جمعه, ۳۱ فروردین(۱) ۱۴۰۳ / Fri, 19 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

زنجیره ای به قدرت فولاد

7 سال پیش ( 1395/6/31 )
پدیدآورنده : رویا پاک سرشت  

صنایع وابسته به فلزات از جمله قدیمی ترین صنایع زندگی بشری هستند. از سال ها پیش، ملل مختلف با تکیه بر صنایع فولاد به گذران روزگار و چرخاندن معیشت زندگی خود می پرداختند. در سیستم صنعتی امروز، چگونگی تشکیل زنجیره تولید اهمیت بسیاری دارد.

شکل دهی به زنجیره تولید قوی و کارآمد به شکل گیری سیستم تولیدی قدرتمند کمک شایانی می کند. بر این اساس کشورهای فعال در عرصه تولید فولاد بر اصول مهمی تاکید دارند که سنگ بنای تجارت موفق را پایه ریزی خواهد کرد.

ادغام واقعی برتر از ادغام مجازی است

در سیستم های قدیمی تجارت فولاد و صنایع وابسته از تکنیک های ادغام مجازی بهره گیری می شد، اما این روزها ادغام حقیقی اهمیت و اولویت بالاتری یافته است، اما مفهوم ادغام حقیقی چیست؟ یک شرکت تولیدی فولاد در اغلب موارد با صنایع دیگری همچون زغال سنگ، سنگ آهن، آلومینیوم سازی و... همپوشانی و وابستگی دارد.

بسیاری از شرکت های تولید کننده فولاد بزرگ و شناخته شده جهان از ادغام این صنایع در کنار یکدیگر و همکاری آنها با یکدیگر سود می برند. کشور هند از موفق ترین کشورهایی است که با کمک یکپارچه سازی صنایع وابسته به یکدیگر، نه تنها در کنترل هزینه ها موفق ظاهر شده، بلکه در تامین مواد خام اولیه نیز با مشکلات کمتری روبه رو است.

نزدیک بودن به مواد اولیه

یکی از اشتباهات رایج در صنایع تولید فولاد که اغلب در کشورهای کمتر توسعه یافته رخ می دهد، پراکندگی دسترسی نسبت به مواد اولیه ضروری است. درواقع در چنین کشورهایی، اولویت با مشتری است و تولید کنندگان در تلاشند تا با کاهش مسافت خود نسبت به مشتریان رضایت آنان را جلب کنند.

این در شرایطی است که یک زنجیره صحیح و استاندارد تولیدی، پیش از رسیدن به هدف به مسیرهای رسیدن به آن می اندیشد. یکی از مهم ترین مسیرهای دستیابی به تولید موفق، دسترسی سریع به مواد اولیه است. آمارها نشان می دهد صنایع فولاد بیش از هر چیز به سنگ آهن وابستگی دارند، بنابراین نزدیکی به منابع سنگ آهن سرعت رشد و پیشرفت در برابر سایر رقبا را به شدت افزایش خواهد داد.

شرکت تولید فولاد posco وابسته به دولت کره جنوبی از موفق ترین شرکت های جهان در خصوص برنامه ریزی های هوشمندانه برای حفظ چرخه تولید است. این شرکت اخیرا با سرمایه گذاری بالغ بر 12میلیارد دلاری در هند، تلاش کرده طرحی مبتنی بر زنجیره اجرا کند؛ طرحی که سود آوری تضمین شده و مناسبی خواهد داشت. هدف کره جنوبی برای سرمایه گذاری در هند، افزایش فاصله رقابتی خود با سایر کشورهای شرق آسیا تخمین زده می شود.

حفظ زنجیره تولید و تقاضا

دهه 80 میلادی، دهه ای بود با تغییراتی شگفت در عرصه تولید و تکنولوژی. در این میان صنایع وابسته به فلزات رشد قابل توجهی داشتند. در نتیجه سودآوری در این عرصه به منتهای درجه رسید. با این وجود چنین پدیده ای دائمی نیست. اگرچه فعالیت در بازارهای فلزات و معادن جزو بازارهای تجاری مطمئن و سودآور طبقه بندی می شود، اما نمی توان انتظار داشت این بازارها به طور دائم در حالت سودآوری باقی بمانند. بر این اساس، حفظ تعادل در بخش های تولید و تقاضا و شناخت کافی نسبت به نبض بازار تولید و فروش، به ویژه در عرصه بین الملل، حائز اهمیت بسزایی است.

آشنایی به نبض بازار و سیستم قیمت گذاری

یکی از بخش های مهم در حوزه صنایع فولاد، شناخت کافی نسبت به بازار و روند افت و صعود قیمت هاست. در بسیاری از موارد به محض پایان یافتن کار تولیدکننده، قیمت ها در دام نوسان افتاده و بالا و پایین می روند. آشنایی با اصول تجارت و سیستم تعیین قیمت در چنین شرایطی بسیار مهم است.

مدیریت زنجیره تولید یک دانش تمام عیار است که نه تنها تکنیک های تولید و خدمات، بلکه روش های فروش و ارائه محصولات را نیز شامل می شود. مصون سازی صنایع نسبت به نوسانات بازار و حفظ شرایط تعادل در وضعیت رکود بازار برای حیات و آینده نهاد تولید کننده بسیار ضروری است.

تحکیم وضعیت برتر از رقابت است

جک ولش، مدیرعامل اسبق جنرال الکتریک سخنی مشهور دارد: «مهم نیست چند شرکت در منطقه، فعالیتی مشابه با شما انجام می دهند، مهم این است که شما از سایرین برتر باشید...» بسیاری از شرکت های شناخته شده فولاد در جهان نه تنها از سایر رقبای منطقه ای خود نترسیدند، بلکه با ادغام در آنها یا تلاش برای سبقت گرفتن از رقبا، شانس اصلی را به نفع خود ثبت کردند. تجربه ادغام شرکت های مشهوری چون تیسن کروپ آلمان، صنایع فولاد بریتانیا و فولاد سلطنتی هلند نمونه ای از ادغام های موفق و پر سود در جهان است.

صنایع فولاد لاکشمی میتال نیز از جمله شرکت هایی است که در پی رکود بی سابقه در سال 2004 به سرعت درصدد جبران وضعیت برآمد و با احیای صنایع فولاد خود در 14 کشور جهان، به سود آوری 4.5میلیارد دلاری دست یافت و در نهایت وضعیتی تثبیت شده کسب کرد.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/lDf3BUIV
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاردستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورتقویم رومیزیقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرام
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه