شنبه, ۲۱ مهر(۷) ۱۴۰۳ / Sat, 12 Oct(10) 2024 /
           
فرصت امروز
فرصت امروز بررسی می کند

چطور وارد کسب و کار جواهرات شویم؟

1 سال پیش ( 1402/5/23 )

دنیای جواهرات برای کسانی که حتی بدان علاقه ای هم ندارند، جذاب به نظر می رسد. سر و کار داشتن با کلی جواهرات مختلف در طول روز اتفاقی نیست که به این راحتی ها از یاد آدم برود. در کنار این موارد بازار کار نسبتا گسترده و داغ را هم باید مدنظر داشته باشیم. با این حساب ورود به دنیای جواهرات در قالب استارت آپ اصلا ایده بدی به نظر نمی رسد. 

همه ما تجربه تماشای جواهرات پشت ویترین مغازه ها را داشته ایم. اینطور وقت ها آدم حس می کند زمان کاملا متوقف شده و هیچ چیز به غیر از قطعه جواهر موردنظر اهمیتی ندارد. شاید فکر کنید این حوزه کاری بی نهایت لوکس و نیازمند سرمایه اولیه کلان است. خب در این صورت باید ذهنیت تان نسبت به دنیای جواهرات را به کلی تغییر دهیم. چه کسی گفته شما حتما باید انواع دستبند یا گردنبند طلا روانه بازار کنید؟ کم نیستند استارت آپ هایی که به طور تخصصی در زمینه عرضه بدلیجات فعالیت دارند. بنابراین دنیای جواهرات جا برای هر نوع سلیقه و سرمایه اولیه ای دارد!

چطور وارد کسب و کار جواهرات شویم

ما در این مقاله قصد داریم نگاهی به صفر تا صد راه اندازی کسب و کار در حوزه جواهرات بیندازیم. اگر شما هم دوست دارید در این حوزه دستی بر آتش داشته باشید، تا آخر با ما همراه باشید. شما در این مقاله علاوه بر اینکه با انواع کسب و کارها در دنیای جواهرات آشنا می شوید، بلکه درک خوبی از بازار کار این حوزه و همچنین شیوه های طراحی استارت آپ های مرتبط با آنها خواهید یافت.

مطلب مرتبط: کسب و کار خلاق / ساخت و فروش جواهرات دستی

ورود به دنیای جواهرات: یک برنامه کامل

ورود به هر حوزه کاری سختی های خاص خودش را دارد. همانطور که یک راننده فرمول یک از همان روز اول مهارت حیرت انگیزی در کارش ندارد، شما هم به مرور زمان راه و چاه دست تان خواهد آمد. البته یک نکته کلیدی در این میان حسابی اذیت تان خواهد کرد. اگر خدایی نکرده شکست بخورید، دیگر هیچ کس یادی از شما نخواهد کرد. این اتفاق درباره کسب و کارهای تازه کار شدت بیشتری دارد. خب مگر کسی هم در بازار هست که از کارآفرینان جوان و شکست خورده یادی کند؟

ما در این بخش قصد داریم نکاتی اساسی برای ورود بی دردسر به دنیای جواهرات را یادتان دهیم. این روزها خیلی از آدم ‏ها در سراسر دنیا فکر می کنند همین که کمی به طراحی جواهرات علاقه داشته باشند، دیگر کارشان در این حوزه بی عیب و نقص خواهد بود. خب با ما همراه باشید تا ببینیم چقدر این قبیل ادعاها واقعیت دارد!

مرحله اول: یافتن حوزه تخصصی

یافتن حوزه تخصصی

این روزها هر کاری در دنیا آنقدر تخصصی شده که دیگر نمی شود همینطور سرمان را پایین بیندازیم و وارد یک کسب و کار تازه شویم. اگر یادتان باشد، در بخش مقدمه درباره تنوع حوزه جواهرات با شما حرف زدیم. اینجا همان بخشی است که شما باید از بین کلی کار مختلف یکی را انتخاب کرده و آن را به طور تخصصی ادامه دهید. 

شما به طور کلی برای انتخاب الگوهای مختلف فعالیت در حوزه جواهرات اول از همه باید نیم نگاهی به بودجه تان داشته باشید. اینکه یک استارت آپ چقدر بودجه پشت سرش دارد، تکلیف خیلی از نکات را روشن خواهد کرد. متاسفانه برخی از کارآفرینان دوست دارند گران ترین استارت آپ های دنیا را با قیمتی بی نهایت پایین راه اندازی کنند. اگر شما هم اینطور فکر می کنید، زودتر از آنچه باید داستان تان در بازار به بن بست خواهد رسید. 

اگر بودجه در دسترس تان محدود است، نباید خیالبافی های بزرگ برای کسب و کارتان داشته باشید. در عوض شروع کار با تولید انواع بدلیجات ایده بهتری خواهد بود. به علاوه، چه کسی گفته شما از همان روز اول باید محصولات تان را در سراسر دنیا به فروش برسانید؟ چه بسا شروع کار از یک بازار محلی ساده هم تجربه بهتری به شما بدهد، هم اینکه راحت تر با سرد و گرم روزگار آشنای تان کند.

یادتان باشد، وقتی پای کار با فلزات گران بها و سنگ های قیمتی وسط می آید، دیگر جایی برای اشتباه نیست. بنابراین حتی اگر سرمایه هنگفتی هم دم دست تان است، اصلا نباید بی گدار به آب بزنید. در عوض بهتر است از قبل در چند دوره شرکت کرده و کمی تجربه کسب کنید. 

اینطوری بدون هیچ دردسری امکان طراحی انواع جواهرات و کار بی دغدغه با سنگ های قیمتی را خواهید داشت. 

نکته دیگری که در این میان باید بدان توجه کنید، فراتر رفتن از طراحی صرف جواهرات است. علاوه بر کسانی که با دست های خودشان جواهرات را طراحی کرده و می سازند، عده ای دیگر در زمینه طراحی مدل ها فعالیت دارند. این دسته از افراد تا حالا در عمرشان حتی یکبار هم فرآیند ذوب شدن طلا یا هر فلز دیگری را ندیده اند. در عوض فقط کارشان ترکیب ترندهای داغ دنیا با دنیای پرزرق و برق جواهرات است. 

عده ای دیگر نیز به طور تخصصی در زمینه مد و فشن فعالیت دارند. این دسته از افراد به طور تمام وقت در حوزه جواهرات فعالیت نمی کنند، بلکه به موازات نیازشان در صنعت مد سراغ این حوزه می آیند. بنابراین شما قبل از اینکه چشم بسته وارد بازار شوید، باید حوزه کارتان را دقیقا مشخص کنید تا بعدا مشکلی پیش نیاید. 

مطلب مرتبط: صنعت طلا و جواهر در سال 2020

گام دوم: مطالعه بازار 

مطالعه بازار 

بعد از اینکه حوزه تخصصی تان را به خوبی انتخاب کردید، نوبتی هم باشد باید کمی به بحث اصلی بپردازیم. اینکه شما با مقدمات ورود به بازار آشنا شوید، ایده بی نهایت جذابی است اما به شما برای موفقیت در بازار کمک زیادی نمی کند. در عوض اصل ماجرا بیشتر به مطالعه بازار مربوط می شود. 

مطالعه بازار فرآیندی است که در طول آن کارآفرینان با رویدادهای مختلف در بازار آشنا شده و جریان کلی فعالیت برندهای بزرگ را زیر ذره بین می برند. این امر نه تنها به آنها برای اثرگذاری بهتر بر روی مشتریان کمک می کند، بلکه احتمال وقوع اشتباهات را نیز بی نهایت کاهش خواهد داد. 

ما در روزنامه فرصت امروز فرآیند مشخصی برای مطالعه بازار داریم. از آنجایی که روی صحبت مان با دوستداران حوزه جواهرات است، مطالعه بازار را مطابق با نیاز این حوزه شخصی سازی کرده ایم. اولین کاری که شما در این رابطه باید انجام دهید، مرور ترندهای مختلف است. کمی به سایت برندهای بزرگ حوزه طلا و جواهرات سر بزنید و سر از کارشان دربیاورید. ماموریت اصلی شما در این بخش آشنایی با جزییاتی است که این برند براساس آنها دست به طراحی محصولات شان می زنند. 

اجازه دهید با هم روراست باشیم، این روزها بازاریابی حتی ارزشی بیشتر از خودِ محصولات دارد. به طوری که با کمپین های جذاب شما می توانید بدون هیچ دردسری محصول تان را در بازار آب کنید. به همین خاطر بد نیست در کنار مطالعه بازار نیم نگاهی به کمپین های بازاریابی بقیه برندها نیز داشته باشید. اینطوری دردسر کمتری در تعامل با مشتریان تان خواهید داشت. 

در گام بعدی باید سراغ یافتن ایده های مناسب برای کار خودتان بروید. شما در هر گوشه ای از صنعت جواهرات که مشغول کار شوید، نیاز به ایده های تازه دارید. خب مشتریان که وقت و پول شان را از سر راه نیاورده اند که پای یک استارت آپ با ایده های قدیمی هدر دهند!

فرمول ما در این بخش تا حد زیادی ساده و صدالبته کاربردی است. کافی است شما به جای هر کاری در بازار سراغ استفاده از ایده های موفق بقیه برندها بروید. البته قرار نیست کپی برداری ناشیانه ای از روی دست آنها داشته باشید. در عوض بهتر است مجموعه ای از ایده های طلایی را کنار هم قرار داده و ترکیب شان کنید. آن وقت نتیجه بهتری در بازار منتظرتان خواهد بود. 

یکی از میانبرهایی که به شما برای یافتن ایده های تازه کمک می کند، پینترست است. این پلتفرم به خاطر کمک فراوانی که به کاربران برای یافتن ایده های تازه می کند، جذابیت زیادی یافته است. با این حساب بد نیست کمی به فکر استفاده از ظرفیت های پینترست برای ساده سازی کارتان باشید. قول می دهم با یکبار گشت و گذار در فضای پینترست عاشقش می شوید!

گام سوم: تعریف برند

تعریف برند

کسب و کارهای موفق همیشه نیاز دارند خودشان را برای مخاطب هدف تعریف کنند. فرقی ندارد شما در چه حوزه ای فعالیت دارید، در هر صورت مشتریان باید شناخت خوبی از شما داشته باشند. گاهی اوقات یک برند سال های سال در بازار فعالیت دارد اما کمتر کسی آن را می شناسند. این اتفاقی است که در حوزه جواهرات نیز روی می دهد. اگر شما نتوانید برندتان را به خوبی برای مشتریان تعریف کنید، دیر یا زود زنگ خطر برای تان به صدا درمی آید. 

اولین کاری که برای تعریف برند باید انجام دهید، توجه به انتخاب یک نام مناسب است. این روزها هر اسمی که در اینترنت سرچ کنید، دست کم یک برند برای تان پیدا می کند. درست به همین خاطر پرهیز از اسم های تکراری امری ضروری خواهد بود. در گام بعد باید دنبال داستانی منحصر به فرد برای برندتان هم باشید. 

مردم در سراسر دنیا عاشق داستان های جذاب هستند. به همین خاطر شما می توانید به خوبی از این علاقه مخاطب هدف تان استفاده کنید. نکته کلیدی اینکه شما در طول داستان تان باید به ارزش های اساسی برند نیز توجه کنید. مثلا اگر یک فروشگاه جواهرات ارزان قیمت هستید، باید احساس همدردی با مشتریان و تلاش برای کمک به آنها برای تجربه یک خرید ارزان را به آنها یادآوری نمایید. وگرنه خیلی زود کارتان به مشکل خورده و دیگر نمی توانید نظر کسی را جلب کنید. 

یادتان باشد، تعریف برند کاری نیست که هر روز دوباره شروع اش کنید. وقتی برندتان کامل شد، باید به خوبی نسبت به ارزش ها و ظاهر اولیه وفادار باشید. وگرنه مشتریان خیلی زود شما را فراموش کرده و آن وقت اصل دردسرتان شروع خواهد شد. 

آخرین گام برای تکمیل برند توجه به لوگو و بسته بندی است. این دو مورد تا حد زیادی هویت بصری شما را شکل می دهند. پس لطفا همین حالا هر ایده ای برای بسته بندی محصولات در قالب های کلیشه ای را دور بریزید. به علاوه، استفاده از نرم افزارهای رایگان برای طراحی لوگو هم ایده خوبی به نظر نمی رسد؛ چراکه دست آخر لوگوی شما را دم دستی خواهد کرد. 

مطلب مرتبط: درخشش جواهرات در بازار آنلاین

گام چهارم: تعیین اهداف

تعیین اهداف

آیا تا حالا خیلی جدی از خودتان پرسیده اید چرا در بازار حضور دارید؟ خیلی وقت ها کارآفرینان اصلا دوست ندارند درباره این موضوعات فکر کنند. راستش را بخواهید، دلیل این فرار عجیب نداشتن جواب درست و حسابی است. پس قبل از اینکه سرمایه تان در بازار را نابود کنید، بد نیست به فکر تعیین اهداف باشید. 

کارآفرینانی که همیشه بلندپروازی های بزرگ دارند، همیشه عاشق بازارهای جهانی هستند. بنابراین طبیعی است که این دسته از افراد خیلی زود سراغ توسعه کسب و کارشان در ابعاد گسترده بروند. در نقطه مقابل کسانی هستند که خیلی حوصله توسعه کسب و کار ندارند. در عوض سلیقه آنها بیشتر با کسب و کارهای ساده و جمع و جور هماهنگی دارد. 

سلیقه شما هرچه باشد، باید اهداف تان را مطابق آن طراحی کنید. باور کنید یا نه، شما نمی توانید با اهدافی بی نهایت بزرگ کارتان در قالب بازارهای خُرد ادامه دهید؛ چراکه دیر یا زود درگیری های ذهنی امان تان را خواهد برید. 

وقتی تعیین اهداف تان تمام شد، بد نیست کمی از دوستان تان کمک بگیرید. خب خیلی وقت ها آدم فکر می کند اهداف بی نهایت خوبی برای کسب و کارش تعیین کرده اما در واقع نتیجه نهایی تعریف زیادی ندارد. استفاده از کمک دوستان و همکاران در چنین شرایطی حسابی به کمک شما خواهد آمد. 

گام پنجم: فراهم‏ سازی محصولات

فراهم‏ سازی محصولات

خب حالا دیگر نوبت انتخاب و گردآوری محصولات رسیده است. احتمالا استفاده از عبارت «فراهم‏ سازی» کمی برای تان شک برانگیز است. خب در این صورت باید بگوییم شما قرار نیست حتما محصولات را خودتان تولید کنید. خب مگر چند نفر در دنیا مهارت کار با فلزات مختلف یا ساخت جواهرات را دارند؟

اگر در دوره های طراحی جواهرات ثبت نام کرده و مهارت بالایی در این حوزه دارید، کارتان جلوتر از رقبا خواهد بود. با این حال اگر چنین تجربه ای را ندارید، اصلا لازم نیست نگران باشید. کافی است با چند تا از جواهرسازهای حرفه ای آشنا شده و سفارشات تان را به آنها بدهید. خوشبختانه این روزها انواع جواهرات با سطح قیمت های مختلف طراحی و ساخته می شود. پس لازم نیست کارتان را با نمونه های بی نهایت گران قیمت شروع کنید. 

یادتان باشد، خیلی وقت ها کارآفرینان برای اینکه کارشان را با بهترین کیفیت ممکن دنبال کنند، نیاز به راهنمایی های عجیب و غریب ندارند. به علاوه، یادگیری مهارت های پیچیده نیز ضرورت زیادی نخواهد داشت. پس به جای اینکه کارتان را سخت کنید، کافی است با خودتان روراست باشید. اگر واقعا نمی توانید یا حوصله طراحی جواهرات را ندارید، اصلا نباید به خودتان سخت بگیرید. 

گام پنجم: انتخاب بازار هدف

انتخاب بازار هدف

بازار هدف شما شامل چه کسانی است؟ این سوالی است که خیلی از کارآفرینان بارها و بارها از خودشان می پرسند. اگر شما هم ماه هاست که با این سوال درگیر هستید، اصلا نباید خودتان را وسواسی بدانید. خب بدون انتخاب بازار هدف تمام تلاش های آدم در مراحل قبلی دودِ هوا خواهد شد. 

مطلب مرتبط: بازار پرزرق و برق جواهر در جهان

این روزها بازارهای مختلفی برای عرضه محصولات در دسترس من و شما قرار دارد. با این حال شما باید برآورد هزینه ها را نیز مد نظر داشته باشید. گاهی اوقات حضور در یک بازار مشخص آنقدر هزینه زیادی دارد که کارآفرینان عملا قیدش را می زنند. 

بد نیست در طول ارزیابی بازارهای مختلف نیم نگاهی به استفاده از تجربیات دیگران نیز داشته باشید. در این صورت به راحتی می توانید کارتان را جلو برده و دیگر خیلی معطل نمی شوید. نکته جالب اینکه خیلی از کارآفرینان کارکشته یا مدیران بازنشسته عملا از کمک به شما خوشحال خواهند شد. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و شانس تان در این حوزه را امتحان کنید. 

یادتان نرود به جای انتخاب یک بازار تک و تنها روی دو یا سه مورد حساب باز کنید. اینطوری کارتان خیلی بهتر جلو رفته و در صورت مواجهه با شکست های احتمالی نسخه کسب و کارتان در یک چشم به هم زدن پیچیده نخواهد شد. 

در نهایت وقتی بازارهای هدف تان را مشخص کردید، باید کمی شخصی سازی محصولات و همچنین کمپین های بازاریابی را نیز مدنظر داشته باشید. خب شما قرار نیست همانطوری که در بازار «الف» فعالیت دارید، در بازار «ب» هم حضور پیدا کنید!

سخن پایانی

راه اندازی استاندارد کسب و کار جواهرات

ورود به یک حوزه کاری تازه همیشه همراه با استرس زیادی است. به علاوه، خیلی وقت ها آدم هیچ برنامه مشخصی برای توسعه کارش ندارد. به همین خاطر خیلی زود با شکست های سنگین رو به  رو شده و دیگر انگیزه ای برای حضور در بازار نخواهد داشت.

حوزه جواهرات همانقدر که پرزرق و برق به نظر می رسد، ریسک های فراوانی هم دارد. شکست در این حوزه به معنای از دست دادن همیشگی مشتریان و اعتمادشان خواهد بود. به همین خاطر راه اندازی استاندارد کسب و کار امری ضروری برای هر برندی محسوب می شود. 

اینطوری شما می توانید در بازار فرصت های بهتری برای خودنمایی به دست آورده و حاشیه سود مطمئنی هم داشته باشید. 

شما الان اطلاعات اولیه و اساسی برای ورود به دنیای جواهرات را دارید. به زبان خودمانی، الان می توانید گلیم تان را از آب بیرون بکشید. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و نکات مقاله را اجرایی کنید.

من و همکارانم در روزنامه فرصت امروز امیدواریم نکات مورد بحث در این مقاله کمکی هرچند اندک به شما برای آشنایی با صنعت جواهرات کرده باشد. مثل همیشه اگر سوالی در این رابطه دارید، ما همیشه آماده پاسخگویی به شما هستیم. پس تعارف را کنار گذاشته و سوالات تان را با ما به اشتراک بگذارید. 

منابع:

https://www.shopify.com

https://www.youtube.com

https://www.nerdwallet.com

برچسب ها : اصول کسب و کار
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/HnBzgiN1
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزکمک به خیریهسریال ازازیللوازم یدکی تویوتادانلود رایگان از شاتراستوکخرید اقساطی آیفون 13 با تخفیف ویژهخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید کتاب استخدامیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختتخت خواب دو نفرهگالری مانتوریفرال مارکتینگ چیست؟محاسبه قیمت طلاماشین ظرفشویی بوشآژانس تبلیغاتیتعمیرگاه فیکس تکنیکتور سنگاپورتولید کننده پالت پلاستیکیهارد باکستالار ختمبهترین آزمون ساز آنلایننرم افزار ارسال صورتحساب الکترونیکیقرص لاغری پلاتینirspeedy
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه