جمعه, ۷ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Fri, 26 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

این روزها در بزرگراه های سطح شهر ماکت حجمی هدفون غول آسایی را می بینیم که در دو طرف بیلبورد بزرگی قرار گرفته و از فاصله دور نیز نظر مخاطب را به راحتی جلب می کند. مخاطب با دیدن ماکت احساس می کند بیلبورد مثل یک آدم زنده در حال گوش دادن به موسیقی  است و همین موضوع نظر بینندگان آگهی را در این هیاهوی تبلیغاتی جلب خواهد کرد.این ماکت حجمی برای انتقال پیام آگهی مشترک بین دو برند چارخونه (ایرانسل) و اپلیکیشن پخش موسیقی «هم آهنگ» طراحی و اجرا شده است.

آگهی مورد نظر از جنبه های مختلفی مانند پیام و طرح قابل بررسی است و «فرصت امروز» در این راستا گفت وگویی را با علی بانی شرکاء، مدیر هنری و ایده  پرداز تبلیغاتی و رشید رهنما، مدیر آتلیه کانون تبلیغاتی مات داشته که در ادامه می خوانید.

آگهی از لحاظ ویژوال و تصویری جالب توجه است

علی بانی  شرکاء، مدیر هنری و ایده  پرداز تبلیغاتی درباره طرح آگهی مشترک چارخونه ایرانسل و اپلیکیشن هم آهنگ می گوید: آگهی مورد نظر در نگاه اول جذاب است و فورا خود را در میان هزاران آگهی محیطی نشان می دهد و به چشم می آید. پس آگهی از لحاظ ویژوال و تصویری جالب توجه است. وقتی بیلبوردی بتواند به این شکل عمل کند، مطمئنا موفق خواهد بود اما نکته مهمی که در این طرح آگهی سؤال برانگیز است، نوشتار زیاد و شلوغی ا ست که در آن مشاهده می شود.

نکته ای که اثربخشی آگهی ها را کاهش داده و انتقال پیام را با مشکل روبه رو کرده است. وقتی دو برند لوگویشان در یک طرح آگهی می آید یعنی قرار است هر دوی آنها یک پیام را به مخاطب انتقال دهند. در این حالت بهتر است آنها یک پیام مشترک را در یک قالب مشخص به مخاطب بدهند. بسیاری از برندهای بزرگ دنیا از این دست تبلیغات دارند ولی آنها سعی می کنند تنها یک پیام مشترک را انتقال دهند و مخاطب را در جریان همکاری شان بگذارند.

این آگهی را می توان جزو کوبرندینگ میان دو برند در نظر گرفت اما تفکر کوبرندینگ و استراتژی مناسب این تفکر در این آگهی مشاهده نمی شود. هدف این آگهی معرفی نرم افزار هم آهنگ است ولی مخاطبان به علت این تعدد پیام و چیدمانی که در آن هیچ اولویتی وجود ندارد دچار سردرگمی خواهد شد.

بانی شرکاء می گوید: علاوه بر این گروه مخاطبان این خدمت با آمدن نام ایرانسل محدود شده است. مخاطبان با دیدن نام ایرانسل احساس خواهند کرد که اپلیکیشن هم آهنگ فقط به ایرانسلی ها خدمت ارائه می کند و کاربران اپراتورهای دیگر از این موضوع مستثنا هستند.

تصویر آگهی محتوای آن را تحت تاثیر قرار داده

بانی  شرکاء می گوید: همان طور که گفتم این آگهی از لحاظ دیزاین جالب است ولی جذاب بودن فقط برای یک آگهی کافی نیست و آگهی باید اطلاع رسانی دقیقی نیز به مخاطبان داشته باشد. ایده و اجرای بیلبورد به صورت یک هدفون کار جالبی است ولی نوع چیدمان (لی آوت) بسیار ضعیف یکی از علل به وجود آمدن این آشفتگی در آگهی است.

اجرای این آگهی با وجود محدودیت هایی که بیلبوردهای محیطی داخلی دارند، کار راحتی نیست و باید در این باره به آژانس تبلیغاتی مجری این کار تبریک گفت اما بهتر بود که گروه بحث محتوای آگهی را نیز با دقت بررسی و اجرا می کردند.

بانی شرکاء درباره حضور سفارش  دهندگان آگهی در طراحی آگهی ها می گوید: حضور سفارش  دهندگان حین ایده  پردازی و طراحی گاهی دردسرساز می شود. در مورد طرح آگهی مورد بحث مان نیز به نظر همین اتفاق افتاده است. سفارش دهندگان هر کدام خواسته اند لوگوی شان را در طرح برجسته کنند و این موضوع باعث شلوغی طرح شده است.

همچنین در این طرح آگهی ها مهم ترین فاکتور معرفی اپلیکیشن هم آهنگ است. معرفی که به خاطر بزرگی لوگوی چارخونه و هم اندازه بودن آن با لوگوی هم آهنگ، از اهمیتش کاسته شده است.

این آگهی برای رسانه محیطی طراحی شده است. مخاطبان در مواجهه با این رسانه فرصت کافی برای تحلیل تمام اجزا ندارد و باید پیام مستقیم و ساده به آنها ارسال شود. گروه طراحی می توانست، در این آگهی تمرکز اصلی خود را روی اپلیکیشن بگذارد و با یک چیدمان خوب و در نظر گرفتن اولویت ها سایر موارد را در آگهی قرار دهد.

آگهی یک شعار خوب کم دارد

بانی شرکاء می گوید: طراحی یک شعار خوب می توانست این طرح آگهی را از گنگی خارج کند و به نظرم به جای شیوه دریافت نرم افزار باید از کارایی نرم افزار سخنی گفته می شد. ابتدا باید برای مخاطب نیاز سازی کنیم بعد خود مخاطب به دنبال نیازش می رود، مخاطبی که از وجود این نرم افزار با خبر باشد راه های دریافتش را هم به راحتی پیدا می کند یا اگر این مسئله دستور کار برای این آگهی بود بهتر بود این اطلاع رسانی از طریق دیگر رسانه ها مانند آگهی روزنامه و... صورت می گرفت و در بیلبورد تنها به معرفی نرم افزار بسنده می شد.

در مجموع استفاده از ایده هدفون برای طرح آگهی مورد نظر جذاب و خوب است اما نوشتار و چیدمان با مشکلاتی روبه رو است که اگر برطرف می شد، طرح آگهی را به یکی از موفق ترین آگهی های محیطی تبدیل می کرد.

هدف معرفی بهتر و کنجکاو کردن مخاطب نسبت به این اپلیکیشن بود

رشید رهنما، مدیر آتلیه کانون تبلیغاتی مات درباره بریف آگهی مشترک بین دو برند چارخونه (ایرانسل) و اپلیکیشن پخش موسیقی هم آهنگ می گوید: آگهی مورد نظر یک آگهی مشترک بین دو برند چارخونه (ایرانسل) و اپلیکیشن پخش موسیقی هم آهنگ است. بریف نیز در راستای معرفی هرچه بیشتر و بهتر اپلیکیشن هم آهنگ بود که در حال حاضر در بستر مجموعه چارخونه نیز ارائه می شود.

رهنما درباره هدف این آگهی مشترک می گوید: همان طور که اشاره شد طرح مورد نظر یک آگهی مشترک بوده که بخش معرفی اپلیکیشن هم آهنگ در آن پررنگ تر است. به نوعی هدف معرفی بهتر و کنجکاو کردن مخاطب نسبت به این اپلیکیشن و راه جدید دسترسی به آن بود.

استفاده از ابزار دوست داشتنی هدفون در آگهی تبلیغاتی

رهنما درباره مراحل ایده پردازی طرح آگهی می گوید: گروه ما پیش تر از این آگهی هم کارهایی برای اپلیکیشن هم آهنگ انجام داده بود و با مواجه شدن با این بریف جدید و احتمال یکسان شدن و عدم تأثیرگذاری، هدف را روی ایجاد جذابیتی خلاف آنچه تاکنون دیده ایم گذاشت.

هدف مان این بود که اپلیکیشن هم آهنگ را بهتر و قدرتمند تر با ذهن مخاطب مواجه کنیم. براین اساس روی لوازم و ادوات مختلفی که می توانست ذهن را به سمت موسیقی و گوش سپردن به موسیقی ببرد تمرکز کردیم.

از این میان هدفون به عنوان یک ابزار دوست داشتنی و حرفه ای برای موسیقی بازها مورد توجه مان قرار گرفت. شکل و نحوه قرار گیری آن را به سمتی بردیم که بتوانیم با عنصر و ویژگی بزرگنمایی در هدفون و همچنین ایهام در این موضوع که بیلبوردی به موسیقی گوش سپرده، توجه ها را هر چه بیشتر جلب کنیم.

مراحل پیچیده اجرای طرح آگهی تبلیغاتی

رهنما درباره جزییات طراحی و اجرای طرح آگهی مورد نظر می گوید: در مراحل مختلف چندین زاویه و همچنین هدفون های مختلفی را امتحان کردیم. از یک طرف محدودیت های اجرای از لحاظ ابعاد و ارتفاع همگی تأثیر گذار بودند. با هم آهنگی با واحد اجرا و پشتیبانی کانون تبلیغات توانستیم طرحی اجرایی ارائه کنیم که هم ماکت غول آسا و عجیبی داشت و هم از جهات مختلف گسترش پیدا می کرد. بزرگ ترین مشکلی که حین اجرا با آن مواجه شدیم، ارتفاع و ثابت نگه داشتن ماکت بود. گروه آنقدر ماکت را تغییر داد تا قسمت بالایی کار با ابتکار واحد پشتیبانی به خوبی انجام پذیرفت.

رهنما در پاسخ به این سؤال که چرا در طرح آگهی از نوشتار زیادی استفاده شده و آیا این نوشتار توسط مخاطب قابل خواندن است؟ می گوید: باید یک پیام نوشتاری مستقیماً و در اولویت اول به مخاطب منتقل می شد و آن نحوه دریافت برنامه بود. حال پیام های جانبی فقط کمک کننده هستند و در صورت نادیده گرفته شدن در نگاه اول هم مشکلی برای انتقال پیام رخ نمی دهد. چون بیلبورد با صدای بلند می گوید که راجع به چه هستم. این طرح آگهی فقط از طریق یک بیلبورد در سطح شهر اجرا شده است.

ارتباط با نویسنده: nargesfaraji1389@yahoo.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/qV1UR6p5
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطی
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه