سه شنبه, 24 تیر 1399 - 14:02

بررسی شیوه های کسب اطلاعات بازاریابی از پلتفرم‏ های اجتماعی

تولید محتوای جذاب برای مخاطب هدف همیشه امر دشواری است. برندها و بازاریاب‎ ها باید همیشه محتوای جذاب، به‎روز، تعاملی و همراه با اطلاعات کاربردی در اختیار کاربران قرار دهند. من در طول هفت سال فعالیت به عنوان بازاریاب و کارشناس برند در شرکت‎های مختلف هنوز هم به هنگام تولید محتوا با تردیدهای بسیار زیادی در مورد کیفیت نهایی محتوای موردنظر مواجه هستم. مهم‎ترین درس من در طول این مدت اهمیت داده‎ها و اطلاعات معتبر برای تولید محتوای جذاب است. امروزه بسیاری از برندها در تلاش برای تولید محتوا هستند. مخاطب هدف ما در طول روز تعداد قابل توجهی از محتوا را مشاهده می‎کند، اما به تمام آنها به صورت یکسان واکنش نشان نمی‎دهد.

امروزه مشتریان در بازارهای مختلف علاقه‎مند به مشاهده محتوای بازاریابی مرتبط با نیازهای‎شان هستند. اگر ما به دنبال تحقق این هدف و تعامل هرچه بهتر با مخاطب هدف هستیم، باید به دنبال راهکارهایی برای ارزیابی محتوای‎مان باشیم. این امر نوعی کار ویژه روش شناختی است. بر این اساس بازاریاب‎ها امکان نظارت بر روند تولید محتوا را خواهند یافت.

بازاریابی استفاده اطلاعات شبکه های اجتماعی

بدون تردید راهکارهای بسیار زیادی برای بازاریابی و تولید محتوا در دوران کنونی وجود دارد. هدف اصلی ما در این بخش توجه به شبکه‎های اجتماعی به عنوان یکی از منابع اصلی دستیابی به اطلاعات کاربردی است. امروزه بسیاری از برندها از شبکه‎های اجتماعی در راستای بازاریابی، تبلیغات و همچنین برندسازی استفاده می‎کنند، با این حساب چرا نباید از شبکه‎های اجتماعی به عنوان منبع مناسبی از داده‎های دست اول استفاده کرد؟ امروزه اغلب مشتریان هدف برندها در شبکه‎های اجتماعی عضویت دارند بنابراین حضور در فضای شبکه‎های اجتماعی امری ضروری برای برندها خواهد بود.

مطلب مرتبط: 11 اصل طلایی بازاریابی شبکه های اجتماعی

استفاده از داده‎ها و اطلاعات موجود در شبکه‎های اجتماعی برای بازاریابی تاثیرگذار امر پیچیده‎ای نیست. امروزه تمام اخبار تازه ابتدا در شبکه‎های اجتماعی دست به دست می‎شود. بسیاری از صفحات معتبر در حال به‎روز رسانی اطلاعات و ارائه اخبار کاربردی به کاربران هستند. ما نیز به عنوان بازاریاب باید از اطلاعات موردنظر برای به‎روز رسانی فرآیند تولید محتوای‎مان استفاده کنیم. بدون تردید صحبت از استفاده اطلاعاتی از شبکه‎های اجتماعی بسیار ساده‎تر از اجرای آن است. ما در این مقاله به دنبال بررسی برخی از راهکارها برای استفاده بازاریابی از شبکه‎های اجتماعی هستیم. به این ترتیب شما بدون نیاز به خرید اطلاعات از آژانس‎های بازاریابی و صرف بودجه‎های فراوان به منبع اطلاعاتی مناسبی دسترسی خواهید یافت.

نکته مهم درخصوص استفاده از شبکه‎های اجتماعی به عنوان منبعی برای تولید محتوا مربوط به ناکامی اغلب برندها در این فرآیند است. به همین خاطر میزان توجه کاربران به تولیدات بازاریابی برندها در طول چند سال اخیر به شدت کاهش یافته است. اگر ما به دنبال تغییر این شرایط هستیم، باید نحوه نگرش‎مان به شبکه‎های اجتماعی را تغییر دهیم.

شیوه ‎های استفاده از داده ‎های شبکه‎ های اجتماعی

جمع ‎آوری اطلاعات کاربری از شبکه‎های اجتماعی به صورت دستی امکان‎پذیر نیست. بسیاری از برندها در راستای بازاریابی بهینه با استفاده از اطلاعات موجود در شبکه‎های اجتماعی نیازمند اپ‎های واسطه‎ای هستند. چنین نرم‎افزارهایی امکان گردآوری و پردازش خودکار ابرداده‎ها از شبکه‎های اجتماعی را فراهم می‎سازند. امروزه سایت‎هایی نظیر اینستاگرام، فیس‎بوک و توییتر بیشترین کاربران را به خود جلب می‎کنند بنابراین ما باید به دنبال راهکارهایی برای استفاده از داده‎های موجود در این پلتفرم‎ها برای بهبود روند فعالیت برندمان باشیم.

تولید محتوا از طریق استفاده از شبکه‎های اجتماعی برای دسترسی به اطلاعات موردنیاز امر ساده‎ای نیست. بسیاری از برندها در عمل توانایی تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف از طریق این فرآیند را ندارند. دلیل اصلی این امر عدم آشنایی با شیوه‎های گردآوری اطلاعات و استفاده از آنهاست. ما در ادامه این مقاله به بررسی برخی از بهترین شیوه‎های موجود در زمینه گردآوری و استفاده از داده‎های معتبر در شبکه ‎های اجتماعی پرطرفدار خواهیم پرداخت. در این مسیر تمرکز اصلی ما بر روی شبکه‎های اجتماعی با طرفدارهای بسیار زیاد و امکانات استخراج ساده اطلاعات خواهد بود.

1. استفاده از اینستاگرام برای یافتن ایده‎های جذاب

نخستین شبکه مورد توجه ما در این فرآیند اینستاگرام است. امروزه تمام کاربران با مزیت‎های اینستاگرام به خوبی آشنا هستند. تیم فنی این پلتفرم در طول یک دهه اخیر به طور مداوم امکانات تازه‎ای به آن اضافه کرده است. همین امر آن را بدل به یکی از پرطرفدارترین شبکه‎های اجتماعی در سراسر دنیا کرده است. کمپین مورد بحث ما در این بخش مربوط به یک شرکت لوازم آرایشی و بهداشتی است. این شرکت در تلاش برای ایجاد کمپینی جذاب به سراغ 4 میلیون کاربر مختلف در سراسر جهان رفت. هدف اصلی این برند یافتن جذاب‎ترین محل‎ها برای کاربران به منظور خرید لوازم بهداشتی بود. بر این اساس آنها در کمپین‎شان بر روی مناطق دارای بیشترین طرفدار در میان مشتریان ‎شان تمرکز کردند. این امر امکان عرضه محصولات در فروشگاه ‎های موردپسند مشتریان را افزایش داد. همچنین توجه ویژه‎ای از سوی مشتریان به کسب و کار شرکت جلب شد.

گاهی اوقات استفاده از اینستاگرام برای تولید محتوای بازاریابی نیاز به پیچیدگی بسیار زیادی ندارد. برخی از برندها به طور مداوم در تلاش برای پیچیده ساختن شرایط بازاریابی هستند. این امر نتیجه مناسبی بر روی فعالیت برندها ندارد. هرچه ما توانایی بیشتری برای استفاده از شبکه‎های اجتماعی و اطلاعات‎شان برای تولید کمپین‎های بازاریاب ساده و صریح‎تر داشته باشیم، توجه بیشتری از سوی مخاطب هدف جلب خواهیم کرد. امروزه دیگر کاربران به کمپین های بازاریابی پرهزینه و شلوغ توجهی ندارند. متاسفانه هنوز برخی از برندها نسبت به این نکته مهم بی‎توجه هستند. همین امر موجب شکست شمار بالایی از کمپین‎های بازاریابی در طول سال‎های اخیر شده است. اگر ما نسبت به شناسایی ترندهای مورد علاقه کاربران از دل شبکه‎های اجتماعی بی‎توجه باشیم، روز به روز محتوای بازاریابی‎مان با نیازها و سلیقه آنها بیگانه‎تر خواهد شد.

مطلب مرتبط:بازاریابی بهینه با استفاده هوشمندانه از شبکه های اجتماعی

2. توییتر به مثابه منبع رسانه ‎ای

استفاده از توییتر به عنوان منبع اطلاعاتی برای کمپین‎های بازاریابی تفاوت‎های گسترده‎ای با اینستاگرام دارد. فضای اینستاگرام بیشتر برای ارتباطات دوستانه مناسب است، اما توییتر فضایی رسمی‎تر محسوب می‎شود. همین امر حضور بسیاری از رسانه‎های خبری در توییتر را توجیه می‎کند. ارسال اخبار در قالب متن‎هایی کوتاه همیشه برای رسانه‎ها جذابیت دارد. این امر در کنار بازنشر محتوا به صورت مداوم بر اهمیت کار برندها می‎افزاید. اگر شما نیز به دنبال بازاریابی در فضای توییتر یا دست‎کم گردآوری اطلاعات کاربردی هستید، باید به فضای منحصر به فرد این شبکه اجتماعی توجه داشته باشید.

یکی از بهترین نمونه‎های مربوط به بازاریابی با استفاده از توییتر به عنوان منبع اطلاعاتی مربوط به موسسه تحقیقاتی Elite Daily است. این موسسه در زمینه پژوهش‎های کاربردی بر روی عادت‎های رفتاری تمرکز دارد. کمپین بازاریابی آنها برای جلب توجه کاربران به ثبت نام در سایت‎شان در مطالعه اطلاعات مربوط به تاثیر مصرف مواد مخدر و نوشیدنی‎های الکلی بر روی رفتار دانشجویان دانشگاه‎های ایالتی بود. بر این اساس آنها توییت‎های شمار بالایی از دانشجویان ایالتی را مورد تحلیل قرار دادند. این امر در کنار سایر شیوه‎های ارزیابی رفتاری موجب گردآوری منبع وسیعی از داده‎ها شد. نتیجه این فرآیند یکی از مهمترین کمپین‎های بازاریابی چند سال اخیر در زمینه علوم رفتاری بود.

شاید در نگاه نخست جلب نظر مخاطب هدف به موضوعاتی نظیر تغییر رفاه دانشجویان امری دشوار باشد. نکته مهم در این میان جذاب‎سازی کمپین بازاریابی از طریق کاربست اطلاعات دقیق است. موسسه Elite Daily در این میان عملکرد بسیار خوبی از خود بر جای گذاشته است. همین نکته دست آنها را برای بازاریابی و توسعه هرچه بهتر برندشان باز گذاشت.

اشتباه برخی از برندها در زمینه گردآوری اطلاعات از شبکه‎های اجتماعی تلقی کسب و کارشان به عنوان نمونه‎هایی غیرجذاب است. به این ترتیب در عمل دیگر تلاشی برای افزایش جذابیت کسب و کارشان نمی‎کنند. نتیجه این امر ناتوانی در زمینه تولید محتوای بازاریابی است. امروزه بسیاری از برندها در بازار کسب و کار جذابیت اولیه چندانی برای مخاطب هدف ندارند، با این حال در طول فرآیند بازاریابی خود را بدل به گزینه‎هایی جذاب برای مخاطب هدف می‎کنند.

اگر شما به دنبال جست‎وجو برای اطلاعات موردنیاز برندتان در فرآیند بازاریابی هستید، باید نسبت به کلیدواژه‎ها در توییتر حساس باشید. بسیاری از برندها در عمل برای گردآوری اطلاعات متنی موردنیازشان از کلیدواژه‎های مرتبط با موضوع کمپین‎شان استفاده می‎کنند. این امر نیازمند طراحی کلیدواژه‎های مناسب به صورت پیشینی است. بنابراین پیش از طراحی کمپین به دنبال یافتن یا خلق کلیدواژه‎های مناسب باشید.

خوشبختانه امروزه ابزارهای بسیار زیادی برای جست‎وجوی خودکار کلیدواژه‎ها وجود دارد. همچنین شما امکان یافتن کلیدواژه‎های مورد علاقه کاربران در شبکه‎های اجتماعی مختلف را نیز دارید بنابراین دیگر بهانه‎ای برای عدم ارزیابی دقیق سلیقه و نحوه فعالیت مخاطب هدف در شبکه‎های اجتماعی نخواهید داشت.

3. از پلتفرم‎های تخصصی غافل نشوید

بدون تردید پلتفرم‎هایی نظیر فیس‎بوک و توییتر در طول سال‎های متمادی کاربران بسیار زیادی به خود جلب کرده‎اند، با این حال چنین امری به معنای عدم اهمیت سایر شبکه‎های اجتماعی کوچک‎تر نیست. وقتی ما به دنبال مخاطب هدف خاصی هستیم، باید به دنبال شبکه‎های اجتماعی خاصی نیز باشیم. این امر نوعی بازی جذاب برای یافتن شبکه اجتماعی موردپسند دامنه مشخصی از کاربران محسوب می‎شود. اگر شما در صنعت رستوران‎داری فعالیت دارید، مشاهده برترین رستوران‎ها در نظر مشتریان اهمیت بالایی دارد. بسیاری از برندها برای این امر برنامه مشخصی ندارند. توصیه ما در این بخش تلاش برای استفاده از نظرات کاربران در شبکه اجتماعی Yelp است. بدون تردید بسیاری از شما نام این پلتفرم را نشنیده‎اید. دلیل این امر ماهیت تخصصی آن در زمینه آشپزی و رستوران‎داری است. برندهای فعال در این صنعت امکان راه‎اندازی صفحه مخصوص خود و تعامل با مخاطب علاقه‎مند را خواهند داشت.

اگر برندهای فعال در صنعت‎های مختلف به دنبال تولید محتوای تخصصی برای مخاطب هدف علاقه‎مند به کسب و کارشان باشند، باید به پلتفرم‎های ویژه کسب و کارشان نیز توجه کنند. اشتباه برخی از برندها در این حوزه تمرکز صرف بر روی شبکه‎های اجتماعی عمومی است. به این ترتیب ما دیگر توانایی تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را نخواهیم داشت.

مزیت اصلی شبکه‎های اجتماعی در حوزه‎های تخصصی کسب و کار مربوط به بیان نظرات کاربران به صورت صریح است. ما در پلتفرم Yelp با کاربران علاقه‏مند به صنعت آشپزی و رستوران‏داری مواجه هستیم، با این حساب نظرات آنها دارای ماهیت تخصصی‎تری در مقایسه با دیگر شبکه‎های اجتماعی خواهد بود. امروزه بسیاری از برندها حتی نسبت به پلتفرم‎های تخصصی در حوزه کسب و کارشان نیز اطلاعی ندارند بنابراین نخستین گام در این فرآیند کسب آگاهی هرچه بیشتر از وضعیت کسب و کارتان است. همکاری با دیگر برندهای دارای تجربه در راستای گردآوری اطلاعات مناسب برای بازاریابی ایده مطلوبی محسوب می‎شود. نکته مهم در این میان توانایی ما برای اقناع دیگر برندها در راستای همکاری با ما به عنوان یک برند تازه‎کار است.

مطلب مرتبط: برترین توصیه های بازاریابی شبکه های اجتماعی

4. تحلیل توییت‎ها برای دستیابی به اطلاعات متنی حرفه ‏ای

استفاده از توییتر با تمرکز بر روی کلیدواژه‎ها به تنهایی کافی نیست. امروزه یکی از کاربردهای اساسی توییتر مطالعه عمیق توییت‎ها برای دستیابی به اطلاعات ویژه است. این امر تاثیر بسیار زیادی بر روی سرنوشت برندها دارد. برخی از برندها به دنبال تعامل نزدیک با مخاطب هدف براساس الگوهای ویژه‎ای هستند. این امر شامل یافتن کاربران علاقه‎مند به حوزه ورزش‎های دشوار یا حتی مشارکت در فرآیند تولید لوازم ورزشی است. بدون تردید این امر به صورت عادی از دل فرآیند بازاریابی بیرون نخواهد آمد بنابراین شما باید توییت‎های کاربران موردنظرتان را به صورت عمیق‎تر مورد مطالعه قرار دهید.

برند IBM در یکی از جذاب‎ترین کمپین‎های بازاریابی‎اش اقدام به ارزیابی توییت‎های کارآفرینان زن در توییتر کرد. هدف اصلی این برند شناسایی شخصیت‎های مستقل و کارآفرین برتر در شبکه‎های اجتماعی بود. این کمپین در سراسر دنیا توجه بسیار زیادی به خود جلب کرد. هدف اصلی IBM کمک به رونق کارآفرینی بانوان در کشورهای مختلف و معرفی برخی از کسب و کارهای موفق آنها بود. ایده‎های تازه در زمینه بازاریابی همراه با داده‎های معتبر همیشه تاثیرگذاری بالایی بر روی مخاطب هدف دارد بنابراین شما نیز مانند تجربه برند IBM باید به دنبال یافتن ایده‎های جذاب و کاربست آنها در دل فرآیند بازاریابی باشید.

ایراد اصلی بسیاری از برندها در زمینه بازاریابی از طریق استفاده از داده‎های مربوط به شبکه‎های اجتماعی در حوزه فقدان خلاقیت در ایده‎پردازی است. بر این اساس بازاریاب‎ها به دنبال کسب موفقیت از دل داده‎های موجود در شبکه‎های اجتماعی هستند. نکته مهم در این میان ضرورت داشتن ایده‎ای جذاب برای ترکیب با اطلاعات موجود در شبکه‎های اجتماعی است و در غیر این صورت شما توانایی تاثیرگذاری مطلوب بر روی مخاطب هدف را نخواهید داشت. امروزه بسیاری از برندها در عمل فقط به داده‎های خام در کمپین‎های‎شان اشاره می‎کنند. اگر ما این داده‎ها را براساس سطح نیاز برندمان شخصی‎سازی نکنیم، امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف از بین خواهد رفت.

5. اجرای نظرخواهی برای کسب اطلاعات معتبرتر

استفاده از اطلاعات در شبکه‎های اجتماعی همیشه مشکلات خاص خود را دارد. بسیاری از برندها در این مسیر بر روی ماهیت قدیمی و غیرکاربردی برخی از داده‎های خام تاکید دارند. راهبرد جایگزین ما برای چنین برندهایی تلاش برای تولید داده های موردنیازشان است. امروزه اغلب شبکه‎های اجتماعی پرطرفدار دارای بخش نظرخواهی از کاربران هستند بنابراین شما امکان افزایش دامنه اعتبار و کاربرد اطلاعات در دسترس‎تان با نظرخواهی از مشتریان را خواهید داشت.

مهم‎ترین نکته در مورد نظرخواهی از مشتریان مربوط به سطح جذابیت پرسش‎های‎مان برای مخاطب هدف است. اگر پرسش‎های ما فاقد جذابیت لازم برای مخاطب هدف باشد، کمتر کاربری به آن پاسخ خواهد داد. نتیجه این امر کاهش قابل توجه اعتبار پرسشنامه‎های ما خواهد بود. هرچه برند ما توانایی تعامل نزدیک‎تری با مخاطب هدف در شبکه‎های اجتماعی داشته باشد، شانس بیشتری برای جلب نظر آنها خواهد داشت. همچنین باید به اهمیت همکاری با افراد تاثیرگذار (اینفلوئنسرها) برای جلب نظر هرچه بیشتر مخاطب هدف توجه داشته باشیم. امروزه بسیاری از برندها در تلاش برای تعامل با مخاطب هدف‎شان به سوی استفاده از مزیت همکاری با اینفلوئنسرها می‎روند.

گام بعدی در راستای بهبود وضعیت پرسشنامه‎های برند مربوط به کاربست محتوای بصری است. امروزه کاربران در شبکه‎های اجتماعی بیش از هر نکته دیگری به جلوه‎های بصری توجه دارند بنابراین هرچه جلوه‎های بصری برند ما جذاب‎تر باشد، شانس بهتری برای جلب نظر مخاطب هدف خواهیم داشت.

نکته پایانی درخصوص استفاده از پرسشنامه‎ها مربوط به حضور در شبکه‎های اجتماعی متعدد است. این امر دامنه افراد علاقه‎مند برای حضور در نظرخواهی ما را افزایش خواهد داد. این امر بر میزان اعتبار نتیجه نظرخواهی ما خواهد افزود.

امروزه بسیاری از برندها در تلاش برای بازاریابی و تولید محتوا هستند، با این حال اغلب آنها توانایی تاثیرگذاری عمیق بر روی مخاطب هدف را ندارند. دلیل این امر فقدان جذابیت لازم کمپین‎ها برای جلب نظر مخاطب هدف است. استفاده از شبکه‎های اجتماعی به عنوان یکی از منابع اصلی دسترسی به اطلاعات مناسب اهمیت بسیار زیادی دارد. برخی از توصیه‎های تکمیلی ما در این زمینه شامل موارد ذیل است:

• تمرکز بر روی هشتگ‎های کاربردی برای دسترسی به داده‎های دقیق‎تر ضروری است. این امر بخش قابل توجهی از سردرگمی کاربران را کاهش خواهد داد.

• ورود به حوزه‎هایی نظیر بهداشت برای برندها خطرناک است. اگر برند شما در حوزه سلامت و بهداشت به طور رسمی فعالیت ندارد، باید از ورود به این بخش خودداری کنید. در غیر این صورت احتمال طرح شکایت علیه برند شما افزایش خواهد یافت.

مطلب مرتبط: اهمیت بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی

• توجه به میزان علاقه کاربران برای تعامل نزدیک با یک برند به هنگام طرح یک موضوع به عنوان کمپین بازاریابی اهمیت بالایی دارد. برخی از موضوعات به دلیل ماهیت‎شان طرفدار چندانی ندارند. در این صورت ما باید ایده‎های موردنظر را با بحث‎های جنجالی و هیجان‎انگیز ترکیب کنیم.

• الگوبرداری از برندهای بزرگ و موفق همیشه تاثیرگذاری بسیار زیادی برای بهبود فرآیند بازاریابی دارد بنابراین همیشه نیم نگاهی به عملکرد برندهای بزرگ داشته باشید.

بدون شک بازاریابی با استفاده از شبکه‎های اجتماعی به عنوان منبع اطلاعاتی مزیت‎های خاص خود را دارد. نکته مهم در این میان استفاده از شیوه‎های مناسب برای دسترسی به اطلاعات موردنیاز برندمان است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید