سه شنبه, 21 مرداد 1399 - 13:30

بررسی 11 نکته مهم بازاریابی در پلتفرم ‏های اجتماعی

استفاده از شبکه های اجتماعی برای بازاریابی در طول سال‎ های اخیر به طور قابل ملاحظه ‎ای افزایش یافته است. امروزه بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف از شبکه ‎های اجتماعی استفاده می کنند. شاید در نگاه نخست مزیت ‎های شبکه‎ های اجتماعی کاملا روشن باشد. نکته مهم در این میان آگاهی دقیق از واقعیت‎ های بازاریابی در شبکه‎ های اجتماعی است. هدف ما در این مقاله آشنایی هرچه بهتر بازاریاب ‎ها و برندها با واقعیت ‎های بازاریابی در پلتفرم ‎های اجتماعی محسوب می ‎شود. شما به این ترتیب امکان تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب هدف را خواهید داشت.

امروزه بسیاری از برندها به دلیل عدم آگاهی دقیق از وضعیت بازاریابی در شبکه‎ های اجتماعی با شکست‎ های شدید در این عرصه مواجه می ‎شوند. این امر به خوبی ضرورت آگاهی از واقعیت ‎های شبکه‎ های اجتماعی در زمینه بازاریابی را روشن می ‎سازد. ما در ادامه به بررسی 11 نکته مهم در حوزه بازاریابی در شبکه‎ های اجتماعی خواهیم پرداخت.

واقعیت بازاریابی شبکه اجتماعی

1. حضور نیمی از جمعیت جهان در شبکه ‎های اجتماعی

یکی از مزیت ‎های اصلی شبکه ‎های اجتماعی در مقایسه با هر پلتفرم دیگری حضور پردامنه کاربران است. بسیاری از برندها براساس همین نکته اقدام به سرمایه گذاری کلان در این حوزه می ‎کنند. وقتی شما دامنه وسیع ‎تری از کاربران را در اختیار داشته باشید، شانس بالاتری برای تاثیرگذاری بر روی آنها خواهید یافت. براساس گزارش موسسه Statista، اکنون نزدیک به 3.6 میلیارد نفر در سراسر جهان دست ‎کم در یک شبکه اجتماعی عضویت دارند. این امر اهمیت بسیار زیادی برای برندها از نقطه نظر بازاریابی خواهد داشت.

مطلب مرتبط: 11 اصل طلایی بازاریابی شبکه های اجتماعی

آرزوی دیرینه اغلب برندها و بازاریاب ‎ها دسترسی ساده به مخاطب هدف بوده است. این امر با ظهور شبکه ‎های اجتماعی روز به روز بیشتر رنگ واقعیت به خود می ‎گیرد. بدون تردید انتخاب از میان شبکه ‎های اجتماعی در دسترس یکی از نکات مهم برای هر بازاریابی محسوب می ‎شود. امروزه برخی از برندها در عمل توانایی حضور در تمام شبکه ‎های اجتماعی را ندارند بنابراین باید از میان گزینه ‎های در دسترس 2 یا 3 مورد را انتخاب نمایند. توصیه ما در این زمینه توجه به تعداد کاربران حاضر در هر شبکه اجتماعی است. به این ترتیب شما فرصت کافی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف علاقه‎ مند به کسب و کارتان را خواهید یافت.

امروزه بسیاری از کاربران به دلیل ناتوانی برای یافتن اکانت رسمی برند مورد علاقه‎ شان در شبکه‎ های اجتماعی قید خرید از آنها را می ‎زنند. این امر به خوبی اهمیت حضور در شبکه ‎های اجتماعی محبوب برای مشتریان برند را توضیح می‎ دهد. شما پس از مشاهده گزینه ‎های متعدد برای بازاریابی باید دست به انتخاب محبوب ‎ترین گزینه در میان مخاطب هدف‎ تان بزنید. برندهای بزرگ و موفق برای انتخاب شبکه‎ های اجتماعی اقدام به نظرخواهی از مشتریان نیز می ‎کنند. این امر مزیت‎ های بسیار زیادی برای کسب و کارها به همراه دارد. شما به این ترتیب نسبت به واکنش مناسب کاربران و دسترسی ساده آنها به محتوای برند مطمئن خواهید شد.

2. کاربران به طور روزانه 3 ساعت در شبکه‎ های اجتماعی هستند

حضور در شبکه‎ های اجتماعی بخش قابل توجهی از برنامه افراد را به خود اختصاص می ‎دهد. بسیاری از بازاریاب ‎ها بر همین اساس هیچ پلتفرمی را به اندازه شبکه‎ های اجتماعی قبول ندارند. براساس گزارش موسسه گلوبال وب ایندکس، کاربران در شبکه‎ های اجتماعی به طور میانگین سه ساعت در روز وقت می ‎گذرانند. این زمان در مقایسه با یک دهه گذشته به طور مداوم افزایش یافته است بنابراین در آینده نیز کاربران زمان بسیار بیشتری در شبکه ‏های اجتماعی سپری خواهند کرد. اگر شما نیز علاقه ‎مند به بازاریابی در شبکه ‎های اجتماعی هستید، باید این نکته مهم را مدنظر داشته باشید.

پیش از ظهور شبکه ‎های اجتماعی کانال ‎های تلویزیونی محبوبیت تبلیغاتی بسیار زیادی داشتند . امروزه همچنان برخی از برندها در شبکه‎ های اجتماعی بازاریابی و تبلیغات انجام می ‎‎دهند، با این حال گزینه اصلی و محبوب برندها در طول سال ‎های اخیر شبکه‎ های اجتماعی است. این امر به دلیل سهولت تولید محتوا و دسترسی کاربران به آن است. وقتی کاربران تمایل بالایی برای حضور در شبکه‎ های اجتماعی دارند. تولید محتوا برای آنها منطقی خواهد بود. این امر در کنار هزینه ارزان بازاریابی در شبکه‎ های اجتماعی نظر هر بازاریابی را به خود جلب می‎کند.

3. بعد از ظهرها، بهترین زمان برای بازاریابی در اینستاگرام

توجه به اینستاگرام به عنوان یکی از پلتفرم‎ های محبوب در سراسر دنیا امر طبیعی به نظر می رسد. امروزه بسیاری از برندها در تلاش برای بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به سوی فعالیت در اینستاگرام می‎ روند. این امر موجب تمایل هرچه بیشتر آنها برای سرمایه ‎گذاری در این شبکه اجتماعی می ‎شود. تیم فنی اینستاگرام به خوبی از اهمیت درآمد تبلیغاتی پلتفرم‎ اش آگاهی دارند. برهمین اساس به طور مداوم در تلاش برای به‎ روز رسانی امکانات بازاریابی و تبلیغاتی پلتفرم‎ اش است. این امر در بلند مدت به معنای افزایش سطح رقابت تبلیغاتی در اینستاگرام است.

امروزه برندهای بسیار زیادی در اینستاگرام فعالیت دارند. این برندها در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف از هر شیوه و تکنیکی استفاده می ‎کنند. یکی از نکات مهم در این میان انتخاب زمان مناسب برای انتشار محتواست. بسیاری از برندها به دلیل انتخاب زمان نامناسب در عمل توانایی تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را پیدا نمی ‎کنند. اگر شما در تلاش برای جلب نظر دامنه وسیعی از کاربران هستید، باید به دنبال بارگذاری محتوا در ساعت ‎های مناسب باشید. این امر به معنای ارزیابی زمان اوج حضور کاربران در اینستاگرام است.

خوشبختانه شما نیازی به ارزیابی دقیق وضعیت کاربران در اینستاگرام ندارید. امروزه بسیاری از برندها برای ارزیابی وضعیت کاربران در شبکه ‎های اجتماعی از نرم ‎افزارهای حرفه‎ ای استفاده می‎ کنند. شما امکان بهره‎ گیری از نرم ‎افزارهای مشابه یا همکاری با آژانس‎ های بازاریابی را خواهید داشت. این امر محتوای تخصصی و حرفه ‎ای در اختیار برند ها قرار می ‎دهد. براساس ارزیابی اغلب آژانس‏ های بازاریابی بارگذاری محتوا در بعد از ظهرها ایده منطقی به نظر می ‎رسد. دلیل این امر تعطیلی اغلب کسب و کارها در زمان بعد از ظهر است بنابراین مردم فرصت بیشتری برای حضور در شبکه ‎های اجتماعی خواهند داشت.

مطلب مرتبط: برترین توصیه های بازاریابی شبکه های اجتماعی

4. توجه به لینکدین به عنوان منبع افراد متخصص

استفاده از بازاریاب‎ های حرفه‎ ای در فرآیند تولید محتوا و تبلیغات اهمیت بالایی دارد. بسیاری از برندها در تلاش برای استفاده از بازاریاب یا طراح تبلیغات حرفه ‎ای دچار سردرگمی می ‎شوند. ما همیشه باید به دنبال نیروی کار ماهر باشیم، اما امکان آگاهی از نحوه یافتن آنها بدل به معما شده است. نتیجه این امر ناتوانی بسیاری از برندها در زمینه ایجاد ارتباط با بازاریاب‎ های مورد نظرشان است. توصیه ما در این بخش عضویت در لینکدین است. این پلتفرم اجتماعی به طور ویژه برای کارآفرینان و برندها ساخته شده است. مهمترین مزیت حضور در لینکدین امکان یافتن مخاطب هدف دلخواه برند هاست بنابراین شما در عمل نیازی به صرف زمان طولانی برای یافتن بازاریاب‎ ها یا سایر نیروی موردنیاز برندتان نخواهید داشت.

گاهی اوقات برندها به دلیل ناتوانی برای یافتن بازاریاب ‎های حرفه‎ ای اقدام به همکاری با افراد فاقد تخصص لازم می‎ کنند. اگر شما در لینکدین به صورت مداوم حضور داشته باشید، به جای همکاری اجباری با برخی از افراد امکان برگزاری مصاحبه استخدامی را نیز خواهید داشت. این نکته دارای اهمیت بسیار زیادی برای برندهاست. وقتی دامنه انتخاب یک برند به شدت وسیع باشد، امکان همکاری با افراد به شدت متخصصی را خواهد داشت بنابراین نتیجه فرآیند بازاریابی دلنشین ‎تر خواهد بود.

5. علاقه بیشتر کاربران فیس ‎بوک به محتوای دارای عکس

تولید محتوا در قالب متن قدمت بسیار زیادی دارد. اغلب شبکه ‎های اجتماعی در ابتدا فقط از فرمت متن پشتیبانی می ‎کردند بنابراین مشاهده تمایل بازاریاب ‎ها برای تولید محتوای متنی عجیب به نظر نمی ‎رسد. اگر شما مدت زمان زیادی نسبت به تولید محتوای متنی اقدام کرده باشید، تکنیک‎ های مهم و تاثیرگذاری پیرامون آن می‎ دانید. نکته مهم در این میان ضرورت به‎ روز رسانی توانایی بازاریاب ‎ها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف است. امروزه محتوای بازاریابی متنی دیگر تاثیرگذاری گذشته را ندارد بنابراین شما باید اقدام به بهبود وضعیت بازاریابی برندتان نمایید. در غیر این صورت توانایی ادامه فعالیت در عرصه بازاریابی را نخواهید داشت.

فیس ‎بوک به عنوان یکی از مهمترین پلتفرم ‎های بازاریابی اهمیت بسیار زیادی دارد. این شبکه اجتماعی دارای کاربران متعددی از سراسر دنیاست، با این حساب مشاهده حضور برندهای مختلف در آن امر عجیبی نخواهد بود. مهمترین نکته در مورد حضور در فیس ‎بوک مربوط به علاقه کاربران به محتوای بصری است. ما در اینجا به طور اختصاصی به فرمت عکس توجه خواهیم کرد. براساس گزارش موسسه Buzzsumo، کاربران فیس ‎بوک در صورت مواجهه با محتوای بازاریابی دارای عکس 2.3 برابر علاقه بیشتر برای مشاهده آن دارند. این امر به معنای نتیجه ‎بخشی هرچه بیشتر محتوای بازاریابی همراه با عکس است. اگر شما نیز علاقه ‎مند به بازاریابی در قالبی تاثیرگذار و به ‎روز هستید، باید این نکته را مدنظر داشته باشید. تکنیک‎ های بازاریابی در طول زمان تغییر می ‎کند. برندها نیز باید همگام با چنین تغییراتی نسبت به اخذ شیوه‎ های تازه اقدام نمایند. در غیر این صورت با ریزش شدید مخاطب مواجه خواهند شد.

6. خرید آنلاین دو سوم کاربران پس از مشاهده تبلیغات

مشاهده تبلیغات در شبکه‎ های اجتماعی تاثیر روانی قابل توجهی بر روی کاربران دارد. بسیاری از برندهای تازه تاسیس نسبت به فعالیت بازاریابی در شبکه ‎های اجتماعی تردید دارند. این امر موجب بروز مشکلات بلند مدت در کسب و کار آنها خواهد شد. اگر شما نیز علاقه ‎مند به بازاریابی و توسعه کسب و کارتان هستید، باید حضور در شبکه ‎های اجتماعی را مدنظر قرار دهید. یکی از گزینه‎ های بازاریابی در شبکه‎ های اجتماعی استفاده از فرصت تبلیغاتی پلتفرم‎ هاست. این امر به معنای پرداخت هزینه به تیم بازاریابی شبکه اجتماعی در ازای نمایش محتوای بازاریابی ‎مان در قالب تبلیغات جذاب است.

امروزه بسیاری از برندها در اینستاگرام از گزینه تبلیغات استفاده می ‎کنند. این امر به بهبود هرچه بیشتر توانایی برندها برای تولید محتوا کمک شایانی می ‎کند. بنابراین شما نیز باید در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف با استفاده از گزینه تبلیغات در شبکه‎ های اجتماعی باشید.

براساس گزارش موسسه PR News Wire، اکنون دو سوم کاربران در شبکه ‎های اجتماعی پیش از خرید یک محصول تمایل به مشاهده تبلیغات آن دارند. این امر به نوعی اطمینان خاطر نسبت به اصالت و فعالیت مداوم برند موردنظر را تقویت خواهد کرد. امروزه جلب اعتماد مشتریان یکی از دغدغه‎ های اصلی برندها محسوب می ‎شود. همکاری تبلیغاتی با شبکه‎ های اجتماعی یکی از گزینه‎ های مناسب برای افزایش اعتماد مخاطب هدف خواهد بود.

اگر شما برنامه مشخصی برای بازاریابی در شبکه‎ های اجتماعی ندارید، مراجعه به تیم‎های بازاریابی پلتفرم ‎هایی نظیر اینستاگرام راهگشا خواهد بود . تیم بازاریابی اینستاگرام با همراهی برخی از بازاریاب ‎ها و کارشناس ‎های حرفه‎ ای توانایی ارائه توصیه‎ های کاربردی به برندها را دارد. توصیه اصلی ما در این بخش طراحی استراتژی بازاریابی و سپس اقدام به همکاری با برندهاست. شما در غیر این صورت بخش قابل توجهی از بودجه‎ تان را از دست خواهید داد.

مطلب مرتبط: اهمیت بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی

7. دنبال کردن دست ‎کم یک حساب تجاری از سوی 90 درصد کاربران اینستاگرام

بدون تردید اینستاگرام محبوب ‎ترین شبکه اجتماعی در سراسر دنیا محسوب می ‎شود. همین امر حضور دامنه وسیعی از برندها در آن را توجیه می ‎کند. اگر شما نیز علاقه ‎مند به بازاریابی در شبکه‎ های اجتماعی هستید، به احتمال فراوان اینستاگرام بخشی از گزینه‎ های اصلی شماست.

براساس اعلام رسمی اینستاگرام، کاربران این پلتفرم (90 درصدشان) دست کم یک حساب تجاری را فالو می ‎کنند. شاید این امر در ابتدا بسیار ساده به نظر برسد، اما نتیجه بازاریابی قابل ملاحظه‎ ای برای برندها دارد. امروزه بسیاری از برندها به دنبال بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف برای اهداف بلند مدت هستند. حضور در اینستاگرام با تمایل بالای کاربران برای دنبال کردن اکانت‎ های تجاری به خوبی این امکان را به برندها خواهد داد بنابراین شما نیز باید در اینستاگرام حضور فعالی داشته باشید. در غیر این صورت بخش قابل توجهی از مخاطب هدف شما از دست خواهد رفت.

8. 80 درصد خرید های آنلاین در شبکه ‏های اجتماعی مبتنی بر گوشی ‎های هوشمند است

امروزه بسیاری از کاربران برای جست ‎و جو و فعالیت در شبکه ‎های اجتماعی از گوشی هوشمند استفاده می‎ کنند. این امر به دلیل افزایش توانمندی‎ های گوشی ‎های هوشمند به نوعی رایانه ‎ها را به حاشیه رانده است بنابراین شما باید توجه ویژه ‎ای برای سازگاری با ساختارهای گوشی هوشمند داشته باشید. این نکته بیشتر در مورد طراحی سایت رسمی برند صحت دارد. اغلب برندها برای فروش محصولات اقدام به هدایت کاربران به سایت رسمی‎ شان می ‎کنند. اگر سایت رسمی برند شما طراحی جذابی برای کاربران گوشی ‎های هوشمند نداشته باشد، شانس اندکی برای موفقیت در زمینه فروش خواهید داشت بنابراین طراحی درست و مناسب سایت رسمی برند اهمیت ویژه ‎ای خواهد داشت.

مهمترین توصیه در زمینه طراحی سایت رسمی برند مربوط به انتخاب قالبی سبک و کم‎ حجم است. چالش اصلی در این میان بین انتخاب گونه ‎ای مناسب از قالب سبک و چشم‎ نوازی ‎اش است. بسیاری از برندها در عمل قالب بی‎ نهایت ساده‎ ای را انتخاب می ‎کنند بنابراین مشاهده بی‎ توجهی کاربران به قالب‎ شان امری طبیعی محسوب می ‎شود. شما باید توانایی مناسب برای انتخاب قالب ‎های جذاب داشته باشید. اگر نیروی متخصص در برندتان وجود دارد، طراحی قالب ایده جذابی خواهد بود. در غیر این صورت حتی امکان استفاده از قالب ‎های آماده نیز وجود خواهد داشت.

9. سلطه بانوان بر پلتفرم پینترست

بسیاری از برندها در زمینه تولید محصولات اختصاصی برای خانم ‎ها فعالیت دارند. چنین برندهایی همیشه مشکلات زیادی برای تعامل با کاربران خانم دارند. این امر بدل به آرزوی یافتن شبکه اجتماعی با دامنه غالب کاربر خانم برای بازاریاب ها شده است. اگر شما نیز چنین آرزویی دارید، حضور در پینترست گزینه مناسبی برای شما خواهد بود. امروزه بسیاری از برندها توجه چندانی به پینترست ندارند. دلیل این امر حضور رقیبی سرسخت مانند اینستاگرام است. نکته مهم در این میان حضور کاربران وفادار پینترست در این پلتفرم است. اگر شما علاقه‎مند به جلب نظر کاربران خانم برندتان هستید، باید هرچه سریع ‎تر فعالیت‎تان در این پلتفرم را آغاز نمایید.

حضور نسل جوان در شبکه ‎های اجتماعی امر تازه ‎ای نیست. بسیاری از برندها به دنبال کاربران جوان هزینه‎ های بسیار زیادی صرف می‎ کنند. حضور در پینترست امکان تعامل با کاربران خانم بین 25 تا 54 را فراهم می‎ سازد بنابراین شما باید توجه ویژه ‎ای نسبت به حضور در این شبکه اجتماعی داشته باشید. بسیاری از برندها در عمل به خاطر شهرت کمتر پینترست قید حضور در آن را می ‎زنند. با این حال شما نباید چنین اشتباهی را مرتکب شوید.

مطلب مرتبط: نقش شبکه های اجتماعی در بازاریابی

10. علاقه 90 درصدی کاربران توییتر برای مراجعه به لینک‎ های جانبی

هدایت کاربران به سوی لینک‎ های جانبی همیشه دغدغه اصلی برندهای در شبکه ‎های اجتماعی محسوب می ‎شود. اگر شما تجربه بازاریابی در توییتر را داشته باشید، نسبت به تمایل بالای کاربران برای مراجعه به لینک‎ های جانبی تعجب نخواهید کرد. این امر به دلیل ساختار باز و تعاملی توییتر است. چنین امری کاربران را نسبت به مشاهده لینک ‎های جانبی و مراجعه به سایت‎ های دیگر علاقه‎ مند می ‎سازد.

توییتر به طور کلی یکی از پلتفرم‎ های عجیب در دوره کنونی است. کاربران هنوز هم در این پلتفرم نسبت به تولید محتوای متنی اقدام می ‎کنند. بنابراین بازاریابی متن محور در توییتر همچنان جذابیت و تاثیرگذاری خاص خود را دارد. این امر در مقایسه با وضعیت سایر شبکه‎ های اجتماعی بیانگر پایداری شگرف توییتر در طول سال‎ های متمادی است.

استفاده از محتوای متنی در توییتر به معنای بی ‎توجهی به دیگر فرمت‎ ها نیست. کاربران توییتر نیز تمایل بالایی به مشاهده ویدئو دارند. نکته مهم در این میان بارگذاری ویدئو از یوتیوب به صورت قابل نمایش در توییتر است. اگر شما صرفا لینک مراجعه به یوتیوب را قرار دهید، الگوریتم توییتر آن را در قالب نمایشی برای کاربران قرار خواهد داد. البته با وجود چنین امکانی هنوز هم بسیاری از کاربران به صورت جداگانه به سراغ لینک جانبی یوتیوب می ‎روند.

11. به اشتراک‎ گذاری تجربیات لذت ‎بخش خرید

مشتریان همیشه تجربیات ‎شان نسبت به برندها را به اشتراک نمی ‎گذارند. این امر در مورد بسیاری از مشتریان بدل به نوعی ویژگی اخلاقی شده است. فضای تعاملی شبکه های اجتماعی تمایل به اظهارنظر را به شدت افزایش می‎ دهد. همین امر برندها را نسبت به حضور در شبکه های اجتماعی بیش از هر زمان دیگری علاقه‎ مند ساخته است.

نکته مهم درخصوص به اشتراک‎گذاری تجربه خرید از سوی مشتریان ماهیت چالش ‎برانگیزش است. بر این اساس اگر مشتریان تجربه نامطلوبی از برند شما داشته باشند، به سرعت تمام کاربران از آن باخبر خواهند شد . همین امر در طول سال‎ های اخیر موجب رسوایی ‎های وحشتناک برای برخی از برندها شده است. با این حساب شما باید فعالیت بسیار دقیقی در شبکه‎ های اجتماعی داشته باشید. در غیر این صورت هر لحظه امکان مواجهه با خیل اعتراضات مشتریان وجود خواهد داشت.

مطلب مرتبط: 7 قانون بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی

امروزه بازاریابی در شبکه‎ های اجتماعی بدل به نوعی گرایش عمومی در میان برندها شده است. مهمترین نکته در این میان آگاهی از وضعیت شبکه‎ های اجتماعی و نحوه بازاریابی در آنهاست. اگر شما در این زمینه مهارت کافی نداشته باشید، به سرعت با شکست مواجه خواهید شد. ما در این مقاله بر روی برخی از مهمترین ویژگی ‎های بازاریابی در شبکه‎ های اجتماعی تاکید کردیم. این امر در صورت توجه شما به طور همزمان به تمام نکات نتایج بازاریابی مثبتی برای برندتان به همراه خواهد داشت.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید