شنبه, ۱ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Sat, 20 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

دولت در حوزه بودجه عمرانی سال ۹۴ انقلابی ایجاد کرد و بودجه عمرانی کشور به ۵۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافت اما با کاهش قیمت نفت نمی‌توان امیدوار بود که تمام این بودجه محقق شود بنابراین آزادسازی یک اجبار است و برای تحقق این امر دولت باید دخالت‌های خود را در حوزه نرخ‌گذاری در داده‌های حمل‌و‌نقل حذف کند چراکه نرخ‌های مصوب، انعطاف‌پذیری بخش حمل‌و‌نقل و توجیه اقتصادی آن را از بین برده است. از سوی دیگر با آزادسازی اقتصادی یارانه دولت به این بخش هم حذف می‌شود. باید این را بپذیریم که دولت که نقش پدر را برای اقتصاد کشور داشت دیگر توان پرداخت یارانه به حوزه‌های مختلف را ندارد.

62424624762461361362472735834589

باید بپذیریم که زیربناهای حمل‌و‌نقلی و ارتباطات سهم بسیار بزرگی در تولید ناخالص داخلی دارند به طوری که تقریبا با سهم بخش مسکن برابری می‌کنند بنابراین بخش ارتباطات و زیرساخت‌های حمل‌و‌نقلی نقش پررنگی در نرخ رشد اقتصاد دارد اما متاسفانه در ۱۰ سال اخیر هیچ سرمایه‌گذاری قابل توجهی در این حوزه انجام نشد و در نتیجه عدم توجه به این حوزه باعث عقب‌افتادگی‌های غیر‌قابل‌انکاری در بخش‌های مختلف اقتصاد کشورمان شده است.

در حالی که تقاضا برای تردد در محور تهران- شمال، تهران- مشهد، تهران- عراق بسیار زیاد و فرا‌تر از ظرفیت این جاده‌ها است، اما در چند سال گذشته هیچ اقدامی برای توسعه و گسترش این مسیرهای زمینی و آزادراهی صورت نگرفت این در حالی است که سفرهای جاده‌ای برای مردم در اولویت قرار داد.

دولت آقای روحانی ماموریت فوق‌العاده سنگینی را در این حوزه پیش‌رو دارد و معتقدم شرایط و ظرفیت در زیرساخت‌های حمل‌و‌نقل شبیه به شرایط پایان جنگ تحمیلی است بدون اینکه جنگی شده باشد و حماسه‌ای آفریده باشیم و فقط به دلیل اینکه نسبت سرمایه‌گذاری و تشکیل سرمایه به تولید ناخالص داخلی به‌شدت کاهش پیدا کرده است و ما سالانه ۱۵ تا ۲۰ میلیارد دلار کمتر از آن چیزی که باید سرمایه‌گذاری کنیم، سرمایه‌گذاری کرده‌ایم؛ متولیان این بخش با حوزه خالی از منابع مواجه شده است.

معتقدم در حوزه راهسازی وزیر راه و شهرسازی ماموریت مهم و سنگینی را بر دوش دارد که بتواند شبکه راهی کشور را در نبود قطار و هواپیما، با منابع بسیار اندک ساماندهی کند که البته برای رفع این مشکل هم ایده‌هایی را از جمله مشارکت مردم و سرمایه‌گذاران در ساخت‌و‌ساز‌ها از طریق فروش اوراق مشارکت، استفاده از سرمایه خیرین در پروژه‌های راهی به جای پرداخت مالیات و واگذاری و فروش پروژه‌های نیمه‌تمام به سرمایه‌گذاران در حال اجرا دارد.

اما به‌عنوان یک کار‌شناس اقتصادی آزادسازی اقتصادی موثر‌ترین راهکار دولت در تامین و احداث زیرساخت‌ها می‌دانم و باور دارم باید در حوزه‌های مختلف اقتصاد از ساخت آزادراه گرفته تا ایجاد رونق در صنایع مختلف به سمت آزادسازی اقتصادی برویم وگرنه در این شرایط، امکان اینکه با بودجه اختصاص یافته به وزارت راه بتوان حتی از راه‌ها نگهداری کرد هم وجود ندارد.

6262663457373472476246123624724373458

باید به این نکته هم توجه داشته باشیم که جذب سرمایه‌گذار خارجی هم تنها در سایه آزادسازی قیمت‌ها ممکن می‌شود. البته نه یک شبه بلکه به‌صورت پلکانی باید به‌صورت آزادسازی اقتصادی حرکت کنیم. خوشبختانه بخش خصوصی نیرومند در کشورمان وجود دارد که می‌تواند با این مقدار نقدینگی موجود از پس پروژه‌های عمرانی برآید که این بخش باید به حاکمیت اعتماد کند که دولت دخالتی در امور سالم اقتصادی وی نخواهد داشت.

* کارشناس اقتصادی

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/gp8qITha
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاردستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرام
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه