جاناتان ایو، طراح معروف برند اپل - فرصت امروز

چهارشنبه, 27 آبان 1394 - 01:20

مدیران ماندگار

جاناتان ایو (Jonathan Ive)  طراح بریتانیایی و مدیر اجرایی طراحی اپل است. او بر گروه طراحی صنعتی اپل نظارت می‌کند و همچنین مدیر تیم‌های نرم‌افزارهای رابط در این کمپانی است. ایو طراح بسیاری از محصولات اپل ازجمله مک‌بوک پرو (MacBook Pro)، آی‌مک (iMac)، مک‌بوک ایر (MacBook Air)، مک‌مینی (Mac mini)، آی‌پاد (iPod)، آیفون (iPhone)، آی‌پد (iPad)، آی‌پد مینی (iPad Mini)، اپل واچ (Apple Watch) و آی‌اواس (iOS)  است. جاناتان ایو در دانشگاه پلی‌تکنیک نیوکسل (Newcastle Polytechnic)  که در حال حاضر دانشگاه نورتومبریا (Northumbria University) است، در رشته طراحی صنعتی تحصیل کرد.نمونه‌‌کارهای دوران دانشجویی‌اش مثل طراحی سمعک، در موزه طراحی لندن به نمایش گذاشته شد. ایو علاقه زیادی به طراحی کردن و ساختن هرآنچه می‌توانست به آن فکر کند، داشت. در آن دوران و از زمانی که نیوکسل را ترک کرد، از اینکه قصد دارد در چه زمینه‌ای تخصص بگیرد، اطمینان کافی نداشت، اما پس از ملاقات با چند کارشناس طراحی، تصمیم گرفت که طراحی محصولات را ادامه دهد. جاناتان ایو در ابتدا به‌عنوان مشاور رئیس بخش طراحی صنعتی اپل که در آن زمان رابرت برنر  این مسئولیت را عهده‌دار بود، مشغول به کار شد و در نهایت در سال 1992 به‌عنوان کارمند تمام‌وقت اپل مشغول به کار شد.

محصولاتی مفید با کاربردی ساده تولید کنید

یک محصول خوب به مشتریانش این امکان را می‌دهد که به‌سادگی از آن استفاده کرده و ماهیت وجودی آن را تجربه کنند. این امر نیازمند رعایت سادگی در تولید محصولات است و تعریف جاناتان ایو از محصولات ساده این است: «محصولاتی که نمی‌توانید طور دیگری تصورشان کنید.» هرچند ایو می‌گوید: «سادگی در محصولات به معنای عدم کارایی نیست. این مفهوم را درست درک کنید تا بتوانید تمرکز بیشتری روی محصول موردنظرتان داشته باشید. به‌عنوان مثال، نرم‌افزار iPhoto  که ما روی آی‌پد ایجاد کردیم، کاملا شما را تغذیه می‌کند، به طوری که فراموش می‌کنید در حال استفاده از آی‌پد هستید.»

طراحی محصول نشانگر اهمیت کار برای مشتریان‌تان است

مصرف‌کنندگان ممکن است نتوانند نیازهای آینده شما را تعریف کنند یا طرحی برای آن بریزند، اما می‌توانند ارزش محصولاتی را که تولید کرده‌اید، به‌خوبی درک کنند. ایو معتقد است، مصرف‌کنندگان «بسیار فهمیده» هستند و توانایی تشخیص «اهمیت فراوان در طراحی یک محصول و اینکه چه زمانی کم‌کاری صورت گرفته» را دارند. ایو می‌گوید: «فکر می‌کنم که ارتباط مردم با محصولات‌مان همان اهمیتی است که ما به محصولات‌مان می‌دهیم و میزان کاری است که برای به وجود آوردن انجام داده‌ایم.»

مشکلات و فرصت‌ها برای‌تان الهام‌بخش باشد

هم مشکلات متداول و هم فرصت‌های پدید آمده، منابع الهام‌بخشی برای‌تان هستند، تا آنجا که هر کارآفرینی می‌تواند از آنها برای خلق محصولی جدید استفاده کند. ایو می‌گوید: «بعضی چیزها عصبانی‌تان می‌کنند، مثل زمانی که از وقوع یک مشکل آگاه می‌شوید، مشکلی که می‌تواند عملی باشد و شما را به چالش فراوانی نکشد، اما آنچه دشوارتر است زمانی است که با یک فرصت مواجه می‌شوید. فرصت‌ها مانند مشکلات نیستند که از آنها آگاه باشید، اما با پرسیدن سوالاتی مانند چه می‌شود اگر این کار را بکنیم، این محصول را با آن یکی ترکیب کنیم و آیا این کار نتیجه‌بخش خواهد بود، با فرصت به دست آمده مواجه شوید.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

با ما در ارتباط باشید

021.86073324

021.88827112

[email protected]

شبکه های اجتماعی