دوشنبه, 28 مهر 1399 - 13:34

بررسی 5 نکته اساسی در طراحی لوگو

لوگوی برندها هیچ ‎گاه به اندازه زمان کنونی دارای اهمیت نبوده است. لوگوی یک برند ظاهر اصلی و رسمی آن در تمام بازارهاست. همین امر طراحی لوگو را بدل به امری چالش ‎برانگیز و بسیار حساس می‎ کند. هر جایی که یک برند حضور داشته باشد، لوگوی آن نیز همراه‎ اش خواهد بود. فرآیند بازاریابی، برندسازی و به طور کلی تمام فعالیت ‎های کسب و کار از این امر تاثیر می ‎پذیرد. اگرچه بسیاری از برندها نسبت به اهمیت لوگوی ‎شان آگاهی دارند، اما در عمل طرح‎ های جذابی را به نمایش نمی ‎گذارد. در این مقاله برخی از مهمترین نکات در زمینه طراحی لوگو را مدنظر قرار خواهیم داد.

چگونه لوگوی جذابی برای برندمان طراحی کنیم

1. اهمیت طراحی ساده

طرح لوگو اغلب برندهای موفق بسیار ساده و در عین حال چشم نواز است. ترکیب میان سادگی طرح ‎های بازاریابی و جذابیت‎ شان برای هر مشتری همراه با معنای متفاوت خواهد بود. یکی از تاثیرهای اصلی طرح‎ های ساده برای لوگو امکان به یادسپاری ساده از سوی مشتریان است. هرچه جلوه‎ های بصری یک برند سریع ‎تر در ذهن مخاطب هدف شکل گیرد، شانس بیشتری برای افزایش فروش و تعامل ایجاد خواهد شد.

مطلب مرتبط: 8 راهنمایی برای ایجاد لوگوی خلاق و تاثیرگذار

محتوای بازاریابی و تبلیغاتی همیشه همراه با لوگوی برندهاست. نکته مهم در این میان عدم توجه زیاد کاربران به جزییات در کمپین های بازاریابی است. بنابراین برندها فرصت محدودی برای نمایش لوگو و دیگر جزییات برندشان دارند. اگر طرح لوگوی برند ساده و چشم‎ نواز باشد، امکان جلب نظر مخاطب هدف به سادگی فراهم خواهد شد. این نکته از نقطه نظر بازاریابی و تعامل با مخاطب هدف دارای اهمیت بسیار زیادی است.

یکی از بهترین نمونه‎ ها در زمینه طراحی لوگوی ساده و جذاب مربوط به برند اپل است. لوگوی این برند در نگاه نخست بسیار ساده و در عین حال قابل تفکیک از دیگر رقبایش است. امروزه اغلب مردم لوگوی اپل را به خوبی مورد شناسایی قرار می ‎دهند. بی‎ تردید در زمان تاسیس برند اپل طراحی لوگوهای پیچیده و دارای ابعات مختلف نیز در دستور کار برخی از برندها قرار داشت. نکته مهم ارزیابی درست استیو جابز و تیم بازاریابی اپل از ضرورت ‎های طراحی لوگو بود. سادگی لوگوی این برند در عین جذابیتش موجب القای احساس نوآوری در مشتریان می ‎شود. درست به همین خاطر اپل برنامه ‎ای برای تغییر لوگوی فعلی ‎اش ندارد.

اشتباه برخی از کسب و کارها در مسیر برندسازی تلاش برای استفاده از طرح‎ های پیچیده برای لوگو است. این امر مشتریان را دچار سرگیجه و ناتوانی برای تشخیص ماهیت اصلی فعالیت برند می ‎کند. طرح‎ های ساده جذابیت زیادی برای مخاطب هدف دارد، اما این امر به معنای ساده‎ انگاری بیش از اندازه در تعامل با مخاطب هدف نیست. بسیاری از برندها در این فرآیند دچار ساده ‎انگاری می ‎شوند. چنین امری موجب برداشت سطحی مشتریان از یک برند و کاهش علاقه ‎شان برای تعامل با آن خواهد شد بنابراین هدف اصلی در طراحی لوگو ایجاد تعامل میان سادگی طرح نهایی و پرهیز از ساده‎ انگاری بیش از اندازه است.

2. استفاده از نام برند

طراحی لوگو با استفاده از نام برند ایده جذاب و رایجی در میان کسب و کارهای مختلف است. مشهورترین لوگو در این میان مربوط به برند کوکاکولا و مک دونالد است. این برندها با استفاده از نام‎ شان در طرح ‎های گرافیکی موفق به ثبت لوگوهای بسیار جذابی شده ‎اند. نکته جالب در این میان ایده ساده چنین برندهایی برای طراحی لوگو است. چنین امری در نگاه نخست هیچ شانسی برای جلب نظر مخاطب هدف ندارد، با این حال تحلیل مشتریان از لوگوهای جذاب با برندها تفاوت بسیار زیادی دارد. این امر توجه به سلیقه مشتریان و فاصله گرفتن از دیدگاه‎ های بازاریابی را ضروری می ‎سازد. شاید یک طرح برای لوگوی برند از نظر تیم بازاریابی یا حتی مدیران نامناسب باشد، اما همان ایده مورد استقبال وسیع مشتریان قرار گیرد. همکاری با مشتریان و نمایش طرح‎ های اولیه از لوگوی برند به آنها همیشه تاثیر مثبتی بر روی کل فرآیند برندسازی و طراحی لوگو دارد. این امر نیازمند ایجاد انجمن مشتریان و تلاش برای بهبود روابط با آنهاست، در غیر این صورت تعامل با مشتریان بدل به چالشی جداگانه برای کسب و کارها خواهد شد.

3. استفاده از طرح‎ های متقارن

طراحی الگوهای مختلف برای لوگو هیچ ایرادی ندارد، با این حال باید به جلوه هندسی هر طرح توجه داشت. اگر طرح یک لوگو دارای تقارن مناسب نباشد، موفقیت چندانی در زمینه جلب نظر مخاطب هدف کسب نخواهد کرد. این امر ریشه در شیوه واکنش مخاطب به طرح‎ های هندسی دارد. هرچه انحنا و بخش‎ های مختلف طرح دارای هماهنگی و مزیت تقارن باشد، چشم ‎نوازتر به نظر خواهد آمد.

ارزیابی لوگوی برندهای بزرگ به خوبی اهمیت تقارن در طراحی لوگو را نشان می ‎دهد. کسب و کارها در صورت عدم توجه به این نکته شاید نیاز به طراحی دوباره لوگو یا حتی تغییر کلی ‎اش را پیدا نمایند. استفاده از تجربیات دیگر برندها یا بازاریاب ‎های حرفه ‎ای برای طراحی لوگو امری ضروری است. برندها به این ترتیب از تکرار اشتباهات رایج پرهیز خواهند کرد.

4. برجسته ‎سازی شخصیت برند

امروزه هر برند دارای شخصیت منحصر به فردی است. کسب و کارهای موفق همیشه توانایی بیان دقیق شخصیت برندشان در فرآیند بازاریابی و به طور کلی تعامل با مشتریان را دارند. درست به همین خاطر برخی از برندها به سرعت مورد شناسایی مشتریان قرار می ‎گیرند. برندهایی نظیر گوگل، eBay و اپل در زمینه طراحی لوگو به شخصیت کسب و کارشان توجه کرده‎ اند. به عنوان مثال، eBay با طراحی غیرعادی لوگو و استفاده از حرف ابتدایی ‎اش به صورت کوچک حالت غیررسمی و آنلاین کسب و کارش را نمایش می ‎دهد. شاید این امر در نگاه نخست بسیار ساده به نظر برسد، اما تاثیر روانی قابل ملاحظه‎ ای بر روی مخاطب هدف بر جای می‎ گذارد.

شناسایی هویت شخصیت اصلی کسب و کار بیشتر از هر نکته دیگری دارای اهمیت است. متاسفانه برخی از کسب و کارها پیش از طراحی لوگو نسبت به این نکته توجه نشان نمی ‎دهند. همین امر در مراحل بعدی چالش ‎هایی نظیر طراحی لوگو با شباهت بالا به رقبا با برندهای برتر را پیش می ‎کشد.

مطلب مرتبط: چند نکته برای طراحی یک لوگوی تاثیرگذار

5. کار گروهی

اگر شما به عنوان کارآفرین یا بازاریاب در زمینه طراحی لوگو مشکل دارید، باید به کار گروهی توجه نمایید. اغلب کارآفرینان به تنهایی توانایی و مهارت لازم برای طراحی لوگو را ندارند. با این حساب کمک گرفتن از دیگر اعضای شرکت ایده مناسبی خواهد بود. این امر در بخش پایانی کار نیز مزیت‎ های بسیار زیادی به همراه دارد. اغلب طراح ‎های لوگو متوجه ایرادات طرح ‎شان نمی ‎شوند بنابراین ارائه نمونه اولیه به دیگر اعضای شرکت و درخواست نظر از آنها نقش مهمی در رفع ایرادات اصلی خواهد داشت.

امروزه تمام فرآیندهای مربوط به برند به صورت تیمی مدیریت می‎ شود بنابراین تلاش برای طراحی لوگو به طور انفرادی هرگز ایده مناسبی نخواهد بود. چنین اشتباهی در نهایت بسیار گران تمام می ‎شود. مسئله مهم درخصوص طراحی لوگو مربوط به ناتوانی برندها برای تغییر سریع ‎اش است. معنای این امر ضرورت وفاداری به طرح لوگو دست ‎کم برای 5 سال خواهد بود بنابراین طراحی هوشمندانه و ارزیابی مجدد طرح نهایی پیش از رونمایی رسمی ضروری خواهد بود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید