پنج شنبه, 21 آذر 1398 - 14:29

اگرچه کنار گذاشتن برخی از عادت ها اقدامی بسیار ساده به نظر می رسد، با این حال واقعیت این است که تقریبا تمامی افراد جهان با این معضل مواجه بوده و همین امر آنها را از رشد حداکثری دور نگه می دارد. درواقع بسیاری از افراد برای رسیدن به خواسته های خود تلاش فوق العاده ای را انجام می دهند، با این حال عادت های آنها به سادگی نتایج را تغییر داده و این امر ناامیدی شدیدی را به همراه خواهد داشت. با نگاهی به سخنرانی های افراد موفق جهان نیز پی به این امر خواهید برد که آنها در مرحله ای از زندگی خود تصمیم به اعمال تغییراتی جدی گرفته اند. همین امر آنها را متوجه مواردی کرده است که دیگر برای آنها سودمند محسوب نشده و لازم است تا کنار گذاشته شود. به همین خاطر نخستین گام این است که دقیقا بدانید که چه عادت هایی برای شما بد و یا مخرب محسوب می شوند. فراموش نکنید که بسیاری از موارد ممکن است تا دیروز عملا تاثیر مخربی را نداشته باشند، با این حال شما به عنوان فردی که خواهان رسیدن به موفقیت است، باید حتی مواردی خنثی را نیز به عنوان عاملی مخرب تلقی کنید. علت این امر به این خاطر است که آنها زمان شما را اشغال خواهند کرد که می تواند به کاری کاملا سودمند اختصاص یابد.

برای درک بهتر این موضوع ذکر مثالی کاملا ضروری خواهد بود. تصور کنید که یک بازیکن، به علت این امر که عادت کرده است که به صورتی خاص به توپ ضربه بزند، بسیاری از موقعیت های موجود در زمین را از دست خواهد داد. تحت این شرایط ممکن است فرد به دنبال بهبود سرعت و یا قدرت ضربه خود باشد، با این حال تمامی تلاش های وی با نتیجه دلخواه همراه نخواهد شد. علت این امر به این خاطر است که او دلیل اصلی ناکامی خود را پیدا نکرده و تا زمانی که عادت خاص خود را کنار نگذارد، ابدا پیشرفتی را به دست نخواهد آورد. به همین خاطر نیز شناسایی درست کاملا ضروری بوده و بدون آن، تمامی اقدامات بعدی عملا بی نتیجه خواهد شد. تحت این شرایط ممکن است تغییر عادت را اقدامی بسیار سخت و حتی غیرممکن تلقی کنید، با این حال روانشناس ها عقیده ای کاملا متفاوت داشته و بر این باور هستند که اگر بر طبق اصولی درست پیش بروید، از سهولت و امکان پذیر بودن این خواسته شگفت زده خواهید شد. در همین راستا به بررسی مراحل کار خواهیم پرداخت.

عادت های بد و مخرب

1-نقشه ای برای عادت های خود ایجاد کنید

برای این موضوع ابدا عجله نکرده و در ابتدا تمامی عادت های خود را بر روی یک برگه یادداشت کنید. در این رابطه از دوستان، همکاران و اطرافیان خود نیز می توان کمک گرفت. پس از آنکه از کامل بودن فهرست خود اطمینان حاصل کردید، حال زمان آن است که آنها را در سه گروه دسته بندی کنید. نخست عادت هایی هستند که برای مسیر جدید شما کاملا سودمند محسوب می شوند. برای مثال عادت به مطالعه قبل از خواب، بدون شک برای رسیدن به هر خواسته ای کاملا سودمند خواهد بود. دو گروه دیگر نیز شامل عادت های خنثی و منفی هستند. برای سنجش بهتر عادت ها، توصیه می شود تا برای انتخاب خود، حداقل سه دلیل قانع کننده را داشته باشید. در گام بعد لازم است تا عادت ها را در یک نقشه آورده و قلمرو هر یک را مشخص کنید. با نگاهی به نقشه خود، متوجه این امر خواهید شد که کدام بخش از عادت ها، اکثریت را شکل داده است.

مطلب مرتبط: 10 عادت بد مالی که قبل از 20 سالگی باید کنار بگذارید

برای مثال ممکن است عادت های بد شما بیشتر از سایر موارد باشد. حال لازم است تا یک عادت خنثی را همراه با یک عادت منفی مورد توجه قرار داده و یک هفته را به عدم رعایت آنها اختصاص دهید. نکته بسیار مهمی که باید در این بخش مورد توجه قرار گیرد این است که عدم انجام یک فعالیت، به معنای وجود وقت اضافه خواهد بود. به همین خاطر بهتر است تا جایگزینی را برای آن انتخاب کنید. جالب است بدانید که بدن انسان از قدرت عادت به هر شرایطی برخوردار بوده و یک هفته می تواند فرصت خوبی برای نهادینه کردن اعمال تغییرات باشد. در هفته بعد نیز لازم است تا در کنار حفظ روند هفته گذشته، یک عادت بد و یک عادت خنثی دیگر را نیز مورد توجه قرار دهید. فراموش نکنید که افراد با یکدیگر متفاوت بوده و این برنامه می-تواند مطابق میل شما تغییراتی را داشته باشد.

برای مثال ممکن است به علت کم بودن عادت های منفی و یا تشخیص این امر که هنوز آمادگی در دستور کار قرار دادن یک برنامه جدید وجود ندارد، افراد این روند را به بیش از یک هفته بکشانند. این امر اگر به خاطر تنبلی نباشد، ابدا مشکلی را نخواهد داشت. در آخر به خاطر داشته باشید که نقشه شما باید حتما در اتاق خواب نصب شود تا همواره در معرض دید باشد. بدون شک این یادآوری مداوم و مشاهده این امر که هر هفته به تعداد عادت های مثبت شما اضافه می شود، در حفظ روحیه تاثیر بسزایی را خواهد داشت.

2-برای خود رنجشی را ایجاد کنید

انسان موجودی کاملا فراموش کار محسوب می شود. همین امر نیز ممکن است آنها را به سمت تکرار اقدامات بد بکشاند. برای مثال اگر سیگار کشیدن به عادت روزانه شما تبدیل شده است توصیه می شود تا فهرستی از مشکلاتی که این عادت برای شما به وجود آورده را یادداشت کرده و هر روز آن را برای سه مرتبه مشاهده کنید، برای مثال ممکن است به علت این عادت، کار شما به بیمارستان کشیده شده باشد و یا برای ترک آن متحمل انواع سختی ها و صرفه هزینه شده باشید. این موارد را یادداشت کنید. بدون شک یادآوری اتفاقات تلخ، به سدی برای تکرار آنها تبدیل خواهد شد. در این رابطه به هر میزانی که جزییات را بیشتر به خاطر بیاورید، بدون شک دلزدگی بالاتری را تجربه خواهید کرد. همچنین فراموش نکنید که باید مرحله به مرحله پیش بروید. برای مثال این امر که به یکباره به صورت کامل سیگار را کنار بگذارید، اقدامی کاملا دشوار بوده و فرد را با مشکلات متعددی در طول روز مواجه خواهد ساخت. به همین خاطر ضروری است تا در رابطه با عادت هایی که به نوعی اعتیاد در رابطه با آنها شکل گرفته است، مرحله به مرحله جلو بروید و از حجم آن بکاهید. در این رابطه افراد خلاقیت های جالبی را نیز انجام می دهند. برای مثال چشمان خود را می بندند و تصور می کنند که سیگار خود را روشن کرده اند. درواقع در این رابطه هر خلاقیتی که به ترک عادت شما کمک کند، بلامانع خواهد بود.

مطلب مرتبط: 3 روش برای غلبه بر عادت نامناسب تعویق در کارها / کار امروز را به فردا نیندازید

3-در رابطه با پاداش های خود به میزان سختی کار نیز توجه داشته باشید

بدون شک اهمیت و میزان سختی کنار گذاشتن عادت های منفی، با یکدیگر مساوی نبوده و این امر باعث می شود تا تعیین جایزه های مساوی کاری غیرهوشمندانه باشد. به همین خاطر نیز ضروری است تا به تناسب جایزه با عادت ترک شده، توجه داشته باشید. برای این موضوع بهتر است تا به دنبال مواردی باشید که در راستای تقویت عادت جایگزین و یا مثبت شما باشد. در نهایت توجه داشته باشید که در جریان تغییر عادت ها ممکن است دچار تیک های عصبی و یا احساسات منفی بسیاری شوید. برای این موضوع ضروری است تا ذهن خود را منحرف سازید. مثلا به جای جویدن ناخن، یک لیوان آب را با سرعتی بسیار آهسته میل کنید. همچنین فراموش نکنید که اگر در هر مرحله با مشکل مواجه هستید، کمک گرفتن از یک روانشناس می تواند کاملا کارساز باشد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید