یکشنبه, ۶ اسفند(۱۲) ۱۴۰۲ / Sun, 25 Feb(2) 2024 /
           
فرصت امروز
فرصت امروز بررسی می کند

معمای رشد برند در شبکه های اجتماعی

4 هفته پیش ( 1402/11/8 )

استفاده از شبکه های اجتماعی در طول سال های اخیر به طور حیرت انگیزی افزایش یافته است. ماجرای پاندمی کرونا در کنار توسعه روزافزون هوش مصنوعی دست به دست داده اند تا مردم چهارگوشه دنیا بیشتر از هر زمان دیگری به پلتفرم های اجتماعی وابسته شوند. در این میان کسب و کارها برای بهبود اوضاع شان سرمایه گذاری های وسیعی برای انواع شبکه های اجتماعی داشته اند. از تیک تاک به عنوان یک پلتفرم تازه گرفته تا نمونه های قدیمی تر مثل فیس بوک و اینستاگرام، همه و همه موج تازه ای از توجه کارآفرینان را تجربه می کنند. 

مسئله ای که برای بسیاری از تیم های بازاریابی بدل به یک چالش بزرگ شده است، شیوه رشد برند در شبکه های اجتماعی است. به زبان خودمانی، شما چطور می توانید کارتان در شبکه های اجتماعی را توسعه داده و برندتان را بدل به یک گزینه محبوب برای کاربران کنید. هرچه باشد، این روزها کلی برند دیگر نیز در شبکه های اجتماعی حضور دارند. پس میدان رقابت برای شما چندان صاف و هموار نیست. 

اگر دقت کرده باشید، خیلی از کارآفرینان و حتی بازاریاب ها برای معمای رشد برند در شبکه های اجتماعی هیچ پاسخ قانع کننده ای ندارند. به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز قصد داریم این مسئله را به طور جدی زیر ذره بین ببریم. اگر شما هم دوست دارید کمی با استراتژی رشد برند در شبکه های اجتماعی آشنا شده و مهارت تان در این راستا را تقویت کنید، بد نیست در ادامه با ما همراه شوید. 

شما در این مقاله یاد می گیرید که اساسا رشد برند در شبکه های اجتماعی چیست و چطور باید این ماموریت مهم را به سرانجام رساند. البته ما در این میان به برخی از مهمترین اشتباهات بازاریاب ها نیز اشاره خواهیم کرد. 

رشد برند در شبکه های اجتماعی: مقدمه ای کوتاه

رشد برند در شبکه های اجتماعی

وقتی درباره رشد برند در شبکه های اجتماعی حرف می زنیم، در واقع یک مفهوم گسترده را مدنظر داریم که انواع تکنیک ها را پوشش می دهد. هدف اصلی در رشد برند تقریبا روشن است. اینکه شما از موقعیت فعلی تان به سوی یک موقعیت بهتر حرکت کنید، چیزی نیست که نیازمند تجزیه و تحلیل فراوان داشته باشد. البته اینکه چطور این سیر صعودی ارزیابی می شود، بحث جداگانه ای است. 

مطلب مرتبط: چگونه شبکه های اجتماعی به رشد برند شما کمک می کنند

گاهی اوقات کارآفرینان فکر می کنند برندشان در مسیر موفقیت قرار دارد، اما اگر نظر یک کارشناس حرفه ای را جویا شوند، اوضاع شان چندان تعریفی نخواهد داشت. این دقیقا همان اتفاقی است که سر کسب و کارها در زمینه رشد و توسعه می افتد بنابراین ضروری است معیارهای مشخصی برای خودتان داشته باشید. 

ما در روزنامه فرصت امروز رشد برند در شبکه های اجتماعی را با چند معیار ساده ارزیابی می کنیم. نخستین نکته ای که باید بدان توجه داشته باشید، مسئله رشد تعداد فالوورهای تان است. اگر اکانت رسمی تان در شبکه های اجتماعی هیچ تغییر مثبتی از نظر تعداد فالوورها تجربه نکند یا اینکه تعداد موردنظر برای همیشه ثابت بماند، اصلا نشانه خوبی نخواهد بود. گاهی اوقات اوضاع از این هم بدتر می شود. کافی است به شرایطی فکر کنید که در آن تعداد فالوورهای شما کاهش پیدا می کند. آن وقت سناریوی غم انگیزتان تکمیل خواهد شد. 

برخی از معیارهایی که در کنار میزان رشد فالوورها باید گوشه چشم داشته باشید، به این ترتیب است:

•    نرخ تعامل: اینکه چه تعداد از کاربران در شبکه های اجتماعی با محتوای شما تعامل داشته اند، نکته اساسی در تعریف و ارزیابی رشد برند در شبکه های اجتماعی محسوب می شود. به طوری که اگر این معیار را از ارزیابی تان پاک کنید، تمام حساب و کتاب ها به هم می ریزد. 

•    ترافیک سایت: آیا تا حالا فکر کرده اید چرا برندها لینک مربوط به سایت شان را در بخش بیوگرافی اکانت خود در شبکه های اجتماعی درج می کنند؟ این سوالی است که یک جواب بی نهایت ساده دارد. خب این لینک ها مثل نوعی محرک عمل کرده و به مخاطب برای مراجعه به سایت برند انگیزه می دهد. در نهایت هم ترافیک سایت به طور چشمگیری افزایش خواهد یافت. مگر نه اینکه کسب رتبه های برتر در گوگل نیازمند ترافیک بالاست؟ پس بد نیست شما هم نیم نگاهی به این نکته داشته باشید. 

•    میزان فروش مستقیم در شبکه های اجتماعی: اینکه شما چقدر توانسته اید از ظرفیت شبکه های اجتماعی برای فروش مستقیم استفاده کنید، نکته ای است که به این سادگی قابل چشم پوشی نیست. بسیاری از کسب و کارها برای اینکه اوضاع شان در زمینه فروش را ارزیابی کنند، سراغ معیارهای عجیب می روند. این در حالی است که یکی از معیارهای کلیدی برای ارزیابی اوضاع همین میزان فروش است. خب تمام تلاش های یک برند در بازار باید نهایتا به نتیجه ای روشن در زمینه فروش منجر شود، مگر نه؟

رشد برند در شبکه های اجتماعی: چطور و چگونه

رشد برند در شبکه های اجتماعی چطور و چگونه

حالا که مقدمه ای کوتاه درباره مفهوم رشد برند در شبکه های اجتماعی را پشت سر گذاشتیم، نوبتی هم باشد، باید سراغ شیوه اجرای این هدف مهم رفت. خب تا وقتی شما واقعا اقدامی برای بهبود اوضاع تان در شبکه های اجتماعی انجام ندهید، تمام بحث ها درباره رشد برند بی فایده خواهد بود. 

ما در این بخش سعی می کنیم راهنمایی جامع برای شروع به کار تحویل تان دهیم. پس با ما همراه باشید تا برخی از مهمترین تکنیک ها در این حوزه را بررسی کنیم. 

شناسایی پلتفرم های مورد علاقه مخاطب

شناسایی پلتفرم های مورد علاقه مخاطب

کسب و کارهای مختلف نیاز به حضور در پلتفرم های اجتماعی مختلفی دارند. شما نمی توانید روی یک پلتفرم خاص سرمایه گذاری کرده و انتظار داشته باشید هیچ مشکلی برای تان پیش نیاید. گاهی اوقات کارآفرینان براساس اینکه در زندگی شخصی کدام شبکه های اجتماعی را دوست دارند، دست به انتخاب می زنند. این کاری است که بی برو برگشت اوضاع را به هم خواهد ریخت؛ چراکه کارآفرینان باید دنبال پیدا کردن پلتفرم های مورد علاقه مخاطب شان باشند، نه سلیقه شخصی خود!

اولین کاری که شما برای رشد برند در شبکه های اجتماعی باید انجام دهید، فاصله گرفتن از خودمحوری است. باور کنید یا نه، نظرات یا سلیقه شخصی شما هیچ اهمیتی برای مشتریان ندارد بنابراین باید طوری رفتار کنید که نظر مثبت آنها را جذب کنید. وگرنه هیچ وقت شانسی برای اثرگذاری بر روی مخاطب تان نخواهید یافت. 

شما برای شناسایی پلتفرم های مورد علاقه مخاطب تان دو راهکار دارید. اول از همه می توانید به گزارش های عمومی درباره میزان محبوبیت هر پلتفرم دقت کنید. معمولا موسسات مختلف آمارهایی درباره تعداد کاربران فعال هر پلتفرم منتشر کرده و در نهایت محبوب ترین ها را فهرست می کنند. بی شک استفاده از این گزارش ها چشم انداز نسبتا دقیقی به شما خواهد داد.

نکته ای که درباره روش بالا وجود دارد، اطمینان نسبی است. در واقع آمارهای کلی به شما درباره اوضاع حوزه کاری خودتان اطلاعات مشخصی نمی دهد. بنابراین بد نیست کمی بدبینانه به ماجرا نگاه کرده و خودتان هم سراغ ارزیابی ماجرا بروید. منظور ما از بررسی ماجرا در واقع استفاده از انواع نظرسنجی برای کشف سلیقه مخاطب است. اینطوری شما اطلاعاتی کاملا شخصی سازی شده و مطابق با نیازتان در اختیار خواهید داشت. البته قبول دارم این روش کمی دردسر بیشتری دارد، اما کاملا به وضعیت اطلاعات شخصی سازی شده اش، می ارزد. 

مطلب مرتبط: راهنمای طراحی استایل برند در شبکه های اجتماعی

پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و اوضاع را به سود خود تغییر دهید. 

طراحی برنامه زمانی انتشار محتوا

طراحی برنامه زمانی انتشار محتوا

آیا تا حالا دقت کرده اید برندهای بزرگ هرچند وقت یکبار دست به تولید محتوا می زنند؟ این نکته ای است که بسیاری از کسب و کارها بعد از گذشت سال ها همچنان به چشم یک معما نگاهش می کنند. بی شک اگر قرار باشد شما هر روز در شبکه های اجتماعی محتوا تولید کنید، هم هزینه تان حسابی بالا می رود، هم اینکه کاربران خیلی زود از دست تان شاکی خواهند شد. به همین خاطر باید روشی پیدا کنید که بدون دردسر اضافه نظر مخاطب تان را جلب کنید. این دقیقا همان کاری است که برنامه زمانی انتشار محتوا برای تان انجام خواهد داد. 

استفاده از برنامه دقیق برای انتشار محتوا به شما کمک می کند تا همیشه مطابق انتظار مخاطب تان رفتار کنید. اینطوری به مرور زمان کاربران در شبکه های اجتماعی در روز و ساعتی خاص انتظار محتوای شما را می کشند. البته گاهی اوقات بی برنامه عمل کردن هم جذابیت دارد، اما اولویت شما باید با برنامه ریزی دقیق برای انتشار محتوا باشد.

این روزها که همه چیز در حال دیجیتالی شدن است، استفاده از ابزاری مثل گوگل کلندر (Google Calendar) جذابیت زیادی دارد. این ابزار رایگان به شما فرصت برنامه ریزی دقیق را می دهد و حتی سر زمان مشخصی پیام های یادآوری به شما می دهد. اینطوری دیگر هیچ کاری در عرصه بازاریابی یادتان نخواهد رفت. 

توجه به ویدئوهای کوتاه

توجه به ویدئوهای کوتاه

فرمت ویدئو در طول یک دهه گذشته محبوبیت رو به رشدی کسب کرده است. به طوری که خیلی از بازاریاب ها دیگر اعتنای چندانی به سایر فرمت های محتوا ندارند. در حالی که ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم باید به همه فرمت های محتوا توجه کرد، اما نباید ویدئو را دست کم گرفت. هرچه باشد 80 درصد ترافیک اینترنت به این فرمت اختصاص دارد. نکته کلیدی در این میان محبوبیت بیشتر ویدئوهای کوتاه در مقایسه با نمونه های بلند است. به همین خاطر توصیه ما برای شما استفاده از چنین ویدئوهایی است.

ویدئوهای کوتاه از همان لحظه نخست حس و حال بهتری در مخاطب ایجاد می کند. به همین خاطر ضروری است از چنین مدلی از ویدئوها استفاده کنید. یادتان باشد، در هر ویدئو بازاریابی شما فقط دو ثانیه اول را وقت دارد تا تاثیر خوبی روی مخاطب بگذارید. اگر ویدئوی تان در این بازه زمانی توجه زیادی جلب نکند، کارتان بی نتیجه خواهد ماند. پس بد نیست کمی پیش خودتان تمرین کنید تا یک وقت الکی تلاش تان به هدر نرود. اگر از ما می شنوید، بد نیست در همان لحظه نخست یک خبر غافلگیرکننده یا پیامی جذاب به مخاطب دهید. اینطوری تا انتهای ویدئوی تان را تماشا خواهد کرد. 

توجه به سئو در شبکه های اجتماعی

توجه به سئو در شبکه های اجتماعی

سئو موضوعی است که فورا آدم را یاد موتور جست وجوی گوگل می اندازد. انگار که به غیر از این موتور قدیمی و دوست داشتنی دیگر هیچ جایی از سئو خبری نیست. خب راستش را بخواهید، در طول سال های اخیر به دلیل محبوبیت رو به رشد شبکه های اجتماعی در این فضا هم سئو به چشم می خورد. درست به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم شما باید خودتان را برای سئو در شبکه های اجتماعی نیز آماده کنید. 

اکانت هایی که در شبکه های اجتماعی خیلی سریع رشد پیدا می کنند، سئو را جزئی از برنامه اصلی شان قرار داده اند. وقتی درباره سئو حرف می زنیم، منظورمان فقط یافتن کلیدواژه های مناسب نیست. در عوض شما باید شناخت خوبی از ترندها هم داشته باشید. فقط در این صورت شانسی برای اثرگذاری بر روی مخاطب خواهید یافت. نکته کلیدی دیگر اینکه باید همیشه نیم نگاهی به کپشن های خوب هم داشته باشید. بدون یک کپشن خوب، هیچ پستی در شبکه های اجتماعی وایرال نخواهد شد. وقتی هم اکانت شما هیچ پست وایرال شده ای نداشته باشد، کم کم کاربران نسبت به خلاقیت تان شک خواهند کرد. 

مطلب مرتبط: راهکارهای بازیابی اعتبار برند در شبکه های اجتماعی

بسیاری از تیم های بازاریابی یا تولید محتوا هیچ توجهی به اهمیت سئو در پلتفرم های اجتماعی ندارند. درست به همین خاطر دائما تلاش های آنها برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف با شکست رو به رو می شود. اگر نظر ما را بخواهید، شما می توانید به ساده ترین شکل ممکن وضعیت تان در حوزه سئو را پیش ببرید. تنها کاری که باید انجام دهید، کمی تمرین و تکرار است. اینطوری به مرور زمان بدل به فردی حرفه ای در زمینه سئو محتوا خواهید شد. 

یادتان باشد، سئو محتوا در شبکه های اجتماعی امری یکدست نیست. مثلا سئو برای یوتیوب حسابی با سئو در اینستاگرام فرق دارد بنابراین اگر فکر کرده اید کارتان به ساده ترین شکل ممکن جلو می رود، سخت در اشتباه هستید. این نکته ای است که بسیاری از بازاریاب ها توجه کافی به آن را ندارند. پس اگر کمی تلاش کرده و تفاوت میان سئو پلتفرم های مختلف را متوجه شوید، کارتان بی نهایت ساده‏ تر خواهد شد.

تعامل با مخاطب هدف

تعامل با مخاطب هدف

مهمترین راز موفقیت در شبکه های اجتماعی نه در بودجه های کلان، بلکه تعامل صاف و ساده با مخاطب هدف است. این امر به شما کمک خواهد کرد تا بدون هیچ دردسری نظرات مخاطب تان را جویا شده و نوعی بازاریابی ارگانیک برای اکانت تان انجام دهید. 

بی شک همه مخاطب های ما در این مقاله بازاریاب های حرفه ای یا مدیران ارشد نیستند. در عوض کسانی که در قالب تولیدکننده محتوا در اینستاگرام یا بقیه پلتفرم ها فعالیت دارند هم در این دایره جای دارند. نکته کلیدی در این میان ارتباط با کاربران در شبکه های اجتماعی مثل دوستان صمیمی است. این امر به شما کمک می کند تا فشار کمتری روی خودتان حس کرده و خیلی سریع تر با کاربران رفیق شوید. 

باور کنید یا نه، گاهی اوقات رشد اکانت در شبکه های اجتماعی فقط به خاطر همین سهل انگاری ها در رابطه با رفتار دوستانه کُند می شود. پس بد نیست برای امتحان هم که شده کمی رفتارتان در شبکه های اجتماعی را تغییر دهید. قول می دهم این کار حسابی غافلگیرتان خواهد کرد. 

فرمول طلایی ما در این بخش رفتار با کاربران مثل دوستان صمیمی است. البته شما نباید با آنها شوخی هایی کنید که موجب ناراحتی شان شود. هرچه باشد، اینجا پای اعتبار برند شما در میان است و ماجرا اصلا شوخی بردار نیست. هنر شما در این میان رعایت مرز میان رابطه ای صمیمی و رعایت احترام طرفین است. به طوری که هیچ وقت نیاز نباشد به خاطر رفتار نابجای تان از آنها عذرخواهی کنید. 

الگوبرداری از اکانت های موفق

الگوبرداری از اکانت های موفق

فرقی ندارد شما در چه حوزه ای مشغول تولید محتوا هستید، در هر صورت اکانت هایی هستند که موفق تر از شما عمل کرده و کلی مخاطب داشته باشند. وظیفه شما در این میان تلاش برای الگوبرداری از این اکانت هاست. شاید آنها نماینده یک برند بزرگ باشند یا به طور کاملا انفرادی مشغول تولید محتوا هستند. در هر صورت شما باید نکات مثبت درباره عملکرد آنها را با دقت بالا بررسی کنید. 

یکی از نکاتی که معمولا بازاریاب ها درباره اش کمتر فکر می کنند، مسئله مربوط به الگوبرداری از کسانی است که رقیب آنها محسوب می شوند. شاید شما در زمینه جلب نظر مخاطب هدف کلی رقیب ریز و درشت داشته باشید، اما این دلیل نمی شود نگاه تان به آنها فقط به مثابه دشمن باشد. چه بسا نکته درستی از سوی آنها در تولید محتوا رعایت می شود که شما روح تان هم از آن خبر ندارد. پس بهتر است لجبازی های بچگانه را کنار گذاشته و سعی کنید از هر نکته ای در دنیای کسب و کار درس بگیرید. اینطوری روند کاری تان هم بهتر پیش خواهد رفت. 

مطلب مرتبط: حفاظت از شهرت برند با استفاده از ظرفیت شبکه های اجتماعی

سخن پایانی

رشد اکانت در شبکه های اجتماعی کاری

رشد اکانت در شبکه های اجتماعی کاری نیست که به همین سادگی انجام شود. بسیاری از کسب و کارها برای اینکه موفقیتی هرچند کوچک در این رابطه تجربه کنند، نیاز به استفاده از شیوه های متنوعی دارند. به طوری که گاهی اوقات رشد یک اکانت معمولی در شبکه های اجتماعی بدل به چالشی عجیب می شود. در این میان شما باید به خودتان کمی جرأت بیشتر داده و سراغ تکنیک هایی بروید که امتحان شان را پس داده اند.

ما در این مقاله سعی کردیم برخی از مهمترین تکنیک هایی که به درد شما می خورند، بررسی کنیم. از اینجا به بعد شما آماده استفاده از تکنیک های مورد بحث در این مقاله برای توسعه اکانت تان در شبکه های اجتماعی هستید. مثل همیشه اگر در میانه راه سوالی داشتید، کارشناس های ما در روزنامه فرصت امروز همیشه آماده کمک به شما هستند. پس تعارف را کنار گذاشته و با ما در ارتباط باشید. 

منابع:

https://blog.hootsuite.com

https://www.plannthat.com

برچسب ها : اصول کسب و کار
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/9R2c8T1X
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارنهال انگوروکیلقطعات لیفتراکدستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکحمل بار هواییخرید فالوورخرید بلیط هواپیماماشین ظرفشویی بوشخرید لوازم ورزشیکیلید اجاره خانه در تهرانپرده پذیراییلیفتراکپرس لاین ساخت پرسشنامهرمان پرطرفدارسررسید 1403طراحی سایت فروشگاهشیر برقی گازتیزهوشان پایه ششمخرید نرم افزار حسابداریخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلتقویم رومیزیقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور امارات
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه