بزرگ نمایی های غیرواقعی راه به جایی نمی برد - فرصت امروز

شنبه, 12 مهر 1393 - 11:55

بزرگ نمایی های غیرواقعی راه به جایی نمی برد

معمولا هیچ مصرف‌کننده‌ای انتظاری از انرژی‌زا بودن محصولات کنسروی ندارد. اکثر افراد فقط به خاطر زمان کمی که دارند، به سراغ این نوع غذاها می‌روند و هیچ کارشناس بهداشتی ادعای سلامتی این محصولات را ندارد و از همه می‌خواهند که سعی در کاهش مقدار مصرف این محصولات در وعده غذایی خود کنند، اما به هرصورت زندگی مدرن امروزی ایجاب می‌کند که افراد به سراغ مصرف چنین غذاهایی بروند.

 

این در حالی است که چند مورد از شرکت‌های تولیدکننده محصولات کنسروی درکشور ما معمولا در تبلیغات خود ادعای انرژی‌زا بودن این نوع محصولات را دارند. در تبلیغات این شرکت‌ها می‌بینیم که افراد با خوردن کنسرو ماهی تن قدرتمند می‌شوند و ماشین بلند می‌کنند و دست به کارهای عجیب می‌زنند. 

دختربچه‌هایی که بزرگ نمی‌شوند

کنسرو ماهی‌تن هیچ‌گاه محصول اصلی شرکت‌ها نیست و معمولا به‌عنوان پرکننده سبد کالایی محسوب می‌شود. سود حاصله از این کالا زودتر به شرکت بازمی‌گردد، درنتیجه اکثر شرکت‌ها این محصول را در سبد کالایی خود قرار می‌دهند تا بتوانند هزینه تولید محصولات اصلی خود را ازفروش این محصول به‌دست بیاورند.

در این میان اویلا، برندی که در دنیایی که تغذیه بدون روغن روز‌به‌روز درحال رواج است در انتخاب نام هم سراغ کلمه روغن رفته است، شروع به پخش آگهی تلویزیونی کنسرو ماهی تن اویلا کرده است (اویلا به معنی روغن است و این شرکت همیشه علاقه‌مند است نشان دهد که افراد با خوردن محصولات این شرکت قوی و تندرست می‌شوند. برای مثال در یک آگهی، فردی لاغر در آسانسور به فرد قوی هیکل دیگری سوزنی می‌زند و باد فرد درشت هیکل خالی می‌شود و گوینده می‌گوید: بچه‌های اویلایی این‌گونه هستند. 

کمپین «بچه‌های اویلایی» کمپینی است که چند وقت پیش از سوی شرکت اویلا برگزار شد، کمپینی که هنوز هم در برخی از مناطق شهر تبلیغات محیطی آن را می‌بینیم.

در این کمپین اتفاق جالبی رخ داد، یکسری از بیلبورد‌ها پسربچه‌ها و دختربچه‌هایی را به تصویر کشیده شده بود که خوردن محصولات اویلایی آینده آنها را مشخص می‌کرد، نکته جالب اینکه پسربچه‌ها در بیلبوردهای این کمپین بزرگ می‌شدند، ولی دختربچه‌ها در دنیای کودکی باقی می‌ماندند و به خاطر محدودیت‌های موجود، جای خود را به زنان جوان نمی‌دادند. این اتفاق باعث بازخوردهای زیادی از سوی اهالی تبلیغات شد. 

مردان آهنین اویلایی 

بعد از این کمپین، شرکت اویلا در آگهی جدید خود از مردان آهنین و صحنه‌های مسابقه آنها استفاده کرده است. در این آگهی، مردان آهنین تراکتوری را می‌کشند تا به خط پایان برسند به غیر‌ یکی، بقیه در میانه راه می‌مانند و بالاخره یکی از افراد قوی هیکل برنده مسابقه می‌شود. خبرنگار از برنده می‌پرسد: برنامه تغذیه شما چیست و برنده مسابقه در مقابل همه می‌گوید: روزی یک تن یا دو تن اویلا.

اینجاست که هر بیننده‌ای با دیدن این صحنه آگهی چشمانش باز می‌ماند که مگر می‌شود فردی با خوردن تن ماهی چنین هیکلی داشته باشد. ورزشکاران معمولا غذاهای مقوی و سالم می‌خورند، حال این فرد که به نظر می‌رسد ورزشکاری حرفه‌ای است با یک کنسرو تن به چنین اندامی رسیده است؟

 آگهی آنچنان غیرواقعی است که هر بیننده ای متوجه آن می‌شود. البته این موضوع در اکثر آگهی‌های تلویزیونی اویلا دیده می‌شود. تبلیغات یعنی برجسته‌سازی و بزرگ نمایی موضوعی توسط طراح تبلیغاتی، اما این بزرگنمایی باید به‌گونه‌ای قابل‌باور باشد.

باور این موضوع که با ماهی تن بشود چنین حرکات محیرالعقولی را انجام داد، برای هر بیننده‌ای مشکل است. کاش سازندگان آگهی‌های تبلیغاتی قبل از ساخت آگهی به چنین نکاتی توجه کنند تا اثر بخشی آگهی‌های تلویزیونی کمی بالاتر برود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

با ما در ارتباط باشید

021.88895341

021.88895342

info@Forsatnet.ir

شبکه های اجتماعی