اختصاص صفحهای در روزنامه به معرفی مراکز خرید اگر نگوییم امری بیسابقه در مطبوعات روزانه ایران بوده، به جرات میتوان گفت امری کمسابقه است. «فرصت امروز» با انجام چنین کاری در راستای رسالت اقتصادی خود گام برداشته و مراکز خرید را بهعنوان سازمانهایی دارای اقتصاد پویا میداند که حتی در شرایط ایستای اقتصادی کشور نیز کماکان نشاط تجاری بازار را حفظ کردهاند. در همین راستا گزارش تهیه شده از دومین همایش مراکز خرید و برندهای برتر کشور را در این اینجا میخوانید.
روز سهشنبه هفتم مهرماه سال جاری همایشی در پایتخت برگزار شد که به جرات میتوان گفت نقطه عطفی در سازماندهی و بهروزرسانی مراکز خرید و استانداردسازی صنعت خردهفروشی در ایران به شمار میرود. در این مراسم بزرگترین و شاخصترین چهرههای شناخته شده در حوزه مراکز خرید و برندها، چهرههای شاخص علمی و هنری و کارفرمایان مراکزخرید افسانهای در جهان و فاخر در ایران زیر یک سقف گردهم آمدند و ضمن هماندیشی و تبادل افکار و نظرات، برگزیدگان صنعت مراکز خرید کشور و برندهای معتبر ایرانی و جهانی را مورد تقدیر قرار دادند. مهمانان ویژه این مراسم بیش از 850نفر بودند. کسانی که نه تنها در حوزه ساخت و بهرهبرداری مراکز خرید بلکه در حوزه اعتلای فرهنگ خرید مردم ایران و دانشمحور شدن این صنعت گامهای بزرگی برداشته و موی سپید کردهاند.
در این مراسم، پس از قرائت قرآن کریم، دبیر کل این همایش، مهندس شاهرخ کشاورز ضمن خوشامدگویی به مهمانان و تقدیر از حضور حداکثری فعالان حوزه صنعت مراکزخرید و برندها اظهار داشت: هدف از برگزاری این مراسم تقدیر و تجلیل از پیشکسوتان و فعالان این حوزه و فرهنگسازی در خصوص رویکردهای مدرن و نوین صنعت ساخت و بهرهبرداری از مراکز خرید و الگوبرداری صحیح از استانداردهای روز جهان در این زمینه است. وی افزود: شرکتکنندگان در این بستر فراهم شده در کنار یکدیگر به گفتوگو در خصوص بررسی راههای موفقیت مراکز خرید و نیازهای متقابل برندها و مراکز تجاری میپردازند.
این مراسم سخنرانان بسیاری داشت که دیوید هانس (مدیر توسعه بازار هایپراستار در ایران) و فرقان الاطهر (قائم مقام شرکت مَکآرتور و مدیر چندین مرکز خرید فاخر در امارات) سخنرانان خارجی این مراسم بودند که با موضوعات چالشهای خردهفروشی در ایران و بهرهبرداری صحیح از مراکز خرید به ایراد سخنرانی پرداختند و دکتر احمد صفار (مدرس دانشگاه در حوزه کسبوکار و مشاور بازاریابی فروشگاههای زنجیرهای افق کوروش، هفت، هایپرسان، فراز و همیاران مشهد)، دکتر محمدرضا رفیعی (مدیرعامل شرکت اوانپویا) و دکتر شهریار شفیعی (مدیرعامل شرکت برندتک) سخنرانان ایرانی بودند که در این همایش با موضوعات نگرشی نو در خردهفروشی مدرن، افزایش عمر مفید مراکزتجاری و برندسازی مراکزتجاری سخنرانی کردند.
اما شب همایش شب باشکوهی شد چرا که پیش از تقدیر از برگزیدگان نوروزعلی صمدی جانباز سرافرازی مورد تقدیر قرار گرفت که دو دستش را در راه دفاع از میهن هدیه کرده بود و در آن شب باشکوه همه حاضران چه میلیاردرهای عربی و اروپایی و چه مهمانان گرانقدر آن مراسم به احترامش ایستادند و او را تشویق کردند.
در پایان این مراسم برترینهای این صنعت که توسط هیات داوران در سه بخش، بخش اول: برندها و فروشگاههای برتر فعال در مراکز تجاری کشور، بخش دوم: معماران، مدیران، وکلا، بهرهبرداران و نویسندگانی که در مورد مراکز خرید و برندها کتاب منتشر کردهاند و بخش سوم: مراکز خرید و مجتمعهای تجاری موفق در حال ساخت، در حال افتتاح و در حال فعالیت، انتخاب شده بودند معرفی شده و از آنان با ارائه تندیس و لوح، تقدیر به عمل آمد.
مراکز خریدی چون ارگ تجاری تجریش، پالادیوم، تیراژه، فایتون در کرمان، لاله پارک تبریز، مرکز تجارت جهانی فردوسی، هایپرمی، مگامال، پردیس 1 و 2 و3 کیش، سارینا 1 و 2 کیش، ایدهآل و... و افرادی چون علی دایی، بهرام رادان، رضا نادعلی (پیشکسوت صنعت مبلمان)، آقای پورجواهریان (پیشکسوت صنعت ساعت) و... و برندهایی چون نوین چرم، چرم درسا، تیفی، زارا، السی وایکیکی، هارمونی و... از جمله موارد تقدیر شده در این مراسم بودند. همچنین حامیان این همایش، سخنرانان و چهرههای ورزشی و هنری نیز مورد تقدیر قرار گرفتند و هنرنمایی گروه موسیقی رستاک نیز پایانی شاد و بهیادماندنی را برای مهمانان حاضر در این مراسم رقم زد.