جمعه, ۱۴ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Fri, 3 May(5) 2024 /
           
فرصت امروز

روز گذشته در مراسم اختتامیه نمایشگاه وزارت راه وشهرسازی، نشست وزیر راه و شهرسازی با نمایندگان و اعضای تشکل های صنفی حمل و نقل اعم از دریایی، ریلی، هوایی و جاده ای برگزار شد که در این نشست تشکل ها و شرکت های بخش خصوصی مطالبات خود را با وزیر راه و شهرسازی در میان گذاشتند.

به گزارش «فرصت امروز»، در این نشست مهم ترین مطالبه فعالان حوزه حمل و نقل از وزیر راه وشهرسازی واگذاری بخشی از اختیارات در حوزه مدیریتی به مدیران بخش خصوصی بود.

بخش خصوصی هویت می خواهد

مهم ترین مطالبه فعالان و نمایندگان بخش خصوصی در حوزه حمل و نقل از وزیر راه وشهرسازی تسهیل سرمایه گذاری در حوزه حمل و نقل و مشارکت بخش خصوصی در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی و در نهایت واگذاری بخشی از اختیارات به مدیران بخش خصوصی بود.

در این نشست، عبدالرضا موسوی نژاد، رئیس انجمن شرکت های حمل و نقل ریلی گفت: برخی از صنایع می خواهند مشکلات خود را به صنعت حمل و نقل ریلی منتقل کنند و در حالی با ورود واگن های جدید از خارج کشور مخالفت می شود که در داخل توان تولید تمام ناوگان مورد نیاز وجود ندارد و حتی شرکت های تولید کننده داخلی توان ارائه ضمانت تحویل سفارشات را ندارند. تولید داخل نباید مانع از توسعه حمل ونقل شود.

همچنیـــن مقصــــود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی با بیان اینکه آزادسازی نرخ بلیت هواپیما می تواند الگویی برای آزادسازی قیمت ها در سایر بخش های حمل ونقل شود، گفت: باید به تجاری سازی شقوق مختلف حمل و نقل توجه جدی شود. انتظار داریم وزارت راه وشهرسازی بستری را فراهم کند تا سایر ایرلاین هم بتوانند از فرصت برجام استفاده و برای نوسازی ناوگان خود اقدام کنند.

علی آزاد، دبیر انجمن راهسازان کشور هم در ادامه این جلسه درخصوص حضور قرارگاه خاتم الانبیا در پروژه های بخش خصوصی گفت: زمانی مقرر بود در شرایط صلح برای استفاده از توانمندی نیروهای نظامی در سازندگی کشور استفاده شود اما امروز در شرایطی نیروهای نظامی مانند قرارگاه خاتم الانبیا وارد پروژه های عمرانی شده است که بخش خصوصی توان اجرای آن پروژه ها را دارد.

آزاد ادامه داد: بخش خصوصی از دولت هویت می خواهد. درحالی  امروز قرارگاه خاتم الانبیا رقیب بخش خصوصی شده است که بخش خصوصی ناتوان ایران همواره در هر شرایطی همراه و همگام دولت بوده است.

مخالف مداخلات دولت در اقتصاد هستم

وزیر راه و شهرسازی در مراسم اختتامیه نمایشگاه وزارت راه و شهرسازی در پاسخ به مهم ترین مطالبه نمایندگان بخش خصوصی گفت: دوران دولت سالاری به پایان رسیده است. وی با اشاره به ضرورت تغییر نگرش در توسعه ایران و مدیریت اقتصاد ایران گفت: باید فضای اقتصاد ایران به سمتی حرکت کند که بخش خصوصی قدرت بالندگی و تأمین بانکی را داشته باشد.

وی با با تأکید بر اینکه امروز دوران دولت سالاری به پایان رسیده است، گفت: نباید دولت در هر بخشی مداخله کند و باید فهم درستی از اقتصاد داشته باشیم.  من آمادگی تغییر رویکرد ها و نگرش در وزارت راه و شهرسازی را دارم، اما باید به این توجه داشته باشیم که یک دست صدا ندارد و محیط اقتصادی ایران باید به سمتی حرکت کند که بخش خصوصی قدرت بالندگی و تأمین مالی داشته باشد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بودجه سال جاری و میزان اعداد و ارقامی که تخصیص داده است،  گفت: بودجه ابلاغی وزارت راه و شهرسازی برای سال ۹۵، ۷هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بوده اما تاکنون ۸۰ میلیارد تومان آن تخصیص یافته است، یعنی چیزی کمتر از یک درصد. همچنین ۲ هزار و ۵۶۰ میلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی برای وزارت راه وشهرسازی منتشر شده است و این وضعیت امروز بودجه وزارت راه و شهرسازی است. با این اعداد و ارقام می توان فهمید چه آینده ای از اقتصاد ایران خواهیم داشت.

وی تأکید کرد: در   نهایت باید منابع مالی از روی اقتصاد ایران تأمین شود و نه اینکه به بودجه اکتفا کنیم. باید این توان را داشته باشیم که از درون اقتصاد ایران کشور را آباد کنیم و اگر بخواهیم بر منابع دولتی اتکا کنیم به طور قطع با توجه به اینکه این منابع هر روز در حال کاهش است نمی توان در انجام ماموریت موفق عمل کرد.

وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: در این مدت کوتاه توانستیم ساخت تمام آزادراه های کشور را با تکیه بر منابع دولتی انجام دهیم. در حال حاضر برای توسعه بندر شهید بهشتی توانستیم بیش از ۶۵۰ میلیون دلار منابع مالی غیردولتی تأمین کنیم و قصد داریم بندر شهید رجایی را هم با حضور بخش خصوصی توسعه دهیم. برای نخستین بار بود که توسعه فرودگاه ها و توسعه شبکه ریلی با حضور بخش خصوصی انجام و تأمین مالی می شوند.وقتی به دنبال حضور بخش خصوصی در پروژه های عمرانی هستیم حق مداخله در مدل های اقتصادی را نداریم.

وی گفت: بر اینکه دولت حق مداخله در مدل اقتصادی آزادراه ها با حضور بخش خصوصی را ندارد ایستادگی کردم و پیامدهای آنچه را که می گویم متوجه هستم.

وی با تأکید بر اینکه ورود بخش خصوصی در پروژه های زیرساختی یک مسیر یک طرفه نیست و باید یک سیستم برد – برد تعریف کرد، گفت: به طور قطع امکان اینکه حمل و نقل دولتی داشته باشیم وجود ندارد و حمل و نقل باید در محیط رقابت بین المللی کار کند.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/dmAa0GhM
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیک
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه