گروه ایدهپردازی ویدئوی تبلیغاتی لیزینگ ملت برای رساندن پیام خود به دلیل اطلاعات کم مخاطبان از موضوع اصلی، از شیوه آموزشدهی استفاده کردهاند؛ پیامی آموزشی که از طریق یک ویدئوی تبلیغاتی انیمیشنی گروه مخاطبان جوان را هدف قرار داده است.
واسپاری ملت (لیزینگ ملت) به تازگی ویدئوی تبلیغاتی انیمیشنی را برای اکران در شبکههای اجتماعی تهیه کرده است. در این ویدئوی تبلیغاتی مرحله به مرحله مفهوم لیزینگ و نحوه استفاده از آن برای مخاطبان تشریح شده است.
واسپاری ملت قرار است این ویدئو را در نمایشگرهای ATM بانک ملت نیز به نمایش بگذارد. برای بررسی بیشتر این ویدئوی تبلیغاتی گفتوگویی با علی محمدی، مشاور تبلیغات و بازاریابی و رضا رحیمینژاد، کارگردان و انیماتور ویدئوی تبلیغاتی واسپاری ملت (لیزینگ ملت) از کانون تبلیغات خلاق طرح باران داشتهایم که در ادامه میخوانید.
حضور برندهای بزرگ در تبلیغات شبکههای اجتماعی
علی محمدی، مشاور تبلیغات و بازاریابی درباره ویدئوی تبلیغاتی واسپاری ملت (لیزینگ ملت) میگوید: برای شروع باید بگویم که حرکت برندهای بزرگ با بودجههای کلان تبلیغاتی به سمت استفاده از فضای مجازی برای تبلیغات اتفاق خجسته و ارزشمندی است.
این اتفاق را باید به فال نیک گرفت و در این زمینه باید برندها را یاری رساند. پس اینکه واسپاری ملت سراغ تهیه ویدئو برای شبکههای اجتماعی رفته جالب توجه است. این مجموعه با این کار بهتر میتواند گروه مخاطبان جوان را که به نظر هدف اصلی آگهی هم هستند جذب تبلیغات خود کند، گروهی که بیشتر از بقیه ردههای سنی در شبکههای اجتماعی حضور دارند.
استفاده از تمامی شبکههای اجتماعی برای انتشار ویدئو
محمدی درباره نحوه پردازش پیام در ویدئوی تبلیغاتی میگوید: لیزینگ خدمت شناخته شدهای نیست و اغلب سازمانها اطلاعرسانی درستی نیز در این باره نکردهاند. عموم مردم لیزینگ را با وامهای بانکی اشتباه میگیرند. پس گروه ایدهپردازی شیوه درستی را در آگهی برای آموزش مخاطبان در پیش گرفتهاند. آنها سراغ استفاده از تکنیک انیمیشن رفتهاند.
تکنیک انیمیشنی دو بعدی که به نظرم برای ارتباط با گروه مخاطبان جوان مناسب است. افکتهای استفاده شده در این آگهی بامزه و جذاب است و نظر مخاطب را به خود جلب میکند. ریتم و رنگپردازی استفاده شده در ویدئو نیز مناسب است و گروه روند درستی را در این زمینه بهکار گرفته است. اما با تمام این توصیفات به نظرم زمان یک دقیقه و دو ثانیه برای این آگهی کمی بلند است و مخاطب امروزی به خاطر شرایط کاری و روحی خود زمان طولانی را برای تماشای آگهی صرف نمیکند و همین موضوع شاید باعث کاهش اثربخشی یک آگهی خوش ساخت و با ایده خلاق شود.
اگر گروه از همین آگهی نسخه کوتاهتری را آماده کنند که بهصورت موازی در شبکههای اجتماعی منتشر شود، مناسبتر خواهد بود. جلب توجه مخاطب با نسخههای کوتاهتر راحتتر است. البته شبکه اجتماعی که قرار است این آگهی در آن منتشر شود نیز از اهمیت زیادی برخوردار است، چون محتوای تولیدی باید براساس آن شبکه طرحریزی شود و نمیتوان از یک محتوا برای تمامی ابزارها استفاده کرد.
البته فراموش نکنیم که دایره تبلیغات دیجیتال محدود به شبکههای اجتماعی نیست و این آگهی امکان حضور در سایر عرصهها همچون صفحه وب شرکت، وب سایتهای به اشتراکگذاری ویدئو، تبلیغات از طریق پست الکترونیک، استفاده از پایگاه دادههای بزرگ مشتریان بانک ملت و... را نیز دارد.
وابستگی زیاد آگهی به صدا و متن
محمدی درمورد پخش ویدئوی لیزینگ ملت از طریق دستگاههای خودپرداز میگوید: گروه عنوان کردند که این ویدئوی تبلیغاتی قرار است از طریق دستگاههای ATM نیز پخش شود، اما نکته اینجاست که این آگهی وابستگی زیادی به صدا و متن خوانده شده توسط گوینده دارد، بنابراین در صورتی که این دستگاهها حتی مجهز به شرایط پخش صدا هم باشند، با توجه به موقعیتهای قرارگیری آنها که غالبا در مقابل شعب و در نتیجه معابر عمومی است از تاثیرگذاری آگهی کاسته خواهد شد.
یکی از جذابیتهای این آگهی صدای نریشینی است که مرحله به مرحله لیزینگ را به مخاطبان توضیح میدهد. اگر این صدا حذف شود گروه باید سراغ استفاده از زیرنویس بروند که استفاده از زیرنویس برای آگهیهایی با ریتم تند دشوار است. برای این کار همانطور که قبلا نیز گفتم باید تغییراتی صورت بگیرد تا ویدئو قالب رسانه مورد نظر را به خود بگیرد.
بنابراین آگهی باید در صورت نیاز برای استفاده در این رسانه طراحی مجدد شود. اگر بانک بخواهد از طریق ال سی دیهای داخل شعب نیز این ویدئو را پخش کند، نیاز به استفاده از نوشتار در آگهی دارد، چون امکان استفاده از صدا در سطح شعب نیز وجود ندارد.
نمایشگر ATM یک رسانه تبلیغاتی شهری است
محمدی میگوید: نمایشگر ATM یک رسانه تبلیغاتی شهری است. این رسانه مخاطب خاص خود را دارد. مخاطبی که معمولا با عجله عملکرد بانکی خود را انجام داده و میگذرد. پس جلب توجه این مخاطب به دیدن ویدئویی با زمان یک دقیقه سخت است. بانکها معمولا برای این نمایشگر از یکسری پوستر تبلیغاتی استفاده میکنند، پوسترهایی که در یک نگاه اطلاعات کاملی را به مخاطبان بدهد. پس بانک باید راهکاری را برای نمایش ویدئوی تبلیغاتی خود از طریق دستگاههای ATM در نظر بگیرد.
در این باره قرار دادن یک آیکون به این منظور در دستگاهها شاید چارهساز باشد. آیکونی که مخاطب با انتخاب آن بتواند ویدئو را دیده و اطلاعات تکمیلی را درباره خدمت لیزینگ ملت بهدست بیاورد. در خصوص مخاطبان گذری نیز توقع توجهی یک دقیقهای به آگهی کمی به دور از واقعبینی است.
محمدی درباره شعار این ویدئوی تبلیغاتی میگوید: شعار «تحقق آرزوهای کلان با پرداختهای خرد» جالب توجه است. البته به نظرم کلمه تحقق شاید برای این آگهی فانتزی کمی سنگین باشد و بهتر بود که از کلمه دیگری استفاده میشد. محمدی در پایان میگوید: به هرحال برندها وقتی میخواهند وارد عرصه تبلیغات شبکههای اجتماعی شوند، باید بستر لازم را نیز در این باره فراهم کنند تا نتیجه بهتری را از اقدامات خود بهدست بیاورند.
هدف قرار دادن متقاضیان وام بانکی
رضا رحیمینژاد، کارگردان و انیماتور ویدئوی تبلیغاتی واسپاری ملت (لیزینگ ملت) از کانون تبلیغات خلاق طرح باران درباره بریف اولیه که توسط سفارشدهنده در مورد این ویدئو ارائه شده، میگوید: در بریف اولیه لیزینگ ملت، تاکید روی هدف قرار دادن متقاضیان وام بانکی و برشمردن مزیتهای لیزینگ در برابر وام بود. چون عموما مشتریان شرکتهای لیزینگ و متقاضیان خرید خودرو جوانان هستند، در این کار بیشتر روی این گروه از مخاطبان که خواستار خرید خودرو هستند، تاکید شده است.
استفاده از نمایشگر دستگاههای ATM برای اکران ویدئو
رحیمینژاد درباره رسانهای که قرار است ویدئوی تبلیغاتی لیزینگ ملت از آن پخش شود و هدفی که سفارشدهنده از اکران آن دنبال میکند، میگوید: در بریف سفارشدهنده اعلام شده بود که این ویدئو برای پخش در شبکههای اجتماعی و نیز در نمایشگر دستگاههای ATM بانک ملت در نظر گرفته شده است.
هدف از ساخت این دیدیوی تبلیغاتی ترغیب کسانی است که برای خرید اقلام گران قیمت پول کافی ندارند و برای گرفتن وام جهت خرید آن اقلام نیز باید مراحل پیچیده و زمانبری را طی کنند. در ویدئو به مخاطبان اصلیمان میگوییم که خرید کالا از طریق لیزینگ بهصورت آنی انجام میگیرد، تضمینهای کمتری میخواهد و در کل دردسرهای کمتری نسبت به وام دارد.
استفاده از تکنیک موشن گرافیک برای رساندن پیام تبلیغاتی
رحیمینژاد درباره مراحل ایدهپردازی و ساخت این ویدئوی تبلیغاتی میگوید: برای ایدهپردازی دو گروه تشکیل شد، در جلسه ایده پردازی اولیه که طرح کلی کار مشخص شد با توجه به نوع رسانهای که قرار بود کار در آن منتشر شود و اینکه مخاطبان وقت زیادی برای معطل ماندن جلوی دستگاههای خودپرداز ندارند، به این نتیجه رسیدیم که بهترین روش کار استفاده از تکنیک موشن گرافیک و استفاده از تصاویر دو بعدی جذاب است.
گروه به خاطر فضای ویدئو تصمیم گرفت که لحن کار محاورهای با ضرباهنگ بالا باشد و برای جلب توجه بیشتر مخاطب کمی هم طنز چاشنی کار شود. پس از تایید طرح اولیه کار توسط سفارشدهنده، گروه دیگری برای شکلگیری جزییات کار تشکیل شد که در آن جلسه روند داستان، متن و نحوه نمایش محتویات ویدئوی تبلیغاتی مشخص شد.
زمان یک دقیقهای ویدئوی تبلیغاتی
رحیمی در پاسخ به این سوال که چقدر به تناسب ویدئو و رسانهای که قرار است از طریق آن منتشر شود توجه کردهاید، میگوید: در همان جلسه اولیه در مورد اینکه تکنیک مورد استفاده چه باشد بحث و گفتوگو شد و حتی طرحهایی با تکنیک رئال یا تلفیقی شکل گرفت و در نهایت این سوال مطرح شد که چقدر این تکنیکها قابلیت جلب توجه مخاطب را دارند و مخاطب را مجاب میکنند که چند دقیقه از وقت خود را صرف توجه و دقت به این ویدئو کند.
در نهایت بهترین روشی که برای رسیدن به هدف دیده شد تکنیک موشن گرافیک بود. سپس گروه ایدهپردازی همگی به این نتیجه رسیدند که مدت زمان کار هم نباید بیش از یک دقیقه باشد و کار باید بهگونهای باشد که ظرف یک دقیقه و با بهترین شکل ممکن پیام را به مخاطب منتقل کند.
ارتباط با نویسنده: [email protected]