به گزارش فرصت امروز به نقل ازدنیای اقتصاد، طبق فرمان هشت ماده ای رئیس جمهور، خردادماه۱۴۰۱ به عنوان آخرین فرصت رفع موانع قانونی و اجرایی واردات خودرو تعیین شد. این در شرایطی است که با گذشت یک ماه از مهلت مقرر نه تنها وارداتی صورت نگرفته است، بلکه آیین نامه ورود خودروهای خارجی به کشور نیز در کما قرار دارد.
طی هفته های پایانی بهار ۱۴۰۱ با پمپاژ اخبار مثبت مربوط به آزادسازی واردات خودرو، بازار در انتظار عملیاتی شدن فرمان رئیس جمهور به سر می برد. این وضعیت اما با اتمام مهلت مقرر (پایان آخرین ماه بهاری) و در کنار وعده های بی حاصل ابلاغ آیین نامه، بازار خودرو را در تیرماه در شرایط بلاتکلیفی قرار داد.
به طوری که هم اکنون رکود معاملات بر این بازار سایه انداخته است. در این زمینه برخی اخبار غیررسمی از مخالفت سیاستگذار ارزی با واردات خودرو خبر می دهد و برخی دیگر نیز از تحرکاتی برای امتیازگیری و محدود کردن واردات در راستای گارانتی تولید داخل تاکید دارد. این در شرایطی است که انتظارات تورمی ناشی از ناامیدی نسبت به آزادسازی ورود خودروهای خارجی می تواند منجر به آشفتگی و التهاب در دیگر بازارها شود.
در یک هفته گذشته اخبار متنوعی از بازار و صنعت خودرو منتشر شد. از رکورددار شدن تولید خودرو همراه با رشد ۱۸درصدی تا حذف سه خودرو از چرخه تولید خودروسازان و در نهایت قطعیت واگذاری سهام دو خودروساز بزرگ کشور. اما تاثیر این اخبار بر بازار و تقاضای خودرو در هفته گذشته چه بوده است؟ بازار این هفته خودرو با وجود این اخبار یک بازار رکودی بود که افزایش قیمت محسوس یا افزایش تقاضایی در آن دیده نمی شد. سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودروی تهران، مهم ترین عامل این رکود را بلاتکلیفی واردات می داند و در مقابل علیرضا پورحسنی، فعال بازار خودرو، قرعه کشی این هفته خودرو به قیمت کارخانه را عامل مهم تری در این زمینه قلمداد می کند.
سخنگوی وزارت صمت سه روز قبل اعلام کرد خودروسازی با رشد ۱۸درصدی در خردادماه رکورددار رشد در تولید کشور شد. علاوه بر این موضوع، واگذاری سهام مدیریتی دولت در ایران خودرو و سایپا از اخبار مناقشه برانگیز هفته جاری بود. برخی معتقد بودند که این موضوع به کاهش تصدی گری دولت کمک می کند و در مقابل برخی شرایط فعلی را برای چنین واگذاری ای مناسب نمی دانستند. ثبت نام بیش از ۶میلیون نفر در سامانه یکپارچه خودرو برای حدود ۷۶هزار و ۷۰۰ خودرویی که قرار است در این مرحله پیش فروش شود نیز از اخبار قابل توجه هفته گذشته بود. به نظر می رسد این استقبال گسترده نه صرفا از طرف مصرف کنندگان بلکه از سوی سرمایه گذارانی صورت گرفته که بازار خودرو به دلیل اختلاف قیمت کارخانه و بازار، برای آن ها همچنان جذابیت دارد. در این بین نه تنها خودرو بلکه فروش حواله این شبه لاتاری نیز می تواند برای آنها حدود ۴۰میلیون تومان سود بی دردسر به همراه بیاورد.
روز دوشنبه نیز خبر خداحافظی سه خودروی ارزان قیمت تیبا، سمند و ساینا از چرخه تولید خودروسازان توسط وزارت صمت اعلام شد. خبری که به نظر می رسد برای بخش بزرگی از متقاضیان خودرو، خبر نگران کننده ای باشد. با جایگزینی هایما و شاهین و چند خودروی دیگر که در رده قیمتی بالاتری هستند، تقاضای بخش عمده ای از اقشار جامعه برای خودروی ارزان قیمت نادیده گرفته می شود.
با این حال به نظر می رسد هیچ یک از این موارد در یک هفته گذشته تاثیر مستقیمی روی بازار نداشته است. گذشت یک ماه از تابستان نیز عامل دیگری است که در سال های گذشته باعث افزایش میزان تقاضا در بازار می شد، اما رکود جاری در معاملات نشان می دهد که حتی سفرهای تابستانی نیز محرک خوبی برای افزایش معاملات خودرویی نبوده است. گرچه در آستانه ماه محرم هرساله شاهد کاهش میزان تقاضا در بازار خودرو بودیم، اما بررسی ها نشان می دهد رکود در بازار خودرو نه تنها قیمت ها را متاثر از خود نکرده بلکه با وجود عوامل مختلف تقریبا افزایش قیمتی نیز دیده نمی شود.
جدول کامل قیمت خودروهای داخلی و وارداتی