جمعه, ۱۰ فروردین(۱) ۱۴۰۳ / Fri, 29 Mar(3) 2024 /
           
فرصت امروز
 تحقیقات علمی در رابطه با تاثیر مثبت اگزاست فن در جلوگیری از انتشار کرونا

آیا استفاده از هواکش صنعتی در جلوگیری از انتشار کرونا تاثیر دارد؟

3 سال پیش ( 1399/10/17 )
 

در این مطلب در رابطه با نقش استفاده از یک وسیله تهویه هوای ساده هم چون دمنده ها یا ایرو بلوئر ها و یا اگزاست فن ها و به قول معروف هواکش ها و تاثیر آن ها در جهت جلوگیری از انتشار ویروس کووید 19 در یک محیط مطالبی علمی را مطرح می کنیم.

همانطور که میدانید ویروس کرونا به طور ذاتی از طریق هوا البته با دخالت و حضور عامل انسانی منتقل می گردد. لذا داشتن وسیله تهویه هوای مناسب می تواند تاثیری به سزا بر روند انتشار و مسری بودن این بیماری و همچنین ویروس داشته باشد و نمی توان به هیچ وجه اهمیت این موضوع را نادیده گرفت.

آیا استفاده از هواکش صنعتی در جلوگیری از انتشار کرونا تاثیر دارد

نقش اگزاست فن در محیط های بسته

در برخی از مقالات علمی ادعا شده است که داشتن یک اگزاست فن مناسب برای محیط های بسته و همچنین بهره مند بودن از وجود یک هوای دارای میزان درجه کیفیت بالا می تواند روند انتشار ویروس هایی همچون سارس و یا سارس کووید 2 را به خوبی مهار نماید، از آن جایی که ویروس کووید 19 شباهت های بسیار زیادی به این ویروس سارس داشته یا به عبارت دیگر از موارد جهش یافته همان ویروس به شمار می رود، تصور عمومی بر این است که همین استفاده از هواکش صنعتی مناسب و داشتن هوای با کیفیت در محیط های بسته می تواند تا میزان بسیار زیادی بر روی روند انتشار این بیماری تاثیر گذار باشد.

البته نباید موارد جانبی و تاثیر گذار در این بین را از قلم انداخته یا نادیده بگیریم، مواردی همچون نقشه و میزان فضای داخلی اتاق یا محیط، داشتن یک سیستم تهویه هوای (HVAC) مطلوب دقیق و استاندارد و برخوردار از کیفیت مناسب و برخوردار بودن از یک فیلترینگ هوای خوب از دیگر نکات با اهمیتی است که لازم خواهد بود تا لحاظ گردیده و برای عنوان یک نظر دقیق و درست همگی آن ها را رعایت نمود.

ادعای طراحان دستگاه های تهویه هوا

در این بین انجمن سازنده و طراحان دستگاه های تهویه هوای ایالات متحده (ASHRAE) نیز صحنه را خالی نگذاشته و ادعاهایی را نیز در این میان داشته اند که البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که هنوز صحت این ادعاها به صورت رسمی و با دلایل علمی و منظقی اثبات نشده است.

ولی خوب ادعاهای آن ها را در این جا از نظر می گذرانیم در کل انجمن مهندسان سازنده دستگاه های تهویه هوا در ایالات متحده آمریکا ادعا نموده است که داشتن یه سیستم تهویه هوای مناسب می تواند بهترین وسیله در جهت جلوگیری از انتشار ویروس کووید 19 قلمداد گردد، دقیقا نیز مبنی این ادعا همان جمله ای است که بالاتر به ان اشاره نمودیم، یعنی چون می شود ویروسی که نقش نیای ویروس کووید 19 را دارد یعنی همان ویروس سارس – کووید 2 را می شد به کمک تهویه هوای مناسب محدود ساخت، می توان این کار را با ویروس کووید 19 نیز انجام داد که البته همان گونه که عنوان شد این ادعا هنوز اثبات نشده است.

استفاده از اگزاست فن برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا

بر همین اساس این مهندسان ادعا دارند که برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا در منازل لازم است تا شما سیستم مهندسی تهویه هوای داخلی منزل خود را تغییر دهید. و همین تغییر در سیستم تهویه هوا باعث می شود تا از طریق رسانیدن هوای استاندارد و مناسب و البته سالم به شما برای تنفس و زندگی کردن، به میزان زیادی می توان جلوی انتشار ویروس کرونا از طریق هوای آلوده ای که ممکن است وارد خانه گردد را گرفته و به این ترتیب میزان خطرات جانی را برای افراد ساکن در آ ن محیط مورد نظر را به میزان بسیار زیادی کاهش داد.

البته باید این نکته را گوشزد نماییم که بر اساس این نظریه ویروس کرونا می تواند در مکان های سرد منتشر گردیده و در صورتی که ما در فصل سرما گرمای مطلوبی را در فضای داخلی منازل ایجاد نماییم ویروس کرونا قادر به انتشار در آن محیط نبوده و نمی تواند باعث ایجاد بیماری در محیط مورد نظر گردد. نباید فراموش کنید که هیچ کدام از این موارد ثابت نگردیده و در ضمن این ویروس نشان داده است که در هوای گرم نیز می تواند توانایی بسیار زیادی در امر از پای دراوردن انسان ها داشته باشد.

در واقع باید گفت نقش اگزاست فن در کنترل و کاهش میزان انتشار بیماری کرونا در کاهش شرایط زیست بیماری کرونا در محیط می باشد. برای این کار لازم است میزان هوایی به مراتب بیشتر از شرایط عادی از فضای بیرون به داخل منزل وارد شود، به عبارت بهتر، بهترین و موثر ترین استراتژی در این میان اوردن هوای تازه بیشتر به محیط های بسته خواهد بود. این کار را می توان از طریق هواکش های دمنده به خوبی انجام شود.

تمهیدات پیشگیرانه برای شیوع کرونا

البته تمامی این موارد یعنی استفاده از اگزاست فن مناسب (دستگاه های هواکش دمنده) در شرایطی می تواند موثر باشد که سایر تمهیدات پیشگیرانه را نیز رعایت کنیم، از جمله تمهیدات پیشگیرانه ای که می تواند یا همان قادر است برای کاهش احتمال ابتلا تا حدود بسیار زیادی موثر باشد همچون :

  • غربالگری افراد بیمار از میان افراد سالم
  • رعایت فاصله از سایر افراد در محیط های بسته به خصوص
  • کاهش میزان عدد تراکم در محیط های داخلی
  • شستن دست ها در فواصل زمانی مختلف
  • استفاده از ماسک و سایر پوشش های مناسب دهان و بینی علی الخصوص
  • و البته رعایت پروتوکل های بهداشتی و شستشوی وسائل و دست ها همگی از موارد بسیار با اهمیتی است که لازم خواهد بود تا در کنار استفاده از یک هواکش دمنده مورد استفاده قرار گیرد.

نصب اگزاست فن

در شرایط کنونی بهتر است همواره جانب احتیاط را رعایت نموده و با توجه به توصیه های کارشناسان نصب دستگاه های هواکش را در منزل و یا محل کار خود به انجام برسانید. کارشناسان گروه فنی شرکت تهویه آماج در این رابطه همواره آمادگی لازم جهت رفع مشکلات شما مشتریان عزیز و همچنین پاسخ گویی به سئوالات شما در همین رابطه را دارا می باشند.

کارشناسان فنی شرکت تهویه آماج (www.tahvieamaj.com ) همواره آمادگی لازم را در این رابطه دارا بوده و می توانند هم نکات فنی دستگاه هواکش دمنده شما را در نظر گرفته و هم این که به خوبی شرایط و موقعیت محیط اطراف منزل و یا محل کار مورد نظر را در نظر گرفته و بسته به شرایط به نحوی مطلوب و ایده آل هواکش دمنده مورد نظر شما را در وضعیتی استاندارد در محل مورد نظر شما نصب نمایند، در این شرایط نه تنها بازدهی بهداشتی و سلامتی هواکش دمنده مورد نظر چندین برابر خواهد شد، بلکه حتی می توان این ادعا را مطرح نماییم که به این وسیله شما میزان بازدهی و کارکرد دستگاه هواکش خود را تا چندین برابر افزایش نیز خواهید داد.

فیلتر هواکش صنعتی

یک نکته که از سوی این انجمن مهندسان توصیه می گردد، استفاده از فیلتر در هواکش صنعتی می باشد، فیلتر توصیه شده از سوی متخصصین امر فیلتر MERV 13 می باشد. متخصصان و مهندسان انجمن ASHRAE به شدت بر نقش این فیلتر در تهویه هوای داخلی و همچنین از بین بردن شرایط مساعد زیست ویروس ها در محیط ها تاثیر گذار بوده و یک وسیله بسیار موثر در این زمینه معرفی شده است.

تعویض شدن فیلتر در فواصل زمانی مناسب و منظم و همچنین در صورت مشاهده مسدود شدگی مسیرهای عبور داخلی و یا سطح فیلتر از دیگر موارد این دست از توصیه ها می باشد، به یاد داشته باشید که در صورتی که فیلتر هواکش صنعتی شما دچار گرفتگی و انسداد باشد، در این صورت، وجود آن به هیچ وجه نمیتواند تاثیر گذار بوده و باعث ایجاد آلودگی و عدم تهویه هوای مناسب در محیط داخلی خواهد شد.

بررسی و بازبینی دستگاه اگزاست فن

از جمله مواردی که برای حفظ میزان بازدهی دستگاه های هواکش صنعتی توسط انجمن مهندسان به شدت توصیه میشود بازبینی و بازرسی هر از چند مدتی دستگاه های هواکش می باشد. این بازبینی ها می تواند تا میزان زیادی بر روی حفظ بازدهی و افزایش کارکرد مفید هواکش ها موثر باشد.

بازبینی دستگاه های هواکش صنعتی می تواند سریع ترین و مفید ترین و موثر ترین روش برای حفظ بازدهی هواکش ها محسوب گردد. این امر باعث می شود تا به محض وقوع ایرادی در سیستم تهویه هوای منزل، شما از آن آگاهی یافته و در کوتاه ترین زمان ممکن مشکل را برطرف ساخته و به این ترتیب همچنان هوایی پاکیزه و مناسب را در محیط داخلی داشته باشید.

حفظ میزان درجه رطوبت در محیط

یکی از شرایطی که میتواند به میزان بسیار زیاد بر روی رشد و تکثیر ویروس ها در یک محیط به طور کلی تاثیر گذار باشد (این کل میتواند شامل ویروس کووید 19 نیز باشد) میزان و درجه رطوبت محیط می باشد، هر چقدر این میزان بالا و یا بسیار پایین باشد، شرایط زیست، رشد و تکثیر ویروس ها به خصوص در رابطه با این موضوع ویروس کووید 19 نیز می تواند به صورتی راحت تر و بهتر به زندگی خود ادامه داده و یا تکثیر گردد، معمولا شرایط نرمال برای مبارزه با شرایط زیستی ویروس ها، حفظ درجه رطوبت محیط در درجه ای بین 40 تا 60 درصد میباشد، در این میزان رطوبت می توان بهترین شرایط تنفسی را به وجود آورد.

دستگاه اگزاست فن بهترین وسیله ممکن برای تنظیم میزان درجه رطوبت داخلی میباشند، در صورتی که درجه رطوبت کاهش یابد، میتوان با استفاده از آنها این درجه را افزایش داد و همچنین در صورتی که میزان رطوبت در یک محیط بسته افزایش یابد می توان به کمک همین هواکش ها البته از نوع و کارکردی دیگر، میزان و درجه ان ها را نیز کاهش داد. بنابراین می توانیم به قدرت ادعا نماییم که هواکش بهترین وسیله برای تنظیم درجه رطوبت در حد متوسط می باشد.

افزایش تولید هواکش صنعتی

به گزارش روابط عمومی تهویه آماج، محمد رضا صالحی مرزیجرانی مدیر عامل این مجموعه با اعلام اینکه طی چند سال گذشته درصد تولید هواکش های صنعتی،اگزاست فن، هواکش سانتریفیوژ افزایش یافت،گفت: با برنامه ریزی و افزایش خط تولید در نظر داریم تا تولید این محصول را در سال های آینده نیز افزایش دهیم و زیرساخت های لازم برای افزایش تولید تهیه شده است .وی تصریح کرد: یک برنامه ریزی صحیح به همراه سرمایه گذاری هدفمند در تولید هواکش صنعتی می تواند به افزایش توان تولیدی خانواده محصول در کشور کمک کند.

برچسب ها : رپرتاژ آگهی
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/SsBdlFDb
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاروکیلقطعات لیفتراکدستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورلیفتراکپرس لاین ساخت پرسشنامهرمان پرطرفدارسررسید 1403طراحی سایت فروشگاهشیر برقی گازتیزهوشان پایه ششمخرید نرم افزار حسابداریخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلتقویم رومیزیقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه