جذب مخاطب با استفاده از تکنیک های کار با شبکه های اجتماعی - فرصت امروز

دوشنبه, 13 خرداد 1398 - 17:00

جذب مخاطب با استفاده از تکنیک های کار با شبکه های اجتماعی

امروزه شبکه های اجتماعی تاثیر انکارناپذیری بر روی وضعیت برندها دارد. تکنیک هایی نظیر استفاده از محتوای تولیدی کاربران، همکاری با افراد تاثیرگذار و نظرسنجی آنلاین به برندها در راستای جلب مخاطب جدید کمک می کند. به این ترتیب برند ما مسیر توسعه و بهبود جایگاه در میان رقبا را هرچه بهتر طی خواهد کرد.

بدون تردید شبکه های اجتماعی توانایی کمک به برندها در راستای توسعه پیام سازمانی و تعامل سازنده با مخاطب هدف را دارد. متاسفانه بسیاری از کارشناس های خبره حوزه روابط عمومی و بازاریابی از توانایی شبکه های اجتماعی برای افزایش جذب مخاطب به طور کامل استفاده نمی کنند. مشکل اصلی آنها ناتوانی در یافتن راهکارهای مناسب برای توسعه برند در شبکه های اجتماعی است. به این ترتیب آنها همیشه وضعیت ثابتی در شبکه های اجتماعی دارند.

جذب مخاطب شبکه های اجتماعی

هدف اصلی من در این مقاله معرفی برخی از برترین تکنیک های استفاده از شبکه های اجتماعی برای افزایش جذب مخاطب است. تکنیک های ذیل را مدنظر داشته باشید.

1. به اشتراک گذاری محتوای تولیدی کاربران

محتوای تولید کاربران (UGC) یکی از بهترین گزینه ها برای جلب تعامل و رضایت مخاطب هدف برندمان است. این گونه از محتوا به ایجاد اعتماد میان برند ما و مخاطب و همینطور افزایش اعتبارمان کمک خواهد کرد. بدون تردید هر مخاطبی در تعامل با یک برند به دنبال اعتماد و اعتبار است.

مطلب مرتبط: 12 راهکار جذب مشتری در سال 2018

نکته مهم اعتماد بیشتر مردم به محتوای تولیدی کاربران در مقایسه با سایر الگوهای محتوایی است. آخرین مطالعه موسسه Social Toaster بیانگر تایید 93درصدی مشتریان نسبت به سودمندی هرچه بیشتر محتوای تولیدی کاربران در مقایسه با سایر گونه های محتوایی است. همچنین 84درصد از مشتریان میانسال تاثیر محتوای تولیدی کاربران بر روی تصمیم گیری خرید خود را تایید کرده اند.

آیا شما در حال ترغیب مخاطب هدف تان برای تولید هرچه بیشتر محتوای تولیدی کاربران هستید؟ هر برندی باید مخاطب های خود را ترغیب به تولید محتوا کند. به این ترتیب رابطه ای عمیق میان آنها شکل خواهد گرفت. همچنین کاربرد تکنیک استفاده از محتوای تولیدی کاربران به وجود برخی مخاطب علاقه مند به برندمان بستگی دارد. در غیر این صورت محتوایی برای انتشار از سوی ما وجود نخواهد داشت.

موسسه مارکتو در یکی از کمپین های برندش از طراحی کارتونی یکی از مخاطب های خود برای طراحی بنر تبلیغاتی استفاده کرد. به دلیل تاثیرگذاری مثبت این اقدام از آن زمان موسسه مارکتو توجه ویژه ای به محتوای تولیدی کاربرانش دارد.

برند Buffer نام خاصی برای محتوای تولیدی کاربرانش انتخاب کرده است. Buffer Community اصطلاحی خاص برای اشاره به محتوای تولیدی کاربران این برند است. مزیت استفاده از چنین نامی توسعه هرچه بیشتر احساس نزدیکی و صمیمیت در میان مخاطب هدف و برندمان است. در مورد تاثیر مستقیم استفاده از محتوای تولیدی کاربران اشاره به وضعیت برند Buffer ضروری به نظر می رسد. بر این اساس آنها با استفاده از این گونه محتوا رشد 400درصدی در افزایش مخاطب را تجربه کرده اند.

2. بازنشر مداوم محتوا

بسیاری از بازاریاب ها به اشتباه بازنشر چندباره محتوای وبلاگ یا سایت رسمی یک برند را بیانگر ناتوانی در تولید محتوای تازه تلقی می کنند. با این حال واقعیت بیانگر تاثیرگذاری بالای بازنشر مداوم محتوای مربوط به وبلاگ یا سایت برندهاست.

در این میان تنها کار ضروری ایجاد اندکی تغییرات در متن اصلی است. به این ترتیب ما به روز رسانی جذابی از محتوای قدیمی خواهیم داشت. شاید در نوبت اول بازنشر یک مطلب مخاطب متوجه تکراری بودن آن نشود، با این حال در مراحل بعدی عدم ایجاد تغییر در محتوا دردسرساز خواهد شد. به همین دلیل اعمال تغییراتی متناسب با شرایط کنونی در محتوای قدیمی ضروری به نظر می رسد.

بهترین مثال در زمینه استفاده مداوم از محتوای قدیمی برای جلب نظر مخاطب مربوط به موسسه تبلیغاتی AdEspresso است. آنها ایده های جالبی در زمینه نحوه بازنشر محتوای قدیمی دارند. اکانت اینستاگرام آنها نیز به عنوان یک نمونه واقعی از تاثیرگذاری بازنشر چنین محتواهایی در دسترس است.

3. ایجاد نظرسنجی برای دریافت بازخورد

چگونه تعامل ما با مخاطب هدف در شبکه های اجتماعی موجب شکست خواهد شد؟ بدون تردید فعالیت بدون شناخت مناسب از مخاطب هدف موجب شکست در جلب نظر آنها می شود. به همین دلیل تلاش برای شناخت بهینه آنها ضروری به نظر می رسد.

به راستی راهکارهای شناخت بهینه مخاطب در شبکه های اجتماعی چیست؟ شاید برند ما از راهکارهای قدیمی بسیاری استفاده کند، با این حال تاثیرگذاری آنها محل تردید است. یکی از راهکارهای جدید برای شناخت بهتر مخاطب استفاده از نظرسنجی های آنلاین است. خوشبختانه اکنون اغلب شبکه های اجتماعی از چنین نظرسنجی هایی پشتیبانی می کنند. بسیاری از برندهای بزرگ دنیا برای جمع آوری اطلاعات کاربردی پیرامون مخاطب هدف شان از این نوع محتوا سود می برند.

چند سال پیش برند استارباکس از نظرسنجی توییتری برای شناخت بهتر سلیقه مخاطب های خود در زمینه نوشیدنی های سرد استفاده کرد.

بدون تردید استفاده از نظرسنجی شیوه ای مناسب در راستای دریافت اطلاعات کاربردی به منظور تولید محصولی تازه است. مزیت این شیوه امکان طراحی پاسخ ها و سهولت دسترسی کاربران است. تا پیش از این نظرخواهی از مخاطب در شبکه های اجتماعی فقط از طریق بارگذاری لینک های جانبی امکان پذیر بود. بدون تردید چنین شیوه هایی دشواری خاص خود را دارد.

4. همکاری با افراد تاثیرگذار در شبکه های اجتماعی

امروزه شمار هرچه بیشتری از شرکت ها به سوی همکاری با افراد تاثیرگذار در شبکه های اجتماعی جهت گیری می کنند. هدف اصلی آنها از چنین اقدامی دسترسی به دامنه هرچه وسیع تری از مخاطب هاست.

افراد تاثیرگذار در شبکه های اجتماعی به خوبی از شیوه های جلب نظر کاربران آگاهی دارند. تفاوت اصلی آنها با سلبریتی ها زمینه تخصصی فعالیت تبلیغاتی شان است. به این ترتیب برخلاف سلبریتی ها، افراد تاثیرگذار فقط در زمینه تخصصی خود اقدام به تبلیغ برندها می کنند. همین امر میزان تاثیرگذاری فعالیت های این دسته از افراد را افزایش می دهد.

بدون تردید یافتن فرد تاثیرگذار مناسب برای برندمان کار بسیار دشواری محسوب می شود. البته شمار بسیار زیادی اکانت تحت عنوان «تاثیرگذار» در سطح شبکه های اجتماعی فعالیت دارند، با این حال یافتن نقاط اشتراک میان برندمان و فعالیت آنها بسیار مهم است. همکاری با افراد تاثیرگذار ناهماهنگ با برندمان تاثیر مثبتی برای ما به ارمغان نخواهد آورد.

بهترین اقدام در راستای فهم شیوه همکاری با افراد تاثیرگذار در زمینه کسب و کارمان مشاهده نحوه فعالیت رقباست. چنین مشاهده ای اطلاعات مناسبی در زمینه نحوه همکاری و تولید محتوای تاثیرگذار به ما خواهد داد. البته استفاده از یک فرد تاثیرگذار واحد از سوی چند برند رقیب از تاثیرگذاری کمپین آنها خواهد کاست. به این ترتیب هر برند باید به دنبال فرد تاثیرگذار منحصر به فردی برای خود باشد. در غیر این صورت تاثیرگذاری کمپین ما کاهش خواهد یافت.

5. ضرورت تمرین برای حضور مناسب در شبکه های اجتماعی

امروزه شمار هرچه بیشتری از برندها به سوی فعالیت در شبکه های اجتماعی با هدف جذب مخاطب روی می آورند. مزیت های مشهود فعالیت در پلتفرم های اجتماعی مختلف بر روی هیچ کس پوشیده نیست، با این حال مشکل اصلی در نحوه فعالیت برندها به عنوان اکانت هایی تاثیرگذار است.

مطلب مرتبط: 7 راز جذب مخاطب در اینستاگرام

افراد تاثیرگذار حرفه ای به خوبی از نحوه تولید محتوای جذاب، برقراری ارتباط با مخاطب و هدایت تصمیم گیری های خرید آنها آگاهی دارند. بخش عمده ای از تاثیرگذاری چنین افرادی بر روی مخاطب از نقطه نظر احساسی صورت می گیرد. به عنوان یک برند فعالیت به عنوان یک اکانت تاثیرگذار مطلوب به نظر می رسد، با این حال چنین امری نیاز به همکاری با افراد تاثیرگذار دیگر در شبکه های اجتماعی را رفع نخواهد کرد.

بدون تردید توسعه محتوا در شبکه های اجتماعی امر دشواری است. اشتباه بسیاری از بازاریاب ها تصور این فرآیند به عنوان کاری ساده و سرراست است. اگر واقعا قصد موفقیت در زمینه توسعه برندمان را داریم، باید به گونه ای هوشمندانه با دیگران همکاری کنیم. در اینجا هیچ جایی برای همکاری بی نتیجه با دیگران نیست.

استفاده از نرم افزارهای آموزش کارمندان و دوره های آنلاین برای افزایش آگاهی کلی اعضای شرکت پیرامون نحوه حضور مناسب در شبکه های اجتماعی ضروری به نظر می رسد. به این ترتیب برند ما از فرصت خود در شبکه های اجتماعی به بهترین نحو استفاده خواهد کرد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

با ما در ارتباط باشید

021.88895341

021.88895342

info@Forsatnet.ir

شبکه های اجتماعی