شنبه, ۱ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Sat, 20 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز
7 ترند بزرگ شبکه های اجتماعی که در سال جدید شاهدش خواهیم بود

شبکه های اجتماعی در سال 2019 چه تغییراتی را خواهند داشت؟

5 سال پیش ( 1397/10/15 )
پدیدآورنده : جان هال   پدیدآورنده : علی آل علی  

به عنوان رهبر یک کسب وکار احتمال تلاش شما برای تدوین استراتژی قوی برای فعالیت موفقیت آمیز در شبکه های اجتماعی بسیار زیاد است. از نظر بازاریابی هر کسب وکاری باید جلوه ویژه ای از خود در شبکه های اجتماعی به نمایش بگذارد. انتشار مقالات متعدد در زمینه ضرورت فعالیت در پلتفرم های متنوع اجتماعی، اهمیت این مسئله را برای همه آشکار کرده است. با این حال نکته مهم درخصوص شبکه های اجتماعی تغییر و تحول مداوم و البته سریع آنهاست.

به این ترتیب استراتژی ای که اکنون مطلوب است، در آینده ای نه چندان دور دیگر کاربرد نخواهد داشت. به منظر فهم بهتر این موضوع، نخستین روزهای فعالیت فیس بوک را در نظر بگیرید. در آن زمان این پلتفرم فقط امکام لایک را در اختیار کاربران قرار می داد. به طور مشابه نیز توییتر در آغاز فعالیتش فقط امکان ارسال توییت های 140 کاراکتری را فراهم می کرد. اگر تجربه کار با نسخه های اولیه فیس بوک و توییتر را داشته باشید، اکنون این پلتفرم ها کاملا تحول یافته و غیرآشنا به نظر می رسند. اگر فقط یک نکته مهم درخصوص تغییر و تحول پلتفرم های مختلف اجتماعی وجود داشته باشد، آن به شرح ذیل خواهد بود: توسعه فرآیند جذب مخاطب بدون رشد هماهنگ با ترندهای برتر شبکه های اجتماعی امکان پذیر نخواهد بود.

تغییرات شبکه های اجتماعی سال 2019

خوشبختانه، ما هنوز اندکی زمان برای گردآوری ابزارهای مورد نیاز برای تهیه برنامه فعالیت در شبکه های اجتماعی و خلق استراتژی اصلی مان داریم. به طور معمول کمپین ها و استراتژی های برندها برای سال نو چند هفته پس از تعطیلات کریسمس شروع می شود. به همین دلیل باید سرعت کارمان در بخش بازاریابی را افزایش دهیم. به عبارت دقیق ، این آخرین فرصت ما برای جا نماندن از قطار پرسرعت توسعه شبکه های اجتماعی است. در این مقاله من به بررسی هفت ترند برتر شبکه های اجتماعی در سال 2019 خواهم پرداخت. توجه به این موارد به هنگام تدوین برنامه بازاریابی و تبلیغاتی تان کمک شایانی به بهبود عملکرد برندتان خواهد کرد.

1. مدیران عامل بخش شبکه های اجتماعی در راه هستند

یکی از تغییرات مهم سال جدید در طبقه بندی رهبران برندهاست. به طور معمول ما مسئول بخش شبکه های اجتماعی هر برند را تحت عنوان تیم بازاریابی یا تبلیغات می شناسیم. با این حال به دلیل توسعه شبکه های اجتماعی و افزایش اهمیت شان در دنیای کسب وکار سال آینده تغییری شگرف در این بخش رخ خواهد داد. نخستین تغییر در اینجا ورود مدیرعامل بخش شبکه های اجتماعی به طبقه بندی مدیریتی برندهاست. به این ترتیب تیم های بازاریابی و تبلیغات دیگر به طور همزمان مسئول بخش شبکه های اجتماعی نخواهند بود. البته تغییرات به همین نکته خلاصه نمی شود. در سال آینده ماهیت مقام مدیرعاملی نیز تغییر خواهد کرد. به این ترتیب دیگر مدیرعامل فردی برتر و دارای دفتر جدا از کارمندان بخش اش نخواهد بود. به عبارت بهتر، مدیرعامل بدل به یک نقش رهبری صرف و از همه مهم تر هم سطح با سایر کارمندان (در مورد بخش شبکه های اجتماعی) می شود. به این ترتیب نزدیکی میان مدیر بخش پلتفرم های اجتماعی و کارمندان بسیار نزدیک تر از سایر بخش ها خواهد بود.

مطلب مرتبط: مروری بر شبکه های اجتماعی و کاربردهای آن در ایران

در سال 2019 مدیران عامل و سایر رهبران برندها نیازمند استفاده از شبکه های اجتماعی به گونه ای متفاوت و شخصی تر نیز هستند. به این ترتیب به منظور استفاده از اطلاعات مختلف و از همه مهم تر برقراری ارتباط نزدیک با سایر اعضای شرکت پلتفرم های اجتماعی نقشی کلیدی خواهند یافت. همچنین به عنوان مدیرعامل یک برند حضورمان در شبکه های اجتماعی به منظور تعامل هرچه بیشتر با مخاطب ها و مشتریان ضروری است. بدون تردید سال آتی رقابت تجاری دشواری به همراه دارد، این به معنای تلاش سخت و شلوغی ساعت های کاری است. با این حال به معنای صرف نظر از اهمیت شبکه های اجتماعی نخواهد بود.

2. استفاده از محتوای تولیدی کاربران برای افزایش اعتبار برندمان

امروزه یکی از راهکارهای جالب به عنوان جایگزین تلاش های بی وقفه و طولانی برای تولید محتوای باکیفیت اکانت های مان در شبکه های اجتماعی استفاده از محتوای تولیدی کاربران است. این شیوه علاوه بر سهولت (برندها) از جانب مخاطب نیز بهتر پذیرفته می شود. در هر صورت همه ما علاقه زیادی به مشاهده محتوای تولیدی خود روی صفحه رسمی برند مورد علاقه مان داریم.

به منظور شروع این فرآیند ابتدا باید سراغ یافتن بهترین محتواهای ارسالی از میان خیل عظیم آنها باشیم. در این مرحله استفاده از نظرات اعضای تیم بازاریابی شرکت و همینطور سایر کارمندان، به عنوان یک جامعه آماری کوچک، مفید خواهد بود. در مرحله بعد نوبت به بارگذاری محتواها می رسد. توصیه من در اینجا برقراری تماس با فرد تولیدکننده محتوای مورد نظر و درخواست ارسال فایل اصلی محتواست. به این ترتیب مطلب شما دارای کیفیت عالی خواهد بود. امروزه کاربران در شبکه های اجتماعی بسیار دشوارتر از قبل محتوایی را می پسندند. به همین دلیل رویکرد تیم های فعال در بخش شبکه های اجتماعی باید تغییر محسوسی پیدا کند. در غیر این صورت سایر رقبا مخاطب های ما را به خود علاقه مند می کنند. استفاده از محتوای تولیدی کاربران شاید بهترین گزینه نباشد، اما گامی موثر در راستای شروع فرآیند تغییر در تولید محتوای برندمان خواهد بود.

3. الگوریتم جدید لینکدین تبلیغات را شخصی تر می کند

یکی از المان هایی که هیچ گاه در شبکه های اجتماعی تغییر نمی کند، اهمیت و تاثیرگذاری تبلیغات است. در حقیقت، براساس مطالعه موسسه بازاریابی محتوایی 66درصد از بازاریاب های محتوایی در سال گذشته از تبلیغات پولی برای توسعه محتوای شان استفاده کرده اند. از این میان 80درصد بازاریاب ها شیوه مذکور را در دستیابی به مخاطب جدید موفقیت آمیز قلمداد کرده اند. یکی از مشکلات همیشگی در بخش تبلیغات برای برندها ارائه محتوای نادرست به مخاطب های مختلف است. به این ترتیب کاربران با مشاهده تبلیغات غیرجذاب (برای خود) نگاه شان به برند ما منفی خواهد شد. خوشبختانه اکنون الگوریتم بسیاری از پلتفرم های اجتماعی این مشکل را حل کرده است. به این ترتیب تبلیغات برندها در شبکه های اجتماعی براساس ماهیتش به دست کاربران علاقه مند بدان موضوع خواهد رسید.

درست به خاطر اهمیت تبلیغات شخصی سازی شده، تحول اخیر الگوریتم لینکدین اهمیت بالایی دارد. با مکانیک نوین تبلیغات پولی لینکدین برندها فرصت شخصی سازی محتوای خود به منظور ارائه به اجتماع های تخصصی را خواهند داشت. به این ترتیب دیگر خبری از نارضایتی کاربران نسبت به تبلیغات غیرمرتبط با حرفه شان در لینکدین نخواهد بود.

4. گوش دادن به حرف کاربران و توسعه رابطه برندها و مخاطب

در اهمیت تعامل عمیق و پایدار با مخاطب در شبکه های اجتماعی تردیدی نیست. با این حال در میان توصیه های مختلف برای فعالیت موفق در شبکه های اجتماعی بسیاری از بازاریاب ها اهمیت گوش دادن به حرف های مخاطب را از یاد می برند. فرآیند گوش دادن به صحبت های کاربران فقط شامل پاسخگویی به پرسش های آنها نیست. به عبارت بهتر، بررسی مکالمه های کاربران، هشتگ های مرتبط با برندمان در شبکه های اجتماعی و نظرخواهی از آنها در مورد تاثیر خواسته های شان روی بهبود عملکرد برندمان ذیل مفهوم گوش دادن به کاربران قرار می گیرد.

شاید بسیاری از شما به منظور فهم خواسته مخاطب تان به سراغ بارگذاری پستی تحت عنوان نظرخواهی بروید. با این حال ابزارهای نوینی برای این کار وجود دارد که زحمت نظرخواهی مستقیم از کاربران را از بین می برد. در صورت استفاده از چنین ابزارهایی شما به گونه ای هوشمندانه نیازهای مخاطب را در اولویت کار برندتان قرار خواهید داد. بدون تردید وقتی خواسته مخاطب بدون بیان مستقیم آن به ما مورد توجه قرار گیرد، جایگاه برندمان در نگاه مخاطب بهبود شایان توجهی خواهد یافت.

وقتی صحبت از توجه به خواسته های مخاطب می شود، نباید حفظ و ارتقای نقاط مثبت برندمان را از یاد ببریم. به این ترتیب به هنگام تغییر جنبه های منفی باید در وهله نخست المان های مثبت را حفظ و سپس برای بهبودشان تلاش کنیم.

5. استوری اینستاگرام همچنان معجزه می کند

وقتی سرویس استوری اینستاگرام معرفی شد، بسیاری از کاربران به طور قابل ملاحظه ای بدان روی خوش نشان دادند. در آن زمان کارشناس های بسیاری به دلیل ماهیت تقلیدی استوری اینستاگرام از پلتفرم اسنپ چت انتظار کاهش استفاده از آن در ماه های آینده را داشتند. با این حال اکنون هیچ نشانه ای از کاهش محبوبیت سرویس استوری در میان کاربران وجود ندارد. به طور ویژه برای برندها بخش استوری فرصت مناسبی در راستای اطلاع رسانی سریع به کاربران است. استفاده از تصاویر و ویدئوهای 15 ثانیه ای باکیفیت از سوی بسیاری از برندهای مشهور گواه محکمی در راستای اثبات اهمیت سرویس استوری است.

یکی از دلایل اصلی شهرت بالای بخش استوری اینستاگرام، صرف نظر از محبوبیت دو برابری این پلتفرم در مقایسه با اسنپ چت، در عدم نیاز به سرمایه گذاری بالا و اختصاص وقت زیاد به منظور خلق استوری است. برندها و کاربران عادی در کمترین زمان ممکن یک استوری زیبا و حیرت انگیز را تولید می کنند. اگر همین محتوا به جای استوری در بخش پست های معمولی بارگذاری شود، نیازمند تلاش بسیار به منظور هماهنگ سازی آن با سطح توقعات کاربران از یک پست باکیفیت است. متاسفانه در مورد اخبار مهم یا کوتاه فرصت کافی برای خلق پست وجود ندارد. به همین دلیل توجه بیشتر کاربران و البته برندها روی سرویس استوری است. اگر در سال 2019 مایل به ارتقای جایگاه برندتان در میان کاربران شبکه های اجتماعی هستید، باید به بخش استوری توجه ویژه ای داشته باشید.

6. روبات های چت همچنان در کنار ما هستند

اکنون شمار هرچه بیشتری از کاربران شبکه های اجتماعی از اپ های جانبی آنها برای مدیریت چت با دیگران استفاده می کنند. اپ چت فیس بوک یکی از مشهورترین آنهاست. وقتی یک برند در فیس بوک یا توییتر فعالیت رسمی دارد، حجم پیام های دریافتی اش بسیار بالا خواهد رفت. در این میان تلاش برای مدیریت چت ها به شیوه عادی چندان راهگشا نخواهد بود. خوشبختانه روبات های چت کمک بسیار زیادی به برندها در راستای مدیریت چت های شان می کنند. ساخت این روبات ها بسیار راحت است. با این حال اگر علاقه چندانی به ساخت آنها ندارید، استفاده از نسخه های آماده گزینه منطقی خواهد بود. تنوع انواع این روبات ها به اندازه ای است که کار انتخاب را براساس نیازهای تان بسیار راحت خواهد کرد. اگر هنوز از روبات چت به منظور مدیریت گفت وگوهای تان در شبکه های اجتماعی استفاده نمی کنید، در سال 2019 باید نسبت به این شیوه تان تجدید نظر کنید. مزیت اصلی روبات های چت کمک به برندها در راستای ارائه پیام های شخصی سازی شده و پاسخ های هوشمند به کاربران است.

مطلب مرتبط: موفقیت در شبکه های اجتماعی چیست؟

7. چالش های جدید در دستیابی به آمارهای دقیق

محبوبیت روزافزون شبکه های اجتماعی برای برندها با یک آمار تاریک همراه است. در حقیقت به دلیل افزایش تمایل کاربران به حفظ اطلاعات شان و فعالیت به صورت اکانت های خصوصی دسترسی برندها به اطلاعات مهم محدود شده است. یکی از محدودیت های جدید در مورد فهم میزان به اشتراک گذاری محتوای مان در شبکه های اجتماعی است.

آیا عدم دریافت اطلاعات برندها پیرامون میزان به اشتراک گذاری محتوای شان به معنای صورت نپذیرفتن چنین فرآیندی است؟ پاسخ منفی است. در حقیقت هنوز هم کاربران مطالب مختلفی را با هم به اشتراک می گذارند. با این حال شیوه چنین کاری تغییر کرده است. به بهانه این تغییر شاید بحث از تعیین معیاری جدید برای اندازه گیری میزان موفقیت مان در شبکه های اجتماعی چندان نامناسب نباشد. در حقیقت معیار ارزیابی موفقیت برند ما در سال جدید باید براساس ترندهایی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفت، تعیین شود. همانطور که بیان شد، استراتژی های فعلی به سرعت کارایی خود را از دست می دهند. به همین دلیل باید استراتژی های جدید را براساس ترندهای روز طراحی کرد. در غیر این صورت کاربرد استراتژی ما با موفقیت همراه نخواهد بود.

منبع : inc
برچسب ها : بازاریابی و فروش
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/1uwjLzN6
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاردستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرام
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه