جمعه, ۷ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Fri, 26 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

چگونه متمرکز شویم

7 سال پیش ( 1395/3/24 )
پدیدآورنده : بهروز لطفیان  

طی 40 سال گذشته که «ال ریس» روی تمرکز کار کرده است، وی به 15 نکته کلیدی برای ایجاد تمرکز بلند‌مدت اشاره کرده‌ که داشتن حداقل یکی از آنها برای متمرکز ماندن حیاتی است.

1- تمرکز باید ساده باشد: اگر برنامه‌های استراتژیک بسیاری از شرکت‌ها را نگاه کنید به دفترچه‌هایی چند ده و صد برگی برمی‌خورید که خواندن آنها مشکل است و درک آنها تقریبا غیر‌ممکن. یک سازمان برای موفقیت و ورود راحت به ذهن مخاطبانش باید بتواند استراتژی خود را در یک کلمه تا سه کلمه تعریف کند، مانند «ایمنی»، «رانندگی لذت‌بخش» یا «حمل شبانه».

اگر به این برنامه‌های استراتژیک نگاه دقیق‌تری بیندازید به موارد زیر برمی‌خورید که بسیار پیچیده و گیج‌کننده است؛ چشم‌انداز، ماموریت، ارزش‌ها، اهداف بلند‌مدت، استراتژی‌ها، اهداف کوتاه‌مدت و ده‌ها تیتر دیگر.

در واقع یک برنامه استراتژی اجرایی باید به 7 موضوع بپردازد و نه بیشتر. چه چیزی داریم (تولیدات)، به کجا می‌رویم (هدف)، کی می‌رسیم (زمان‌بندی‌ها)، با چه کسانی می‌رویم (نیروی انسانی)، هزینه‌های‌مان چقدر است (مالی)، چگونه می‌رویم (بازاریابی) و چگونه پشتیبانی می‌شویم (تدارکات). این نوع برنامه به تصمیم‌گیری یک مدیر کمک می‌کند و نه اینکه او را در در جنگلی از کلمات سردرگم کند. مثلا ولوو «ایمن».

یک تمرکز خوب همیشه ساده است ولی پیدا کردن یک تمرکز خوب ساده نیست؛ قضاوت بین ده‌ها صفتی که کالا یا خدمات شما دارد و انتخاب یکی از آنها که شما را باید متمایز کند.

2- تمرکز باید بیادماندنی باشد: در واقع این شما نیستید که باعث موفقیت سازمان‌تان می‌شوید، این مشتریان شما هستند که این مهم را انجام می‌دهند، بنابراین تمرکزمان باید روی خصوصیتی باشد که به راحتی به یاد مشتری بیاید.

اگر مشتری به‌یاد نیاورد چرا باید از شما خرید کند، در بسیاری از موارد از شما خرید نمی‌کند. چه چیزهایی به یادماندنی هستند و چه چیزهایی نه؟ یکی از چیزهایی که شما را ماندگار می‌کند، منحصربه‌فرد بودن در چیزی است که مدعی هستید. یک تمرکز به‌یادماندنی باید شوک‌آور باشد، اگر از کلمات غیر‌منتظره یا حتی منفی نمی‌توانید استفاده کنید بهتر است اصلا آن ‌را استفاده نکنید. مثلا زشت هم زیباست، تمرکز برند کراکس.

3- تمرکز باید قدرتمند باشد: تمرکز باید قدرتمند بودن برند را نشان دهد تا بارها و بارها تکرار شود و این تکرار باز هم به قدرت تمرکز برند می‌افزاید. وقتی یک ایده عمومیت پیدا می‌کند و فراگیر می‌شود، این حس را به مخاطبان القا می‌کند که حتما باید از آن استفاده کنند.

4- تمرکز باید انقلابی باشد: وقتی می‌خواهید سازمان‌تان را متمرکز کنید باید بدانید که با مخالفت‌های بسیاری روبه‌رو خواهید شد، متمرکز شدن علیه تمام روش‌های تفکری قدیمی است، برای هر پیشرفتی باید بسیاری از باورهای قدیمی را فدا کرد، برای تمرکزی موفق بسیاری از شیوه‌های مدیریتی قدیمی‌تان را کنار بگذارید.

5- تمرکز نیاز به دشمن دارد: برای موفقیت و رشد نیازمند رقیب هستید، کسب‌و‌کار جنگ است، رقیب بودن باعث می‌شود کل صنعت فعال نشان داده شود. در این جنگ بهترین تمرکز برای شرکت‌ها تمرکز در خلاف جهت رقیب است، کوکا روی اصالت خود تمرکز می‌کند؛ نقطه مقابل اصالت، جوان بودن و نسل جدید است خب، بهترین تمرکز پپسی باید تمرکز روی نسل جوان باشد.

ادامه مواردی که در متمرکز شدن باید به آنها پرداخت را در مقالات بعدی بررسی می‌کنیم.

کارشناس ارشد بازاریابی

تماس با کارشناس info@behroozlotfian. com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/ZAwORDFj
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطی
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه