به گزارش فرصت امروز به نقل از دنیای خودرو، وقتی درمورد کاهش یا افزایش قیمت صحبت می کنیم، باید نقطه ای را به لحاظ زمانی به عنوان مبدأ درنظر بگیریم تا تغییرات احتمالی بر مبنای آن ارزیابی شود.
این بازه و مبدأ درعلم اقتصاد تا یک ماه قبل در نظر گرفته می شود.اما برای بررسی دقیق تر معمولا تغییرات قیمت در یک بازه دو تا سه ماهه مورد توجه قرار می گیرد. بر این اساس می توان گفت اگرچه قیمت خودروهای تولید داخل و چینی در دو هفته اخیر به شکل نسبی سیر نزولی داشته، اما آن چه در طول یک تا دو ماه گذشته شاهد آن بوده ایم، از افزایش شدید قیمت ها در این بخش از بازار حکایت می کند.
درواقع افت قیمت انواع خودرو در روزهای اخیر به هیچ عنوان قابل مقایسه با رشد آن در یک تا دو ماه پیش نیست و شاید بتوان گفت تنها از التهاب بازار کاسته شده است.
به عنوان مثال قیمت فونیکس تیگو ٨ پرو در حدود یک ماه و نیم پیش در مرز ٢ میلیاردتومان بود و درحالی طی دو هفته گذشته تا محدوده ٢.٨ میلیاردتومان پیش رفت که حالا با افت ۳۰۰ میلیونی، بهای آن به ٢.٥ میلیاردتومان رسیده است.
براین اساس دراین خصوص نمی توان از اصطلاح کاهش قیمت استفاده کرد؛ بلکه می توان گفت رشد قیمت در این بخش از بازار متوقف شده است.