پنجشنبه, ۹ فروردین(۱) ۱۴۰۳ / Thu, 28 Mar(3) 2024 /
           
فرصت امروز

شرکتPrivate rocket در تلاش است تا پروژه ای مهیج را مدیریت کند. قرار است این پروژه به ارسال اینترنت از طریق فضا بپردازد. اما موضوع دقیقا چیست؟

براساس این طرح، قرار است این شرکت خصوصی با همکاری پروژه space X یک شبکه ماهواری بسیار قوی ایجاد کند تا به ارائه خدمات اینترنتی با پهنای باند فراتر از حد اقدام کند. این تصمیم در شرایطی اتخاذ شده که مدتی پیش  (در ماه سپتامبر) یکی از راکت های آزمایشی spaceX در فضا منفجر شد.

با این وجود شرکت حامی پروژه در بیانیه ای رسمی اعلام کرد که هدف ما در شرایط فعلی در مرحله آزمایشی قرار دارد و نتایج مثبت ما طی چند ماه آتی شفاف تر خواهد شد. برنامه ما نه تنها بخشی از کره زمین، بلکه قسمت های گسترده ای از آن را پوشش خواهد داد.

ماهواره های SpaceX در ارتفاعات 714 تا 823 مایلی (حدود 1150 تا 1325 کیلومتر) بالاتر از ایستگاه های فضایی ثابت قرار دارند. بنابراین اطلاعات، می توان پروژه مخابراتی اینترنتی spaceX را جزو جاه طلبانه ترین پروژه های سال های اخیر طبقه بندی کرد.

اما جالب است بدانیم تاکنون بیش از 4 هزار ماهواره  (به همراه قطعات تکمیلی) و 83 هواپیمای مداری در فواصل 689 تا 823 مایلی مدار زمین فعالیت داشته اند، بنابراین این نخستین بار است که یک پروژه قصد دارد در شرایطی فراتر از سطوح گذشته اجرا شود. اگرچه این نخستین شرکتی نیست که برای رسیدن به موفقیت های مخابراتی و اینترنتی تلاش می کند و شرکت های مشهوری مثل بویینگ، تلست، اینتلست و... نیز در راستای اهدافی مشابه تلاش می کنند، اما شاید بتوان شرکت خصوصی راکت را کامیاب ترین شرکت در متقاعد کردن دولت فدرال برای همکاری در این سطح ارزیابی کرد.

توسعه شبکه های خدمات رسان ماهواره ای، افزون بر تمامی سودهای خود، به لحاظ اقتصادی نیز سودآوری قابل توجهی دارند. اگرچه بسیاری از شرکت های فعال در چنین پروژه هایی در طول دهه 90 میلادی درجاتی از شکست را تجربه کردند، اما الون ماسک بنیانگذار space X سال گذشته میلادی اعلام کرد در طول این سال بالغ بر 8 میلیون دلار صرف هزینه های این پروژه شده است؛ هزینه ای که صرف پرتاب 800 موشک ماهواره ای به فضا شده است.

قرار است این پروژه نه تنها مناطق مختلف ایالات متحده، بلکه بخش هایی از پورتوریکو و جزایر ویرجین را نیز پوشش دهد. براساس اطلاعات موجود، هریک از این موشک های ماهواره ای وزنی معادل 850 پوند  (386 کیلوگرم) دارند. این حجم سرمایه گذاری نشان می دهد این شرکت در انتظار یک سوددهی بالاست.

پروژه هایی با رویکردهایی مشابه

پروژه بالن های اینترنت شرکت گوگل یکی از مشهور ترین و البته پرسروصدا ترین پروژه هایی است که طی چند سال اخیر در عرصه توسعه باندهای اینترتی اجرایی شده است. نگاهی به اطلاعات مندرج در وب سایت رسمی گوگل نشان می دهد این پروژه با هدف کاهش آمار روستاها و مناطقی که به اینترنت دسترسی ندارند، طراحی شده است.

از روزهای آغاز این پروژه بالن های اینترنت رسان موفق شده اند، تا 17 کیلومتر مسافت را طی کرده و هر 30 دقیقه یک بار پرواز خود را تمدید کنند. اخیراً بالن های شرکت گوگل موفق شده اند با رکورد 187 روز پرواز بی وقفه در فضای اتمسفر، رکوردی شگفت انگیز به نام خود ثبت کنند.

اما کیفیت اینترنتی که از طریق بالن ها ارسال می شود نیز در نوع خود قابل توجه است. درواقع اگر تصور کنیم آنها در خطوطی موازی یکدیگر و در فواصل 100 کیلومتری از هم پرواز کنند، قادر به پوشش دادن مناطقی بسیار گسترده با اینترنتی 10 مگابیت بر ثانیه ای خواهند بود. همکاری کشورهای مختلف با این طرح می تواند در توسعه میادین تحت پوشش اینترنت افزوده و نرخ عدم دستیابی به اینترنت را به حداقل برساند.

اما نکته مهم در خصوص موفقیت این پروژه، حرکت بالن ها براساس باد است. درواقع اگر بناست آنها براساس الگوریتم های حرکت باد به تعیین مسیر بپردازند. باید از پیش نقشه ای مشخص در خصوص حرکت باد تعیین شود. از سوی دیگر تمامی این بالن ها به سیستم GPS و ردیاب مجهز هستند. این سیستم کمک می کند تا حرکت آنها در مسیری مشخص قرار گرفته و نرخ انحراف از مسیر به حداقل برسد.

تجهیزات امدادی از دیگر مواردی است که در این بالن ها تعبیه شده است. درواقع در شرایطی که احتمال سقوط و آسیب رسیدن به آنها وجود دارد. تجهیزات نجات و فرود اضطراری شان احتمال هر گونه خسارت را به حداقل می رساند.

هند یکی از کشورهای در حال توسعه است، که ضمن مذاکره با مدیران گوگل، امکان استفاده از پروژه بالن را به دست آورده است. مقامات دولت هند نام این پروژه را  «زیرساخت در آسمان» گذاشته اند؛ پروژه ای که قرار است 68 درصد از جمعیت هند را اینترنت دار کند. اگرچه پیش از این نیز کالیفرنیا به عنوان یکی از مناطق آزمایشی پروژه بالن، به مدت 100 روز از اینترنت 3G استفاده کرده است.

ارتباط با نویسنده: royapakseresht@gmail.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/LY4MPThp
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاروکیلقطعات لیفتراکدستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورلیفتراکپرس لاین ساخت پرسشنامهرمان پرطرفدارسررسید 1403طراحی سایت فروشگاهشیر برقی گازتیزهوشان پایه ششمخرید نرم افزار حسابداریخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلتقویم رومیزیقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه