ همراه با بررسی مزایا و تکنیک های اجرای آن

اگر از ابتدای مقاله با ما همراه بوده باشید، احتمالا مشاهده بحث درباره کلیدواژه ها در اینجا حسابی غافلگیرتان خواهد کرد. هرچه باشد بحث درباره این نکات خیلی وقت است تمام شده و دیگر نباید خبری از آن باشد. پس این همه سر و صدا برای چیست؟ جواب ما به چنین سوال مهمی کوتاه ترین نمونه تاریخ است: تغییر سلیقه کاربران.

اگر از شما بپرسیم تغییر سلیقه کاربران را چطور پیگیری می کنید، چه جوابی خواهید داشت. شاید یک جواب حاضر و آماده کپی کردن از روی دست برندهای بزرگتر باشد. خب غول های بازار همیشه ترندها و تغییرات سلیقه مشتریان را زودتر از بقیه متوجه می شوند. البته این جواب خیلی چنگی به دل نمی زند، چرا که عملا شما را یک گام از رقبا عقب تر نگه می دارد. میانبر ما در این میان نه چشم داشتن به حرکات مهره های حریف در شطرنج کارآفرینی، بلکه استفاده از اطلاعات گوگل است. ماجرا به بخش هیجان انگیزش رسید، نه؟

اگر تا حالا حتی یک بار هم که شده در گوگل مطلبی را جست وجو کرده باشید، خیلی خوب می دانید هوش مصنوعی گوگل به محض اینکه یک کلمه را تایپ کنید کلی عبارت مناسب نشان تان می دهد. این عبارت ها در واقع جست وجوهای پرطرفدار و مشابه کلیدواژه ابتدایی شماست. بنابراین اگر شما هم دنبال چنین محتوایی باشید، کارتان به سرعت راه خواهد افتاد؛ به همین سادگی!

بی شک کارآفرینان یا بازاریاب ها در دنیای کسب و کار دنبال جست وجوی  راحت تر برای خودشان نیستند. در عوض عبارت های توصیه شده گوگل ایده خوبی برای تولید محتوا از سوی آنها خواهد بود. هرچه باشد وقتی کاربران جست وجوهای جدید دارند، یعنی نیاز به نوعی محتوای تازه احساس می شود. خب چه زمانی برای جلب نظر کاربران بهتر از وقتی که آنها نسبت به محتوای جدید احساس نیاز می کنند؟

اگر شما وقت اضافه در طول روز دارید، اندکی گشت و گذار در گوگل کلی ایده دست اول برای تولید محتوای سئو شده جلوی پای تان قرار می دهد. این طوری شما هم از وقت های مرده تان نهایت استفاده را برده اید هم دیگر با کابوس کمبود ایده برای تولید محتوای سئو شده رو به رو نخواهید شد. خب هرچه باشد تمام بازاریاب ها دوست دارند مثل رمان نویس های مشهور تک تک محتوای شان حسابی پربیننده باشد. ارزیابی جست وجوهای پیشنهادی گوگل در این میان نوعی کمک اضافی به شما خواهد بود. 

خداحافظی با صفحات به درد نخور: به وقت خانه تکانی

سئو (SEO) چیست؟ همراه با بررسی مزایا و تکنیک های اجرای آن

بعضی از صفحات در سایت شما نه تنها هیچ ترافیکی جذب نمی کنند، بلکه فقط نقش سیاهی لشکر را دارند. اینطور صفحات در حالت کلی بر روی سرعت بارگذاری سایت تاثیر منفی داشته و در یک کلام بار اضافه هستند. همانطور که یک رمان نویس باید تا جای ممکن شخصیت های اضافی را از داستان حذف کند، شما هم باید هر چند وقت یکبار با خانه تکانی حسابی کارتان را بهبود بخشید. اینطوری بار اضافه محتوا از روی دوش تان برداشته خواهد شد. به علاوه، جای خالی برای محتوای تازه هم پیدا می شود. 

مطلب مرتبط: توصیه های سئو برای کارآفرینان تازه کار

توصیه ما در این بخش بی نهایت ساده است؛ شما قرار نیست محتوای به درد نخور در سایت تان را تحمل کنید. همانطور که کاربران وقت اضافه برای مشاهده محتوای کلیشه ای شما ندارند، شما هم نباید با مماشات صفحات به درد نخور سایت تان را تحمل کنید، چراکه این کار فقط گوگل را نسبت به شما بدبین خواهد کرد، نه چیزی بیشتر!

شعار گوگل در رتبه بندی سایت ها اولویت کیفیت بر کمیت است. با این دست فرمان گوگل یک صفحه عالی در سایت شما را به هزاران صفحه بی کیفیت ترجیح خواهد داد. پس بی‎خودی با طراحی صفحات مختلف وقت خود و دیگران را نگیرید. در عوض اختصاص وقت بیشتر به طراحی صفحات شما را بدل به برند محبوب گوگل خواهد کرد. 

این روزها ابزارهای زیادی برای ارزیابی وضعیت صفحات سایت در دسترس بازاریاب ها قرار دارد. شاید مشهورترین ابزار در این میان گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) باشد. این ابزار کلی امکانات ریز و درشت دارد که حتی به فکر بازاریاب ها هم نمی رسد. یکی از این امکانات ارزیابی دقیق وضعیت صفحات مختلف سایت شماست. اینطوری شما در یک چشم به هم زدن صفحات تنبل و به درد نخور سایت تان را پیدا خواهید کرد. از آنجا به بعد هم فقط باید روی دکمه حذف صفحات به درد نخور کلیک کنید؛ همین و بس.

آپدیت محتوای قدیمی: بازآفرینی موفقیت های قبلی

سئو (SEO) چیست؟ همراه با بررسی مزایا و تکنیک های اجرای آن

یک قهرمان افسانه ای در مسابقات تیراندازی روزی بالاخره بازنشسته خواهد شد. آن وقت احتمالا کیفیت بازی ‎اش تا حدی پایین آمده که حتی بازیکن های آماتور هم او را شکست می دهند. شاید فکر کنید چنین موقعیت هایی دیگر سیگنالی قوی برای بازنشستگی محسوب می شود، اما اگر قهرمان قصه ما یک بازنگری اساسی در تاکتیک های بازی ‎اش داشته باشد، شاید چند سال دیگر هم در کورس قهرمانی باقی بماند. این مثال نه تنها برای دنیای ورزش، بلکه عرصه تولید محتوا یا سئو هم مصداق دارد. 

هر محتوایی دیر یا زود از مد می افتد. آن وقت در بهترین حالت کنار بقیه پست های آرشیوی سایت خاک خواهد خورد. توصیه ما در این میان آپدیت محتوای قدیمی در سایت با چاشنی اطلاعات تازه است. اینطوری شما بدون هیچ زحمت خاصی محتوای‎ تر و تازه خواهید داشت. 

قبول دارم اضافه کردن اطلاعات تازه به محتوای قدیمی کار خیلی ساده ای نیست، اما هرچه باشد این کار از تولید یک محتوای کاملا جدید راحت ‎تر خواهد بود. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و سری به آرشیو محتوای سایت تان بزنید. 

سخن پایانی

سئو (SEO) چیست؟ همراه با بررسی مزایا و تکنیک های اجرای آن

دنیای سئو آنقدر بزرگ هست که هر کارآفرینی در آن حس یک گمشده را داشته باشد. البته شما با این مقاله دیگر چنین استرس فرسایشی را نخواهید داشت. دست کم یک تعریف دقیق از سئو، اهمیت و انواع آن را یاد گرفته اید. در کنار اینها چند تا از بهترین تکنیک های سئو برای سایت برندتان را هم فوت آب هستید. از این به بعد همه چیز به تلاش خودتان بستگی دارد. 

مطلب مرتبط: بهترین تکنیک های سئو برای کسب و کارها

من و همکارانم در روزنامه فرصت امروز امیدواریم نکات مورد بحث در این مقاله کمکی هرچند کوچک به شما برای آشنایی با سئو کرده باشد. قول می دهیم خیلی زود با توضیح بخش های جانبی این دنیای ناشناخته بیشتر با شما همراه شویم. تا آن زمان اگر سوالی داشتید، از طریق یکی از پل ‎های ارتباطی ما را در جریان بگذارید. 

منابع: 

https://ahrefs.com

https://neilpatel.com

https://www.wordstream.com

https://backlinko.com

برچسب ها : اصول کسب و کار
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/3GqWLXBX
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
با ما در ارتباط باشید

شبکه های اجتماعی
           
كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1399/2020
بازگشت به بالای صفحه