دوشنبه, 05 خرداد 1399 - 10:02

بررسی الگوی بازاریابی تلفنی و تکنیک های طلایی آن

آیا کمپین بازاریابی شما بازخوردهای مناسبی از سوی مشتریان دریافت نمی کند؟ اگر پاسخ تان به این پرسش مثبت است، باید نسبت به گسترش جهانی این چالش برای کسب و کارها اطلاع داشته باشید. امروزه اغلب برندها با مشکلات فراوانی در حوزه بازاریابی و جلب نظر مخاطب هدف دست و پنجه نرم می کنند. راهکار مدنظر اغلب برندها برای غلبه بر مشکلات فوق استفاده از الگوی بازاریابی تلفنی است. شاید در نگاه نخست استفاده از تلفن برای بازاریابی اندکی عجیب به نظر برسد. اکنون برخی از کارشناس ها حتی استفاده از سرویس های ایمیل برای بازاریابی را نیز مردود می دانند، با این حال بازاریاب ها در عرصه B2C (در تعامل مستقیم با مشتریان نهایی) به مزیت های بازاریابی تلفنی پی برده اند.

امروزه شمار قابل توجهی از برندها برای بازاریابی و فروش از استراتژی تماس تلفنی استفاده می کنند. بدون تردید این امر به دلیل مزیت های قابل توجه اش برای برندها مورد توجه قرار گرفته است. یکی از مهم ترین مزیت های این الگوی بازاریابی امکان تعامل مستقیم با مشتریان است. شاید در نگاه نخست بازاریابی تلفنی ایده ساده ای به نظر برسد، اما در مرحله اجرا با دشواری های قابل توجهی همراه است. هدف اصلی ما در مقاله کنونی بررسی شیوه های بازاریابی تلفنی باکیفیت بالاست.

بازاریابی تلفنی عصر دیجیتال

چگونه کیفیت کمپین بازاریابی تلفنی مان را افزایش دهیم؟

امروزه بزرگترین ارائه‎دهنده خدمات کمپین های بازاریابی تلفنی برند گوگل است. آنها امکان نمایش تبلیغات کوچک در گوشی های هوشمند با هدف جلب نظر مخاطب هدف را فراهم کرده اند. تفاوت اصلی کمپین های تلفنی گوگل امکان برقراری تماس مستقیم از سوی کاربران به جای مشاهده صفحات سایت مربوط به برند موردنظر است. این نوع کمپین ها به دلیل افزایش تمایل کاربران برای استفاده از تماس های تلفنی و همچنین گسترش استفاده از گوشی های هوشمند توسعه قابل توجهی پیدا کرده است.

مطلب مرتبط: بازاریابی تلفنی از الف تا ی

شاید در نگاه نخست تبلیغات در گوگل تنها راهکار برای بازاریابی تلفنی به نظر برسد، اما گزینه های دیگری نیز پیش روی شما قرار دارد. استفاده از بیلبوردها، تبلیغات محیطی در سامانه های حمل و نقل عمومی و تبلیغات تلویزیونی نیز برای پیشبرد این استراتژی مناسب خواهد بود. ما در ادامه به بررسی چند تکنیک مهم برای بهبود کیفیت بازاریابی تلفنی خواهیم پرداخت.

1. استفاده از افزونه تماس گوگل

گوگل امکان تماس مستقیم کاربران با برندها در تبلیغات تلفنی را فراهم کرده است. به این ترتیب با نصب افزونه Google Call امکان بهره مندی از خدمات جانبی این سرویس وجود خواهد داشت. براساس گزارش موسسه استاتیستا، امروزه بیش از 82درصد از مردم برای خرید آنلاین از گوشی هوشمند و تبلت استفاده می کنند. این امر به معنای ضرورت سرمایه‏ گذاری بر روی الگوی بازاریابی تلفنی است. به هر حال وقتی کاربران دسترسی به گوشی همراه داشته باشند، تمایل شان برای برقراری تماس تلفنی بیشتر خواهد بود.
برخی از نکات مهم در زمینه کار با افزونه Google Call به شرح ذیل است:

• همکاری با گوگل برای توسعه کمپین های بازاریابی دسترسی به اطلاعات و آمارهای تحلیلی قابل توجهی را به همراه دارد بنابراین شما باید به بهترین شکل از آمارهای موجود در بانک اطلاعاتی گوگل برای توسعه کمپین تان استفاده نمایید. متاسفانه برخی از برندها به استفاده مناسب از بانک اطلاعاتی گوگل و سایر خدمات جانبی اش توجه ندارند.

• استفاده از ابزار زمان بندی انتشار محتوای تبلیغاتی برای نظارت هرچه بهتر بر روی فرآیند اجرای کمپین ضروری است. بدون تردید ما همیشه زمان کافی برای بارگذاری محتوای تبلیغاتی در بازه های مناسب را نداریم. بنابراین ابزار زمان بندی به ما برای کنترل هرچه بهتر بر روی کمپین مان کمک خواهد کرد.

• ایجاد محدودیت بر روی تماس های دریافتی در هر روز موجب ارائه خدمات به صورت مطلوب خواهد شد. هر تیم بازاریابی محدودیتی برای ارائه خدمات با کیفیت مناسب دارد. تلاش برای پاسخگویی به تماس های بیش از اندازه همیشه با ریسک کاهش کیفیت پاسخگویی و نارضایتی مشتریان همراه خواهد بود.

مطلب مرتبط: نگاهی تحلیلی به بازاریابی سنتی تلفنی / از تلفن غافل نشویم!

2. اهمیت نگارش متن تبلیغاتی جذاب

الگوی بازاریابی تلفنی فضای چندانی برای شیوه آزمون و خطا باقی نمی گذارد. دلیل اصلی این امر محدودیت متن تبلیغاتی برای آگهی های کوچک گوگل است. محدودیت کلمات برای چنین تبلیغاتی از سوی گوگل 35 کاراکتر اعلام شده است. با این حساب ما باید پیام اصلی مان را در نهایت اختصار برای مخاطب هدف بیان کنیم.

بی تردید نگارش متن تبلیغاتی جذاب برای ترغیب مخاطب هدف به تماس با ما ضروری است. برخی از نکات مهم در زمینه نگارش متن های حرفه ای برای تعامل بیشتر با مشتریان به شرح ذیل است:

• وقتی ما با محدودیت کلمه در نگارش متن تبلیغاتی مواجه هستیم، باید از عبارت های خودمانی و صمیمانه استفاده کنیم. شاید در متن های رسمی رعایت اصول نگارش ضروری باشد، اما در اینجا ما باید هرچه بیشتر بر الگوی محاوره ای تکیه کنیم.

• توجه به منطقه ای که متن تبلیغاتی ما در آن به نمایش درمی آید، اهمیت بالایی دارد. هرچه توانایی ما برای شخصی‎سازی متن تبلیغاتی مان با شرایط منطقه موردنظر بیشتر باشد، موفقیت بیشتری در جلب نظر مخاطب هدف خواهیم داشت. بدون تردید در هر منطقه ای نوع خاصی از شوخی ها یا تکه کلام ها رواج دارد. استفاده از آنها توانایی ما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را افزایش خواهد داد.

• استفاده از کلیدواژه ها همیشه در جلب نظر مخاطب هدف نقش ویژه ای بازی می کند بنابراین ما باید در متن تبلیغاتی مان از چند کلیدواژه مهم استفاده نماییم.

3. استفاده از الگوی بازاریابی تلفنی برای نیازهای ضروری

اگر محصولی که شما قصد عرضه اش را دارید، اولویت فوری برای مشتریان ندارد، باید به فکر استفاده از الگوهای جایگزین بازاریابی باشید. استفاده از شیوه بازاریابی تلفنی فقط برای محصولات دارای فوریت نیاز در مشتریان مناسب خواهد بود. بهترین مثال برای محصولات شامل نیاز اساسی مشتریان در زمان کنونی خدمات پزشکی است. البته در نگاهی وسیع تر انواع خدمات حقوقی نیز در این فهرست جای خواهد داشت.
گاهی اوقات برندها به برخی از محصولات شان ویژگی نیاز فوری اضافه می کنند. این امر شامل سرمایه‏ گذاری بر روی معرفی محصول موردنظر به عنوان نیاز اساسی مشتریان است. به عبارت ساده تر، ما در این شرایط نیاز فوری به محصول مان را در مشتریان ایجاد می کنیم. نکته مهم در این میان ضرورت سرمایه‏ گذاری هنگفت برای ایجاد نیاز در مشتریان است. با این حساب شاید چنین تکنیکی برای کسب و کارهای کوچک صرفه اقتصادی نداشته باشد.

4. ترغیب مخاطب به سوی عملی خاص

تعامل ما با مشتریان در قالب تماس های تلفنی باید در راستای ترغیب شان به سوی عملی خاص صورت گیرد. مشکل اساسی بسیاری از برندها در تعامل با مشتریان فقدان برنامه برای گام بعدی است. اگر ما استراتژی مشخصی برای هدایت مشتریان به صورت هدف یا عملی خاص نداشته باشیم، تمام سرمایه‏ گذاری ها و تلاش های مان نابود خواهد شد.

بدون تردید هر برند در تلاش برای تحقق هدفی خاص از دل فرآیند بازاریابی است. این امر شامل هدف هایی نظیر افزایش ترافیک سایت رسمی برند، ایجاد رابطه ای عمیق با مشتریان یا حتی فروش محصولات می شود. نکته مهم در این میان ترغیب مخاطب به سوی هدف برندمان از طراحی و اجرای کمپین بازاریابی است. در غیر این صورت کمپین ما برای مخاطب هدف چیزی فراتر از اندکی سرگرمی نخواهد بود.

5. ارزیابی مداوم محتوای تماس ها

ما در اینجا مانند هر کمپین بازاریابی دیگری باید به بررسی کیفیت نهایی محتوا بپردازیم. برندهای بزرگ و موفق در زمینه بازاریابی تلفنی همیشه به دنبال افزایش کیفیت گفت‎وگوی شان با مخاطب هدف هستند. خوشبختانه اکنون نرم‏افزارهای مختلفی برای ضبط و سپس تحلیل فرآیند گفت‎وگوی برندها با مشتریان وجود دارد. توسعه روزافزون فناوری هوش مصنوعی نیز افق های مناسبی پیش روی برندها برای افزایش دقت تعامل شان با مخاطب هدف ایجاد کرده است.

مطلب مرتبط: مزایای بازاریابی تلفنی

بدون شک افزایش تعداد تماس های ناموفق در زمینه فروش نشانه مثبتی برای برندها نیست. ارزیابی وضعیت کمپین بازاریابی امکان اقدام به موقع برای جبران ناکامی های قبلی را فراهم می سازد. در غیر این صورت هزینه های شکست در حوزه بازاریابی به شدت افزایش خواهد یافت.

بازاریابی تلفنی الگویی تاثیرگذار برای تعامل با مشتریان در کسب و کارهای مختلف است. موفقیت در این حوزه نیازمند استفاده از تجربه دیگر برندها، ابزارهای مناسب و در نهایت تکنیک های تاثیرگذار است. هدف اصلی ما در مقاله کنونی ارائه چشم‏اندازی ابتدایی از هر سه عامل به شما بود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید


با ما در ارتباط باشید

021.86073324

021.88827112

[email protected]

شبکه های اجتماعی