شنبه, 23 فروردين 1399 - 09:11

تنبلی بزرگ‎ترین مانع افراد برای رسیدن به موفقیت است که باید سریعا درمان شود. درواقع در این شرایط افراد عملا توان پیشرفت را نخواهند داشت و امکان یک برنامه‎ریزی و پایبند بودن به آن عملا غیرممکن خواهد شد، با این حال هیچ چیزی به نام ذاتی بودن این موارد وجود نداشته و تنها به خواست و عملکرد افراد بستگی دارد. برای مثال فردی که از دوران کودکی آموزش-های درستی را طی نکرده باشد، به احتمال زیاد در آینده نیز در صورتی که خود تغییراتی را ایجاد نکند، عادت های قدیمی با وی باقی خواهد ماند. تحت این شرایط سوالی که مطرح است این است که چه راهکارهایی برای رفع این موضوع وجود دارد؟ نکته جالب دیگری که ذکر آن ضروری است این است که علی رغم تصور افراد، تنبلی ابدا باعث آسودگی خیال نبوده و این موضوع بالاترین میزان استرس را نیز برای افراد به همراه خواهد داشت. همچنین فراموش نکنید که سطح افراد در این رابطه متفاوت بوده و ممکن است تنها در برخی موارد محدود تنبلی هایی مشاهده شود، با این حال راهکارهایی که قصد معرفی آنها را داریم، می تواند برای هر فرد با هر شرایطی کارساز باشد. در همین راستا به بررسی 12 مورد منتخب خواهیم پرداخت.

1-تعیین اهداف و توجه مداوم به آنها

درمان تنبلی

اگرچه همواره با این جمله مواجه شده ایم که باید تنها بر روی یک هدف متمرکز بود، با این حال این موضوع باید مورد بررسی بیشتری قرار گیرد. درواقع منظور از یک هدفی بودن این است که شما باید انرژی خود را بر روی یک هدف قرار دهید تا امکان رسیدن به سطح ایده آل آن وجود داشته باشد. این امر در حالی است که اگر بخواهید چند هدف را به صورت همزمان انجام دهید، عملا با کمبود وقت و انرژی مواجه شده و در هیچ یک از آنها به سطح خوبی دست پیدا نخواهید کرد. به همین خاطر هم ورزشکاران حرفه-ای در یک رشته ورزشی، عملا وارد حوزه دیگری نمی-شوند، با این حال شما باید یک هدف بزرگ را تا حد امکان به موارد کوچک تر تبدیل کنید. این موارد همگی در یک راستا بوده و در نهایت شما را به مقصد نهایی خواهد رساند، با این حال لطف این اقدام این است که باعث می شود تا سد ذهنی از بین رفته و با به دست آوردن هر یک از موارد، انگیزه شما برای ادامه راه نیز افزایشی چشمگیر را پیدا کند. این امر یکی از دلایل مهم تنبلی افراد به علت کاهش شدید انگیزه آنها است. به همین خاطر شما باید با این اقدام ذهن خود را نسبت به واقعی بودن هدف خود، به اطمینان کامل برسانید. فراموش نکنید که بنا بر نظر روانشناس ها، ذهن هر آن چیزی را که باور کند، قدرت انجام آن را برای فرد نیز به وجود خواهد آورد.

مطلب مرتبط: ۵ راه برای انگیزه دادن به کارمندان تنبل

2-جوایزی را برای خود تعیین کنید

از همین ابتدا، این باور را در خود شکل دهید که دستاوردهای بزرگ در زندگی نیاز به تلاش فوق‎العاده و تحمل سختی دارند. به همین خاطر ابدا قرار نیست که رسیدن به هدف شما به مانند گذراندن یک تعطیلات باشد. درواقع اگر رسیدن به موفقیت آسان بود، تعداد افراد موفق جهان تا این حد کم نبوده و این امر موضوعی است که از همان ابتدای کار خود باید به یک باور ذهنی تبدیل کنید، با این حال این امر بسیار طبیعی است که افراد پس از تحمل یک دوره طولانی سختی های متفاوت، در نقطه ای انگیزه خود را از دست داده و به فکر رها کردن همه چیز باشند. علت این موضوع کاهش هرچند کم ولی مداوم انگیزه افراد است که مورد بی‎توجهی قرار گرفته شده است. تحت این شرایط ضروری است تا همواره برنامه ای برای ارتقای روحیه خود داشته باشید تا احتمال وقوع چنین اتفاقی عملا صفر شود. برای این موضوع توصیه می شود تا برای خود جوایزی را تعیین کنید. این امر خود باعث می شود تا انگیزه شما برای انجام کارها افزایش پیدا کرده و آستانه تحمل شما افزایشی چشمگیر را پیدا کند. نکته ای که باید در این رابطه مورد توجه قرار دهید این است که منظور از جایزه صرفا موارد هزینه بر نبوده و تنها کافی است تا به علایق خود توجه داشته باشید.

برای مثال اگر به فوتبال علاقه دارید، می توانید آن را جایزه یک هفته کاری پرتلاش تعیین کنید. در نهایت انجام اقداماتی که لذت و آرامش بالایی را برای شما به همراه دارد، باعث می شود تا امکان بازیابی انرژی نیز وجود داشته باشد. نهایت به هر میزان که ذهن خود را از شرایط سخت فعلی حداقل برای مدتی دور نگه دارید، باعث می شود تا هیچ گاه تسلیم شرایط موجود نشوید. درواقع افراد تحت فشار شدید، مسائل را به مراتب بزرگ‎تر از واقعیت می بینند.

3-یک زمان‎سنج در کنار خود داشته باشید

یکی دیگر از دلایل مهم تنبلی افراد این است که آنها ابدا توان مدیریت زمان خود را نداشته و این موضوع باعث می شود تا اقدامات آنها بیش از حد زمان بر باشد. این امر در حالی است که برای مدیریت زمان، شما باید در ابتدا به نحوه استفاده از آن توجه داشته باشید. درواقع در موارد متعدد مشاهده می شود که افراد در حین انجام یک کار، به فکر فرو رفته و این موضوع زمان زیادی را اشغال می کند. تحت این شرایط افراد به علت عدم پیگیری یک برنامه درست، عملا با ناامیدی مواجه می شوند. درواقع هنگامی که انجام یک فعالیت بیش از حد زمان بر می شود، بدون شک هر فردی کلافه خواهد شد. به همین خاطر شما باید محدودیت زمانی برای خود تعیین کنید. این امر باعث می شود تا شما فرصتی برای انجام اقدامات دیگر نداشته باشید. همچنین فراموش نکنید که شما باید از خسته شدن خود جلوگیری کنید. به همین خاطر به استراحت های کوتاه میان دو فعالیت خود، توجه ویژه ای را داشته باشید. فراموش نکنید که شما باید برای چندین سال فعالیت خود را آماده نگه دارید، این امر در حالی است که اگر بیش از حد بر روی خود فشار بیاورید، بدون شک امکان این موضوع غیرممکن خواهد بود. نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که بسیاری از افراد تنبل، آنهایی هستند که از تلاش خود نتیجه لازم را به دست نیاورده اند. به همین خاطر شما باید کاملا اصولی رفتار کنید. برای اطمینان از درست بودن اقدامات خود، مشورت گرفتن از یک فرد خبره نیز می تواند کاملا کارساز باشد.

4-از اهداف کوچک شروع کنید

بدون شک انتخاب هدف اصلی در زندگی، امری زمان-بر خواهد بود. درواقع شما باید به این مرحله توجه ویژه ای داشته باشید. علت این امر به این خاطر است که کل زندگی شما به این انتخاب بستگی خواهد داشت. نکته ای که باید در این مرحله به آن توجه داشته باشید این است که شما بیش از هر چیزی به خودباوری نیاز دارید. درواقع شما باید به این اطمینان برسید که قدرت رسیدن به اهداف خود را دارید. برای این موضوع توصیه می شود که در ابتدا اهدافی کوچک و کاملا قابل دسترس را مورد توجه خود قرار دهید. این سیاست درست اقدامی است که تمامی افراد موفق جهان، در ابتدای راه خود مورد توجه قرار داده اند. برای مثال برای کارآفرین شدن، شما در کنار دانش فنی، نیاز به یکسری خصوصیت های مدیریتی دارید که دستیابی به آنها می تواند گام نخست شما باشد.

5-عادت های بد خود را کنار بگذارید

عادت های بد شما را محدود خواهند کرد. این امر در حالی است که شما برای موفقیت نیاز به پیشرفت دارید. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که ریشه تنبلی افراد، عادت های نادرست نیز است. به همین خاطر با هدف قرار دادن آنها می توانید به صورت کامل این مشکل را نابود سازید. برای مثال ممکن است عادت به تعویق انداختن اقدامات را داشته باشید که باعث از دست رفتن فرصت های موجود می شود. در نهایت با حذف برخی از موارد، فضا برای ایجاد عادت های مفید ایجاد خواهد شد. برای این موضوع یک روانشناس می تواند بهترین کمک را به شما کند.

6-به صورت مداوم ورزش کنید

ورزش نه تنها اعتماد به نفس و قدرت اراده فرد را به صورت معجزه‎آسا افزایش می دهد، بلکه برای حفظ سلامتی نیز اقدامی حیاتی محسوب می شود، با این حال تنها زمانی این اقدام سودمند خواهد بود که به صورت مداوم باشد. درواقع انجام یک اقدام به صورت مداوم و آماده نگه داشتن توان بدنی، خود دو موردی است که باعث می شود تا میزان تنبلی در افراد کاهشی شدید را پیدا کند. فراموش نکنید که اگر بدنی آماده نداشته باشید، این امر بسیار طبیعی است که استراحت را به کار کردن ترجیح دهید. در نهایت این اقدام، باعث می-شود تا با اعمال فشار به صورت مداوم، آستانه تحمل شما نیز افزایش پیدا کند.

7-به تغذیه خود توجه داشته باشید

شاید این موضوع در ابتدا برای شما بی‎ربط تلقی شود، با این حال واقعیت این است که بدن انسان درست به مانند خودرو است که برای حرکت کردن به سوخت نیاز دارد. در این رابطه به هر میزان که سوخت باکیفیت تری و کامل تری را داشته باشید، عملکرد خودرو و میزان پیمایش آن نیز بیشتر خواهد بود. این امر در حالی است که زندگی امروزه افراد را به سمت انواع فست فودها و مواد غذایی کم‎ارزش سوق داده است. فراموش نکنید که اگر تغذیه حرفه ای نداشته باشید، انرژی کافی برای انجام فعالیت های خود را نخواهید داشت. در این رابطه هیچ فردی به اندازه یک مشاوره تغذیه نمی تواند به شما کمک کند. برای درک میزان اهمیت این موضوع تنها کافی است تا عملکرد خود یک هفته قبل و بعد از به اجرا گذاشتن این اقدام را با یکدیگر مقایسه کنید.

8-قبل از ساعت 12 بخوابید

همه ما این تجربه را داشته‎ایم که با زود خوابیدن، عملا به تعداد ساعت خواب کمتری نیاز داشته و سرحال تر نیز بوده ایم. این امر در حالی است که اگر دیر بخوابید، حتی دو برابر ساعت خواب بیشتر نیز شما را در شرایط یک فردی که قبل از ساعت 12 خوابیده است، قرار نخواهد داد. پزشکان در این رابطه عقیده دارند که دیر خوابیدن سلامت افراد را نیز در معرض تهدید جدی قرار خواهد داد. بدن را پذیرای انواع بیماری ها می کند. فراموش نکنید که ساعت کاری شما از صبح تا عصر خواهد بود که در صورت عدم خواب کافی و به موقع, تا پایان روز خسته خواهید بود. این امر به معنای آن است که رسیدن به بهترین سطح، عملا غیرممکن خواهد شد. در نهایت این امر که اعتیاد خود به گوشی تلفن همراه را از بین ببرید، کمک خواهد کرد تا وقت کافی برای اقدامات مهم تر را داشته باشید.

9-رقابت کنید

منظور از رقابت این نیست که خود را با یکی از همکاران مقایسه کرده و در تلاش برای قرار گرفتن در جایگاهی بالاتر از آن باشید. این مسئله می-تواند به جو دوستانه شرکت بدترین ضربه را وارد کند، با این حال برای موفقیت، این مسئله بسیار مهم بوده و باعث می شود تا افراد انگیزه بهتر شدن را داشته باشند. برای این موضوع توصیه می-شود که گذشته خود را به رقیبی قرار داده و در تلاش باشید تا از آن بهتر شوید. برای مثال می-توانید عملکرد روز، هفته و ماه گذشته را مورد هدف قرار دهید. همچنین مطالعه زندگینامه افراد موفق شما را به این باور خواهد رساند که حتی از دل سخت ترین شرایط نیز می توان به موفقیت مدنظر دست پیدا کرد.

10-محیط را تغییر دهید

یک روش عالی برای از بین بردن تنبلی این است که شرایط گذشته را تغییر دهید. برای مثال اگر همواره در تخت خواب خود مطالعه می کردید، توصیه می شود تا این اقدام را در مکانی دیگر انجام داده و محیط اطراف خود را تغییر دهید. فراموش نکنید که از دل شرایط قدیمی، احتمال بروز نتایج جدید کاهشی چشمگیر را پیدا خواهد کرد. در این رابطه حتی تغییر دکوراسیون نیز می تواند کاملا کارساز باشد.

مطلب مرتبط: افراد ذاتا دروغگو، تنبل و زیر کار دررو هستند!

11-سرگرمی ایجاد کنید

اگرچه زمان حرکت یکسانی را دارد، با این حال افراد در برخی از شرایط متوجه گذران آن نشده و نمونه آن را می توان در هنگام انجام بازی مشاهده کرد. این امر در حالی است که هنگام تحمل یک وزنه سنگین، حتی ثانیه ها نیز مورد توجه قرار می گیرد. به همین خاطر شما با جذاب تر کردن اقدامات خود، می توانید فشار و عدم علاقه خود به آنها را کاهش دهید. برای مثال برخی از افراد کار خود را به مانند یک بازی درمی آورند که باعث می شود تا از انجام آن بالاترین لذت را برده و عملا انجام آن برای چندین ساعت نیز با خستگی آنها همراه نباشد. در این رابطه با یک جست وجوی ساده در اینترنت می توانید نمونه های متعددی را مشاهده کنید.

12-تخیل داشته باشید

تصور موقعیت مطلوب باعث می شود تا امکانات تحمل سختی های موجود، راحت تر باشد. برای این موضوع توصیه می شود تا هر روز موقعیت مطلوب را برای چند دقیقه با جزییات کامل تصور کنید. این امر در روحیه شما نیز تاثیر بسزایی را خواهد داشت.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید