شنبه, ۲۹ آذر(۹) ۱۴۰۴ / Sat, 20 Dec(12) 2025 /
           
فرصت امروز

کیفیت مدیریت

9 سال پیش ( 1395/1/3 )
پدیدآورنده : جواد مرزبان  

بررسی‌ها نشان می‌دهد به هر میزان شرکت‌ها به موضوع تحقیق و توسعه توجه بیشتری داشته‌اند در ادامه فعالیت موفق‌تر عمل کرد‌ه‌اند. میزان بودجه و درآمد اختصاصی خودروسازان به حوزه تحقیق و توسعه در برخی شرکت‌های خودروساز دنیا بین 2 تا 3 درصد است، به طوری که امروز میزان در آمد اختصاصی به این حوزه از سوی شرکت‌های ژاپنی بیشتر از خودروسازان امریکایی شده و بالای 3 درصد است. متاسفانه در ایران در بخش تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری‌ها کمی ضعیف‌تر است و حتی بنا به گفته برخی فعالان این صنعت، چنانچه این سهم نیم درصد باشد رقم بسیار خوبی است، منتهی بسیاری از این مبالغ مستقیم در حوزه تحقیق و توسعه نیست و غالبا در زمینه سیستم‌های کیفی در این صنعت به کار گرفته می‌شود.

متاسفانه عمده سرمایه‌گذاری و درآمدهای اختصاصی به بخش تحقیق و توسعه، جنبه‌های فنی و تکنیکی و تحقیقاتی را در برنمی‌گیرد و بیشتر در حوزه کیفیت مدیریتی به‌کار گرفته می‌شود. البته درصد مطرح درآمد شرکت‌ها در حوزه تحقیق و توسعه صنعت خودرو حتی اگر نیم درصد نیز باشد رقم ناچیزی است، بنابراین به نظر می‌رسد با وضعیتی که امروز در صنعت خودروسازی در پیش گرفته شده است، وضعیت خودروسازان روز به روز وابسته‌تر نیز خواهد شد.

در چنین شرایطی نه تنها اتکا به دانش فنی داخلی نخواهد بود، بلکه با روش‌هایی که در پیش گرفته شده است عملا خودروسازان به سمت واردات خودرو به‌صورت CKDو یا فعالیت در قطعه‌سازی کشیده شده و مجدد چرخه واردات را ادامه داده و عملا فضای تکیه بر توان طراحی و تولید در داخل سهمی نخواهد داشت.در این شرایط پیش‌بینی می‌شود که آینده خودروسازی ایران به لحاظ اتکا به دانش داخلی رو به ضعف است.

نخستین نکته در این زمینه تغییر نگاه به حوزه تحقیق و توسعه در صنعت خودرو است. تا زمانی که دیدگاه موجود اصلاح نشود، اعتماد و اطمینان اینکه دانش داخلی می‌تواند ما را خودروساز کند، وجود نخواهد داشت. در صورتی که بر پایه عناصر داخلی از طراحی اولیه تا طراحی پلت فرم در داخل انجام شود و این دیدگاه در مدیران در سطح کلان به‌وجود‌ آید، قطعا بودجه‌های اختصاص یافته نیز در این راستا خواهد بود.کمبود نقدینگی از موانع این کار است. البته بسیاری از کشورها در همین شرایط و کمبود‌ها حرکت کردند و امروز در این حوزه از صنعت خودروی ایران پیشی گرفتند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/KQbgRUer
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
ویزا و مسترکارت ۱۶۷.۵ میلیون دلار برای پرونده کارمزد ATM پرداخت می کنند شاخص کل بازار بورس به دنبال فتح کانال 4 میلیون واحد برنامه ریزی هوش مصنوعی در ایران؛ چگونه در شرایط تحریم تصمیم درست بگیریم؟ قیمت خودرو های پر تیراژ داخلی در اولین روز هفته شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۴ سونی کنترل «Peanuts» را گرفت؛ وقتی نوستالژی به دارایی استراتژیک تبدیل می شود قیمت دلار بازار آزاد امروز شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۴ Resolve AI با ARR کم اما ارزش گذاری ۱ میلیارد دلاری؛ بازی جدید «اتوماسیون عملیات» قیمت خودرو های داخلی و مونتاژی در بازار / ۲۹ آذر ۱۴۰۴ Lovable و «ویب کدینگ»؛ جذب ۳۳۰ میلیون دلار برای ساخت نرم افزار با زبان طبیعی قیمت طلا ۱۸ عیار امروز شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۴ چرا شکایت مشتری، بهترین هدیه برای رشد کسب و کار شماست؟ قیمت دلار امروز مرکز مبادله ارزی شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۴ قیمت خودرو های داخلی جهش ۱۰۰ تا ۲۵۰ میلیون تومانی را تجربه کردند بانک مرکزی به وسعت دادگستری چرا تیم‌ های با استعداد شکست می‌خورند؟
محبوب ترین ها
وبگردی
خرید PS5خرید سی پی کالاف دیوتی موبایلاکستریم VXخرید از چینچوب پلاستماشین ظرفشویی بوشکامیونت فورسخرید بلیط هواپیماخرید جم فری فایرهارد باکسخرید تاج گل ارزانسرور مجازیبیمه شک دار نگیر!نرم افزار بهای تمام شده شُماران سیستمنرم افزار cmmsآزمون آنلاینپت شاپ آنلاینکمپرسور اسکروقرص لاغریاستند خیریهحرف تو: مرجع مقایسه برند و بررسی کسب کارهاکاپشن مردانهکوچینگ چیست
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه