جمعه, ۱۰ فروردین(۱) ۱۴۰۳ / Fri, 29 Mar(3) 2024 /
           
فرصت امروز

ممیزی بازاریابی

8 سال پیش ( 1394/2/7 )
 

فلسفه پیدایش ممیزی بازاریابی را می‌توان به این صورت خلاصه كرد كه آشنایی سنجیده و عملی با بازارهای گوناگون و توانمندی‌ها و كاستی‌های هر بنگاه نیازمند «خودشناسی» است. باید از نقطه شناخت خود حركت كرده و به شناخت و درك نیازهای آشكار و نهان مشتریان گوناگون در بازارهای مختلف و با ویژگی‌های متفاوت رسید. ممیزی‌ بازاریابی‌ تمامی حوزه‌های‌ بازاریابی‌ کســب‌و‌کار را دربرمی‌گیرد. برخی‌ انجام‌ ممیزی‌ بازاریابی‌ را به‌ سنجش‌ نبض‌ سازمان‌ تشبیه‌ می‌کنند. خروجی‌ فرآیند ممیزی‌ بازاریابی، برنامه‌ای است‌ که‌ در آن‌ پیشنهادهایی‌ برای‌ بهبود عملکرد بازاریابی‌ شرکت‌ ارائه‌ می‌شود.

ممیزی بازاریابی بخشی از ممیزی بسیار بزرگ‌تر از شرکت یا کسب‌و‌کار است و تنها زمانی صورت خواهد پذیرفت که مدیریت شرکت احساس کند نیاز بخصوصی در این ناحیه وجود‌ دارد. ممیزی کسب‌و‌کار باید به‌وسیله کل سازمان، بخش به بخش، عملکرد به عملکرد و حوزه به حوزه انجام پذیرد. در هر سازمان پس از طراحی نقشه‌ بازاریابی باید از قابل اجرا بودن آن اطمینان حاصل کرد. خود را به جای مشتری گذاشته و از خود بپرسیم چرا باید روی این موقعیت‌های بازاریابی سرمایه‌گذاری کنیم. آیا ما را به سوی مقصد هدایت می‌کند؟ آیا به اندازه کافی موثر خواهد بود؟ نتیجه آن برای کسب‌و‌کار چه خواهد بود؟

اگر ایده ما از این آزمون موفق بیرون نیامد، پس در مورد آن بازنگری می‌کنیم. بازاریابی علمی نه‌تنها اتخاذ روش‌های مناسب فروش و توزیع بلکه کار هماهنگ کردن همه منابع مالی، اداری، انسانی و فنی را در جهت هدف اول شرکت که کسب سود است، برعهده ‌دارد. اکنون تنوع در بازار محصولات بسیار بالا بوده و مشتریان امكان انتخاب‌های زیادی را در بازار ‌دارند. همچنین با توجه به برندسازی‌هایی که در صنایع صورت گرفته، رقابت کمی دشوارتر شده است.

امروزه شركت‌ها با بهره‌گیری از شیوه‌های مختلف رقابتی و بازاریابی سعی‌دارند حتی‌الامکان علاوه‌ بر سهم بازار خود، به افزایش آن نیز فکر کنند. البته باید در نظر داشت كه اتخاذ استراتژی مناسب بازاریابی بدون تجزیه و تحلیل و شناخت مناسب شرکت از خود، محیط، رقبا و مشتریان امکان‌پذیر نیست. برای اتخاذ استراتژی مناسب بازاریابی ابتدا باید مشخص شود وضعیت شرکت از نظر عملکرد بازاریابی چگونه است و این شناخت شفاف از وضعیت بازاریابی سازمان چیزی است که پاسخ آن را ممیزی بازاریابی به ما می‌دهد. ممیزی بازاریابی ارزیابی جامع، سیستماتیک، مستقل و بی‌طرفانه از عملکرد بازاریابی سازمان است، چون اگر غیرجانبدارانه ندانیم کجا هستیم و به کجا می‌خواهیم برویم، فرقی نمی‌کند که از کدام مسیر برویم. ممیزی بازاریابی به ما می‌گوید کجا هستیم و استراتژی‌ به ما تاکتیک رسیدن به هدف را که همانا کسب سود و افزایش سهم بازار است، نشان می‌دهد.

امروزه، تمام شركت‌ها به خوبی از این موضوع آگاهی‌ دارند كه تنها راه بقا و كسب موفقیت در بازارهای به‌شدت در حال تغییر و شناخت و درك نیازها و خواسته‌های گروه‌های مختلف مشتریان و ارضای این نیازها و خواسته‌ها به‌گونه‌ای اثربخش‌تر و متمایزتر از رقباست. با وجود این آگاهی نزد شركت‌های مختلف و مدیران ارشد و مدیران بازاریابی این شركت‌ها، می‌توان گفت بسیاری از این شركت‌ها و مدیران آنها، روش كسب شناخت از مشتریان و بازارها را در اختیار ندارند و از این رو نمی‌توانند نیازهای آشكار و نهان مشتریان گوناگون خود را شناسایی و برآورده کنند.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/Yxocrk4B
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاروکیلقطعات لیفتراکدستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورلیفتراکپرس لاین ساخت پرسشنامهرمان پرطرفدارسررسید 1403طراحی سایت فروشگاهشیر برقی گازتیزهوشان پایه ششمخرید نرم افزار حسابداریخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلتقویم رومیزیقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه