جمعه, ۱۰ فروردین(۱) ۱۴۰۳ / Fri, 29 Mar(3) 2024 /
           
فرصت امروز

نشریه فوربس در قالب یک گزارش، نگاهی داشته به ارتباط بین موفقیت برندهای بین‌المللی و میزان شهرت آنها. درواقع در این گزارش تأثیر خوشنامی و سوابق حرفه‌ای برندها با موفقیت این روزهایشان مطابقت داده شده. براساس این گزارش دستیابی به یک برند معتبر بین‌المللی به هیچ عنوان کار ساده‌ای نیست.

مسیر رسیدن به‌عنوان  «برند برتر» مسیری است که اغلب با زحمت، دانش و تلاش بسیار طی می‌شود. اغلب برندهای جهان تلاش دارند نامی معتبر و شناخته شده کسب کنند ولی همه این شرکت‌ها کامیاب و موفق به نظر نمی‌رسند.

شرکت خودروسازی BMW شهرت و محبوبیت جهانی بالاتر از 80درصد دارد، شرکتی که نه فقط محبوبیت بلکه احترامی ویژه نزد مصرف‌کنندگان و علاقه‌مندان به دنیای خودرو کسب کرده است. اگرچه این حجم محبوبیت یک شبه به دست نیامده و این برند مشهور سال‌هاست برای موفقیت تلاش می‌کند، اما بنا بر نظرسنجی‌های نشریه فوربس بسیاری از کاربران با شنیدن نام BMW به یاد آلمان و البته سایر محصولات صنعت خودروی این کشور می‌افتند.

برای مثال بسیاری از کاربران نام برند بنز را نیز همزمان با این کمپانی به یاد می‌آورند. این تجربه نشان می‌دهد، موفقیت همزمان چند برند معتبر در یک حوزه تا چه حد بر موفقیت یک کشور در سطح جهان تأثیر‌گذار است. تمرکز پتانسیل‌های تولید ملی برای تولید یک یا چند محصول خاص، گزینه‌ای هوشمندانه در جهات افزایش موفقیت جهانی است. پیوند خوردن نام کره و ژاپن با محصولات الکترونیک به واسطه برندهایی چون سونی، سامسونگ و. . . نیز نمونه‌های دیگری از این روش موفقیت تجاری است.

بازاریابی جهانی و تکیه بر فرهنگ ملل

اگرچه مباحث مرتبط با بازاریابی بسیار گسترده و متنوعند، اما یکی از تکنیک‌های مهم در بازاریابی و موفقیت بین‌الملل، انعطاف‌پذیری فرهنگی است. شرکت‌های موفق در حوزه تولید انواع پوشاک، خوراک، محصولات الکترونیک و... اغلب برای موفقیت در بازار‌های آسیا، آفریقا، اروپا و... از تکنیک‌های متفاوت استفاده می‌کنند و حتی محصولات خود را با فرهنگ‌های متنوع هماهنگ می‌کنند.

شرکت دونات dunkin جزو منعطف‌ترین شرکت‌های تولید شیرینی و انواع دونات در دنیاست که پاداش این انعطاف را با فروش بالا و محبوبیت بین‌الملل دریافت کرده است. تولید دونات‌هایی با جلبک دریایی ویژه چین، دونات‌های کره‌ای و پرچرب ویژه کشورهای عربی، دونات‌های میوه‌ای و با کرم مخصوص ویژه روسیه و. . . مواردی از تلاش‌های این شرکت برای جلب اعتماد مصرف‌کنندگان خارجی است. شرکت‌های معتبر پوشاک ورزشی مثل شرکت نایک نیز، بخش بزرگی از موفقیت بین‌المللی خود را مدیون طراحی‌های خاص برای فرهنگ‌های گوناگون هستند.

روش‌هایی برای برتر بودن

جیسون دمرز، کارشناس ارشد بازاریابی و برندسازی معتقد است برای برتر بودن لزوما نباید به فکر هزینه‌های گزاف یا روش‌های عجیب بود، گاهی برای موفقیت بین‌المللی باید کمی برنامه‌ریزی و هوشمندی تجاری داشت. برترین برندهای جهان با تکیه بر چند اصل ساده، موفق شده‌اند در جهان کسب‌و‌کار موفق عمل کنند:

*دانش مخاطب‌شناسی و اطلاعات صحیح نسبت به مصرف‌کنندگان و گروه‌های سنی هدف

*نوآوری، خلاقیت و منحصربه‌فرد بودن در حوزه تولید و ارائه خدمات

*ایجاد هیجان، به راه‌اندازی کمپین‌های تبلیغاتی، حضور مؤثر در خیریه‌ها، حراجی‌ها و. . .

*حفظ کیفیت خدمات در طول زمان و مستمر بودن وضعیت تولید

نقش دولت‌ها در موفقیت برندها

موفقیت تجاری برندها بر اقتصاد کلی دولت‌ها بی‌تأثیر نیست. محافظت از اقتصاد کشور در دوران رکود اقتصادی، ایجاد ذخایری برای حفظ کسب‌و‌کار در برهه‌های بحران اقتصادی، توسعه بازارهای جدید تجارت و بسیاری از مزایای دیگر، باعث شده اهمیت برندسازی و حمایت از برندها در بسیاری از کشورهای در حال توسعه در دستور کار دولت‌ها قرار گیرد.

دکتر چارلز ادوارد ویلسون، استاد دانشکده اقتصاد و بازرگانی هاروارد معتقد است یکی از نخستین حلقه‌های موفقیت در عرصه بین‌الملل، حلقه کیفیت است.

درواقع برندهایی که در کشورهایی با سختگیری بیشتر در حوزه کنترل کیفیت تولید می‌شوند، در عرصه بین‌المللی با سهولت بیشتری پذیرفته می‌شوند. تخصیص سرمایه و اعتبار به برندهای قدیمی و نام آشنا و جلوگیری از کپی کاری یا واردات بی‌رویه مورد مهم دیگری است که احتمال موفقیت یک محصول خاص در تجارت جهانی را افزایش می‌دهد.

احترام به حقوق کارگران و ارزش‌دهی به مشاغل خرد و کوچک که اهدافی خلاقانه و بلندپروازانه را در دست اجرا دارند، می‌تواند به برندسازی در سطح جهان منجر شود. همچنین توجه به این نکته که کارگران بدنه اصلی تولیدات داخلی هر کشور را تشکیل می‌دهند و حفظ سلامت و حقوق آنها به افزایش کیفیت کالا‌ها منجر می‌شود بسیار ضروری است. از سوی دیگر اعتماد به کارآفرینان و حمایت از برندهای گمنام برای افزایش سطح تولید و خدمات، مسئله‌ مهمی است که گاه در سایه رقابت و چالش‌های برندهای معتبر کمرنگ شده و دیده نمی‌شود.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/ShONptMF
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاروکیلقطعات لیفتراکدستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورلیفتراکپرس لاین ساخت پرسشنامهرمان پرطرفدارسررسید 1403طراحی سایت فروشگاهشیر برقی گازتیزهوشان پایه ششمخرید نرم افزار حسابداریخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلتقویم رومیزیقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه