ماه رمضان که تمام شود، بازار جشنهایی چون ازدواج رونق میگیرد. تالارهای عروسی در این میان از همه خوشحالتر خواهند بود، زیرا دیگر هیچ مکانی برای برگزاری جشنهایی از این قبیل باقی نمانده و خانوادهها میمانند و لیست بلند بالای تالارها و اینکه باید از بینشان انتخابی داشته باشند. از طرفی امروزه مرگ نیز بهانهای برای حضور در تالارهاست. بنابراین حتما شما هم با ما همداستان خواهید شد چرا که شاید سالانه حداقل یکبار گذرتان به تالارهای پذیرایی افتاده؛ گاهی با کوهی از اندوه در غم از دست دادن عزیز و گاهی با دریایی از شادی با بهترین آرزوها برای پیوندهای ازدواج. هرچند نباید فراموش کنیم بازار دید و بازدیدهای موردی مثل ولیمه حجاج یا حتی جشن تولد و دیدارهای خانوادگی هم در این اماکن همواره گرم است.
اما در این بین ممکن است خودمان برای استفاده از خدمات یکی از این واحدهای صنفی یاد شده کوچه به کوچه یا محله به محله به دنبال مناسبترینشان طی طریق کرده و بارها از خود پرسیده باشیم، چگونه باید به دنبال بهترین باشیم و هزینههای این تالاهار چگونه محاسبه میشود؟ از این رو، این هفته «فرصت امروز» سری به بازار کسبوکار صنف تالارهای پذیرایی زده تا برایتان از زیر و بم انتخابی مطمئن و البته اقتصادی در میان انبوهی از امکانات و انتخاب بگوید.
***
قبل از اینکه وارد بحث اصلی یعنی چگونگی انتخاب تالارها شویم بد نیست بدانید بهطورکلی تالارهای پذیرایی براساس امکانات و تجهیزاتی که در اختیار دارند به سه بخش عمده تقسیم میشوند که بدون تردید هرکدام هزینههای خاص خود را میطلبند.
1- تالارهای سطح شهر
2- تالارهای داخل هتلها
3- باغ تالارها
اگر به این تقسیمبندی توجه داشته باشید، درمییابید که اگرچه هر سه نوع تالار همان رستورانهای خودمانی هستند که به مرور زمان و تغییر سبک زندگی مردم کمی شاخه کسب وکارشان را تغییر داده و خدمات ارائه شده را صرفا بر فروش غذا تنظیم نکردهاند؛ اما همین خدماتی که به دنبال آن هستیم، توانسته سه گروه عمده در این صنف یعنی تالارهای پذیرایی ایجاد کند و مبنایی برای تعیین صورتحساب نهایی باشد. بنابراین نباید فراموش کنیم که معمولا هزینه تالارهای سطح شهر مناسبتر از دیگر انواع تالارهاست، چون در دو گروه باقیمانده نوع خدمات و البته امکانات فضایی کمی متفاوت شده و همین موضوع میتواند در سنگین شدن صورتحساب شما دخیل باشد.
ایام هفته را دریابید
یکی از فاکتورهای مهم در تعیین هزینههای برگزاری مراسم در تالارها روز برگزاری مراسم است. بهطورکلی هزینه ورودی تالارها در روزهای مختلف هفته متفاوت است، به این صورت که این عدد از 200 هزار تومان تا نزدیک به یک میلیون تومان تعیین شده است. در دستورالعمل تعیین مبلغ ورودی اگرچه ارقام از 200 تا 300 هزار تومان درنظر گرفته شده اما به غیراز ایام هفته که به دو بخش تعطیل یا غیرتعطیل تقسیمبندی شده عواملی چون نوع خدمات و تزیین و امکانات تالار نیز تاثیرگذار است که میتواند هزینه ورودی را برای متقاضیان تا نزدیک به یک میلیون تومان و بیشتر افزایش دهد. بنابراین هنگام انتخاب تالار نهتنها باید به ایام هفته دقت داشته باشید چون روزهای غیرتعطیل و ابتدایی هفته هزینه ورودی کمتر است بلکه باید به امکانات و خدمات ارائه شده در تالار نیز خوب توجه کنید تا این مبلغ افزایش غیرمنطقی برای شما نداشته باشد.
هرگز خجالتی نباشید
همه میدانیم جشن عروسی یک شب است و برگزاری مراسم عزاداری قابل تکرار نیست بنابراین اگر به دنبال انتخاب تالار برای برگزاری یکی از دو مراسم یا حتی دیگر مراسم خود هستید، هرگز خجالتی نباشید، چون درصورت بروز مشکل در نحوه برگزاری مراسم موردنظر شما راه بازگشتی نیست. در این امر نخستین گزینهای که باید کاملا به آن توجه داشته باشید، درخواست و کنترل جواز کسب معتبر تالار است. این موضوع بهعنوان یکی از حقوق اولیه شما تعیین شده که مدیران تالارها نیز کاملا به آن واقف هستند و هرگز از درخواست شما نگران یا ناراحت نخواهند شد. بهخاطر داشته باشید این جواز براساس دستورالعمل باید در محلی کاملا مشخص و قابل رویت نصب شده باشد.
در مرحله بعد اگر شما مستقیم با مدیر و مالک تالار (کسی که جواز به نام او صادر شده است) مشغول مذاکره هستید که کار کاملا ساده است اما اگر با فرد دیگری روبهرو شدید و قصد انعقاد قرارداد دارید، فراموش نکنید باید از او کارت مباشرت بخواهید چون اگر فردی به غیراز صاحب جواز کسب یا مباشر و نماینده قانونی آن پای قرارداد را امضا کند در واقع مثل این است که شما با تالاری غیرمجاز قرارداد بستهاید و نمیتوانید در صورت لزوم به حقوق خود دسترسی داشته باشید.
اما این پایان کار نیست، چون هنوز بدون اینکه خجالت بکشید باید یک مورد دیگر را نیز کنترل کنید. هرچند معمولا در مراسم عروسی این موضوع مرسوم است. در این مرحله بهترین گزینه برای شما این است که از صاحب تالار بخواهید اجازه دهد، شما در یکی از مراسم تالار موردنظر قبل از تاریخ مراسم خودتان شرکت داشته باشید تا بتوانید از نزدیک نحوه خدماترسانی و حتی کیفیت طبخ غذاها را کنترل کنید. با این سه مرحله تقریبا میتوانید مطمئن باشید انتخابی دقیق و اصولی داشتهاید و نباید نگرانی به دل راه دهید چون اصول اولیه را رعایت کردهاید. ولی فراموش نکنید این سه مرحله شامل اصول اولیه است و در مراسم عروسی و جشن مواردی کاملا توافقی وجود دارد که باید به آنها نیز توجه داشته باشید و از مدیر تالار بخواهید تمام شرایط و هزینههای مربوط را در قرارداد براساس توافق طرفین قید کند تا در آینده دچار مشکل نشوید.
حساب حساب است و کاکا برادر
یکی از مهمترین مسائل مربوط به انتخاب تالار، بحث هزینه برگزاری مراسم در این اماکن است که ذهن بسیاری را به خود مشغول کرده است. بهترین راهکار برای آمادگی ذهنی شما از هزینههای احتمالی این است که قبل از مراجعه به تالار هزینههای ثابت و مشخص را کاملا روی کاغذ آورده تا بتوانید به سوال دودوتای آن پاسخ دقیق و کامل بدهید.
1- هزینه ورودی: این هزینه براساس اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت به تالارها محاسبه و دریافت میشود که برای ایام عادی 200 هزار تومان و در روزهای خاص 300هزار تومان است. البته معمولا این نرخ رعایت نمیشود و برخی تالارهای شیک بهویژه در شمال تهران هر رقمی را که میخواهند بهعنوان ورودیه دریافت میکنند، اما برای سالجاری اتحادیه تالارهای پذیرایی افزایش 15 تا 20 درصدی را پیشبینی کرده است.
2- هزینه منوی غذا: این هزینه با توجه به انتخاب شما برای تعداد و نوع غذاهای انتخاب شده روی میز شام یا ناهار در نظر گرفته میشود و به ازای هر نفر مبلغ آن دریافت خواهد شد، به یاد داشته باشید این منو از 14هزار تومان آغاز و تا 40 یا 100هزار تومان هم به ازای هر نفر افزایش خواهد داشت.
3- حق سرویس و مالیات بر ارزش افزوده: این مبلغ براساس تعرفه اتحادیه به کل مبلغ فاکتور شما افزوده خواهد شد که به ترتیب عبارت است از 10درصد بهعنوان حق سرویس و 9درصد مالیات بر ارزش افزوده.
4- دیگر هزینهها: اتاق و سفره عقد، فیلمبرداری و عکاسی بستگی به تعداد دوربین و خدمات جانبی مثل آلبوم عکس، تابلوی یادگاری، نورپردازی، آتشبازی و گلآرایی خواهد بود که بهای آن سلیقهای و به تناسب مکان تالار متفاوت است. البته برخی تالارها این خدمات را روی هزینه هر نفر مهمان محاسبه و بهطور اجباری دریافت میکنند، اما در بیشتر موارد این امر به عهده مشتری و انتخابی است. اما برای پرداخت هزینهها معمولا اینگونه عمل میشود که همان روز امضای قرارداد متقاضی باید 30درصد کل قرارداد را بهعنوان بیعانه بپردازد و پس از آن تا یک ماه قبل از تاریخ برگزاری مراسم دستکم نیمی از کل هزینه پرداخت شده باشد و سرانجام روز برگزاری تسویه حساب خواهد شد.
هزینه کنسلی
طبق عرف و با توجه به تراکم تقاضای موجود برای تالارهای عروسی جای تردید نیست که دستکم باید از سه یا چهار ماه قبل برای انتخاب تالار اقدام کرده و بیعانه بپردازید؛ اما تا رسیدن روز برگزاری مراسم ممکن است به هر دلیل این مراسم برگزار نشود که عمدهترین دلایل فوت فامیل و بستگان یکی از طرفین عروسی است. بنابراین از آنجا که تالارهای عروسی روز خود را میفروشند و در صورت کنسل شدن برگزاری مراسم زیان خواهند کرد، بندی در قرارداد برای خسارت کنسلی قید شده که حدود 30درصد ارزش کل قرارداد در نظر گرفته شده است، اما براساس عرف بازار کار تالارها، این رقم با توجه به زمان باقیمانده تا روز برگزاری طبق توافق تعیین و دریافت میشود.
بهعنوان مثال، اگر قرارداد شما با تالاری منعقد شده باشد که حداقل منوی غذای آن 20 هزار تومان به ازای هر نفر تعیین شده باشد، در صورت کنسلی مراسم 45روز قبل از تاریخ مقرر شما مجبور به پرداخت 5 درصد از 20هزار تومان به ازای هر نفر خواهید شد.
«طلاق» ممنوع!
شاید با دیدن این کلمه کمی تعجب کرده باشید، اما مدتی بود که برخی زوجین برای جداشدنشان نیز جشن خداحافظی میگرفتند که باعث اعتراض و بروز نگرانیهایی از سوی مردم برای همهگیر شدن این نوع جشن شد. به هرحال با تغییر سبک زندگی بشر همواره باید منتظر ابداع یا ظهور مواردی نوین و جدید در جامعه بشری باشیم که متاسفانه گاهی اوقات برخی از آنها نهتنها خوشایندمان نیست بلکه بهعنوان ناهنجاری میتوان از آن یاد کرد. به همین دلیل با توجه به منفی بودن جایگاه طلاق در عرف جامعه ما از سوی اتحادیه تالارهای پذیرایی دستورالعملی مبنی بر ممنوعشدن برگزاری اینگونه مراسم در تالارها صادر شده که در صورت مشاهده با آنها برخورد میشود.
عزا ساده و عروسی پیچیده است
همانطور که میدانیم تالارها بهطورکلی برای پذیرایی و برگزاری مراسم مختلف تدارک دیده شدهاند و این تقاضا است که میتواند نوع خدماترسانی تالارها را متفاوت کند هرچند در اصل خدمات کاملا مشخص و تعریف شده هستند. اما اگر از این ابتداییترین خدمات بگذریم بحث خدمات خاص به میان خواهد آمد که این موارد معمولا در مراسم عروسی مورد توجه هستند، چون در مراسم عزاداری نیازها کاملا مشخص است و نمیتوان زیاد نکتهسنج بود. از این رو اگر برای انتخاب تالار در مراسم عروسی مشغول به جستوجو هستید به ریز نیازهای خودتان توجه داشته باشید. نحوه پهن کردن سفر عقد، نوع سرویسدهی، تعداد غذاها، تعداد دسرها، انواع سالاد و نوشیدنی یا حتی نوع ظروف استفاده شده میتواند هرکدام برای شما هزینهبر باشند.
حقی که همواره به حقدار میرسد
برگزاری مراسم عروسی یا عزا در تالار به هر حال معاملهای بین دو طرف است و گاهی این معامله دچار اختلافنظر میشود که نیاز به میانجیگری فرد یا گروهی برای جلوگیری از ضایع شدن حق یکطرف دارد. به همین دلیل اتحادیه صنف تالارهای پذیرایی در این زمینه گام برداشت و با درنظر گرفتن شورای حل اختلاف از بروز اختلافهای بیشتر جلوگیری کرده و حق را به حقدار میرساند، پس اگر خدای ناکرده به این خدمات نیازمند شدید میتوانید با شماره تلفن 8ـ88535855 اتحادیه تالارهای پذیرایی تهران، قسمت شورای حل اختلاف تماس بگیرید و در صورت لزوم به آن مراجعه کنید. فراموش نکنید دیگر شهرها دارای اتحادیهای مجزا هستند و در صورت استفاده از خدمات واحدهای صنفی غیرمجاز نمیتوانید در این زمینه زیاد از اتحادیه انتظار داشته باشید چون این اتحادیه پاسخگوی واحدهای صنفی تایید شده خود است نه غیرمجازها هرچند میتواند به شما مشاوره بدهد.