بازاریابی تعاملی به زبان ساده - فرصت امروز

دوشنبه, 28 بهمن 1398 - 13:14

بررسی 5 تکنیک بازاریابی تعاملی در دنیای کسب و کار

بازاریابی تعاملی در طول سال های اخیر بدل به الگویی رایج در میان برندها برای جلب نظر مخاطب هدف شده است. اغلب کسب و کارها از دل این فعالیت اهداف مختلفی از جمله افزایش آگاهی پیرامون برندشان، جلب نظر مخاطب تازه و معرفی محصولات جدید را دنبال می کنند. ایراد اصلی محتوای بازاریابی سنتی ناتوانی آنها در زمینه ایجاد ارتباط معنادار با مخاطب هدف است. به این ترتیب الگوی بازاریابی تعاملی در تلاش برای فعالیت و نقش آفرینی مخاطب هدف در فرآیند کمپین بازاریابی است.

نکته مهم درخصوص الگوی بازاریابی تعاملی ضرورت توجه به سلیقه مخاطب هدف است. این امر موفقیت محتوای موردنظر در زمینه جلب تعامل مخاطب هدف را تضمین خواهد کرد. ایراد اصلی اغلب برندها عدم توجه کافی به ضرورت های این الگوی بازاریابی و در نهایت تولید محتوایی صرفا جذاب برای خودشان است.

بازاریابی تعاملی به زبان ساده

امروزه شبکه های اجتماعی توسعه بسیار زیادی پیدا کرده اند. این امر موجب افزایش توجه بازاریاب ها به این پلتفرم ها برای بارگذاری محتوای بازاریابی است بنابراین مشاهده سرمایه گذاری عظیم برندها در حوزه بازاریابی تعاملی بر روی شبکه های اجتماعی جای تعجب نخواهد داشت. در این مقاله هدف اصلی بررسی مهم ترین شیوه های استفاده از الگوی بازاریابی تعاملی برای کسب و کارهای مختلف است. در ادامه پنج تکنیک اصلی برای تولید محتوای بازاریابی تعاملی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

1. استفاده از محتوای تعاملی متنی

امروزه فناوری های پیشرفه ای مانند واقعیت افزوده و مجازی برای تولید محتوای تعاملی در دنیای بازاریابی وجود دارد. اگرچه استفاده از این الگوها در طول دهه اخیر رواج بسیار زیادی یافته است، اما این امر به معنای افول کامل سایر الگوهای کاربردی مانند استفاده از فرمت متنی نیست. شاید بسیاری از کارشناس های بازاریابی اعتقاد به مرگ بازاریابی متنی داشته باشند، اما حقیقت ماجرا بیانگر ادامه حیات این فرمت و افزایش علاقه مخاطب به آن است بنابراین ما برای تولید محتوای تعاملی باید بر روی فرمت متنی نیز حساب باز کنیم.

مطلب مرتبط: بازاریابی تعاملی

برخی از شیوه های مناسب برای تولید محتوای تعاملی براساس فرمت متنی به شرح ذیل است:

• برگزاری نظرسنجی و طرح پرسش های تعاملی نقش مهمی در جلب نظر مخاطب هدف دارد. خوشبختانه اکنون اغلب شبکه های اجتماعی امکان استفاده از استیکرهای مختلف برای برگزاری نظرسنجی را فراهم کرده اند. اطلاعات به دست آمده از این طریق نقش مهمی در افزایش شناخت ما از مخاطب هدف دارد. به این ترتیب ما علاوه بر اجرای کمپین بازاریابی تعاملی، اطلاعات مناسب برای طراحی کمپین های بعدی را نیز گردآوری کرده ایم.

• استفاده از ابزارهای کمکی برای تعیین محدوده قیمت یا امکانات محصولات به منظور سهولت جست وجوی کاربران در سایت رسمی برند ما ضروری خواهد بود. امروزه اغلب خرده فروشی های آنلاین از این الگو استفاده می کنند. به این ترتیب مخاطب توانایی انتخاب دامنه قیمت محصولات موردنظرش و سپس آشنایی با محصولات برندمان در آن رده قیمت را خواهد داشت.

همه برندها امکان تقلید از الگوی تولید محتوای تعاملی برند دیسنی و BuzzFeed را دارند. هر دو این برندها در زمینه نظرسنجی مداوم از مشتریان شان مهارت بالایی دارند. به این ترتیب مخاطب هدف دیسنی با مشاهده فیلم های مختلف امکان بیان نظر درباره نکات مختلف اثر را خواهد داشت. این امر کمک شایانی به دیسنی در راستای رفع ایرادات آثارش در مراحل بعدی دارد.

2. روبات های چت تعاملی

امروزه تاثیر روبات های چت در حوزه کسب و کار بر هیچ کس پوشیده نیست. این روبات ها با استفاده از نسل جدید هوش مصنوعی توانایی پاسخگویی به پیچیده ترین پرسش های کاربران را نیز دارند. نکته مهم در این میان تفاوت میان نسل قدیمی هوش مصنوعی با نسل کنونی است. نسل قدیمی مبتنی بر یک بانک اطلاعاتی حجیم از سوی شرکت توسعه دهنده بود. به این ترتیب در صورت طرح پرسشی فراتر از بانک اطلاعاتی موردنظر هیچ پاسخ مناسبی ارائه نمی شد. نسل جدید هوش مصنوعی توانایی یادگیری خودکار نکات مختلف را دارد. به این ترتیب در صورت مواجهه با پرسش های تازه امکان یادگیری پاسخ آنها و ارائه شان در کوتاه ترین زمان ممکن را دارد.

براساس گزارش موسسه HubSpot در صورت انتخاب روبات چت مناسب و موضوع گفت وگوی جذاب با مخاطب هدف بخش قابل توجهی از اهداف برندها در زمینه تعامل سازنده با مخاطب هدف تامین خواهد شد. شاید هیچ ابزاری به اندازه روبات های چت برای بازاریابی یک به یک در دنیای آنلاین وجود نداشته باشد. اغلب کانال های ارتباطی مدرن مانند شبکه های اجتماعی مبتنی بر تولید محتوا برای دامنه گسترده ای از مخاطب هدف است. روبات های چت با تعامل یک به یک با مخاطب هدف امکان تاثیرگذاری هرچه بیشتر برای برند موردنظر را فراهم می سازند. این نکته از نقطه نظر بازاریابی دارای اهمیت بسیار زیادی است.

مطلب مرتبط: انواع بازاریابی که باید بشناسید

برخی از کاربردهای اساسی روبات های چت در حوزه بازاریابی تعاملی به شرح ذیل است:

• آغاز گفت وگوهای عمیق و تعاملی با مخاطب هدف بر سر خواسته های شان از محصول ایده آل

• ایجاد فضای مناسب برای تعامل میان برندها و مشتریان ثابت شان

• امکان تعامل زنده با مخاطب هدف

• دسترسی به دامنه وسیع تری از مخاطب هدف

تیم فوتبال بایرن مونیخ دارای یکی از جذاب ترین روبات های چت در دنیای بازاریابی است. این روبات علاوه بر بیان نکات جالب درباره این باشگاه به پرسش های کاربردی کاربران نیز پاسخ می دهد. به عنوان مثال اگر شما در زمینه شیوه بازدید از موزه تاریخی این باشگاه سوال داشته باشید، روبات چت این تیم در صورت نیاز شما را به طور مستقیم به مدیر بخش موزه یا روابط عمومی متصل خواهد کرد.

3. ترکیب بازاریابی و بازی

ایجاد بسترهای بازی و سرگرمی برای مخاطب هدف راهکار مناسبی در راستای تعامل سازنده با وی خواهد بود. برخی از برندهای بزرگ در این زمینه حتی اقدام به طراحی بازی های رسمی در قالب اپ موبایلی نیز کرده اند. به این ترتیب مخاطب هدف توانایی استفاده رایگان از بازی موردنظر و رقابت با دیگران بر سر جایزه های مختلف را خواهد داشت. برخی از ایده های مناسب برای بازاریابی تعاملی براساس ایجاد فرصت های سرگرمی به شرح ذیل است:

• ایجاد مجموعه پرسش هایی درباره محصولات شرکت و درخواست پاسخ های درست از مخاطب هدف است و سپس اعطای جایزه رسمی به آنها

• تولید محصولات مرتبط با حوزه بازی و سرگرمی

• تولید اپ های بازی مرحله ای برای سرگرمی هرچه بیشتر مخاطب هدف در بلندمدت

اپ رسمی استارباکس در زمینه ایجاد بسترهای تعامل با مخاطب هدف از طریق ایجاد گزینه های جذاب بازی و سرگرمی مهارت خاصی دارد. بر این اساس کاربران با شرکت در مسابقه موردنظر امکان پیشرفت مرحله به مرحله و سپس دریافت جوایزی نظیر کدهای تخفیف گسترده برای نوشیدنی های استارباکس را دارند. این بازی های ساده برای بسیاری از مخاطب های سراسر جهان جذابیت خاص خود را دارد. به همین خاطر در نگاه کلی استراتژی استارباکس در این زمینه کاملا موفقیت آمیز بوده است.

4. تهیه و تولید ویدئوهای تعاملی

فناوری های فیلم برداری در طول سال های اخیر توسعه بسیار زیادی پیدا کرده اند. این امر امکان تولید ویدئوهای تعاملی برای جلب نظر مخاطب هدف را ایجاد کرده است. برخی از نکات مهم در زمینه تولید محتوای تعاملی براساس فرمت ویدئو به شرح ذیل است:

• پوشش زنده پشت صحنه کمپین های برند و رویدادهای مهم مرتبط با کسب و کارمان

• تهیه ویدئوهای 360 درجه به منظور نمایش هرچه بهتر محیط کسب و کار

• برگزاری سمینارهای آنلاین (وبینار) به منظور تعامل نزدیک با مخاطب هدف از فاصله دور

• تولید ویدئوهای تعاملی براساس الگوی داستان سرایی و جلب توجه مخاطب به داستان برندمان

یکی از بهترین نمونه های ویدئوهای تعاملی مربوط به موسسه Mended Little Hearts است. این موسسه در زمینه تولید ویدئوهای بازاریابی امکان انتخاب جریان پیشرفت ماجرا به مخاطب هدف را داده است. بر این اساس ما با انتخاب گزینه های در دسترس آینده ویدئو را تغییر خواهیم داد. این امر به معنای تولید چند پایان مختلف برای ویدئوهای بازاریابی از سوی موسسه Mended Little Hearts است.

5. استفاده از فناوری واقعیت مجازی

فهرست تکنیک های تولید محتوای بازاریابی تعاملی بدون اشاره به فناوری واقعیت مجازی کامل نخواهد بود. این فناوری با توسعه چشمگیر در طول سال های اخیر بسیاری از نگاه ها را جلب کرده است. نکته مهم در این میان ضرورت سرمایه گذاری مناسب برای استفاده از این فناوری در حوزه بازاریابی است. امروزه اغلب برندهای بزرگ کمپین های بازاریابی مبتنی بر فناوری واقعیت مجازی و افزوده دارند. این امر به آنها در زمینه توسعه هرچه بهتر سطح تعامل با مشتریان کمک می کند. شاید در نگاه نخست استفاده از فناوری واقعیت افزوده و مجازی بسیار ساده و راحت به نظر برسد، اما به مانند هر الگوی بازاریابی در اینجا نیز چالش های خاصی پیش روی برندها قرار دارد.

برخی از ایده های مناسب در زمینه بازاریابی براساس فناوری واقعیت مجازی به شرح ذیل است:

• استفاده از ویدئوهای سازگار با فناوری واقعیت افزوده و مجازی

• توجه به انتقال پیام بازاریابی به صورت شفاف و واضح

• استفاده از هدست های واقعیت افزوده و مجازی به منظور ایجاد فرصت تعامل مخاطب با محتوای بازاریابی مان

مطلب مرتبط: انواع مدل‌ های بازاریابی

بازاریابی تعاملی در طول چند سال اخیر در مرکز توجه بازاریاب ها قرار گرفته است. به همین خاطر بسیاری از برندها در تلاش برای جلب نظر مخاطب هدف از شیوه مذکور استفاده می کنند. نکته مهم در این میان شکست شمار بالایی از برندها در زمینه استفاده درست از بازاریابی تعاملی است. به همین خاطر ورود به این حوزه بدون شناخت قبلی چالش برانگیز خواهد بود. اگر شما در تلاش برای کسب موفقیت در این فضا هستید، باید نسبت به ایجاد تمایز میان عملکرد برندتان و دیگر رقبا اقدام کنید. این امر اهمیت بسیار زیادی در نگاه مخاطب هدف دارد. اگر شیوه عملکرد ما در حوزه بازاریابی تعاملی مانند دیگر رقبا و به عبارتی کلیشه ای باشد، امکان کسب موفقیت فراهم نخواهد شد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید



با ما در ارتباط باشید

021.86073324

021.88827112

[email protected]

شبکه های اجتماعی