سه شنبه, ۴ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Tue, 23 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

خریداران زیادی هنگام خرید از فروشنده درخواست تخفیف می‌کنند. اما آیا قیمتی را که فروشنده ذکر کرده، بالاتر از عرف است تا اگر کسی از او درخواست تخفیف کرد، ضرر نکند؟ یا اینکه از همان ابتدا میزان تخفیفی را که در نظر دارد در قیمت لحاظ می‌کند و بعد با قیمت اصلی می‌فروشد. فرصت امروز بررسی می‌کند که صاحب کسب‌و‌کار چگونه باید تخفیف دهد که به قول معروف نه سیخ بسوزد و نه کباب.

 

نکته قابل توجه این است که هیچ‌ کسی حاضر به ضرر در فروشگاه خود نیست و فروشنده هم هرچقدر تخفیف بدهد، باز هم سود می‌کند. تخفیف‌ها به صورت‌های گوناگون و با قیمت‌های مختلف در نظر گرفته می‌شود. برخی تخفیف‌ها به‌صورت مبلغی و برخی دیگر به‌صورت درصدی محاسبه می‌شود. بررسی‌ها نشان داده تخفیف‌های درصدی، مشتریان بیشتری دارد و رضایت افراد در این نوع تخفیف‌ها بیشتر است.

به طور معمول باید تخفیف‌ها به‌گونه‌ای اعمال شود که سود فروشنده و هزینه‌های فروشگاه را به‌صورت نسبی پوشش دهد. نکته‌ای که غیرقابل چشم‌پوشی است، در نظر گرفتن سود است. اگر مشتری درخواست کالایی با قیمت پایین‌تر از قیمت تمام‌شده کرد، با احترام کامل باید گفت که این کالا سود ندارد. درست است که چرخه محصولات، سود بالایی عاید فروشنده می‌کند اما همه اینها به شرط در نظر گرفتن سود روی هر محصول است. گاهی اوقات شاهد تخفیف‌هایی از سوی سوپرمارکت‌ها هستیم.

این موضوع کمی عجیب به نظر می‌رسد زیرا قیمت خرید محصولات و هزینه‌های فروشگاه مشخص است. با این حال خرید عمده از تولیدکننده یا ارائه کالاهایی که زمان زیادی به پایان تاریخ مصرف آنها باقی نمانده است، می‌تواند دلیل این تخفیف‌ها باشد. این نوع تخفیف‌ها اغلب جزئی و ممکن است مبلغ آن اصلا به چشم خریدار نیاید، اما در نهایت باعث افزایش اعتماد و همچنین وفاداری مشتری می‌شود.

خرید بیشتر، تخفیف بیشتر

به طور معمول تخفیف‌هایی که در فروشگاه‌های کوچک اعمال می‌شود 10 تا 20 هزار تومان، البته در خریدهای بالای 130 هزار تومان است. برخی از صاحبان فروشگاه‌ها معتقدند که تخفیف می‌تواند عاملی برای افزایش مشتری به حساب بیاید. برای مثال، فروشگاه‌های زیادی برای جلب توجه مشتری کاغذهای آچاری پشت شیشه مغازه خود نصب می‌کنند که‌درصد تخفیف در آن ذکر شده است.

با یکی از فعالان بازار که از این کاغذها استفاده کرده بود گپ و گفت کوتاهی داشتیم. او گفت: ما کالای لوازم آرایشی عرضه می‌کنیم. سودمان مشخص است زیرا اگر بخواهیم گران‌تر از قیمت عرف بازار بفروشیم مشتری‌هایمان را تقدیم رقبا کرده‌ایم. به همین دلیل باید کمی از سود خود کم کنیم تا مشتری راضی از در فروشگاه بیرون برود. درصدهای تخفیف ما این‌گونه است که روی هر 100 هزار تومان حدود 25 تا 30 هزار تومان سود است، البته با درنظر گرفتن هزینه‌های مغازه و سرمایه‌ای که در فروشگاه است. ما برای رضایت مشتری 10‌درصد روی خریدهای 100‌هزار تومانی در نظر می‌گیریم یعنی از سود 25 هزار تومانی خود 10 هزار تومان کم می‌کنیم و برای 100 هزار تومان دوم 15‌درصد تخفیف در نظر می‌گیریم، این‌گونه که هرچه مشتری بیشتر خرید کند از تخفیف بیشتری بهره‌مند می‌شود.»

تخفیف‌های ویژه در حوزه پوشاک، پارچه و کفش

بررسی‌های «فرصت امروز» نشان می‌دهد که حوزه پوشاک، پارچه و کفش که بیشترین حجم واردات و قاچاق را به خود اختصاص داده، بیشترین تخفیف‌ها را شامل می‌شود. به این دلیل که قیمت تمام‌شده این محصولات برای برخی فعالانی که به‌صورت قانونی واردات انجام داده‌اند و افرادی که به‌صورت قاچاق کار خود را پیش می‌برند، متفاوت است و همین تفاوت قیمت باعث می‌شود روند بازار به سمت بی‌اعتمادی پیش برود. برای صنف پوشاک، قیمت مشخصی برای هر محصول تعیین نمی‌شود و دستشان برای اعطای تخفیف بازتر است. فروشندگان پوشاک به‌خصوص پوشاک زنانه، تخفیف‌های 30 تا 40هزار تومانی را در قیمت‌های 300هزار تومان در نظر می‌گیرند و این مقدار تخفیف توجه بسیاری را جلب می‌کند.

تخفیف‌های بالا در فروشگاه‌های بزرگ

شاید برای شما هم پیامک‌های تخفیف برندهای معتبر در یک نمایندگی خاص آمده باشد. در اینجا این سوال پیش می‌آید که دلیل کار این افراد برای ارائه تخفیف‌های 60 تا 70‌درصدی محصولات خود چیست؟ در ابتدا باید گفت که به طور معمول پایان هر فصل این کار بیشتر مشاهده می‌شود. به این دلیل با پایان آن فصل دیگر محصولاتش هم خریدار ندارد و با این کار قصد دارند مدل‌های سال را به فروش برسانند. در غیر‌این‌صورت صاحب اول و آخر محصول خودشان هستند.

یکی از مدیران این فروشگاه‌ها به «فرصت امروز» گفت: «انبارهای ما فضای محدودی دارد به همین علت برای واردات محصولات جدید با کمبود فضا مواجه می‌شویم و به این دلیل محصولات را با قیمت پایین‌تری عرضه می‌کنیم.» او در خصوص سود خود با ارائه تخفیف‌های‌ درصد بالا گفت: «ما با عرضه محصولات تخفیف با‌ درصد بالا هم سود می‌کنیم. به این دلیل که همه اجناسی که خریداری‌شده به‌صورت عمده تهیه می‌شود و قیمت آن بر پایه خرده‌‌فروشی تعیین می‌شود. اگر این‌طور نباشد که باید کاسه و کوزه خود را جمع کنیم و برویم.» در خصوص کفش هم باید گفت تخفیف‌ها مانند پوشاک در نظر گرفته می‌شود و بیشترین تخفیف‌ها در بورس فروش کفش اتفاق می‌افتد.

فروشندگان آی‌تی گران‌فروشی نمی‌کنند

کالاهای آی‌تی از معدود محصولاتی هستند که فروشنده نمی‌تواند سود قابل توجهی از آن دریافت کند. به این دلیل که قیمت وارد شده آن و قیمت بار و هزینه‌های دیگر آن مشخص است و قیمت تمام‌شده آن با نظارت اتحادیه مربوطه کنترل می‌شود، اما با این حال برخی فروشندگان بخشی از سود خود را به‌عنوان تخفیف در نظر می‌گیرند تا مشتری‌های بیشتری جذب کنند، هرچند این اقدام در برخی کشورهای خارجی غیرقانونی محسوب می‌شود و قیمت‌گذاری‌ها باید براساس قیمت‌های اعلام‌شده توسط تولیدکننده صورت بگیرد.

بیشترین تخفیف‌ها در اسفند ماه

تخفیف‌ها فصل دارند و پایان فصل زمستان به دلیل نزدیک شدن به ایام نوروز فصل بسیار مناسبی برای فروشنده است. فروشندگان در این ماه مشتری‌های زیادی دارند و چرخه محصولاتشان در مغازه با 11 ماه دیگر برابری می‌کند یا حتی از آن بیشتر است. همین موضوع باعث می‌شود تا فروشنده اجناس فروشگاه خود را تکمیل کند و این به شرط فروش بالا است که فروش بالا بدون تخفیف حاصل نمی‌شود.

در این ماه به دلیل فضای کم فروشگاه‌ها و زیاد بودن مشتری چرخه محصولات بسیار بالاست و این چرخه محصولات خبر از افزایش سود را می‌دهد. پس اگر می‌خواهید کالایی را به‌صورت عمده خرید کنید، این ماه از سال را از دست ندهید.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/gZFNbpoJ
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاردستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایل
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه