وزارت راه و شهرسازی سه راهکار برای اصلاح ساختار سازمان نظام مهندسی در نظر گرفته است که راهکار اول با مخالفت نمایندگان مجلس از دستور کار دولت خارج شد اما اخیرا وزیر راه و شهرسازی راهکار دوم را در دستور کار خود قرار داده است که آن هم ابلاغ بخشنامههای جدید درباره محدودیت ورود به سازمان نظام مهندسی است.
به گزارش «فرصت امروز» حامد مظاهریان، معاون وزیر راه و شهرسازی معتقد است؛ فساد عمیقی در سازمانهای نظام مهندسی وجود دارد که ریشه فساد این است که نظام کنترل ساختمان در کشور بهشدت معیوب است و تضاد منافع در این سیستم به وضوح آشکار است. وی در جمع مدیران کل ادارات راه وشهرسازی استانها با بیان اینکه تمام نهادها از جمله شهرداریها باید در برابر قانون مورد خطاب قرار بگیرند، گفت: شهرداری فکر میکند میتواند با برونسپاری، مسئولیتهای خود را به سایر بخشها واگذار کند.
معاون امور مسکن و ساختمان ادامه داد: در حال حاضر، نظام کنترل ساختمان در بخش شهرسازی و ساختمان و معماری هم نامشخص و معیوب است و همه نهادها مشکلات را به گردن دیگری میاندازند. وی با تاکید بر اینکه وزارت راه و شهرسازی قصد دارد در سه سطح ساختار سازمان نظام مهندسی را اصلاح کند، تصریح کرد: سطح اول استفاده از قانون بود که قصد تغییر قانون سازمان نظام مهندسی را داشتیم، اما نمایندگان مجلس که به این طرح رأی دو فوریتی داده بودند در اجرا آن را از دستور کار خارج کردند. وی ادامه داد: فساد در بخش نظارت ساختوساز به حدی رسیده که برخی نمایندگان مجلس، موضوع انحلال سازمانهای نظام مهندسی را هم مطرح کردهاند. مظاهریان با اشاره به سطح دوم تغییر در ساختار این نهاد عمومی گفت: سطح دوم تغییر در آییننامهها است که در حال حاضر 114 ماده از آییننامههای جدید تدوین و نهایی شدهاند که در این اقدام، طرحی را در نظر گرفتهایم که برای هر ساخت و سازی دو مجوز و پروانه ساخت صادر شود.
معاون وزیرراه و شهرسازی درباره اقدام سوم گفت: سومین اقدام وزارت راه و شهرسازی برای تغییر ساختار سازمان اصلاح رفتارها است. معتقدم در سالهای اخیر که از امر نظارت مفغول ماندهایم، پروندههای تخلف در شورای انتظامی از سال 89 تا به امروز خوابیده است.
همچنین در ادامه این مراسم عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه با وجود حجم بزرگ سرمایهگذاری در ساختوساز طی سالهای اخیر، هنوز شاهد حجم انبوه بد مسکنیها هستیم، اظهار کرد: فساد اداری در ایران بسیار رایج است و منشا ریاکاری وقتی است که فرد میخواهد در یک زمان در دو موضع باشد و وقتی چنین باشد مجبورید رفتارهای متضاد داشته باشید.
وی ادامه داد: اگر قرار باشد در عملیات ساختوساز کارفرما و پیمانکار یا ناظر و مجری یکی باشند فرد میخواهد از موضع پیمانکار منافع شخصی خود را حفظ کند و مجبور است از موضع کارفرما منافع سیستم اداری را حفظ کند که نتیجه آن تضاد منافع و آغازی بر لغزش برای فساد است.
وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: تضاد منافع در بنگاههای معاملات املاک آشکار است و مشخص نیست در این بنگاهها بنگاهدار نماینده خریدار است یا فروشنده. مگر میشود یک نفر همزمان کارگزار دو نفر باشد یا اینکه هم از موجر پول بگیرد هم از مستاجر. این مشکل نشأت گرفته از تضاد منافع در ایران است که در معاملات روزمره مردم به چشم میخورد. در بحث نظارت تصمیم دارم بخشنامههای جدید صادر کنم و تلاش داریم تا سیستم ارجاع کار و پاسخگویی اصلاح شده و نقشهای متضاد در نظام مهندسی کاملا حذف شود.