شنبه, ۲۹ آذر(۹) ۱۴۰۴ / Sat, 20 Dec(12) 2025 /
           
فرصت امروز

سازمان‌هاي رسانه‌اي (media organizations) در نظام اقتصادي، هم براي تأمين نيازها و خواسته‌هاي عمومي و هم براي تأمين نيازها و خواسته‌هاي خصوصي فعاليت مي‌كنند. رسانه‌ها، نيازها و خواسته‌هاي چهار گروه متمايز را برآورده مي‌كنند:

1- صاحبان رسانه‌ها، افراد يا سهامداراني كه مالكيت رسانه‌ها را در اختيار دارند.

2- مخاطبان، كساني كه محتواي رسانه‌ها را مشاهده و مطالعه مي‌كنند يا آن را مي‌شنوند.

3- آگهي‌دهندگان، كساني كه زمان يا فضاي رسانه‌ها را براي انتقال پيام‌هاي خود به مخاطبان خريداري مي‌كنند.

4- كاركنان رسانه‌ها، كساني كه براي رسانه‌ها كار مي‌كنند.

تعداد توليدكنندگان موجود در يك بازار خاص عامل مهمي است، زيرا شاخصي قدرت بازاري كه شركت‌ها در اختيار دارند و نيز ميزان توانايي آنها براي تأثير گذاردن و كنترل كردن عمليات اقتصادي در اين بازار است.الگوي سازمان صنعتي، روش مورد نياز براي بررسي بازارها را براساس چهار ساختار عمده بازار ارائه مي‌دهد: رقابت كامل، رقابت انحصاري، انحصار ناقص و انحصار.

اين الگو نشان مي‌دهد ساختار بازار به چند عامل مختلف ازجمله تعداد خريداران و فروشندگان، تفاوت ميان توليدات و موانع موجود بر سر راه ورود رقباي جديد به بازار بستگي دارد.مشخص كردن اين موضوع كه چه ساختاري براي بازار يك رسانه خاص مناسب است، بستگي به تعيين يك بازار خاص، بررسي تعداد شركت‌هاي فعال در آن و ارزيابي كنترل آنها بر عملكردهاي اقتصادي و تعيين موقعيت آن در زنجيره قدرت بازار دارد.

هيچ يك از صنايع رسانه‌اي در شرايط رقابت كامل فعاليت نمي‌كنند، چون اكثر رسانه‌ها به عرضه كالاهاي متفاوتي اشتغال دارند و تلاش مي‌كنند تا مخاطبان خاصي داشته باشند. صنعت مجلات با شديدترين نوع رقابت روبه‌رو است، اما رقابت در درون اين صنعت حالت انحصارگونه دارد.مسأله بسيار مهم ديگري كه مديران و توزيع‌كنندگان محصولات و خدمات صنعت رسانه‌اي بايد به آن بينديشند، اين است كه چگونه مارك تجاري خود و محصولات و خدماتشان را در يك جهان مجازي معرفي كرده و گسترش دهند.

در اينجا منظور ما از واژه مجازي، «اينترنت» در معناي عمومي آن يا وب‌سايت‌ها نيست، ما به‌صورت تحت‌الفظي اشاره به جهان مجازي ديجيتالي داريم كه در آن هر مصرف‌كننده و خريدار محصولات رسانه‌اي مي‌تواند دست به خريد بزند يا با دوست خود در يك رستوران شلوغ به گفت‌وگو بپردازد و يا يك كنسرت زنده را تماشا كند.در ميان مواردي كه به آن اشاره كرديم، مدل‌هاي كسب‌وكار نوآورانه از اهميت بسزايي برخوردار است، زيرا اقدامات و تجارب رسانه‌هاي جديد، مستلزم مدل‌هاي كسب‌وكار جديد است.

همان‌طور كه شركت‌هاي رسانه‌اي به سمت استفاده از مدل‌هاي جديد كسب‌وكار روي مي‌آورند، بايد از روش‌هاي سنتي كسب‌وكار خود چشم‌پوشي كنند. نمونه‌اي از اين مطلب، صنعت رسانه‌اي چاپي و روزنامه‌ها است كه به سمت آنلاين شدن در حال حركت هستند.

استاد دانشگاه

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/Ptbm0RIh
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
ویزا و مسترکارت ۱۶۷.۵ میلیون دلار برای پرونده کارمزد ATM پرداخت می کنند شاخص کل بازار بورس به دنبال فتح کانال 4 میلیون واحد برنامه ریزی هوش مصنوعی در ایران؛ چگونه در شرایط تحریم تصمیم درست بگیریم؟ قیمت خودرو های پر تیراژ داخلی در اولین روز هفته شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۴ سونی کنترل «Peanuts» را گرفت؛ وقتی نوستالژی به دارایی استراتژیک تبدیل می شود قیمت دلار بازار آزاد امروز شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۴ Resolve AI با ARR کم اما ارزش گذاری ۱ میلیارد دلاری؛ بازی جدید «اتوماسیون عملیات» قیمت خودرو های داخلی و مونتاژی در بازار / ۲۹ آذر ۱۴۰۴ Lovable و «ویب کدینگ»؛ جذب ۳۳۰ میلیون دلار برای ساخت نرم افزار با زبان طبیعی قیمت طلا ۱۸ عیار امروز شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۴ چرا شکایت مشتری، بهترین هدیه برای رشد کسب و کار شماست؟ قیمت دلار امروز مرکز مبادله ارزی شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۴ قیمت خودرو های داخلی جهش ۱۰۰ تا ۲۵۰ میلیون تومانی را تجربه کردند بانک مرکزی به وسعت دادگستری چرا تیم‌ های با استعداد شکست می‌خورند؟
محبوب ترین ها
وبگردی
خرید PS5خرید سی پی کالاف دیوتی موبایلاکستریم VXخرید از چینچوب پلاستماشین ظرفشویی بوشکامیونت فورسخرید بلیط هواپیماخرید جم فری فایرهارد باکسخرید تاج گل ارزانسرور مجازیبیمه شک دار نگیر!نرم افزار بهای تمام شده شُماران سیستمنرم افزار cmmsآزمون آنلاینپت شاپ آنلاینکمپرسور اسکروقرص لاغریاستند خیریهحرف تو: مرجع مقایسه برند و بررسی کسب کارهاکاپشن مردانهکوچینگ چیست
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه