جمعه, ۱۰ فروردین(۱) ۱۴۰۳ / Fri, 29 Mar(3) 2024 /
           
فرصت امروز

به گزارش فرصت امروز به نقل از تجارت نیوز، اواخر سال گذشته بود که قیمت خودرو در درب کارخانه 18 درصد افزایش یافت. در آن نوبت از افزایش قیمت محصولات خودروسازان گفته شد که این اقدام برای کاهش زیان دهی خودروسازان انجام شد. این در حالی بود که قیمت گذاری دستوری یکی از عوامل اصلی زیان خودروسازان داخلی شناخته می شد.

برای آزادسازی قیمت ها وزارت صمت خودروسازان را موظف به عرضه خودرو در بورس کالا کرد. عرضه خودرو در بورس کالا می توانست قدمی باشد برای رهایی خودروسازان از قیمت گذاری دستوری. اما به نظر می رسد این طرح نیز پاسخگوی مشکلات صنعت خودروسازی کشور نبود و این طرح نیز منتفی شد.

واکنش بازار آزاد به افزایش قیمت خودرو کارخانه ای

حال پس از گذشت بیش از یک سال، شورای رقابت مجدداٌ وارد بحث قیمت گذاری شده است و قصد افزایش قیمت ها را دارد. در ابتدا زمزمه هایی مبنی بر افزایش 30 الی 80 درصدی یا پنج الی 100 درصدی قیمت خودرو به گوش می رسید. اما حال وزارت صمت اعلام کرد که این افزایش قیمت خودرو در درب کارخانه به چه میزان است و چه زمانی اجرایی می شود.

آن گونه که منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت در نشست خبری امروز اعلام کرد، قیمت خودرو در درب کارخانه بین 30 الی 70 درصد افزایش پیدا می کند.

او در این رابطه بیان کرد: افزایش قیمت خودروهای کارخانه در سال آینده اعمال می شود.

کدام خودروها 70 درصد گران می شوند؟

در این میان، این مساله مطرح می شود که افزایش 30 الی 70 درصدی قیمت ها به چه شیوه ای اجرا خواهد شد؟

کارشناسان معتقدند که قیمت تعدادی از محصولات خودروسازان تفاوت چندانی با بازار آزاد ندارند. در نتیجه در کل نباید با افزایش قیمت همراه شوند. اما همان گونه که وزارت صمت اعلام کرد، حداقل افزایش قیمت ها 30 درصد است و خودروهایی که به نسبت با قیمتی واقعی در درب کارخانه به فروش می رفت نیز حداقل با 30 درصد افزایش قیمت همراه می شوند.

حال کارشناسان معتقدند بیشترین میزان افزایش قیمت، یعنی رشد 70 درصدی نرخ خودرو در درب کارخانه به خودروهایی می رسد که اختلاف قیمت بیشتر از 50 درصد با بازار داشته باشد.

واکنش بازار آزاد به افزایش قیمت خودرو کارخانه ای

سوال دیگری که در این بین مطرح می شود این است که بازار چه واکنشی به این افزایش قیمت نشان خواهد داد؟

سال گذشته که قیمت خودرو در درب کارخانه 18 درصد افزایش یافت، بازار بلافاصله واکنش نشان داد و قیمت ها روند صعودی به خود گرفتند. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که در ادامه سال عواملی، مانند تورم، نوسانات ارزی، ممنوعیت واردات خودرو و خبردرمانی های متعدد قیمت خودرو را بیش از پیش با افزایش همراه کرد.

برخی معتقدند که نرخ خودرو در بازار آزاد هم گام با اعمال طرح افزایش قیمت ها در درب کارخانه شروع به بالا رفتن می کند. البته برخی دیگر نیز معتقدند که بازار خودروی کشور دیگر کششی برای افزایش قیمت ندارد. چراکه خودرو تاکنون با افزایش قیمت کافی همراه شده است.  این دسته از افراد معتقدند که این افزایش قیمت تاثیر زیادی بر بازار نخواهد داشت. زیرا هنگامی که قیمت ها واقعی شوند، تقاضای کاذب کاهش می یابد و در نتیجه قیمت ها نیز پایین می آیند.

جدول کامل قیمت خودروهای داخلی و وارداتی

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/gUP6Arxv
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
علی :
11 ماه پیش
خودرو در بازار ازاد گران میشود
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاروکیلقطعات لیفتراکدستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورلیفتراکپرس لاین ساخت پرسشنامهرمان پرطرفدارسررسید 1403طراحی سایت فروشگاهشیر برقی گازتیزهوشان پایه ششمخرید نرم افزار حسابداریخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلتقویم رومیزیقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه