شنبه, ۱۸ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۰ / Sat, 8 May(5) 2021 /
           
فرصت امروز

بازاریابی در طول دهه ‎های اخیر توسعه بسیار زیادی پیدا کرده است. ابزارهای بازاریابی همراه با الگوهای متنوع این عرصه کار را برای بازاریاب‎ ها و برندها ساده ‎تر کرده ‎اند. بدون تردید امروزه عرصه بازاریابی یکی از شلوغ‎ ترین حوزه‎ های دنیاست. بسیاری از برندها در زمینه‎ های مختلف بازاریابی حضور فعالی دارند. همین امر رقابت با برندهای مختلف را دشوار می ‎سازد. خوشبختانه در طول 20 سال گذشته فناوری ‎های مختلف به طور مداوم به کمک بازاریاب‎ ها آمده‎ اند. این امر نقش مهمی در توسعه دنیای بازاریابی و بهبود توانایی برندهای مختلف برای رقابت تاثیرگذاری با هم داشته است.

مدیریت فرآیندهای بازاریابی همیشه امر ساده ‎ای نیست. همین امر بسیاری از برندها را با تردیدهای جدی برای ورود به عرصه بازاریابی مواجه می ‎سازد. استفاده از تمام الگوهای بازاریابی به طور مناسب دارای اهمیت بالایی است. نکته مهم در این میان ضرورت توجه به زمان موردنیاز برای ساماندهی هر بخش از کمپین های بازاریابی است. این امر در نگاه نخست چالش ‎های بسیار زیادی پیش روی برندها قرار می ‎دهد. یکی از فناوری ‎های راهگشا در این میان اتوماسیون بازاریابی است. استفاده از فناوری‎ های نوین برای کاهش زمان و درگیری عامل انسانی با فرآیند بازاریابی در طول یک دهه اخیر بیش از هر زمان دیگری مد نظر بازاریاب ‎ها قرار گرفته است. مزیت اصلی استفاده از اتوماسیون بازاریابی امکان حضور گسترده در عرصه بازاریابی بدون نیاز به اختصاص زمان قابل توجه است.

اتوماسیون بازاریابی راهکاری موفقیت دنیای تبلیغات

آشنایی با نحوه استفاده از اتوماسیون بازاریابی برای هر برندی ضرورت دارد. آینده این عرصه بدون کاربست فناوری‎ های نوین در هاله‎ ای از ابهام قرار دارد. بنابراین در ادامه مقاله کنونی به بررسی نحوه استفاده از اتوماسیون بازاریابی خواهیم پرداخت. نکته جالب در این میان امکان استفاده از اتوماسیون بازاریابی از سوی تمام برندها با هر حوزه‎ای از فعالیت است.

اتوماسیون بازاریابی چیست؟

اتوماسیون بازاریابی در ساده‎ ترین معنا به فرآیندهای خودکار در زمینه بازاریابی اشاره دارد. این امر کار برندها برای بازاریابی را به شدت ساده می ‎سازد. هرچه نیاز به استفاده از عامل انسانی برای بازاریابی کمتر باشد، موفقیت برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف و همچنین کاهش هزینه ‎ها بیشتر خواهد شد. امروزه برخی از برندها به طور مداوم به دلیل هزینه ‎های بالای تشکیل تیم بازاریابی و حضور در عرصه ‎های مختلف این صنعت از حضور در آن صرف نظر می ‎کنند بنابراین اتوماسیون بازاریابی نقش مهمی در گسترش توانایی برندها برای بازاریابی ایفا می‎ کند.

مطلب مرتبط: 3 روش آسان جهت اتوماسیون بازاریابی

وقتی از خودکارسازی امور در زمینه بازاریابی صحبت می ‎شود، بسیاری از افراد به الگوی بازاریابی ایمیلی و پاسخگویی خودکار به ایمیل ‎های کاربران توجه می ‎کنند. بدون تردید پاسخگویی خودکار به مخاطب هدف در سرویس‎ های ایمیل مزیت بسیار مهمی محسوب می‎ شود، اما تمام قابلیت ‎های اتوماسیون بازاریابی در این امر خلاصه نمی ‎شود.

اتوماسیون بازاریابی در طول سال‎ های اخیر تحولات بسیار زیادی پیدا کرده است. یکی از نکات اساسی در این میان تحول در فناوری هوش مصنوعی است. نسل جدید هوش مصنوعی به برندها امکان خودکارسازی فرآیندهای مختلف را می‎ دهد. این امر موجب موفقیت برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف بدون نیاز به پیگیری مداوم امور شده است. نسل‎ های قبل هوش مصنوعی دارای ظرفیت بسیار محدودی بود. این امر برای بسیاری از برندها به معنای ناتوانی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف و همچنین نیاز به ارزیابی مداوم عملکرد فناوری موردنظر بود. امروزه فناوری هوش مصنوعی در زمینه‎ های مختلفی به کمک عامل انسانی آمده است. یکی از حوزه‎ های مهم در این میان عرصه بازاریابی است. براساس گزارش کارشناس ‎های موسسه HubSpot، نزدیک به 70 درصد از بازاریاب ‎ها در سراسر دنیا نسبت به استفاده از فناوری هوش مصنوعی اقدام کرده ‎اند. این امر به خوبی تاثیرگذاری فناوری موردنظر در حوزه بازاریابی را نشان می ‎دهد.

عرصه بازاریابی به طور مداوم در حال تغییر و تحول است. همین امر موجب نیاز کسب و کارها برای تاثیرگذاری بهتر بر روی مخاطب هدف می ‎شود. استفاده از اتوماسیون بازاریابی یکی از راهکارهای اساسی در جهان کنونی برای بازاریابی بهتر است. در ادامه فناوری موردنظر هرچه بیشتر مورد بررسی و موشکافی دقیق قرار خواهد گرفت.

اتوماسیون بازاریابی چه کاربردهایی دارد؟

اتوماسیون بازاریابی مانند هر فناوری دیگری دارای کاربردهای متنوعی است. درست به همین خاطر اغلب بازاریاب ‎ها نسبت به کاربست شیوه‎ های مختلف در این زمینه اقدام می‎ کنند. برخی از مزیت ‎های اصلی اتوماسیون بازاریابی به شرح ذیل است:

• اثربخشی: اتوماسیون بازاریابی کابوس ‎های مختلف بازاریاب ‎ها را کاهش داده است. بسیاری از برندها در زمینه تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نیاز به جمع ‎آوری دقیق اطلاعات و همچنین ترکیب آنها در بازه‎ های زمانی طولانی داشتند. اکنون فناوری اتوماسیون بازاریابی به سادگی و بدون نیاز به دخالت عامل انسانی این کار را انجام می ‎دهد.

• صرفه ‎جویی در زمان و هزینه: بازاریابی با استفاده از اتوماسیون بازاریابی نقش مهمی در کاهش هزینه‎ های برندها دارد. سرمایه ‎گذاری در حوزه بازاریابی همراه با حضور عامل انسانی به صورت پررنگ نیاز به بودجه فراوانی دارد. اگر در این میان اتوماسیون بازاریابی جایگزین برخی از فعالیت ‎های بازاریاب ‎ها شود، امور به صورت ساده و تاثیرگذارتر قابل پیگیری خواهد بود. صرفه‎ جویی در هزینه و زمان نخستین دلیل برای گرایش برندها به سوی اتوماسیون بازاریابی محسوب می‎ شود.

• افزایش سود: وقتی هزینه‎ های جاری در زمینه بازاریابی کاهش یابد، میزان سود نیز افزایش خواهد یافت. همچنین با استفاده از اتوماسیون بازاریابی امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به بهترین شکل فراهم خواهد شد. وقتی برندها اطلاعات دقیق‎ تری از مشتریان ‎شان داشته باشند، شانس بالاتری برای موفقیت بازاریابی پیدا می ‎کنند. این امر به لطف فناوری اتوماسیون بازاریابی به راحتی در دسترس برندها قرار دارد.

• بازخوردهای بهتر: مشتریان نسبت به مشاهده محتوای بازاریابی هماهنگ با سلیقه‎ شان واکنش بهتری نشان می ‎دهند. این امر در مورد برخی از برندها به لطف استفاده از اتوماسیون بازاریابی امکان ‎پذیر شده است. اگر برند شما در این زمینه مهارت بالایی نداشته باشد، امکان تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب هدف و دریافت نظرات مثبت آنها از بین می ‎رود. برندهای بزرگ اغلب دارای توانایی منحصر به فرد در زمینه استفاده از فناوری ‎های نوین برای دریافت بازخورد بهتر هستند.

گونه‎ های اتوماسیون بازاریابی

اتوماسیون بازاریابی مانند هر فناوری دیگری دارای گونه‎ ها و کاربردهای مختلفی است. در ادامه مقاله کنونی برخی از کاربردها و گونه‎ های اتوماسیون بازاریابی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

اتوماسیون بازاریابی ایمیلی

اتوماسیون بازاریابی ایمیلی شاید شناخته شده‎ ترین الگوی بازاریابی باشد. بسیاری از برندها در زمینه جلب نظر مخاطب هدف اقدام به استفاده از این الگو می ‎کنند. بدون تردید برخی از امور در زمینه بازاریابی ایمیلی تکراری و زمانگیر است. اگر برندها در این میان از اتوماسیون بازاریابی استفاده نمایند، امکان صرفه ‎جویی در زمان و بهبود عملکرد کمپین فراهم می‎ شود.

تعامل با مخاطب هدف از طریق اتوماسیون بازاریابی بسیار ساده است. فناوری هوش مصنوعی نیاز به تعریف بانک داده حجیم برای اتوماسیون را کاهش داده است. نتیجه این امر اسکن ایمیل‎ های دریافتی از سوی کاربران و سپس ارائه پاسخ‎ های مناسب به آنها خواهد بود. فرآیند فوق بدون نیاز به پرداخت هزینه گزاف و حتی نظارت گسترده عامل انسانی صورت می ‎گیرد.

اغلب برندها برای صرفه ‎جویی در هزینه ‎های ‎شان اقدام به استفاده از اتوماسیون بازاریابی ایمیلی می ‎کنند. اغلب اوقات استفاده از این حوزه بسیار سخت و دشوار محسوب می ‎شود. نکته مهم استفاده از اتوماسیون موردنظر با هدف دستیابی به اهدافی فراتر از صرفه ‎جویی در هزینه ‎ها و زمان است . بدون تردید برندها در عرصه بازاریابی اهداف متنوعی دارند. استفاده از اتوماسیون بازاریابی ایمیلی به عنوان یکی از ابزارهای دستیابی به هدف موردنظر ایده جذابی خواهد بود. اگر این امر مورد توجه برندها قرار نگیرد، امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به شدت کاهش خواهد یافت.

امروزه برخی از برندها فقط برای حضور در دنیای بازاریابی اقدام به تولید محتوا و استفاده از فناوری‎ های نوین این عرصه می ‎کنند. این امر شاید در نگاه نخست جذابیت ‎های بسیار زیادی داشته باشد، اما در عمل موجب ناتوانی برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف خواهد شد. فقدان برنامه و اهداف مشخص در دنیای بازاریابی همیشه دشوار خواهد بود بنابراین پیش از کاربست یک فناوری تازه باید نسبت به هماهنگی‎ اش با برنامه کلی بازاریابی برند اطمینان حاصل کرد. در غیر این صورت امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف فراهم نخواهد شد.

مطلب مرتبط: اتوماسیون بازاریابی چیست و چرا مهم است؟

اتوماسیون بازاریابی دیجیتال

اگرچه بازاریابی ایمیلی بیشترین شهرت در زمینه کاربست فناوری اتوماسیون را دارد، اما امکان استفاده از سایر فناوری ‎ها در این زمینه نیز وجود دارد. بازاریابی دیجیتال در طول یک دهه اخیر توجه بسیار زیادی از سوی برندها به خود جلب کرده است. همین امر در یک تحلیل بلندمدت موجب کاربست فناوری ‎های نوین در این حوزه شده است. به عنوان مثال، هوش مصنوعی در صنعت بازاریابی برای نخستین بار در حوزه دیجیتال مورد ارزیابی قرار گرفت.

شاید در نگاه نخست بازاریابی دیجیتال یک حوزه مشخص و همگن باشد. نکته مهم در این میان تنوع درونی این الگوی بازاریابی است. یکی از الگوهای جذاب در این میان بازاریابی در شبکه ‎های اجتماعی است. امروزه اغلب مردم جهان در شبکه‎ های اجتماعی حضور دارند. استفاده از اتوماسیون بازاریابی در این زمینه امکان گردآوری اطلاعات پیرامون کاربران به صورت خودکار و انتشار محتواهای مختلف در کمترین زمان ممکن را به همراه دارد.

بازاریاب ‎ها در زمینه حضور در شبکه ‎های اجتماعی نیاز به اختصاص زمان مناسب به منظور بارگذاری محتوا دارند. شاید این امر در ابتدا ساده به نظر برسد، اما برنامه روزانه شلوغ اغلب بازاریاب ‎ها شانس چندانی برای آنها به منظور بارگذاری محتوا باقی نمی ‎گذارد. یکی از راهکارهای مناسب در این میان استفاده از اتوماسیون بازاریابی برای انتشار محتوای تولیدی برندها در بازه ‎های زمانی مشخص و از پیش تعیین شده است. این امر نیاز به اختصاص زمان مشخص برای بارگذاری محتوا را از میان می ‎برد.

اتوماسیون تبلیغات

دنیای تبلیغات دارای پیچیدگی ‎های بسیار زیادی است. اغلب برندها سرمایه ‎گذاری قابل توجهی بر روی حوزه بازاریابی با هدف جلب نظر مخاطب هدف می ‎کنند. شاید این امر در نگاه نخست بسیار طبیعی به نظر برسد، اما در صورت ناکامی برندها در زمینه کسب موفقیت بار مالی سنگینی بر روی دوش آنها قرار می ‎گیرد.

اتوماسیون تبلیغات فرآیند ارزیابی محتوای تبلیغاتی را ساده ‎سازی می ‎کند. امروزه دغدغه بسیاری از بازاریاب ‎ها ناتوانی در زمینه ارزیابی عملکرد محتوای تبلیغاتی است. این امر بهبود کیفیت محتوا در نوبت‎ های بازاریابی بعدی را دشوار می ‎سازد. با این حساب استفاده از فناوری اتوماسیون بازاریابی یا هر فناوری دیگری برای بهبود وضعیت بازاریابی برندها ضروری محسوب می ‎شود.

یکی از کاربردهای اصلی اتوماسیون بازاریابی در عرصه تبلیغات مربوط به بازآفرینی محتوای قدیمی است. بدون تردید تولید محتوای تازه برای برندها هزینه قابل توجهی در پی دارد. استفاده از محتوای قدیمی و تلاش برای به روز رسانی آنها اهمیت بسیار زیادی در زمینه بازاریابی دارد. مهمترین نکته در این میان توانایی برندها برای ترکیب محتواهای قدیمی با اطلاعات تازه و مطابق با سلیقه مخاطب هدف است. اگر این نکته مدنظر برندها قرار نگیرد، تمام تلاش‎ شان برای جلب نظر مخاطب هدف با مشکل اساسی مواجه خواهد شد.

اتوماسیون بازاریابی موبایلی

بازاریابی برای کاربران گوشی‎ های موبایل در طول یک دهه اخیر با توسعه گوشی ‎های هوشمند حال و هوای تازه ‎ای پیدا کرده است. بسیاری از بازاریاب ‎ها پیش از توسعه گوشی ‎های هوشمند هیچ توجهی به بازاریابی در این پلتفرم نداشتند. امروزه با توسعه این پلتفرم و معرفی امکانات گسترده برای آن هر برندی نیاز به بازاریابی در این زمینه دارد.

کاربران گوشی‎ های هوشمند در طول سال ‎های اخیر دامنه وسیعی از مخاطب برندها را شکل داده ‎اند. دلیل این امر سهولت کار با گوشی ‎های هوشمند و همچنین امکان جا به جایی آنها در محیط‎ های مختلف است بنابراین تمام برندها باید به استفاده از نکات بازاریابی در این حوزه براساس نیاز برندها توجه نشان دهند. میزان توجه کاربران گوشی‎ های هوشمند به محتوای بازاریابی در مقایسه با کاربران رایانه ‎های شخصی یا دیگر دستگاه ‎های دیجیتال 2 برابر بیشتر است. همچنین باید به رونمایی برخی از شبکه ‎های اجتماعی اختصاصی برای گوشی ‎های هوشمند نیز توجه داشت. امروزه اینستاگرام، تیک تام و اسنپ چت به طور انحصاری برای کاربران گوشی ‎های هوشمند در دسترس هستند. شبکه‎ های اجتماعی نظیر توییتر و فیس ‎بوک نیز به طور رسمی اپ‎ هایی برای پلتفرم‎ شان ایجاد کرده ‎اند. با این حساب عرصه بازاریابی روز به روز به دنیای گوشی ‎های هوشمند وابسته ‎تر می ‎شود.

مطلب مرتبط: شکست های فجیع اتوماسیون 

استفاده از اتوماسیون بازاریابی در حوزه گوشی‎ های هوشمند بیشتر مربوط به گردآوری اطلاعات کاربران و همچنین پاسخگویی سریع به پرسش‎ های آنهاست. این امر به لطف فناوری هوش مصنوعی و همچنین سرمایه‎ گذاری هنگفت برخی از برندها برای توسعه هماهنگی اتوماسیون بازاریابی با این عرصه امکان ‎پذیر شده است.

جمع‎ بندی

بازاریابی با استفاده از اتوماسیون نقش مهمی در کاهش هزینه‎ ها و افزایش دقت کمپین ‎ها دارد. این نکات از مدت ‎ها قبل مدنظر برندها قرار داشته است بنابراین با بهبود توانایی برندها در این زمینه امکان تعامل بهتر با مخاطب هدف فراهم می ‎شود. استفاده از اتوماسیون بازاریابی در میان برندهای بزرگ رواج دارد. نکته مهم استفاده سایر برندها از این فناوری به منظور رقابت بازاریابی بهتر با دیگر کسب و کارهاست. اگر اکنون نسبت به اخذ این ابزار بازاریابی اقدام نکنیم، شاید دیگر هرگز فرصتی بهتر یافت نشود.

 

برچسب ها : بازاریابی و فروش
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/YxyZqnsX
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
با ما در ارتباط باشید

شبکه های اجتماعی
           
كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1399/2020
بازگشت به بالای صفحه