راهکارهای کسب لایسنس المان های معنوی دیگر برندها - فرصت امروز

سه شنبه, 30 مهر 1398 - 09:09

چگونه از المان سایر برندها برای توسعه برند خودمان استفاده کنیم؟

من به عنوان مشاور برندسازی سال های زیادی در حوزه کسب و کار مشغول به فعالیت هستم. در طول این دوران مسائل و مشکلات زیادی به صورت مستقیم رو به روی من قرار گرفته است. بسیاری از ما درک ناقصی از چالش های برندها داریم. همین امر موجب تمایل ما به شروع کسب و کار شخصی و در پی آن مواجهه با مشکلات ناشناخته می شود. یکی از اقدامات مناسب موسسه Business Strategy Insider پاسخگویی به پرسش های کاربران (به طور معمول صاحبان برند) در مورد برندسازی است. در این مقاله نیز به یکی از پرسش های اساسی در زمینه لایسنس برند خواهیم پرداخت.

پرسش مدنظر ما در این مقاله از سوی آقای چری، نایب رئیس بخش بازاریابی یکی از شرکت های تولیدی در فلوریدا، طرح شده است. اجازه دهید به پرسش وی توجه کنیم: «ما در پی توسعه کسب و کار برندمان از طریق همکاری با برندهای دیگر هستیم. هدف فعلی ما استفاده مشترک یا اجاره المان های جذاب از برندهای دیگر است. به این ترتیب امکان جلب نظر مشتریان و شکل دهی به گروه خریدارهای وفادار فراهم خواهد شد. این اقدام ما از سوی تیم مدیریت مرکزی نیز مورد تایید قرار گرفته است. با این حال در مورد نحوه اجرای درست این برنامه با شک و تردیدهای زیادی مواجه هستیم. مشاوره شما در زمینه راهکارهای کلیدی دستیابی به موفقیت در این زمینه چیست؟»

راهکارهای کسب لایسنس المان

بدون تردید پرسش مذکور به یکی از نکات کلیدی در حوزه کسب و کار اشاره دارد. امروزه هر برندی دارای دست کم یک المان منحصر به فرد است. بهترین نمونه در این زمینه استودیوهای ساخت انیمیشن یا فیلم سینمایی است. این استودیوها به طور معمول بر روی شخصیت فیلم ها سرمایه گذاری بسیار زیادی می کنند. استودیو پیکسار با معرفی سری چهارم فیلم داستان اسباب بازی ها توجه زیادی به خود جلب کرد. این برند در طول بیش از 20 سال تولید بخش های مختلف این انیمیشن به طور مداوم سرمایه گذاری مطلوبی بر روی آن انجام داده است. به این ترتیب در سراسر دنیا یکی از المان های شاخص این استودیو ساخت کارتون جذاب داستان اسباب بازی ها محسوب می شود و این امر در مورد شخصیت های ابرقهرمان مارول نیز صحت دارد. بدون شک امکان یافتن چنین المان هایی به صورت بی نهایت وجود دارد. هر برند مشهوری در تلاش برای ارائه یک جلوه به یادماندنی از محصولاتش است. این امر موجب ماندگاری بیشتر برند مورد نظر در ذهن مخاطب خواهد شد.

نکته مهم در اینجا نیاز برندهای کوچک و تازه کار به چنین المان هایی برای توسعه سریع است. یکی از راهکارهای مناسب در این میان اجاره یکی از المان های مشهور از برندهای بزرگ خواهد بود. شاید در نگاه نخست استفاده از لایسنس برندهای مشهور ایده چندان جذابی به نظر نرسد، اما در سطح جهانی این ایده به بهترین شکل در حال پیگیری است. براساس برآورد مجله جهانی لایسنس ارزش 150 لایسنس برتر برندهای در سطح جهان معادل 280.3 میلیارد دلار است. این رقم بسیار حیرت انگیز به نظر می رسد. نکته مهم در این میان ارزش و نقش تاثیرگذاری لایسنس ها در کسب و کار برندهاست. در غیر این صورت اختصاص چنین ارزشی به آنها هیچ توجیه منطقی در پی نخواهد داشت.

مطلب مرتبط: توسعه برند با ۱۰ گامی که کمک می کند حرفه ای تر باشید

یکی از نکات مهم در زمینه استفاده از لایسنس های معتبر برندهای بزرگ نحوه موفقیت در این زمینه است. بدون تردید براساس سطح استفاده ما میزان هزینه موردنیاز تغییر خواهد کرد. هدف اصلی ما در این میان باید استفاده حداکثری از لایسنس موردنظر باشد. در غیر این صورت بودجه برندمان به هدر خواهد رفت.

کلیدهای طلایی موفقیت در خرید لایسنس برای برند

همه ما جان اف کندی، رئیس جمهور فقید ایالات متحده، را به خوبی می شناسیم. وی جمله بسیار مشهوری در مورد نحوه پدیداری اتفاقات مهم در دنیای روزمره دارد: «امور فقط اتفاق نمی افتند، بلکه براساس خواست عده ای محقق می شوند.» بدون تردید این جمله به ساز و کارهای پشت یک رویداد اشاره دارد. بر این اساس هدف اصلی در اینجا صورت بندی پیش نیازهای تحقق یک اتفاق مناسب به بهترین شیوه خواهد بود. من به توصیه جان اف کندی در زمینه کسب و کار توجه بسیار زیادی دارم. بر این اساس برندها باید اتفاقات خوشایند خویش را رقم بزنند. مشکل بسیاری از برندها اتکای بیش از حد به بخت و اقبال است. به این ترتیب آینده یک برند با اموری به جز اراده اش و نقش سازنده تعامل با دیگر برندها گره می خورد. از نظر من همکاری با سایر برندها برای جلب رضایت شان در زمینه استفاده از لایسنس های مختلف دارای گام ها و نکات مشخصی است. در ادامه به هشت نکته مهم در این زمینه اشاره خواهم کرد.

1. هیچ برندی بدون زحمت و تلاش المان های خود را خلق نمی کند، بنابراین برای استفاده از آنها باید ارزش شان را به خوبی متوجه شویم. اشتباه بسیاری از برندها تلاش برای ترغیب طرف مقابل به اجاره المان اش از طریق تلقی آن به عنوان امری کم ارزش است. بی تردید هیچ برندی در چنین شرایطی علاقه مند به گفت وگو و تعامل با ما نخواهد بود. به همین خاطر ما باید برنامه منسجم تری برای جلب توجه برند مقابل داشته باشیم. این امر ستایش از ایده جذابی المان موردنظر و تلاش برای جلب نظر آنها از طریق پرداختن به نکات درونی آن المان است.

2. امروزه در اغلب کشورها استفاده از المان های مربوط به یک برند دیگر بدون مجوز و لایسنس رسمی امکانپذیر نیست، بنابراین هیچ گاه با سوءاستفاده از المان های یک برند دیگر موقعیت خود را به خطر نیندازید. بسیاری از برندها به دلیل بی توجهی به این نکته با مشکلات بسیار زیادی مواجه شده اند. یکی از نکات مهم در این میان قید محدوده های جغرافیایی موردنظر در زمینه استفاده از المان برندهاست. به طور معمول یک برند امکان استفاده کامل از المان های خود را به هیچ کس نمی دهد، بنابراین باید این موضوع از قبل مشخص شود.

3. کسب لایسنس یک برند با ارزش ها و محصولات مرکزی آن سر و کار دارد. در اینجا هیچ خبری از محصول عینی نیست، بلکه ارزش ها و تولیدات معنوی برندها مدنظر قرار دارد. تضمین استفاده درست از این تولیدات نقش مهمی در جلب نظر برندها خواهد داشت.

4. زمینه مشترک یا دست کم نزدیک ما و برند موردنظر نقش مهمی در بهبود روابط دارد. به این ترتیب شانس ما برای استفاده از المان های برند موردنظر به شدت افزایش خواهد یافت. مشکل اساسی بسیاری از برندها در این مرحله تمایل به استفاده از المان های یک برند کاملا بی ارتباط با زمینه اصلی کارشان است. این امر موجب شک و تردید طرف مقابل در زمینه هدف اصلی ما می شود. البته امکان همکاری در زمینه های کاملا مشابه نیز وجود ندارد. به عنوان مثال استودیو پیکسار هیچ وقت امتیاز استفاده از شخصیت های داستان اسباب بازی ها را به رقیب مستقیمش واگذار نخواهد کرد.

5. باید اطمینان طرف مقابل در زمینه استفاده از المان اش به شیوه ای مطلوب و تبدیل آن به یک ترند محبوب را جلب کنیم. فقط در این صورت هماهنگی میان برند ما و طرف مقابل به سادگی حاصل خواهد شد.

6. استفاده از المان برندهای دیگر موجب شروع فرآیند تعامل میان برندها می شود. به این ترتیب مشتریان دو برند جا به جا نیز می شوند. در این زمینه برند ما باید حرفی برای گفتن داشته باشد. در غیر این صورت تمایل طرف مقابل برای تبادل نزدیک و همکاری با ما کاهش چشمگیری خواهد یافت.

7. برندهای بزرگ همیشه برنامه های راهبردی برای فعالیت در حوزه کسب و کار دارند. موفقیت ما در زمینه جلب نظر آنها بستگی به میزان تلاش مان در انطباق و هماهنگی با برنامه اصلی آنها خواهد داشت.

مطلب مرتبط: 3 دیدگاه مدیریتی کاربردی برای توسعه برند

8. بدون شک برند ما برنامه خاص خود را خواهد داشت، بنابراین تا حدی اختلاف میان برنامه ما و طرف مقابل طبیعی خواهد بود. نکته مهم در اینجا عدم تعارض و تضاد آشکار میان برنامه ما و برند طرف قراردادمان است. به این ترتیب امکان همکاری نزدیک میان ما و آنها فراهم خواهد شد.

بدون تردید استفاده از المان های یک برند دیگر ایده جذابی برای برندهای تازه تاسیس محسوب می شود. در این زمینه نکته اصلی نه میزان بودجه ما، بلکه ایده مان برای نحوه استفاده از لایسنس موردنظر است. با بیان جذاب هدف مان در این زمینه امکان جلب نظر طرف مقابل به سادگی فراهم خواهد شد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید



با ما در ارتباط باشید

021.86073324

021.88827112

[email protected]

شبکه های اجتماعی