یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Sun, 5 May(5) 2024 /
           
فرصت امروز

وحدت و کثرت در برندینگ

9 سال پیش ( 1393/9/27 )
پدیدآورنده : محمد زرین  

مفاهیم وحدت و کثرت معمولا در مباحث عرفانی و فلسفی یا شعر و ادبیات و موضوعات مرتبط گفته و شنیده شده است. آشنایی و درک این مفاهیم در فلسفه و عرفان و به‌صورت مشخص نظریه وحدت در عین کثرت و کثرت در عین وحدت و حرکت جوهری ملاصدرا، نوع نگرش به موضوعات مختلف دنیا - از هنر و علوم‌انسانی تا علوم تجربی و فیزیکی - را تا حدود زیادی متاثر کرده و به افکار و رفتار افراد سمت‌و‌سو می‌دهد. 

نظریه وحدت وجود و حرکت از وحدت به کثرت و بالعکس، از وابستگی درونی همه اجزای جهان با یکدیگر حکایت دارد. جهان و همه مخلوقات و هر آنچه در آن هست از یک وحدت، نشأت گرفته و آن واحد مطلق در هزاران هزار جزء و در کثرتی بی‌نهایت تجلی یافته است (حرکت از وحدت به کثرت) و همه این اجزا و تمام آنچه در جهان وجود دارد، نشانه‌ای از آن وحدت کل است و همه به نوعی اشاره به آن واحد مطلق دارند (حرکت از کثرت به وحدت).

اشتباه نشود، موضوع این مقاله درباره فلسفه و عرفان نیست اما بدون‌شک، نگرش فلسفی و عرفانی ناشی از مطالعه و تفکر راجع به مباحث وحدت و کثرت در جهان، بر این نوشته درباره برندینگ تاثیر‌گذار بوده است. در یادداشت هفته پیش به تعریف و اثر تفکرات واگرا، همگرا و ترکیب این دو در بخش‌هایی از فرآیند برندینگ پرداختیم و گفتیم تفکر واگرا، بدون محدودیت به دنبال یافتن ایده‌های تازه و متفاوت است و تفکر همگرا، قدرت برنامه‌ریزی و اجرای رویه‌ای مشخص و در چارچوب تعیین‌شده را به خوبی دارد و تفکر ترکیبی این دو، لازمه استراتژیست‌های برند است تا بتوانند ایده‌پردازی و بی‌پروایی گروه اول را با در نظر گرفتن شرایط هر دو گروه، تحلیل کرده و برنامه‌ای اجرایی برای گروه دوم تدوین کنند. مبحث امروز ما، بی‌ارتباط با این موضوع نیست. 

در فرآیند برندینگ یک نوع حرکت از وحدت به کثرت و بالعکس دیده می‌شود. در نخستین گام از خلق یک برند و پس از تحقیقات به دست آمده از بازار و تحلیل‌های درونی و بیرونی، آفرینش ذهن برند شامل تدوین هویت استراتژیک و مفهومی برند و المان‌های مربوط به هویت از جمله ارزش‌های پایه‌ای، وعده برند، مزیت رقابتی و وجوه تمایز، شخصیت برند، ارزش‌های مشهود و نامشهود برند و دیگر المان‌ها می‌شود که همگی ناشی از یک نگاه واحد به جایگاهی است که قرار است برند در بازار و در ذهن و قلب مخاطبانش پیدا کند. در تدوین این المان‌ها، باید یک هویت واحدی از برند در ذهن آفرینندگان آن شکل گرفته باشد یا با روش‌ها و مدل‌های خلاقانه و تکنیک‌های کار تیمی، همگی افراد تاثیرگذار در خلق هویت و صفات اصلی برند، یک تصویر ذهنی واحد از آن چیزی که می‌خواهند خلق کنند، داشته باشند. 

پس از این مرحله، تبیین و تدوین تمام اجزای برند که ناشی از این واحد باشند، حرکتی از یک وحدت در هویت برند، به سمت ایجاد اجزایی متکثر و برآمده از آن هویت واحد است. از نام برند گرفته تا شعارها، تگ‌لاین، لوگو، آرم، نشانه‌های اصلی گرافیکی، رنگ، فونت، کاراکتر، طراحی محصول و همه المان‌های بصری و کلامی و همین‌طور اجزا و لوازم پیام، سبک و لحن پیام، استراتژی‌ها و تاکتیک‌های تبلیغاتی و بازاریابی و فروش، ابزار و رسانه‌های بسیار متنوع تبلیغاتی از رسانه‌های چاپی و مطبوعاتی گرفته تا تیزرهای تلویزیونی و وب‌سایت اینترنتی و ده‌ها ابزار دیگر، همه و همه اجزای متعددی هستند که در عالم کثرت، باید برآمده از همان نگاه واحد به هویت خلق شده از برند و نمایشگر و نشانه‌ای از آن باشند. به زبانی خلاصه، هویتی واحد به اجزایی متعدد و متکثر تبدیل می‌شود که باید روح و حس آن هویت در تمام این اجزا باشد و هر‌کدام از این اجزا به نوعی خلاقانه و اثرگذار، نشانه‌ای از آن واحد باشند. 

از سوی دیگر، این حرکت از وحدت به کثرت و بالعکس، برداشت و ادراک ذهنی هست که در مخاطب صورت می‌گیرد. مخاطبان شاید هیچ‌گاه متن، نوشته یا سند استراتژیک یک برند را که توسط آفرینندگانش تدوین شده، نبینند و از آن مطلع نشوند اما در خلق ماهرانه و مسئولانه یک برند و پرورش آن، اجزای متکثر بیرونی و دیده شونده، چنان طراحی و اجرا می‌شوند که در اذهان مخاطب، آن پیوستگی و اتصال به آن هویت واحد، دمیده شده باشد و ذهن مخاطب به صورتی غیرمستقیم و ناخودآگاه، از دیدن و تجربه کردن تمام آن اجزا، به هویتی واحد از برند پی ببرد؛ حرکتی دوباره از کثرت به وحدت.

بسیاری از فواید و اثرات مثبت خلق، پرورش و رشد یک برند موفق مثل وفاداری و هواداری برند و همه آنچه که در ستایش یک فرآیند اصولی برندینگ گفته می‌شود، حاصل همین حرکت یکپارچه و هماهنگ از وحدت در مفهوم برند به سمت کثرت در ایجاد و نمایش اجزای برند و ادراک و تداعی صحیح مخاطبان و حرکت ذهنی ناخودآگاه آنان از کثرت اجزا به وحدت مفهوم است. 

خلاقیت در ایجاد المان‌ها و اجزای متعدد و متکثر یک برند با در نظر گرفتن پایداری و ثبات در حفظ و گسترش هویت واحد برند، مهارت مهم و ظریفی است که این حرکت از وحدت به کثرت و بالعکس را معنی می‌بخشد و برندهای موفق بر آن تسلط داشته و از اثرات آن سود می‌برند. مهارت و دانشی که متاسفانه در اکثر نام‌های تجاری ضعیف داخلی دیده نمی‌شود. 

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/WY5nGcCR
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیک
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه