بعد از توفان و باد و باران نخستین صحنهای که جلب توجه میکند تصویر دهها چتر است که برعکس شده و شکستهاند و در گوشه و کنار پیادهرو افتادهاند. به نظر میرسد خیلی از مدلهای چترها نمیتوانند شما را در فاصله دفتر کار تا در ماشین بدون خرد شدن خشک نگه دارند و اگر باد شدیدی بوزد برعکس میشوند. چترها 3000 سال است که در دست ما هستند اما چرا این قدر سخت است که آنها را طوری بسازیم که برعکس نشوند؟ والاستریتژورنال در گزارشی به این سوال پاسخ داده است:
چترها گرچه ساده به نظر میرسند اما به طرز شگفتانگیزی پیچیدهاند و از بیش از 150 قطعه ساخته شدهاند. هر کدام از آنها هم میتواند بشکند. چترهای کوچک و تاشویی که بیشتر مشتریان آنها را ترجیح میدهند، آسیبپذیرتر هم هستند چون اجزای بیشتری دارند. سازندهها میگویند زمان زیادی صرف کردهاند تا به ایدهای برسند چون اغلب مشتریان تمایل ندارند پول زیادی برای چتر بدهند. متوسط هزینهای که مردم برای چتر پرداخت میکنند شش دلار است.
حالا بسیاری از شرکتها تلاش میکنند چترهای بهتری بسازند و مردم را متقاعد کنند برای این چترها بیشتر خرج کنند. آنها مشغول آزمایش مواد اولیه قویتر مثل فایبرگلاس و استیل هستند. مدلهای جدیدی که گفته میشود مقاومت بهتری دارند حداقل 20 دلار قیمت دارند و تا 100 دلار هم میرسند.
بعضی از شرکتها حتی شروع به چارهاندیشی برای یک مشکل رایج چترها کردهاند؛ گم شدن. آنها پیشنهاد کردهاند در ازای قیمت بالای چتر، در صورت گم شدن چتر جدیدی جایگزین آن کنند. در غیراین صورت مردم انگیزه ندارند برای چیزی که ممکن است در تاکسی جا بگذارند هزینه بیشتری کنند. سال گذشته 794 گزارش از گم شدن چتر در ترمینال بزرگ نیویورک و راهآهن وجود داشت. البته بسیاری از این موارد اصلا گزارش نمیشود. در کنار گوشیهای تلفن همراه، عینک و کلید، چتر یکی از مواردی است که زیاد گم میشود. با این حال چترهای گرانتر و محکمتری در راهند. یکی از شرکتها هم پیشنهاد کرده مشتریانی که 100 دلار برای چتر میدهند میتوانند در صورت گم شدن آن، کارت مخصوصی را بفرستند و با تخفیف 50درصدی یک چتر نو بگیرند.
طراحی اصلی چترها در طول قرنها تغییر خاصی نکرده است. دستهای که چتر را نگه میدارند، بخشی که آن را به سایبان وصل میکند و بخشهای فلزی برای نگه داشتن آنها و. . همه چیز مثل قبل است اما هرازگاهی فکری برای ساخت چترهای محکمتر شده است. چترهای مخصوص گلف از بزرگترین و محکمترین چترها هستند که بعضی شرکتها برای تولید آنها از دو سایبان روی هم استفاده کردهاند تا در برابر باد مقاوم شود. بعضی از تولیدکنندگان از همین شیوه برای تولید چترهای کوچکتر استفاده کردهاند. اما رقیبان هنوز به محصول کار یکدیگر انتقادات زیادی دارند و معتقدند هر کدام در حالت خاصی از وزش باد باز هم پشت و رو میشوند یا میشکنند.
نشانههایی وجود دارد که میگوید مردم تمایل پیدا کردهاند بیشتر برای چتر هزینه کنند. فروش چتر 11درصد در ماههای منتهی به فوریه 2010 بیشتر شده بود و به 348.5 میلیون دلار در این سال رسیده بود. سال بارانی آمریکا در این مسئله بیتأثیر نبود و فروش چتر را بیشتر کرد. سازندگان چتر راهحلهای مختلفی برای محکم کردن چترهایشان پیدا کردهاند و در شرکتهای کوچک هم کسی برای دزدان ایدههای بقیه کمکاری نمیکند! اما مسئله این است که در تونلهای ساختگی باد، دقیقا همان اتفاقاتی نمیافتد که در طبیعت رخ میدهد و بعضی از آزمایشها آن طور که باید جواب ندادهاند. هنوز که هنوز است برعکس شدن چترها و شکستنشان در باد یکی از معضلات حل نشده این صنعت است.
شرکتهای بزرگ آماری از اینکه چه تعداد از چترهایشان در باد شکسته شده منتشر نمیکنند. اما یکی از آنها اصرار دارد که برعکس شدن چترها گاهی اصلا چیز بدی نیست. در یکی از آزمایشها برای چتر مخصوص گلف این شرکت، برعکس نشدن چتر در باد شدید باعث شد صاحب چتر با آن چندین متر پرت شود و چتر او را از زمین بلند کند. برای این شرکت مهم است که چترهایش میتوانند 1500 بار بدون شکستن باز و بسته شوند. پروسهای که با ماشین آزمایش میشود. علاوه بر این چترها با آب آزمایش میشوند تا معلوم شود چکه نمیکنند.