یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Sun, 12 May(5) 2024 /
           
فرصت امروز

نزدیک به یک ماه است که فیلمی در حال اکران است فیلمی که تحسین عموم را برانگیخته و در مدت زمان کوتاه خود توانسته جایگاه بسیاری خوبی در اذهان مخاطبان بسازد و با اقبال عمومی بسیار خوبی مواجه شده، فیلمی که با بیان چند موضوع تلخ اجتماعی بسیار تأثیر گذار بوده و توانسته به صورت مستقیم و غیر مستقیم تأثیر خودش را بر مخاطبان بگذارد؛ فیلمی که بازیگران مشهور و گیشه ای کم دارد ولی انگار مدیریت این محصول به درستی انجام شده که این موضوع به کلی دیده نمی شود و مخاطبان در این فیلم به دنبال بازیگر گیشه ای نیستند.

این فیلم به کارگردانی رضا درمیشیان ساخته شده و سومین فیلم این بزرگ مرد دهه شصتی است که با نگاهی متفاوت، محصولی متفاوت ارائه می کند. در این مطلب قصد داریم به این محصول ارزشمند از نگاه مارکتینگ بپردازیم و با در نظر گرفتن این فیلم به عنوان محصول، ابعاد مختلف آن را بررسی کنیم که چرا این فیلم جایگاه اینچنینی در ذهن مخاطبان به خود اختصاص داده است ولی ابتدا برای اینکه تصویر سازی برای مخاطبان کامل شود خلاصه فیلم و اهداف آن را بیان می کنیم.

خلاصه فیلم

محصولی است با رویکرد اجتماعی و انسانی با بازی باران كوثرى، نوید محمدزاده و مریم پالیزبان که روایتی است  از چهار نفر که اقدام به زور گیری و باجگیری از افراد مرفه جامعه می کنند ولی در این بین سرکرده گروه، عاشق مددکار اجتماعی می شود و مسیر حرکت این گروه تحت تأثیر این عشق قرار می گیرد. این داستان روایتی است از عاشقی های مبهم و برداشت غلط از رفتار انسان ها در قبال یکدیگر ولی هدف اصلی این فیلم نمایش جایگاه بخشش است و اسیدپاشی که بعد از عشق نافرجام صورت می گیرد منتهی به بخشش می شود.

اهداف فیلم

1. وجود شرارت و عدم قبح این عمل در زیر پوست شهر

2. نمایش دوستی های پایدار در شرایط ناپایدار

3. وجود فاصله طبقاتی بسیار شدید در جامعه

4. عدم فرهنگ سازی مناسب برای مواجهه با شرایط بحرانی و وجود فاصله طبقاتی

5. نمایش عشق و عاشقی های واقعی در زیر پوست شهر پرآشوب

6. نمایش بخشش و جایگاه مقدس آن

7. نمایش حق بودن قصاص.

با علم به موارد فوق می توان گفت این محصول یکی از بهترین محصولات فرهنگی بوده که تا به امروز به خوبی توانسته جایگاه بخشش و تأثیر گذاری خوب خود را در ذهن مخاطبان برجا گذارد.

لانتوری از نگاه مارکتینگ دارای مزایایی است که در ادامه به آنها اشاره می شود.

1- خلاقیت و نوآوری

باید گفت در چرخه عمر هر صنعتی زمانی که در دوره بلوغ آن به سر می بریم و بازار بسیار رقابتی شدید است و تمام رقبا از تمامی راهکارها برای افزایش سهم بازار و فروش استفاده می کنند، خلاقیت می تواند یکی از اصلی ترین و مهم ترین فاکتور های متمایز و متفاوت بودن و در نهایت موفقیت در پلان فروش باشد.

در این محصول بسیار هنرمندانه و خلاقانه از ترکیب دو تکنیک درام و مستند استفاده شده است و به خوبی اعتماد سازی و تفاوت بین رقبای خود را به رخ می کشد، همچنین این خلاقیت را می توان در تصویربرداری و حتی بیان دیالوگ ها به خوبی درک کرد.

2- کالای پردرگیر

یکی از هنر های متخصصان بازاریابی تبدیل کالای کم درگیر به کالای پردرگیر است، به این معنی که مشتریان برای خرید و استفاده از محصول هر چقدر دانش و اطلاعات کسب کنند بهتر و بیشتر به آن کالا وفادار می شوند، البته اگر با معیار ها و نیازهای مشتریان مطابقت داشته باشد.

برای مشخص شدن محصول کم درگیر و پردرگیر با یک مثال ادامه می دهیم، به عنوان مثال آب معدنی یک محصول کم درگیر است یعنی مشتریان برای خرید آن نیازی به تحقیق و بررسی و اینکه دقیقا چه برندی است ندارند و فقط برطرف کردن نیاز خود در لحظه برایشان مهم است ولی برای خرید یک کرم ضد آفتاب یا یک اتوی برقی یا هر کالای مشابه اینچنینی ابتدا تحقیقی صورت می گیرد و سپس مقایسه انجام می شود و در نهایت فرآیند خرید رخ می دهد.

باید در خصوص این فیلم گفت با وجود اینکه موضوع اصلی و درگیر شدن مخاطبان دیر انجام می گیرد و بیشتر ابتدای آن با روایت و زمینه سازی شروع می شود ولی در نهایت به خوبی مخاطبان را درگیر موضوعات ارائه شده می کند و این درگیر و غرق شدن در محصول به حدی است که مخاطبان تا پایان آن را رها نمی کنند.

فیلم به جای پرداختن به یک سناریو خطی به خوبی چندین موضوع را با درگیری ذهن مخاطب به موازات هم پیش می برد و کاملاً ذهن مخاطبان را در زمان دیدن یا همان زمان استفاده از محصول به خود اختصاص می دهد و حتی جایگاهی را در ذهن مخاطبان به خود اختصاص می دهد که پس از اتمام فیلم نیز تا مدت ها مباحث در ذهن مرور می شود.

باید اضافه کرد که آقای جک تروت و آل ریس در کتاب جایگاه سازی، نبردی در ذهن به این موضوع اینچنین می پردازند:

خلاق بودن و تلاش برای به وجود آوردن آنچه پیشتر در ذهن وجود نداشته است، اگر نگوییم غیر ممکن شده است، روزبه روز مشکل تر می شود. رویکرد اصلی جایگاه سازی، خلق مسایل تازه و متفاوت نیست. استفاده از مواردی است که از قبل در ذهن بوده است و در واقع محکم کردن ارتباطاتی است که از قبل وجود داشته است. در حقیقت جایگاه سازی، مجموعه تفکری است که برای درک مشکلات برقراری ارتباط در جامعه ارتباط زده گرد آوری شده است.

3-رضــایـتـمنـدی و وفاداری

در موضوعات فرهنگی و مخصوصا فیلم ها تولید کنندگان محصولات برای تأثیر گذاری بیشتر به دنبال این هستند که محصولاتی تولید شود که مخاطبان بتوانند با شخصیت های فیلم همزاد انگاری داشته باشند و کاملاً درگیر موضوع شوند و این یعنی همان مفهوم رضایتمندی و رضایت مخاطبان ولی در این فیلم یک گام از این نوع نیاز بالاتر دیده شده و درگیری مخاطبان بیشتر در قالب همراهی است تا هم نقشی، به این معنا که مخاطب از ابتدای درگیر شدنش با موضوع مدام در جست وجوی ارائه راهکار است و به گونه ای حمایتش را با نگاه و تفکرش بر بازی می گستراند و تمامی جوانب موضوع را می سنجد.

این ویژگی منجر به بیان همه جانبه و همه ابعاد فیلم می شود یعنی اگر در حالت قبلی فیلم دارای چند موضوع برای رسیدن باشد، از آنجایی که مخاطبان با نقش اول همزاد انگاری می کنند تقریباً از دید اول شخص به موضوعات نگاه می کنند و شاید از عوامل و موضوعات مورد نظر که کارگردان به موازات اشاره می کند خیلی درک عمیقی نخواهند داشت ولی در این محصول چون همراهی و دید از بالا صورت می گیرد تمامی ابعاد و موضوعات بیان شده به کل برای مخاطبان قابل لمس می شود این سبک از تولید محصول اگر ادامه دار باشد می تواند پایداری محصول را ایجاد کند.

آقای دمینگ پدر علم کیفیت برای قرن حاضر اینچنین می گویند: «شرکت هایی که مشتریان راضی دارند بقایی ندارند.» این مفهومی است بزرگ برای تولید کنندگان و عرضه کنندگان محصول و این موضوع را به خوبی اشاره می کند که فقط رضایتمندی دلیل بر بقا و رشد شرکت ها نیست، بلکه باید الگویی داشته باشند و راهکاری ارائه کنند تا مشتریان وفادار بسازند و حتی در گام بعدی آنها را تبدیل به مشتریان مدافع برند کنند، در این بازار رقابتی و پرآشوب امروزی فاکتور مهمی برای ماندگاری و پایداری و بقا لازم است که باید به جزء جزء آن توجه خاص کرد.

4- توسعه بازار

یکی از راهکار های ارزشمند برای افزایش فروش و اقبال مخاطبان و افزایش سهم بازار در دوره بلوغ صنعت و بازار های رقابتی راهکار توسعه بازار است که خیلی از شرکت ها و سازمان ها برای گریز از محو شدن در استراتژی اقیانوس قرمز و عدم رقابتی شدن محض بازار، از این روش استفاده می کنند، توسعه بازار یعنی درحقیقت ارائه محصول برای مخاطبان مختلف با رویکرد های متفاوت که در این محصول یا فیلم به خوبی به این موضوع پرداخته شده است و ارائه دهندگان این محصول به خوبی ذائقه چندین مخاطب را در این فیلم به طور کامل پوشش داده اند؛ مخاطبانی که تمایل به دیدن موضوعات مستند، درام، اجتماعی، عاشقانه و اعتقادی و انسانی دارند. با این اقدام ارائه دهندگان این محصول توانسته اند قشر بیشتری از مخاطبان را به سمت خود بکشانند و آنها را درگیر محصول خود کنند.

این موضوع به این معنی نیست که سایر فیلم های دیگر دارای چند موضوع نبوده اند، چرا فیلم های زیادی با محوریت چند موضوعی اکران شده اند ولی این فیلم تفاوت عمده ای با محصولات ارائه شده تاکنون داشته و آن این است که در تولید آن کارگردان به جزء جزء هر کدام از موضوعات با وسواس و دقت بیشتری پرداخته و مهم تر اینکه با تعدد این موضوعات ریتم و نواخت اجرای فیلم بسیار مناسب و یکنواخت پیش رفته و دارای نقاط مبهم و گم شده نبوده است.

5- تعیین سگمنت

باید گفت این محصول برای گروه سنی بالای 16 سال در نظر گرفته شده ولی نقدی که وارد است به صاحبان سینما ها و بعضاً مخاطبان است که این موضوع را خیلی رعایت نکردند و به همراه کودکان خود برای تماشای این فیلم آمدند. باید گفت صاحبان گیشه ها کمی باید از فکر فقط سود دست بردارند و به ساختار تدوین شده توسط ارائه دهندگان محصولات احترام بگذارند، این امر نه تنها فاکتوری برای کم شدن درآمد نیست بلکه عاملی برای احترام به مخاطبان و افزایش فروش است.

باید اضافه کرد وقتی در اوج فیلم و در لحظه تأثیر گذار آن عده ای کودک به دیالوگ های فیلم که مناسب بزرگسالان است بلند می خندند و شیطنت می کنند، در این لحظه است که تمامی زحمات تولید کنندگان این محصول به فنا می رود و تأثیرگذاری اش را از دست می دهد و این امر در تبلیغات دهان به دهان برای افزایش فروش نقش مستقیم و مؤثری دارد، چرا که عنوان می شود فیلم خوبی است ولی آنقدر سروصدای بچه ها است که رفتنش خوب نیست و این یعنی کاهش فروش. ممکن است با جلوگیری از ورود 10 کودک یک صد هزار تومان به دست نیاید ولی در عوض هر نفری که از فیلم به بهترین شکل لذت می برد حداقل به پنج نفر دیگر انتقال می دهد و محاسبه درآمدش به عهده شما....

مدرس و مشاور توسعه کسب‌ و‌ کار

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/cqSM2tTm
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینتور استانبولآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبول
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه