چهارشنبه, 03 مهر 1398 - 17:29

بایدها و نبایدهای بازاریابی مناسبتی

بازاریابی مناسبتی یکی از الگوهای جالب و هیجان انگیز در زمینه جلب نظر مشتریان محسوب می شود. بسیاری از برندها در مناسبت های مهم بیشتری سودشان را کسب می کنند. به همین خاطر اغلب این بازه های زمانی اهمیت تجاری زیادی دارد. در اغلب کشورهای جهان کریسمس یکی از مناسبت های بسیار مهم محسوب می شود. برندهای مهم در اروپا و آمریکای شمالی همیشه برنامه ویژه ای برای این مناسبت دارند. شاید عجیب باشد، اما از همین ماه سپتامبر بسیاری از برندها در تلاش برای تدوین برنامه بازاریابی مناسبتی شان هستند. نکته مهم درخصوص بازاریابی مناسبتی امکان جلب نظر مشتریان به دو صورت آنلاین و آفلاین است.

مهم ترین کلید موفقیت در بازاریابی مناسبتی اطمینان از استفاده درست از تکنیک ها، الگوها و محتوای مطابق با سلیقه مشتریان است. اگر شما برای مناسبت های پیش رو اندکی اضطراب دارید، در اینجا به بررسی برخی از مهم ترین نکات کلیدی در این زمینه خواهیم پرداخت.

بازاریابی مناسبتی موفق

یافتن مکان های نه چندان کلیشه ای

مناسبت های بزرگ همیشه زمان اوج مسافرت ها محسوب می شود، بنابراین شانس برندها برای ملاقات مشتریان هدف شان در مکان های غیرمنتظره بسیار بالا خواهد بود. به طور معمول در چنین روزهایی مردم مورد هجوم و بمباران تبلیغات مختلف قرار می گیرند. توصیه من در این بخش تلاش برای حضور در محیط های نه چندان کلیشه ای است. به این ترتیب شانس ما برای مواجهه با دامنه هرچه وسیع تری از مشتریان افزایش خواهد یافت.

مطلب مرتبط:بازاریابی رویدادی چیست؟

یکی از برندهای موفق در زمینه طراحی کمپین بازاریابی مناسبتی DTC نام دارد. این برند در سال گذشته بیلبوردهای بسیار زیادی در مترو نیویورک اجاره کرد. این امر با هدف جشن گرفتن سالگرد تاسیس برند موردنظر طراحی شده بود. نکته مهم درخصوص کمپین برند DTC انتخاب بازه زمانی جالب و مکان خلاقانه برای کمپین بود. ما اغلب عادت به مشاهده تبلیغات مناسبتی در کریسمس یا سایر مناسبت های سال نو در دیگر نقاط جهان داریم، با این حال برند DTC با پایبندی به ارزش های اصلی اش برنامه مرکزی خود برای بازاریابی مناسبتی را به گونه ای متفاوت طراحی کرد.

از زمانی که تبلیغات برند DTC در دنیای آنلاین توسعه یافت، بسیاری از مخاطب ها بدان روی خوش نشان دادند. این امر موجب ترغیب بازاریاب های این برند به توسعه کمپین شان در دنیای آنلاین شد. به این ترتیب پس از مدتی کوتاه کمپین سالگرد تاسیس برند DTC در شبکه های اجتماعی نیز بدل به ترندی داغ شد. مزیت استفاده از شبکه های اجتماعی امکان جلب نظر دامنه هرچه وسیع تری از مخاطب هاست. نکته جالب اینکه هزینه مدیریت کمپین بازاریابی در پلتفرم های اجتماعی به مراتب کمتر از حوزه آفلاین است. صادقانه بگویم، امروزه مشتریان علاقه بیشتری به مشاهده تبلیغات و کمپین های بازاریابی به صورت آنلاین دارند. به همین خاطر درآمد تبلیغاتی برندهایی نظیر فیس بوک و گوگل در طول یک دهه اخیر به شدت افزایش داشته است.

راه اندازی فروش ویژه و تخفیف های گسترده

بی تردید به هنگام یک مناسبت مهم انگیزه مشتریان برای خرید بیشتر می شود. در سال نو اغلب مردم در تکاپو برای خرید لباس یا تغییر وسایل منزل هستند. به همین خاطر فعالیت برندها اوج می گیرد. وقتی پای افزایش فروش در میان باشد، به طور طبیعی بحث تبلیغات و بازاریابی نیز مطرح خواهد شد. فرآیند تبلیغ و بازاریابی در مناسبت های مهم از زمان حضور مشتریان در فروشگاه فیزیکی یا آنلاین شروع می شود. نکته مهم اینکه چنین فرآیندی تا زمان خرید قطعی مشتریان ادامه خواهد داشت. در این میان دو عامل نقش مهمی را بازی می کند: نخست طرح های فروش ویژه و دوم تخفیف های گسترده. شاید به عنوان یک بازاریاب تازه کار دو مفهوم قبل را یکسان فرض کنید، با این حال در حقیقت این بار کاملا متفاوت است. فروش ویژه به طور معمول شامل تخفیف در قیمت نهایی نمی شود. به این ترتیب برندها امکانات گسترده و اضافی برای مشتریان تدارک می بینند.

به عنوان مثال، در صورت خرید یخچال برند سامسونگ در کریسمس از گارانتی بیشتر و خدمات پشتیبانی ویژه برخوردار می شویم. در مورد تخفیف های گسترده، همانطور که از نام اش پیداست، برند موردنظر اقدام به کاهش سطح قیمت محصولاتش با هدف ترغیب مشتریان به خرید می کند. یکی از مناسبت های ابداعی جالب در این زمینه جمعه سیاه (Black Friday) است. در این روز تقریبا تمام خرده فروشی ها و برندها محصولات شان را همراه با تخفیف های گسترده عرضه می کنند. این امر موجب ترغیب انگیزه مشتریان به خرید محصولات می شود. نکته مهم در اینجا جبران تخفیف ارائه شده در سود نهایی ناشی از فروش تعداد بالای محصولات است.

طراحی صفحات ویژه سایت

وقتی یک مناسبت مهم از راه می رسد، همراه با تغییر حال و هوای جامعه باید تحولی در برند ما نیز نمایان شود. وظیفه اصلی برندها در این بازه های زمانی نمایش اهمیت مناسب موردنظر از دیدگاه فرهنگ سازمانی اش است. امروزه اغلب برندها سایت رسمی دارند. به علاوه، حضور در شبکه های اجتماعی نیز بدل به امری رایج شده است. به همین خاطر ایجاد حال و هوای دارای تناسب با مناسب موردنظر در دنیای آنلاین ضروری خواهد بود. اغلب برندها در دنیای واقعی اقدامات مناسبی انجام می دهند، با این حال در عمل حوزه آنلاین را فراموش می کنند.

یکی از اقدامات مفید برندها در زمینه توسعه کمپین های بازاریابی شان مربوط به جمع آوری اطلاعات مشتریان شان است. به این ترتیب با فرا رسیدن مناسب موردنظر برقراری تماس با آنها ساده خواهد شد. محتوای اصلی پیام برندها برای مشتریان دعوت به بازدید از سایت رسمی یا طرح های ویژه فروش است. با همین تکنیک های ساده امکان افزایش فروش برندمان در مناسبت های مهم وجود دارد.

ارزیابی میزان موفقیت

وقتی از برگزاری کمپین های مناسبتی حرف می زنیم، عدم توجه به ارزیابی نهایی وضعیت کمپین امکان ناپذیر است. پس از پایان هر کمپین بازاریابی ماموریت اصلی برندها بهبود شناخت شان از مشتریان است. رفتار مشتریان در طول زمان تغییرات زیادی به خود می بیند. به همین خاطر باید همیشه انتظار اتفاقات تازه را داشته باشیم. هرچه توانایی برند ما در زمینه کسب اطلاعات دقیق تر و تحلیل کاربردی تر نتایج کمپین بیشتر باشد، شانس مان برای کسب موفقیت بیشتر در کمپین های بعدی افزایش خواهد یافت.

مطلب مرتبط: 10 تکنیک بازاریابی مناسبتی که باید از برندهای بزرگ یاد گرفت

شاید مشتریان در یک مناسبت با مشاهده کمپین ما همان زمان اقدام به خرید نکنند، با این حال نام برند ما در ذهن آنها باقی خواهد ماند. البته این امر بستگی به موفقیت هر برند در زمینه تولید محتوای هیجان انگیز دارد. هدف من از طرح این بحث اشاره به نتیجه بخشی برخی از کمپین ها در بلندمدت است. به این ترتیب نباید در ابتدای راه عجله داشت.

بی شک بازاریابی مناسبتی جای کار و خلاقیت زیادی دارد. یکی از مزیت های اصلی طراحی کمپین مناسبتی امکان ترغیب مخاطب هدف برای پیشنهاد محصولات برندمان به دوستان و آشنایان است. این امر یکی از تاثیرگذارترین الگوهای بازاریابی را به ارمغان می آورد. به طور معمول افراد اعتماد بسیار بیشتری به نظرات دوستان و اعضای خانواده دارند. به همین خاطر به عنوان یک برند باید در پی جلب حمایت مشتریان تازه از طریق دوستان شان باشیم. به بیانی ساده، در اینجا ما از مشتریان فعلی به عنوان سفیر بازاریابی برندمان استفاده خواهیم کرد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید