چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Wed, 15 May(5) 2024 /
           
فرصت امروز
خودرو کالای سرمایه ای یا مصرفی؟

روند کاهشی قیمت خودرو در بازار از فروردین ماه

11 ماه پیش ( 1402/3/11 )
 

به گزارش فرصت امروز به نقل از اقتصاد نیوز، همراه با افت قیمت خودرو از فروردین ماه سال جاری اظهار نظرهای زیادی مبنی بر خروج خودرو از کالای سرمایه ای و بازگشت به کالای مصرفی صورت گرفته است. در این زمینه روز گذشته نیز سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو، در گفت و گو با خبرگزاری ایرنا عنوان کرده بود یکی از دلایل بالا رفتن قیمت ها در سال های اخیر، تغییر ماهیت خودرو از یک کالای مصرفی به سرمایه ای بود و مدعی شده است که اکنون «به تدریج شاهد خروج خودروهای موجود در پارکینگ ها به سمت بازار و ریزش قیمت ها خواهیم بود، حتی اگر دلار بازار آزاد در همین محدوده باقی بماند.» اما باید دید آیا سراشیبی قیمت خودرو در بازار ماندگار خواهد بود و می توان این ادعا را پذیرفت که دیگر خودرو یک کالای سرمایه ای نیست؟ با تکیه بر سه دلیل عمده می توان گفت این ادعا در مورد خودرو درست نیست و همچنان بسیاری از افراد با انگیزه های سرمایه ای دست به خرید خودرو می زنند.

روند کاهشی قیمت خودرو در بازار از فروردین ماه

شاید مهم ترین دلیل این موضوع فاکتورهای اقتصاد کلان از جمله تورم و نرخ ارز است. با رشد روز افزون نرخ ارز افراد احساس می کنند که اگر سریع تر دست به خرید محصولاتی که بتواند ارزش پول آنها را حفظ کند، نزنند، سرمایه آنها روز به روز بی ارزش تر می شود. بدین ترتیب با سر به فلک کشیدن نرخ ملک، به نظر می رسد بسیاری از افراد سعی می کنند با خرید خودرو ارزش پول خود را حفظ کنند. از طرف دیگر با تورم انتظاری که در بازار خودرو موجود است، بسیاری تصور می کنند که اگر امروز دست به خرید خودرو نزنند، ممکن است در آینده بسیار نزدیک دیگر نتوانند خودرو بخرند یا باید به خودروهای رده پایین تر اکتفا کنند. بنابراین بسیاری با هدف خرید و فروش خودرو و کسب سود حاصل از افزایش قیمتی که به خاطر تورم رخ می دهد برای خرید خودرو اقدام می کنند.

از طرف دیگر به نظر می رسد بدعهدی سیاستگذار و متولی صنعت خودرو باعث شده افراد دیگر امیدی نداشته باشند که با تحقق برنامه های مدنظر سیاستگذار بازار وضعیت بهتری به خود گرفته و قیمت ها کاهش پیدا کند. تنها تفاوت ایجادشده در این مورد این است که اکنون افراد به جای خرید خودرو از بازار، محصول موردنظر خود را از سامانه یکپارچه خریداری می کنند به این امید که بتوانند در آینده آن را در بازار بفروشند. واقعیات موجود در دیگر بازارها نیز مبین همین موضوع است. پیش از این رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران اعلام کرده بود که افراد برای شرکت در مرحله دوم فروش خودرو دست به فروش طلاهای خود می زنند. همچنین یک نماینده مجلس نیز طی روزهای گذشته اعلام کرد افراد برای شرکت در این طرح سهام های خود را در بازار سرمایه می فروشند به طوری که موجب شوک به این بازار شده است. بنابراین نشانه ها حاکی از آن است که نه تنها سرمایه در حال خروج از بازار خودرو نیست بلکه به سمت آن روانه شده است.

جدول کامل قیمت خودروهای داخلی و وارداتی

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/Sq3Rc9DM
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگان
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه