شنبه, ۲۹ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Sat, 18 May(5) 2024 /
           
فرصت امروز
جهانگیری قول افتتاح قطعه یک آزادراه شمال را تا نوروز 96 گرفت

تحول در پروژه ای که نماد بی‌عرضگی بود

7 سال پیش ( 1395/4/1 )
پدیدآورنده : نازیلا مهدیانی  

آزادراه تهران- شمال از مهم‌ترین پروژه‌های عمرانی کشور است که 20 سال از اجرای آن می‌گذرد و در جدیدترین وعده‌ای که دولت از افتتاح آن اعلام کرده قرار است قطعه یک این پروژه بهار 96 به افتتاح برسد، حال اینکه روز گذشته معاون اول رئیس جمهوری در بازدید از نخستین قطعه آزادراه شمال، قول افتتاح این قطعه را تا نوروز 96 از وزارت راه و شهرسازی گرفت.

تحول در پروژه ای که نماد بی‌عرضگی بود

هر چند در دولت گذشته از قطعه چهارم آزادراه تهران- شمال بهره‌برداری شد، اما این افتتاح زودتر از موعد برای تیم جدید وزارت راه و شهرسازی دولت یازدهم قابل قبول نبود. ساخت‌و‌ساز در قطعه چهارم پس از افتتاح هم ادامه پیدا کرد اما کار در سه قطعه دیگر در دولت گذشته راکد بود و طبق گفته معاون آخوندی، قطعه یک که پیشرفت 0.17 درصد داشت امروز ماهانه بیش از 3.5 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و هفت پیمانکار قدر داخلی در 120 جبهه کاری در این قطعه مشغول به کار هستند.

بودجه دولت برای آزادراه شمال شبیه شوخی است

روز گذشته معاون اول رئیس جمهوری به همراه وزیر راه وشهرسازی، رئیس بنیاد مستضعفان، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌و‌نقل و سایر مسئولان و نمایندگان این منطقه در مجلس از روند اجرای کار در قطعه یک آزادراه تهران – شمال بازدید کردند. اسحاق جهانگیری در حاشیه این بازدید با اشاره به طولانی شدن روند اجرای برخی از پروژه‌های عمرانی که برای مردم اهمیت زیادی دارد، تأکید کرد: برخی از پروژه‌ها نماد بی‌عرضگی و ناکارآمدی دولت‌ها شده بودند و آزادراه تهران- شمال هم که 20 سال از آغاز اجرای آن می‌گذرد، خوشبختانه امروز با سرعتی معقول، پیشرفت فیزیکی قابل توجهی دارد.

وی با بیان اینکه در بازدید سال 1394 پیشرفت کار این قطعه 44 درصد بود، اما در حال حاضر پیشرفت فیزیکی قطعه اول با گذشت هشت ماه به بیش از 59 درصد رسیده است، گفت: از مهم‌ترین دستاوردهای آزادراه تهران- شمال استفاده از توان داخل و حضور پیمانکاران قدر کشور است که با کیفیتی در سطح استانداردهای بین‌المللی در حال اجرای این پروژه پیچیده عمرانی هستند.

جهانگیری با تأکید بر اینکه علت تأخیر در پروژه‌های عمرانی توان فنی نیست، بلکه محدودیت در تأمین مالی پروژه‌ها است، ادامه داد: معتقدم می‌توانیم بسیاری از تجهیزاتی را که از خارج کشور وارد می‌شود از داخل کشور تأمین کنیم و بهانه‌ای که به سمت خارجی‌ها می‌روند بحث تأمین مالی پروژه‌ها است که متأسفانه در حال حاضر بانک‌ها نمی‌توانند از عهده تأمین مالی پروژه‌های بزرگ بربیایند.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه بودجه دولت برای ساخت آزادراه تهران- شمال شبیه شوخی است، گفت: براساس گفته وزیر راه‌و‌شهرسازی ادامه کار در این آزاد راه اعتباری نزدیک به 8هزار میلیارد تومان می‌خواهد، اما اعتباری که دولت در بودجه برای این پروژه تعیین کرده 20 میلیارد تومان است.

وی در پایان از وزیر راه‌و‌شهرسازی خواست که قطعه یک این آزادراه در نوروز 96 زیر بار ترافیک برود. جهانگیری ادامه داد: هر چند تعهد دولت افتتاح قطعه یک تا بهار 96 است اما از دست‌اندرکاران می‌خواهیم که این قطعه برای انجام سفرهای نوروزی به بهره‌برداری برسد.

انتخاب پیمانکاران آزادراه در شرایط رقابتی

روز گذشته عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی هم در بازدید از قطعه یک آزادراه تهران شمال با بیان اینکه آزادراه تهران شمال بزرگ‌ترین کارگاه سازندگی کشور است، گفت: قرارداد با پیمانکاران چینی را به کمینه خود می‌رسانیم تا بستر برای حضور پیمانکاران ایرانی مهیا شود.

وی ادامه داد: تمام پیمانکاران این پروژه از طریق مناقصه و در شرایط رقابتی انتخاب شده‌اند و حتی شرکت‌های بنیاد مستضعفان هم در مناقصه حضور داشتند و از هفت پیمانکار حاضر در این قطعه، تنها یک پیمانکار وابسته به بنیاد مستضعفان است.

وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه قطعه یک آزادراه شمال بهار 96 به افتتاح می‌رسد، گفت: مهم‌ترین گلوگاه در قطعه دوم آزادراه ساخت تونل‌ها است که طول قطعه دو ۲۳ کیلومتر است که ۹ کیلومتر آن تونل است. آخوندی ادامه داد: 4هزار متر از بخش شرقی تونل البرز ساخته شده است و مسیر غرب این تونل هم به صورت تمام جبهه ساخته می‌شود. مناقصه ساخت مسیر غرب تونل البرز با حضور شرکت‌های داخلی و خارجی انجام شده و تا یک ماه دیگر نتیجه آن اعلام می‌شود.

پیشرفت 30 درصدی در دولت یازدهم

به گزارش «فرصت امروز»، قطعه یک این آزادراه به طول 32 کیلومتر دارای 16 پل رفت و برگشت و 32 هزار متر تونل رفت و برگشت است و با افتتاح آن فاصله تهران تا چالوس 60‌کیلومتر کوتاه‌تر می‌شود. این قطعه آزاد راه تهران - شمال از تقاطع بزرگراه آزادگان و شهید همت در تهران آغاز می‌شود و با عبور از مناطق کن، سولقان و امامزاده عقیل و تونل تالون و دره لانیز به سه راهی شهرستانک می‌رسد. طبق گفته معاون وزیر راه‌وشهرسازی قطعه یک در طول سه سال گذشته پیشرفت فیزیکی 30 درصدی داشته و نیروی کار دراین قطعه به بیش از 2000 نفر رسیده است.

ارتباط با نویسنده : nazila.mahdiani@gmail.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/3HSAlDge
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبول
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه