پنجشنبه, ۶ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Thu, 25 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

به گزارش فرصت امروز به نقل از تجارت نیوز، در ماهی که گذشت قیمت سکه و قیمت طلا نوسانات چشمگیری را تجربه کردند. در معاملات انتهایی فروردین، نرخ هر عدد سکه، در محدوده قیمتی ۱۳میلیون و ۹۰ تا ۱۳ میلیون و ۱۷۰هزار تومان ثبت شد. این نرخ تا نیمه اول اردیبهشت تغییر چندانی نداشت. به صورتی که حد نوسان ۱۵روز ابتدایی این ماه رقم ۱۳میلیون و ۱۹۴هزار تومان بود.

آغاز روند افزایشی قیمت سکه را می توان از ابتدای دهه سوم اردیبهشت دانست. در روزهای بیست و یکم و بیست دوم ماه گذشته، نرخ هر قطعه سکه امامی به ترتیب با حدود ۴۵۰هزار و ۸۴۰ هزار تومان افزایش قیمت، به سطح قیمتی ۱۴میلیون و ۷۹۵ هزار تومان رسید. با این حال در روزهای پایانی اردیبهشت، نرخ این فلز گرانبها با تعدیل قیمت مجدد به سطوح قیمتی اولیه کانال ۱۴میلیون تومانی بازگشت.

نرخ حباب سکه امامی

طی معاملات اردیبهشت، نرخ حباب سکه امامی نیز شاهد نوسانات قابل توجهی بود. تحلیلگران بازار، اختلاف میان نرخ تمام شده هر کالا با قیمت فروش آن کالا در معاملات را اصطلاحا حباب قیمتی می نامند.

طبق فرمول محاسبه ارزش ذاتی سکه در بازار ایران با ضرب نرخ جهانی و لحظه ای اونس طلا در نرخ دلار در بازار آزاد و ضرب مجدد آن در رقم ۲۳۵۳/ ۰ و تفریق آن از رقم حال حاضر سکه در بازار می توان به رقم دقیق حباب قیمتی سکه های معامله شده رسید.

طبق محاسبات صورت گرفته، طی معاملات ماه گذشته نرخ حباب هر قطعه سکه امامی از رقم حدودی ۳۵۰هزار تومان در ۳۱ فروردین به رقم یک میلیون و ۴۳۰هزار تومان در تاریخ ۲۵اردیبهشت رسید.

تاثیر انتظارات تورمی بر قیمت سکه

به تعبیر برخی از کارشناسان بازار تهران این افزایش چشمگیر نرخ حباب سکه را می توان به عنوان سندی بر تاثیر قابل توجه انتظارات تورمی بر قیمت سکه دانست.

کارشناسان اقتصادی بازار تهران، عوامل گوناگونی را به عنوان محرک های افزایشی قیمت سکه و ارز در معاملات نیمه دوم اردیبهشت مطرح می کنند. پس از تغییر سیاست های پولی و بانکی کشور آمریکا در راستای مقابله با موج جدید تورم جهانی، تقاضا برای طلا کاهش یافته است و همین کاهش حجم تقاضا با برهم زدن تعادل بازار این فلز گرانبها موجب کاهش قیمت آن در معاملات جهانی شد. با این حال در دهه سوم اردیبهشت، اونس جهانی چند روزی شاهد نوسانات افزایشی بود.

به عقیده کارشناسان، مهم ترین عوامل رشد نرخ دلار و سکه انتشار سیگنال های سیاسی حول محور مذاکرات وین و نوسانات قیمت کالاهای اساسی بوده است.

پس از اعلام توقف در روند نشست های ایران و گروه ۱+۴ در ماه های پایانی سال گذشته انتظارات نسبت به آینده این نشست ها شروع به تغییر فاز کرد. در اواسط اردیبهشت این تغییر فاز با نخستین دوره از اصلاح سیاست های یارانه ای همراه شد و پس از افزایش قیمت برخی کالاهای اساسی همچون آرد و شیر شدت بیشتری گرفت. در نهایت باعث رشد حدودا ۱۰درصدی قیمت سکه از انتهای فروردین ماه تا کنون شد.

افت ۵/ ۵ درصدی طلای جهانی

۳۰ روز اخیر، برای بازارهای جهانی پر از فراز و نشیب بود. در این مدت، افزایش نرخ بهره در سراسر جهان به ویژه در آمریکا موجب شد بازارهای مالی با فشار فروش شدیدی از سوی معامله گران مواجه شوند. قیمت طلا که کار خود را با محدوده ۱۹۵۰دلار آغاز کرد، با ریزش ۵/ ۵درصدی به محدوده ۱۸۵۰دلار رسید.

در بازار سهام نیز فشار فروش معامله گران موجب شد که ارزش سهام بسیاری از شرکت ها با افت شدیدی روبه رو شود. در بازار رمزارزها نیز شرایط مشابهی وجود داشت. بیت کوین به یکی از حیاتی ترین حمایت های خود رسیده و معامله  گران صعودی در تقلا برای محافظت از این حمایت هستند (دنیای اقتصاد).

جدول کامل قیمت دلار و ارزهای معتبر

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/fiTt5s3B
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاردستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطی
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه