جمعه, ۱۰ فروردین(۱) ۱۴۰۳ / Fri, 29 Mar(3) 2024 /
           
فرصت امروز

استان قزوین به دلیل قرار گرفتن در گلوگاه ارتباطی استان های شمالی و غربی کشور، نزدیکی به تهران، دارا بودن چندین شهر صنعتی و نیز برخورداری از چندین دانشگاه از جمله دانشگاه های بین المللی امام خمینی، علوم پزشکی و آزاد اسلامی و شماری دانشگاه غیردولتی از موقعیت بسیار ممتازی به منظور سرمایه گذاری در حوزه های مختلف برخوردار است. این استان از نظر مکان گردشگری و تعداد اثر تاریخی رتبه نخست در ایران و سوم در جهان را داراست.

گفتنی است قزوین به عنوان‎‎ پایتخت‎ خوشنویسی‎‎ ایران معرفی شده است، این استان به‎‎‎ واسطه خوشنویسـان بـزرگـی‎ کـه داشته‎‎‎، همواره به صورت‎ یکی از قطب‎ های خوشنویسی‎ در کشور و حتی‎ در جهان‎ مطرح‎ بوده‎ است‎. در همین رابطه گفت وگویی را با علیرضا کشاورز قاسمی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی قزوین داشته ایم که در ادامه می خوانید.

گردشگری، مهم ترین اولویت سرمایه گذاری

کشاورز قاسمی در رابطه با مهم ترین مزیت های سرمایه گذاری در این استان می گوید: استان قزوین با داشتن بیش از یک میلیون و ۲۰۰هزار جمعیت و قرار گرفتن در فاصله ۱۵۰ کیلومتری از پایتخت و دسترسی به بازارهای مصرف بزرگ موقعیت ممتازی را به خود اختصاص داده است. همچنین این استان با دارا بودن ۳۵۰۰ واحد بزرگ و کوچک صنعتی، دشت حاصلخیز کشاورزی، ۱۵ شهرک و ناحیه صنعتی بخش عمده ای از نیازهای کشور را تأمین می کند.

تولید بیش از ۴.۵ میلیون تن محصول دامی، باغی و زراعی باعث شده این استان از جایگاه خاصی به منظور سرمایه گذاری در حوزه های مختلف برخوردار باشد.

رئیس اتاق بازرگانی قزوین با بیان اینکه حدود ۷۰ درصد موادشوینده کشور در قزوین تولید می شود، می گوید: این استان قطب شوینده کشور است و شرکت هایی مثل پاکشو،  فیروز،  هنکل،  تاژ و... در این استان قرار دارند. وی با اشاره به اینکه صنایع های تک و  صنایع نساجی جزو اولویت های سرمایه گذاری این استان محسوب می شوند، در رابطه با دیگر حوزه های پیشنهادی می افزاید: پیشنهاد من سرمایه گذاری در صنعت گردشگری است.

استان قزوین با سابقه نیم قرن پایتختی بودن، چشم اندازهای طبیعی و اماکن تاریخی متعدد، ظرفیت خوبی برای توسعه گردشگری ایجاد کرده است. با توجه به اینکه این استان یک استان بین راهی است، پتانسیل مهمی برای سرمایه گذاری در اقامت های بین راهی دارد.

تولید سالانه 60 هزار تن کشمش

وی با اشاره به ظرفیت های بخش کشاورزی استان قزوین، می گوید: این استان دارای 480 هزار هکتار اراضی کشاورزی و 80 هزار بهره بردار بخش کشاورزی است. استان قزوین حدود 5 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی تولید می کند. ارزش ریالی تولیدات کشاورزی استان 6 هزار و 500 میلیارد تومان است و با حمایت های دولت بی شک میزان تولید استان افزایش خواهد یافت.

کشاورز قاسمی با اشاره به اینکه استان قزوین در تولید کشمش از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار است، بیان می کند: استان قزوین سالانه 60 هزار تن کشمش تولید می کند که همین عامل سبب شده تا این استان مقام نخست تولید کشمش در کشور را به خود اختصاص دهد. استان قزوین دارای 35 هزار هکتار باغ انگور بوده که از این میزان باغ، 25 هزار هکتار آن در منطقه تاکستان قرار دارد.

رئیس اتاق بازرگانی قزوین همچنین با اشاره به وجود بیش از 2 هزار گلخانه  مدرن در این استان ادامه می دهد: درصدد هستیم فعالیت های خود را در این بخش توسعه دهیم. توسعه کشت گلخانه ای در حوزه کشاورزی این استان یکی از اولویت های سرمایه گذاری استان قزوین محسوب می شود. در این راستا تجار چینی می توانند شرکای تجاری خوبی برای اجرای طرح های کشاورزی در تولید گل و گیاهان زینتی و گیاهان دارویی محسوب شوند.

کشاورز قاسمی با اشاره به ظرفیت های این استان در حوزه شیلات، ادامه می دهد: در تولید ماهیان زینتی در رتبه سوم، ماهی خاویاری رتبه ششم، منابع آبی رده هفدهم، تولید ماهیان سردابی رتبه ۱۱ و گرمابی در رده ۲۳ کشوری هستیم. همچنین ۱۳ فقره پروانه بهره برداری به ظرفیت ۱۲۵ تن و ۹۰ هزار قطعه ماهی زینتی، سه فقره تمدید پروانه تأسیس به ظرفیت ۱۵ تن و یک میلیون و ۷۰۰ هزار قطعه، یک فقره صدور پروانه نوسازی و بهسازی به ظرفیت ۱۰ تن و یک فقره مجوز توسعه شیلات به ظرفیت ۳۰ تن با ۶۰۰ هزار قطعه از دیگر فعالیت های شیلات استان در سال جاری محسوب می شود.

آمار بیکاری 11 درصدی

وی در رابطه با آمار صادرات استان قزوین می گوید: صادرات استان قزوین در سال گذشته حدود ۴۰۰ میلیون دلار بود اما امیدواریم در سال جاری این میزان صادرات افزایش پیدا کند و به ۸۰۰ میلیون دلار برسد. گفتنی است عمده صادرات این استان به کشورهای عراق، ترکیه، افغانستان، ترکمنستان و امارات بوده است.

کشاورز ادامه می دهد: با توجه به اینکه قزوین در زمینه فولاد، کاشی و سرامیک قطب سوم کشور است، با رونق یافتن ساخت و ساز و شهرسازی می توانیم صادرات چشمگیری به کشورهای همجوار و کشورهای اروپایی داشته باشیم. در حوزه صنایع تبدیلی نیز باید بگویم کارخانه های چیپس،  کشمش و گلوکز و نشاسته و همچنین کارخانه مهرام در این استان فعالیت می کنند. در سال گذشته  چیپس باتو 40 میلیون دلار به عراق صادرات داشته است.

 رئیس اتاق بازرگانی قزوین با اشاره به مشکلات موجود بر سر راه صادرکنندگان ایرانی، می افزاید: عوارض گمرکی یکی از مهم ترین عواملی است که صادرکنندگان ایرانی را در بازارهای هدف با مشکلات جدی مواجه کرده و موجب می شود تا آنان نتوانند در بازارهای هدف به رقابت بپردازند.

وی در پایان در مورد آمار بیکاری و اشتغال استان می گوید: بیکاری در این استان تابع میانگین بیکاری کشور است، که می توان آن را 11درصد عنوان کرد.

***

نمای کلی استان قزوین

این استان از شمال به استان گیلان، از جنوب به استان مرکزی، از شرق به استان تهران و از غرب به استان های زنجان و همدان محدود می شود و 1304 متر از سطح دریا ارتفاع دارد. استان قزوین با توجه به موقعیت جغرافیایی خود مانند پلی، پایتخت ایران را به مناطق شمالی و باختری و کشورهای اطراف متصل می کند. قزوین به دلیل موقعیت مناسب و توسعه کشاورزی،  صنعتی، مرکزی و خدماتی یکی از قطب های مهم توسعه ایران به شمار می آید. آب وهوای ناحیه شمالی استان قزوین کوهستانی است و ناحیه دشتی آن زمستان های سرد و تابستان های گرم وخشکی دارد.

رشته کوه های البرز مرکزی و کوه های رامند و خرقان از سه جهت استان قزوین را در بر گرفته و دشت گسترده ای را به وجود آورده اند که از شمال به جنوب 75 کیلومتر و از شرق به غرب حدود 95 کیلومتر است. استقرار این استان در نزدیکی تهران و ممنوعیت احداث صنایع در محدوده 120 کیلومتری تهران، متقاضیان احداث واحدهای صنعتی را به سرمایه گذاری در این استان راغب کرده است.

از طرف دیگر، وجود معادن متعدد و موقعیت مهم ارتباطی،  اهمیت این استان را به منظور سرمایه گذاری صنعتی دو چندان جلوه می دهد. استقرار شهر صنعتی البرز در 11 کیلومتری جنوب شرقی شهر قزوین، در زمینی به مساحت حدود 900 هکتار که 347 کارخانه و حدود 70 کارگاه صنعتی و تولیدی را در خود جای داده، بر اهمیت صنعتی این استان افزوده است. استان قزوین همچنین یکی از مراکز مهم کشاورزی کشور است که به منظور بهره برداری از این امکانات،  طی دهه های گذشته با ایجاد سازمان های عمران و صنعتی کردن کشت و زرع توسعه یافته است.

استفاده از ماشین آلات کشاورزی از قبیل تراکتور و کمباین، به کار گرفتن دفع آفات نباتی و کودهای شیمیایی و به طورکلی فناوری کشاورزی در امورکاشت و داشت، به نحو چشمگیری به رونق کشاورزی منطقه افزوده و تأثیر بسیاری در افزایش محصولات از جمله گندم، جو، چغندرقند، حبوبات، پنبه، انگور، پسته، گردو، صیفی جات و انواع میوه ها داشته است.

در این میان انگور بخش قابل توجهی از زمین های زیر کشت استان را هم از لحاظ کیفی و هم از لحاظ کمی، به ویژه در نواحی تاکستان به خود اختصاص داده است. این دشت حاصلخیز با شبکه آبیاری طالقان رود که آب آن را به محدوده شمالی دشت قزوین انتقال می دهد، آبیاری می شود.

دامداری در استان قزوین بیشتر به دو شیوه سنتی و صنعتی صورت می گیرد. عشایر و کوچ نشینان با رمه گردانی در تولیدات دامی مشارکت دارند. دامپروری صنعتی بیشتر به منظور تولید گوشت و شیر و دامپروری سنتی برای تأمین مایحتاج خانواده و ایجاد درآمدی برای تأمین هزینه ها انجام می پذیرد.

پرورش طیور نیز از دیگر فعالیت های اقتصادی روستایی استان قزوین به شمار می رود. همچنین گفتنی است مرغداری های صنعتی زیادی در این استان وجود دارد که باعث شده این بخش یکی از پرطرفدارترین مشاغل این استان به شمار آید.

***

نگاهی به بخش گردشگری استان

براساس یافته های باستانشناسان سابقه سکونت در استان قزوین به 10 هزار سال پیش می رسد. این شهر حدود 100 سال پایتخت ایران در دوره صفویه بوده است. قزوین به لحاظ جاذبه های تاریخی و طبیعی در میان استان های کشور، جایگاه خوبی را به خود اختصاص داه است.

این استان با توجه به موقعیت تاریخی خود و همچنین ویژگی های اکوتوریستی قادر است در صورت برنامه ریزی اصولی، سهم عمده ای از گردشگران ورودی کشور را جذب کند. تکثر بناهای تاریخی در دل قزوین و مجاورت این منطقه با زنجان و تهران نیز دیگر عواملی است که می تواند از توریسم این استان سیمایی جذاب در عرصه های بین المللی ترسیم کند. ازهمین رو عده ای اعتقاد دارند قزوین گردشگاهی برای تمام فصول است.

قزوین با ثبت بیش از هزار اثر تاریخی که 12درصد بناهای تاریخی کشور را شامل می شود در این زمینه در رتبه نخست کشوری قراردارد. این شهر که لقب باب الجنه یا دروازه بهشت را به خود اختصاص داده از مناطق مهم ایران است که در زمینه های تاریخی، طبیعی، اقتصادی، فرهنگی، صنعتی و گردشگری دارای اهمیت زیادی است.

این استان ازجمله مناطق زیبا، با فرهنگ و متمدن ایران است که در کنار طبیعت زیبا، خدادادی و مناظر بهشت گونه خود از غنای تاریخی و فرهنگی قابل توجهی نیز برخوردار است. به لحاظ جاذبه های طبیعی و اکوتوریسم نیز قزوین دارای قابلیت های فراوانی است. جاذبه های طبیعی منطقه الموت، دریاچه اوان، قلعه حسن صباح، قلعه لمبسر و. . . از جمله آثار دیدنی طبیعی این استان به شمار می آیند.

در این منطقه در کنار طبیعت کم نظیر و زیبا می توان به مسجد های قدیمی با ارزش معماری و تاریخی بالا، مدرسه های مهم و تاریخی، بازارهای پررونق با انبوه اجناس و صنایع دستی، حمام ها و آب انبارهای قدیمی، تپه های متعدد باستانی که نشان از تمدن باستانی منطقه دارد شهرها، دهستان ها و روستاهای قدیمی با ارزش اشاره کرد که همواره پذیرای گردشگران داخلی و خارجی بوده است.

از جمله بناهای تاریخی استان قزوین می توان به عمارت کلاه فرنگی و سردرعالی قاپو از بناهای صفویه، آرامگاه حمداله مستوفی، حمام شاه عباس، بازار قیصریه، قلعه حسن صباح در منطقه الموت، مدرسه و مسجد سردار، مسجد جامع کبیر، امامزاده حسین، مسجد النبی و مدرسه پیغمبریه اشاره کرد.

این استان همچنین یکی از مراکز مهم صنعتی کشور به حساب می آید که دارای صنایع دستی و ماشینی با ارزشی است.

صنایع دستی در این استان رونق چشمگیری دارد. مهم ترین صنایع دستی این استان عبارتند از سنگ تراشی و حکاکی، کاشی سازی، منبت کاری، گچ بری، قالی بافی و آیینه سازی‏. سوغات عمده این استان پسته، نان برنجی و باقلواست و از دیگر سوغات آن می توان به قالیچه های بافت ضیاءآباد، انواع گلیم و چادر شب های الموت و کشمش بی دانه تاکستان اشاره کرد. ظهور و حضور خوشنویسان برجسته ای از عهد صفوی و قاجار تا امروز دلیل و جوازی بوده است تا این استان عنوان خطه خط و شهر قزوین عنوان  «پایتخت خوشنویسی» را از آن خود سازد.

ارتباط با نویسنده: leilashirzad69@gmail.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/G5fUej4P
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
حسن :
7 سال پیش
سلام لطفا در گفتن امار و ارقام نه واقعی ولی یکم علمی صحبت کنید.رتبه اول در دنیا رو قزوین داره؟؟؟احتمالا فکر کردید کدوم بیکاریه این متن رو بخونه...
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاروکیلقطعات لیفتراکدستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورلیفتراکپرس لاین ساخت پرسشنامهرمان پرطرفدارسررسید 1403طراحی سایت فروشگاهشیر برقی گازتیزهوشان پایه ششمخرید نرم افزار حسابداریخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلتقویم رومیزیقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه