شنبه, ۱ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Sat, 20 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

وقتی آگهی ها براساس نیاز و ویژگی های اصلی گروه مخاطبان طراحی  شوند، درک آن ها راحت و آسان تر خواهد شد. در این حالت طراحان سراغ المان هایی می روند که مخاطبان به سرعت آنها را رمزگشایی کرده و پی به معنای آگهی  می برند.

در این میان هر چقدر مخاطبان خاص تر باشند، طراحی برای آنها پیچیده تر است. چندی است شرکت ارکید فارمد یکی از فعالان حوزه توزیع و عرضه دارو چندین طرح آگهی تبلیغاتی را از طریق رسانه های چاپی منتشر کرده است. مخاطبان اصلی این آگهی ها پزشکان متخصص هستند.

برای بررسی روند تبلیغاتی شرکت ارکید فارمد گفت وگویی را با علی جمشیدی، مدیر استودیو خلاق توك و مشاور خلاقیت داشته ایم. در ادامه برای دریافت پاسخ های مختلف سراغ عطا محمدی، طراح مجموعه آگهی های شرکت ارکید فارمد رفته ایم. ایشان درباره روند ایده پردازی و طراحی توضیحانی را عنوان کرده اند که در ادامه می خوانید.

تصویرسازی عنصر اصلی به کار گرفته شده در آگهی ها

علی جمشیدی، مدیر استودیو خلاق توك و مشاور خلاقیت درباره آگهی های چاپی شرکت ارکید فارمد می گوید: ماموریت هنر گرافیك در آگهى های تبلیغاتى، ترجمه تصویر مزایایی از محصولات است. از این منظر آگهى های شرکت ارکید فارمد هدفمند و اختصاصى به دور از ریخت و پاش هاى نوشتارى براى مخاطب تحصیلكرده خود بجا و صحیح طراحى شده اند.

مخاطبى كه هنگام تورق مجلات تخصصى اش در زنگ تفریح خود می تواند، آگهی ها را مشاهده کند. از این لحاظ متقاعدکردن سفارش دهنده به استفاده از آگهی های طنزآمیز كاملا تحسین برانگیز است. چیزى كه عموم كمپانى هاى مشابه، از آن هراس دارند. واگذار كردن این مسئله به فكر خلاق طراح این نتیجه را دربردارد. نتیجه یك اعتماد دو طرفه که کاملاً در تصویر آگهی های این شرکت نمود دارند. تصویرسازى عنصر اصلى به كارگرفته شده در این آگهى هاست.

دریافت راحت پیام توسط مخاطبان اصلی آگهی ها

جمشیدی می گوید: در نظر گرفتن تمامی آگهی های شرکت ارکید فارمد در قالب یک مجموعه ذهن را دچار تردید می کند. چون با وجود این كه تمامی آگهی ها، متعلق به یک شرکت است ولی فضاسازى آنها متفاوت است. استفاده از تكنیك هاى طنازى متفاوت، استفاده و عدم استفاده از بك گراند آثار را از هم متفاوت نشان می دهد كه همین موضوع تجمع آنان را در زیر یك چتر به عنوان مجموعه دشوار می کند.

اما به هر حال محصولات این شرکت هر كدام براى خود نامى متفاوت و عملكردى مستقل دارند، پس می توان از آنها به عنوان یك مجموعه یاد کرد. جمشیدی درباره گروه مخاطبان آگهی های شرکت ارکید فارمد می گوید: پزشكان به عنوان مخاطبان اصلى این مجموعه مشكلى در برقرارى ارتباط با آگهی ها پیدا نخواهند کرد.

آگهی ها حال و هوای ایرانی ندارند

این مشاور خلاقیت در ادامه به تحلیل هر کدام از طرح آگهی های مجموعه شرکت ارکید فارمد می پردازد و در این باره می گوید: لى آوت انگلیسی این مجموعه در نهایت خلوت بودن بجا، اندازه و زیبا طراحی شده اند.

در آرت ورك انگشت نیز شاید با توجه به بیان كامل اتفاق در نوك انگشت و انتقال پیام، استفاده از سایر عناصر در پس زمینه كمى غیرضرورى به نظر می رسد كه با این حال مشكلى جدى را در طرح ایجاد نکرده  اما اگر عناصر غیرضروری از طرح حذف شوند، راه این آگهى در پیوستن به سایر مجموعه سهل تر می شود. همچنین پرش هاى تكنیكال در آرت ورك سوپرهیرو، سپس مشاهده زنجیره قرمز و ناگهان فیل طبیعى، پیروی از یک تفكر یکسان را در ارائه تكنیك هاى مستقل این مجموعه نشان می دهد.

در مجموع اجرای این آگهی ها بسیار تمیز و دقیق است ولی به دلیل اینکه کمی حال و هوای گرافیک اروپایی به خود گرفته اند شاید مخاطبان به گمان اینکه کارها ایرانی نیستند، از کنارشان عبور کنند. این نشان از ضعف تبلیغات در این حوزه دارد که آگهی ها از نظر مخاطبان به این شکل دیده می شوند.

جمشیدی می گوید: این مجموعه آگهی ها از منظر دیزاین، نشان دهنده قدرت هوش حرفه اى دیزاینر است و سلیقه خوب مدیر هنرى این آگهی ها که با هدف برندینگ طراحی شده اند، کاملاً قابل مشاهده است. بنابراین قدم اول برندینگ داروهاى این كمپانى دارای درصد قابل توجهى از مقبولیت است و چه خوب می شود اگر از حركت باز نماند. مخاطبان این مجموعه تبلیغاتی همیشه توقع دریافت پیام های دیگری را از تك تك محصولات آینده این كمپانى خواهند داشت.

تناسب طرح های تبلیغاتی با رسانه چاپی

جمشیدی درباره رسانه  درنظر گرفته شده برای این مجموعه آگهی می گوید: آرت ورك ها كاملا با رسانه انتخاب شده متناسب هستند، حداكثر استفاده از تركیب رنگ هاى قابل چاپ در مجله در آن صورت گرفته و امیدوارم سایر كمپانى های مشابه و رقیب نیز در رقابتی سالم به اجراى كمپین هایى خلاق و تاكید می كنم خلاق تشویق شوند. میدان تبلیغاتى این حوزه از بازار تا حدودى خالى از خلاقیت به نظر می رسد كه شاید این مجموعه تولدى دوباره در آن ایجاد كند.

تبلیغ محصولات دارویی

عطا محمدی، طراح مجموعه آگهی های شرکت ارکید فارمد می گوید: شرکت ارکید فارمد یک شرکت مارکتینگ است که محصولات داروئی  را به بازار معرفی و عرضه می کند. شرکت ارکید فارمد برای تبلیغ محصولات دارویی خود به دنبال تصاویر خلاق و اثر گذاری بود که پزشکان را مجاب کند، تجویز داروی ایرانی را جایگزین داروی خارجی همانند خود کنند.

داروهایی که هیچ تفاوتی از لحاظ درمان و اثر گذاری با داروهای مشابه خارجی ندارند. کاربرد این تصاویر روی فولدر (پوشه ای که سی دی و کاغذ A4 یا هرچیزی دیگری داخل آن قرار می گیرد و به حاضران در همایش ها می دهند) است. در نتیجه باید کیفیت بصری تصاویر به گونه ای جذاب باشد تا پزشکان تمایل به باز کردن فولدر و تماشای آگهی ها داشته باشند.

پزشکان، گروه مخاطبان خاص آگهی ها

محمدی درباره گروه مخاطبان این آگهی ها می گوید: مخاطبان این آگهی ها پزشکان و جراحان فوق تخصص هستند که تخصص هایی همچون سرطان خون، سرطان ریه، سرطان سینه و... دارند. برای طراحی این آگهی ها مخاطب شناسی دقیقی را انجام دادم. پزشک متخصصی که با بیمار هایی مانند سرطان خون، سرطان ریه و... سر و کار دارد، مخاطبی جدی و با اخلاقیاتی خاص است.

پس برای درک بهتر پزشک سعی کردم به زبان خودش صحبت کنم. برای دانستن زبان پزشک و نوع بیماری باید اطلاعات کامل پزشکی وهمچنین اطلاعاتی در زمینه چگونگی عملکرد دارو، چگونگی مراحل درمان بیماری و...  به دست می آوردم. بعد از این مرحله به دنبال کلیدواژه ها رفتم، درمان، زندگی، اعتماد، اثربخشی، آرامش مفاهیم اصلی این حوزه هستند.

از آنجایی که قرار است هدف آگهی تجویز دارو توسط پزشک باشد باید نهایت دقت صورت می گرفت، درنتیجه بریف اصلی را باید بارها مطالعه می کردم. در این باره سؤالات تخصصی از پزشک متخصص پرسیده شد تا اشتباهی در مراحل ایده پردازی صورت نگیرد یا نوع عملکرد دارو اشتباه برداشت نشود.

محمدی درباره رسانه های به کار رفته برای اکران این آگهی ها می گوید: رسانه های مکتوب (مجلات تخصصی) فولدر و... برای اکران آگهی ها مورد استفاده قرار گرفت. طرح ها به گونه  ای بود که برای انواع رسانه های مکتوب قابل استفاده بود و برای همین منظور نیز طراحی شده بودند. این نکته را نیز باید بگویم که شروع کار با طراحی فولدر آغاز شد. برای شرکت ارکید فارمد تاکنون حدود هشت طرح آگهی تبلیغاتی طراحی شده که شش طرح آن اجرایی و استفاده شده اند.

ارتباط با نویسنده: nargesfaraji1389@yahoo.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/NijaUOFl
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاردستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرام
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه