اشتباهات برند ها و اینفلوئنسرها در بازاریابی و تبلیغات مناسبتی - فرصت امروز

جمعه, 08 آذر 1398 - 10:00

بررسی اشتباهات حوزه همکاری برندها و اینفلوئنسرها

بازاریابی تاثیرگذار یکی از ایده های جذاب برای جلب نظر مشتریان محسوب می شود. برندها در طول یک دهه اخیر استفاده گسترده ای از این الگو کرده اند. اکنون که ما در چند قدمی سال نو میلادی و تعطیلات کریسمس هستیم، بسیاری از برندها فشار فزاینده ای بر اینفلوئنسرها برای شروع فعالیت بازاریابی و تبلیغاتی همراه با حال و هوای این زمان وارد می کنند.

گریس آتوود یکی از اینفلوئنسرهای مشهور در سطح جهان محسوب می شود. گریس در زمینه سبک زندگی وبلاگ شخصی جذابی دارد. همین امر توجه بسیاری از برندها برای همکاری تبلیغاتی را جلب کرده است. وی در مصاحبه اختصاصی با ما پرده از درخواست های متعدد برندها برای شروع هرچه سریع تر کمپین تبلیغاتی و بازاریابی کریسمس برداشته است: «سال گذشته من برای عجله بیش از حد برندها مجبور به راه اندازی کمپین جمعه سیاه پیش از موعد مقرر کردم. نتیجه آن بروز اشتباهات بسیار زیادی در کمپین موردنظر بود.» بدون تردید اعتماد مخاطب به یک اینفلوئنسر در صورت ادامه روند تبلیغات بی کیفیت و نامناسب کاهش خواهد یافت. افراد تاثیرگذار به مخاطب های خود به عنوان تنها منبع سرمایه ای شان نگاه می کنند بنابراین توجه به سلیقه و نیازهای آنها ضروری خواهد بود.

اشتباهات برند ها و اینفلوئنسرها در بازاریابی و تبلیغات مناسبتی

بدون شک وقتی به مناسبت های مهم نظیر کریسمس نزدیک می شویم، حجم پیشنهادهای تبلیغاتی و همکاری با افراد تاثیرگذار افزایش می یابد. افرادی مانند گریس آتوود تمایل بالایی به کسب درآمد از این راه در مدت زمانی اندک دارند بنابراین مشاهده حجم بالای پست های تبلیغاتی از سوی اینفلوئنسرهای مورد علاقه مان در مناسبت های مهم امر طبیعی خواهد بود. گریس در طول چند هفته اخیر کمپین های مربوط به کریسمس و جمعه سیاه را شروع کرده است. وی در امانت اینستاگرامش درباره این موضوع توضیح جالبی داده است: «هفته های پیش روی روزهای بسیار شلوغی برای من خواهد بود بنابراین از شما برای مشاهده محتوای تبلیغاتی فراوان عذرخواهی می کنم.»

مطلب مرتبط: بازاریابی مناسبتی موفق چه ویژگی هایی دارد؟

رقابت شرکت ها و خرده فروشی ها برای جلب نظر هرچه بیشتر مشتریان در مناسبت های مختلف امری طبیعی محسوب می شود. این امر با توجه به آمار خرید مشتریان در ماه های پایانی سال به خوبی قابل درک است. وقتی مشتریان تمایل بالایی به خرید دارند، برند ما باید فعالیت قابل قبولی در عرصه تبلیغات داشته باشد. نکته منفی ماجرا اعمال فشار بیش از حد بر روی اینفلوئنسرهای مختلف است. براساس پیش بینی انجمن خرده فروشی ایالات متحده در سال جاری و ماه های نوامبر و دسامبر درآمد خرده فروشی ها به 730.7 میلیارد دلار خواهد رسید. بدون شک هیچ برندی از چنین سهم گسترده ای در بازار کریسمس به سادگی نخواهد گذشت.

اینفلوئنسرها در طول سال های اخیر اهمیت بسیار زیادی برای برندها یافته اند. مقدار سرمایه گذاری برندهای بزرگ بر روی همکاری با اینفلوئنسرها از 500 میلیون دلار در سال 2015 به 8.2 میلیارد دلار در سال 2018 رسیده است، بنابراین بازاریابی و تبلیغات مبتنی بر همکاری با افراد تاثیرگذار گزینه ای جذاب و وسوسه کننده برای اغلب برندها خواهد بود.

یکی از نکات منفی توجه ویژه و فشار برندها به اینفلوئنسرها افزایش شدید مقدار محتوای تبلیغاتی اکانت آنهاست. این امر در وهله نخست موجب دلسردی بیش از حد کاربران نسبت به مشاهده محتوای اینفلوئنسرهای محبوب شان می شود. جیمز نورد، مدیر اجرایی موسسه INC، در اظهارنظری جالب درباره افزایش توجه به اینفلوئنسرها در عرصه تبلیغات به نکته جالبی اشاره می کند: «برندها در حال افزایش سرمایه گذاری در این حوزه هستند. این امر بسیار مطلوب محسوب می شود. افزایش درآمد برای هر قشری ایده آل جذابی است. در مورد اینفلوئنسرها در بسیاری از مواقع تلاش برای کسب پیشنهادهای تبلیغاتی هرچه بیشتر موجب کاهش سطح کیفی مطالب شان می شود. به این ترتیب اکانت آنها از کارکرد اصلی اش منحرف خواهد شد.»

نکته مهم درخصوص بازاریابی و تبلیغات مبتنی بر همکاری با اینفلوئنسرها ضرورت ایجاد تعادل میان تولید محتوای صرفا تبلیغاتی و محتوای آموزشی است. بسیاری از اینفلوئنسرها توجه چندانی به این نکته مهم ندارند. در نتیجه کاربران هرچه بیشتر نسبت به ماهیت فعالیت آنها در شبکه های اجتماعی احساس بدبینی پیدا می کنند. این امر آینده حوزه بازاریابی و تبلیغات تاثیرگذار را دستخوش تغییر و تحول جدی خواهد کرد.

نیلی مولداون، یکی دیگر از اینفلوئنسرهای حوزه سبک زندگی و آشپزی، در طول یک سال و نیم گذشته حجم وسیعی از محتوای تبلیغاتی در صفحه اینستاگرامش قرار داده است. وی اخیرا در مصاحبه ای رسمی تاثیر افزایش حجم تبلیغات در صفحه اش را نابودی اعتماد مخاطب عنوان کرده است. بدون شک هیچ فرد تاثیرگذاری در ابتدا قصد ناامید ساختن مخاطب را ندارد. این امر به تدریج و با طمع بیشتر برای بارگذاری محتوای تبلیغاتی بیشتر شروع می شود. اینفلوئنسرها به طور معمول در نقطه ای مشخص نسبت به ماهیت عملکرد منفی شان آگاهی پیدا می کنند. متاسفانه اغلب در آن زمان دیگر کاری از دست اینفلوئنسرها یا هر فرد دیگری برای بهبود رابطه با مخاطب برنمی آید.

توجه به مفهوم رابطه بلندمدت

بسیاری از بازاریاب ها در تلاش برای کسب موفقیت های قطعی با همکاری افراد تاثیرگذار هستند. همین امر موجب بی توجهی بازاریاب ها و طراح های تبلیغات نسبت به آینده همکاری شان با اینفلوئنسرهای موردنظر می شود. توصیه من در این مقاله نگاه به همکاری مان با افراد تاثیرگذاری به مثابه رابطه ای بلندمدت است. اگر ما قصد موفقیت در دنیای کسب و کار را داریم، باید از افراد تاثیرگذار مشخصی در بلندمدت استفاده کنیم. این امر اعتبار و هویت مشخصی به برند ما خواهد داد. همکاری مقطعی با اینفلوئنسرها موجب بدبینی مخاطب نسبت به ماهیت تلاش های تبلیغاتی و بازاریابی ما خواهد شد.

مطلب مرتبط: بی‌ توجهی تبلیغاتی به رویدادهای آیینی / وقتی شرکت‌ ها از رویداد های مناسبتی جا می‌ مانند

راهکار مناسب برای جلوگیری از ضربه خوردن برندمان و افراد تاثیرگذار تلاش برای همکاری منطقی است. این امر شامل کاهش حجم تبلیغات گسترده در بازه های زمانی مشخص است. بدون شک کریسمس نیازمند تبلیغات گسترده برندهاست. با این حال تمرکز صرف بر روی یک فرد تاثیرگذار به هیچ وجه نتیجه مطلوبی برای برند ما به ارمغان نخواهد آورد. تقسیم این فشار فزاینده بر روی الگوهای مختلف بازاریابی و تبلیغات توصیه نهایی مقاله حاضر خواهد بود.

یکی از نکات مهم در صورت تمایل به بارگذاری تبلیغات فراوان در کریسمس یا هر مناسبت دیگری تلاش برای بیان این امر به مخاطب و عذرخواهی از وی است. در غیر این صورت واکنش کاربران به اقدام ما غیرقابل پیش بینی و منفی خواهد بود. امروزه مفهوم اعتماد مخاطب به برندها و اینفلوئنسرها اهمیت زیادی دارد بنابراین نباید با اقدامات نادرست آن را به خطر انداخت.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید



با ما در ارتباط باشید

021.86073324

021.88827112

[email protected]

شبکه های اجتماعی