چهارشنبه, 25 تیر 1399 - 14:03

چگونه محتوای بی عیب و نقص تولید کنیم؟

تولید محتوا در عرصه بازاریابی یکی از ابزارهای اساسی برای جلب نظر مخاطب هدف است. بسیاری از برندها در راستای تولید محتوای جذاب و تعاملی برای مخاطب هدف هزینه ‏های بسیار زیادی را متحمل می‎ شوند. امروزه با جهت‏ گیری هرچه بیشتر برندها به سوی حوزه آنلاین و خرده ‎فروشی در این فضا به دلیل گسترش ویروس کرونا شاهد کمپین های بازاریابی هرچه بیشتری هستیم. حضور فروشگاه‎ های تازه در فضای شبکه‎های اجتماعی برای جلب نظر مخاطب هدف همراه با توسعه فعالیت برندهای معتبر مانند آمازون در این زمینه است بنابراین رقابت تنگاتنگی میان برندهای قدیمی و تازه این حوزه در جریان است.

بازاریاب ها در زمینه تولید محتوا در طول سال‎های اخیر بر روی موضوعات متفاوتی تاکید داشته‎اند. این امر نوعی پراکندگی در موضوعات و بحث‎های جاری ایجاد کرده است. شاید در نگاه نخست این تنوع موضوعات موجب جلب نظر هرچه بیشتر مخاطب هدف شود، اما در عمل تاثیر چندانی بر روی عملکرد برندها نداشته است. ما در این مقاله به دنبال یافتن راهکارهایی برای بهبود فرآیند بازاریابی برندها در حوزه خرده ‎فروشی آنلاین هستیم. بر همین اساس در ادامه به بررسی 9 تکنیک کاربردی برای نگارش محتوا خواهیم پرداخت.

تکنیک تولید محتوای بازاریابی صنعت خرده فروشی آنلاین

1. شناخت مخاطب هدف

شناخت مخاطب هدف گام نخست برای تولید محتوای جذاب است. ما همیشه باید مخاطب محتوای‎مان را به خوبی بشناسیم. در غیر این صورت امکان تاثیرگذاری بر روی آنها فراهم نخواهد شد. استفاده از نمودارهای ترکیبی شامل سن، وضعیت مالی، سلیقه شخصی و همچنین محل سکونت برای ارزیابی وضعیت مخاطب هدف ضروری است. هدف اصلی در این بخش شناخت هرچه بهتر از مخاطب هدف به منظور تولید محتوای کاربردی است.

مطلب مرتبط: 4 چالش بازاریابی خرده فروشی های آنلاین

امروزه یکی از مشکلات اصلی برندها در زمینه خرده‎فروشی ناتوانی برای جلب نظر مخاطب هدف است. دلیل این امر تولید محتوای بی‎ارتباط با سلیقه یا نیازهای اساسی مشتریان محسوب می‎شود. اگر ما به دنبال موفقیت در زمینه خرده‎ فروشی آنلاین هستیم، باید عملکرد بی‎نقصی از خودمان ارائه دهیم. ماهیت خرده‎فروشی آنلاین به دلیل تفاوت با فعالیت حضوری دارای حساسیت‎های بسیار زیادی است بنابراین ما باید به دنبال کاهش حساسیت‎های جاری به حداقل باشیم. تولید محتوا براساس نیاز و سلیقه مخاطب هدف نقش مهمی در ایجاد پیوندهای عمیق میان برند ما و مخاطب هدف دارد. به این ترتیب ما امکان پیشبرد سایر طرح‎ها و برنامه‎های برندمان به منظور تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را خواهیم یافت.

2. ایجاد هماهنگی میان سبک نگارشی و سلیقه مخاطب هدف

تولید محتوا همیشه همراه با سبک نگارشی خاصی است. این امر فقط مخصوص محتوای متنی نیست. ما در حوزه محتوای ویدئویی نیز با یک متن اولیه مواجه هستیم. هرچه شناخت ما از سلیقه مخاطب هدف بیشتر باشد، امکان انتخاب سبک نگارشی هماهنگ‎تر با اولویت‎های آنها افزایش خواهد یافت. یکی از ایرادات اصلی محتوای بازاریابی در حوزه خرده‎فروشی عدم رعایت الزامات اساسی این حوزه است. ما به هنگام تولید محتوای بازاریابی باید لحن بیش از اندازه جدی را کنار بگذاریم. در غیر این صورت مخاطب هدف احساس راحتی با ما نخواهد داشت.

برخی از خرده‎ فروشی ‎ها در زمینه عرضه محصولات از اصطلاحات بسیار حرفه‎ای آن صنایع استفاده می‎کنند. شاید در نگاه نخست این امر جلوه ویژه‎ای به کسب و کار ما بدهد، اما در بلندمدت تاثیر بسیار منفی بر روی عملکرد ما خواهد داشت. ایراد بسیاری از خرده‎فروشی‎های آنلاین عدم تلاش برای ترجمه اصطلاحات پیچیده کسب و کارها به عبارت‎های ساده است. مزیت اصلی خرده‎فروشی‎هایی نظیر آمازون در همین نکته نهفته است. کارشناس‎های حرفه‎ای چنین فروشگاه‎هایی عبارت‎های پیچیده و تخصصی محصولات مختلف را به زبانی ساده در اختیار مشتریان قرار می‎دهند. همین امر تداوم حضور آنها در عرصه رقابت را تضمین می‎کنند.

چالش اصلی در زمینه کاربرد زبان مناسب برای مخاطب هدف ایجاد تعادل میان استفاده از عبارت‎های تخصصی و ساده‎سازی بیش از اندازه متن است. همانطور که متن بسیار تخصصی کمتر مورد پسند مخاطب هدف قرار می‎گیرد، متن‎های بسیار ساده نیز جذابیت چندانی برای مخاطب هدف ندارد بنابراین ما در عمل باید تعادلی میان سبک نگارشی برندمان ایجاد کنیم. این امر به طور گسترده‎ای وابسته به برداشت‎مان از سلیقه مخاطب هدف است بنابراین ابتدا باید به توصیه‎‏های بخش نخست مقاله کنونی، در راستای موفقیت در این بخش، توجه کنیم.

3. افزودن جذابیت به محتوا

تولید محتوا به طور محض امکان جلب نظر مخاطب هدف را فراهم نمی‎سازد. امروزه برخی از خرده‎فروشی‎ها صرفا به دنبال تولید محتوا برای حضور در میان دیگر برندها هستند. این امر آنها را بدل به خرده‎فروشی‎هایی کلیشه‎ای خواهد کرد. همه ما تجربه تعامل با برندهایی بی‎کیفیت و فاقد جدیت لازم برای جلب نظر مشتریان را داشته‎ایم. اگر ما به دنبال سرنوشتی بهتر از این مورد هستیم، باید نسبت به افزایش جذابیت محتوای‎مان اقدام کنیم.

مهم‎ترین نکته در مورد افزایش جذابیت محتوای بازاریابی خرده‎فروشی‎مان توجه به ماهیت شلوغ و پر از گرفتاری زندگی‎های مدرن است بنابراین زمانی برای مردم در راستای توجه به محتوای بازاریابی بی‎کیفیت باقی نخواهد ماند. ما باید همیشه به دنبال استفاده از بهترین گزینه‎های بازاریابی و یافتن ایده‎های مناسب با نیازهای جاری مشتریان باشیم. در غیر این صورت کمپین ‎مان کمترین توجهی در مخاطب هدف ایجاد نخواهد کرد.

یکی از نکات اصلی در زمینه کاهش جذابیت محتوای بازاریابی مربوط به ماهیت طولانی آنهاست. امروزه کمتر کسی حوصله مشاهده محتوای طولانی را دارد بنابراین ما باید محتوای بازاریابی‎مان را در کوتاه‎ترین حالت ممکن در اختیار مخاطب هدف قرار دهیم. در غیر این صورت مشکلات بسیار زیادی برای تعامل با آنها خواهیم داشت. هنوز هم برخی از خرده‎فروشی‎ها در کمپین ‎های بازاریابی در تلاش برای بیان نکات متعدد و مختلف در زمانی طولانی هستند. توصیه ما در این بخش تقسیم‎ بندی تبلیغات و تولید محتوا برای محصولات مختلف است. به این ترتیب زمان کافی برای بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف بدون بازنمایی جلوه‎ای کسل‎کننده از برندمان را خواهیم داشت.

مطلب مرتبط: محتوا و نحوه تولید آن / همه چیز درباره خلق یک محتوای جذاب

4. تمرکز بر روی یک هدف مشخص

بسیاری از بازاریاب‎ها در زمینه تولید محتوا در تلاش برای صرفه‎جویی در هزینه‎های جاری هستند. این امر نکته بسیار مثبتی در فرآیند بازاریابی محسوب می‎شود، اما امروزه برداشت منفی از آن غالب شده است. بر این اساس اهداف مرتبط با چندین کمپین بازاریابی در یک کمپین دنبال می‎شود. بدون شک وقتی ما به دنبال اهداف متکثر هستیم، کیفیت نهایی کمپین کاهش خواهد یافت بنابراین باید به جای چندین هدف بر روی یک یا دست‎کم دو هدف متمرکز شویم.

تمرکز بر روی یک هدف برای بازاریاب‎هایی با سابقه طولانی برای پیگیری اهداف مختلف در کمپین‎های واحد دشوار است. بسیاری از بازاریاب‎ها در عمل از اجرای این طرح چشم ‎پوشی می‎کنند بنابراین وظیفه اصلی شما تقویت انگیزه‎های مرتبط با تمرکز بر روی یک موضوع واحد در زمینه تولید محتواست. اگر در شرکت شما بازاریاب‎ها تمایلی به این موضوع ندارند، باید به دنبال راهکارهایی برای تاثیرگذاری هرچه بهتر بر روی آنها باشید. بسیاری از خرده‎فروشی‎ها در عمل دارای ایده‎های بازاریابی بسیار جذابی هستند، اما توانایی اجرای آن را ندارند. این امر مشکلات بسیار زیادی در مسیر فعالیت برندها ایجاد خواهد کرد. هرچه هماهنگی میان تیم مرکزی خرده‎فروشی و تیم بازاریابی بیشتر باشد، احتمال بروز خطاهای فرعی کاهش خواهد یافت.

5. استفاده از تیترها و توضیحات جذاب

تیتر محتوای بازاریابی اهمیت بسیار زیادی در جلب نظر مخاطب هدف دارد. بسیاری از بازاریاب‎ها در عمل توانایی انتخاب تیتر مناسب را ندارند. این امر در پیوند با سلیقه مخاطب هدف برای مشاهده تیترهای جذاب بدل به چالشی گسترده برای خرده‎فروشی‎ها می‏شود. نکته مهم در این میان توجه به سلیقه مخاطب هدف برای انتخاب تیترهای جذاب است. برخی از خرده‎فروشی‎های بزرگ در زمینه انتخاب تیتر محتوای بازاریابی اقدام به نظرسنجی از مخاطب هدف می‎کنند. به این ترتیب امکان پی بردن به سلیقه اساسی آنها فراهم می‏شود.

هرچه تعامل ما با مخاطب هدف در فرآیند تولید محتوای بازاریابی بیشتر باشد، نتیجه نهایی کار کیفیت بهتری خواهد داشت. امروزه برندهای بزرگ دارای بخش خدمات مشتریان و روابط عمومی گسترده‎ای هستند. بخش قابل توجهی از وظیفه بخش‎های موردنظر شامل هماهنگی برای رابطه هرچه عمیق‏تر با مشتریان است. مزیت‎های تعامل عمیق با مشتریان بر هیچ بازاریابی پوشیده نیست. نکته جالب اینکه اغلب مشتریان وفادار یک برند از دل عمیق تعامل‎های نزدیک به وجود می‎آیند.

امروزه بسیاری از محتواهای بازاریابی بدون اینکه از سوی مخاطب هدف خوانده شود، مورد بی‎توجهی قرار می‎گیرد. دلیل این امر انتخاب تیترهای نامناسب و غیرجذاب برای محتواست. ویژگی‎های یک تیتر مناسب کوتاهی و استفاده از کلیدواژه‎های جذاب است. این امر در جست‎وجوی آنلاین کاربران تاثیر بسیار زیادی دارد. هرچه توانایی ما برای استفاده از کلیدواژه‎ها بیشتر باشد، نتیجه نهایی کارمان بهتر خواهد بود. مطالعه سلیقه مشتریان یکی از راهکارهای ایجاد تیترهای جذاب است. همچنین الگوبرداری از عملکرد برندهای بزرگ را نیز باید در نظر داشت. این شیوه امکان بهره‎مندی از دستاوردهای برندهای بزرگ بدون نیاز به صرف هزینه قابل توجه را فراهم می‎سازد.

6. استفاده از تصاویر، صدا و ویدئو

استفاده از محتوای بازاریابی در قالب متنی تنها گزینه‎های در دسترس برندها نیست. بسیاری از بازاریاب‎ها در طول سال‎های اخیر به سوی استفاده از محتوای بصری و ویدئو گرایش پیدا کرده‎اند. دلیل این امر تمایل بالای مخاطب هدف نسبت به مشاهده محتوای بصری در مقایسه با فرمت متنی است. بازاریاب‎ها باید همیشه به دنبال تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به شیوه‎های تازه باشند. استفاده از محتوای بصری امر تازه‎ای محسوب نمی‎شود، اما نیاز کنونی خرده ‎فروشی‎های آنلاین است.

مطلب مرتبط: تولید محتوای بازاریابی جذاب با 4 راهکار غیرسنتی

بسیاری از برندها برای تعامل با مخاطب هدف نیازمند محتوای کوتاه و تاثیرگذار هستند. استفاده از محتوای بصری به بهترین شکل نیاز برندها را پاسخ می‎دهد. مهم‎ترین عامل در این میان توجه به کیفیت محتوای نهایی برندمان است. در غیر این صورت برند ما فقط مشغول تولید محتوا، بدون جلب نظر عمیق مخاطب هدف، خواهد بود. امروزه برخی از برندها به دنبال جلب نظر مخاطب هدف حتی فراتر از بحث تولید محتوا هستند. این امر شامل ترتیب دادن مسابقات و کمپین‎های تعاملی است. ویژگی اصلی کمپین‎های تعاملی امکان مشارکت مخاطب هدف در فرآیند تولید محتوا و بازاریابی برندهاست. بی‎تردید محتوای تولیدی کاربران (User Generated Content) تاثیرگذاری بسیار بیشتری بر روی مخاطب هدف در مقایسه با محتوای تولیدی برندها دارد. همین امر اغلب بازاریاب‎ها را به سوی استفاده از محتوای تولیدی کاربران سوق داده است.

امروزه امکانات بسیار زیادی برای تولید محتوا در اختیار بازاریاب‎ها قرار دارد. نکته مهم در این میان ایجاد هماهنگی میان فرآیند تولید محتوای برندمان با سلیقه مخاطب هدف است. در این میان استفاده از فرمت صوتی نیز باید مدنظر قرار گیرد. یکی از عادت‎های رایج اغلب ما در دهه اخیر گوش دادن به پادکست است. پادکست‎ها گزینه‎های بسیار جذابی برای بازاریابی برندها محسوب می‎شود. شما امکان راه‎اندازی یک پادکست یا فعالیت به عنوان اسپانسر یکی از پادکست‎های محبوب مشتریان را دارید.

7. استفاده از اطلاعات طبقه ‎بندی‎ شده

تلاش برای تولید داده و تحلیل آنها همیشه بهترین گزینه پیش روی برندها نیست. گاهی اوقات ما باید از دستاورد دیگر برندها و آژانس‎های بازاریابی نیز استفاده کنیم. این امر شامل استفاده از اطلاعات طبقه‎بندی‎شده چنین موسسه‎هایی برای تولید محتوای جذاب است. تمام برندها در زمینه تولید محتوا دارای محدودیت‎های مشخصی هستند. این امر گاهی اوقات به دلیل فقدان منابع کافی برای تولید داده تشدید می‎شود. کسب اطلاع از وضعیت مشتریان همیشه در اولویت‎های اصلی برندها قرار دارد. با این حساب ما باید به دنبال راهکارهایی برای استفاده از داده‎هایی معتبر در فرآیند بازاریابی برندمان باشیم.

خوشبختانه امروزه موسسه‎های بسیار زیادی در زمینه تولید داده و اطلاعات موردنیاز برندها برای بازاریابی فعالیت دارند. شما به عنوان یک خرده‎فروشی آنلاین باید از اطلاعات دقیق دیگر برندها در راستای بهبود وضعیت کسب و کارتان نهایت استفاده را ببرید. در غیر این صورت محدودیت‎های تولید داده در خرده‎فروشی‎تان بدل به مانعی جدی بر سر مسیر توسعه کسب و کارتان خواهد شد.

8. توجه به مدیریت سئو

مدیریت سئو در تمام کسب و کارها دارای اهمیت بالایی است. بسیاری از برندها به دلیل ناتوانی در مدیریت سئو محتوای خود در عمل با شکست در حوزه بازاریابی مواجه می‎شوند. شما به عنوان یک خرده‎فروشی آنلاین، علاوه بر حوزه تولید محتوا، باید به مدیریت سئو برای فروش‎تان نیز توجه داشته باشید. استفاده از کلیدواژه‎های اساسی برای مخاطب هدف یکی از گام‎های اساسی در مسیر موفقیت بازاریابی است. این امر رتبه سایت شما در گوگل را به شدت افزایش خواهد داد. هرچه رتبه سایت شما در نتایج جست‎وجوی گوگل بهتر باشد، شانس بیشتری برای جلب نظر مخاطب هدف و تبدیل آنها به مشتریان برندتان خواهید داشت.

9. مطالعه دوباره محتوا پیش از انتشار

پیش از انتشار نهایی محتوای بازاریابی باید یک بار آن را مورد بررسی دوباره قرار داد. بسیاری از برندها در فرآیند تولید محتوا در عمل مرتکب اشتباه‎های ناخواسته می‎شوند. اگرچه چنین اشتباهاتی با قصد قبلی صورت نمی‏گیرد، اما تاثیر مخربی بر روی ذهنیت مخاطب هدف نسبت به فروشگاه شما خواهد داشت. مطالعه قبلی محتوای پیش از انتشار بهترین ایده برای بهبود کیفیت نهایی کار خواهد بود. استفاده از کمک‎های کارمندان، دوستان یا حتی اعضای خانواده در این مسیر بهترین گزینه خواهد بود. به این ترتیب شما فرصت مناسبی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف با محتوایی بی ‎عیب و نقص خواهید داشت.

مطلب مرتبط: تولید محتوای جذاب با 5 الگوی کاربردی

جمع‎ بندی

تولید محتوای جذاب و تاثیرگذار امر دشواری نیست. امروزه امکانات بسیار زیادی برای تولید محتوای جذاب در اختیار ما قرار دارد. نکته مهم در این میان تلاش برای استفاده از ابزارهای در دسترس برندمان به منظور تاثیرگذاری حداکثری بر روی مخاطب هدف است. تکنیک‎های مورد بحث در این مقاله در راستای نیل به این هدف مطرح شدند. توصیه اساسی ما در بخش پایانی استفاده از تمام توصیه‏ها به صورت یکجاست. به این ترتیب تاثیرگذاری آنها به شدت افزایش خواهد یافت.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید