شنبه, ۲۹ آذر(۹) ۱۴۰۴ / Sat, 20 Dec(12) 2025 /
           
فرصت امروز
برنامه سیاست گذار خودرویی:

آزادسازی قیمت خودرو در مبدا و واردات خودروهای صفر و کارکرده

2 سال پیش ( 1402/7/7 )
 

سیاست گذار خودرویی در دور جدید برنامه های متفاوتی برای شرکت های خودروساز در نظر گرفته است. آزادسازی قیمت خودرو در مبدا، اضافه شدن محصولات برقی به سبد محصولاتی خودروسازان و واردات خودروهای صفر و کارکرده را می توان به عنوان برنامه های اصلی صمت در حوزه خودرو نام برد. اما در میان آنها حرکت به سمت آزادسازی قیمت کارخانه ای خودرو بیش از سایر مسائل تکلیف خودروسازان را روشن می کند.

به گزارش فرصت امروز به نقل از اقتصادنیوز ، وزیر صمت گفت چرا باید به خودروسازها رانت دهیم و بعد قیمت آن ها را کنترل کنیم. این اظهار نظر عباس علی آبادی نیت اصلی صمت را درباره بحث قیمت کارخانه ای خودرو نشان می دهد.
 
آن طور که وزیر صمت دولت سیزدهم گفت، دیگر هیچ رانتی در کار نیست و خودروسازان باید روی پای خودشان بایستند.

آزادسازی قیمت خودرو در مبدا و واردات خودروهای صفر و کارکرده

بر اساس گزارش اکوایران، این اظهارات نشان می دهد با توجه به اینکه دولت سیزدهم حدود دو سال دیگر بر مسند کار قرار داد، به احتمال زیاد طی بازه زمانی باقی مانده تا پایان عمر دولت، شاهد مرگ سیاست قیمت گذاری دستوری در صنعت خودرو خواهیم بود.

کارشناسان بارها بر سیاست غلط صمت درباره قیمت گذاری دستوری تاخته اند. آنها تاکید کرده اند دیکته قیمت به شرکت های خودروساز اصلی ترین دلیل تولید زیان انباشته در این شرکت ها است. کارشناسان معتقدند قیمت گذاری دستوری سبب شده تا شرکت های خودروساز محصولات تولیدی خود را زیر قیمت تمام شده بفروشند و این اتفاق بنیه مالی آنها را به شدت کاهش داده است.

کارشناسان به معامله ای که سال هاست میان شرکت های خودروساز و سیاست گذار اتفاق افتاده اشاره می کنند و می گویند دولت ها طی بیش از یک دهه اخیر از یک طرف بازار را به صورت انحصاری به خودروسازان داده اند و از طرف دیگر هر گاه شرکت های خودروساز دشوار چالش مالی می شوند با ترزیق منابع مالی ارزان قیمت از مسیر وام های بانکی به صورت مُسکن وار مشکل نقدینگی در گردش خودروسازان را حل می کنند اما در مقابل این امتیازها علاوه بر تعیین مدیران عامل برای ایران خودرو و سایپا، قیمت محصولات تولیدی آنها را با ساز و کاری غیر از نظام عرضه و تقاضا به آنها دیکته می کنند.

حال در این شرایط وزیر صمت می گوید چرا باید به خودروسازها رانت دهیم و بعد قیمت آن ها را کنترل کنیم.

رمزگشایی از این صحبت های وزیر نشان می دهد که مدیر ارشد صمت در دور جدید قصد دارد تا زیر میز معامله اسلاف خود با خودروسازان بزند. به نظر می رسد علی آبادی قصد دارد در مقابل تعطیل کردن سیاست قیمت گذاری دستوری و وام های ارزان قیمت به شرکت های خودروساز، قیمت گذاری دستوری و تعیین مدیران عامل را متوقف کند.

آن طور که وزیر صمت دولت سیزدهم می گوید خودروسازان باید روی پای خود بایستند این به آن معناست که درهای بازار خودرو بروی برندهای جهانی خودروساز باز خواهد شد و خودروسازان باید در یک فضای رقابتی به دنبال کسب سهم بازار برای محصولات تولیدی خود باشند.

البته علی آبادی همچنان بر تداوم سیاست تعرفه ای برای ورود محصولات تولیدی برندهای جهانی خودروساز تاکید می کند. این مساله را می توان به نوعی آوانس صمت به خودروسازان قلمداد کرد هر چند که استفاده از اهرم تعرفه توسط سیاست گذار در سایر بازارها نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

هر چه هست نیت سیاست گذار خودرویی، آزادسازی قیمت خودرو در مبدا است و این مساله بارها به انواع مختلف بیان شده است. البته فراموش نکنیم پایان دادن به سیاست قیمت گذاری دستوری در ادوار پیشین نیز از سوی وزرای صمت مطرح شده اما هنگامی که پای عمل به میان آمده این مساله به حاشیه رانده شده است. باید منتظر بمانیم و ببینیم عباس علی آبادی تا چه حد به سخنان خود در باب پایان دادن به رانت شرکت های خودروساز وفاودار می ماند؟

جدول کامل قیمت خودروهای داخلی و وارداتی

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/XHxxl85Q
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
تزریق هوش هیجانی به فرهنگ سازمان قیمت طلا و سکه امروز شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۴ ویزا و مسترکارت ۱۶۷.۵ میلیون دلار برای پرونده کارمزد ATM پرداخت می کنند شاخص کل بازار بورس به دنبال فتح کانال 4 میلیون واحد برنامه ریزی هوش مصنوعی در ایران؛ چگونه در شرایط تحریم تصمیم درست بگیریم؟ قیمت خودرو های پر تیراژ داخلی در اولین روز هفته شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۴ سونی کنترل «Peanuts» را گرفت؛ وقتی نوستالژی به دارایی استراتژیک تبدیل می شود قیمت دلار بازار آزاد امروز شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۴ Resolve AI با ARR کم اما ارزش گذاری ۱ میلیارد دلاری؛ بازی جدید «اتوماسیون عملیات» قیمت خودرو های داخلی و مونتاژی در بازار / ۲۹ آذر ۱۴۰۴ Lovable و «ویب کدینگ»؛ جذب ۳۳۰ میلیون دلار برای ساخت نرم افزار با زبان طبیعی قیمت طلا ۱۸ عیار امروز شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۴ چرا شکایت مشتری، بهترین هدیه برای رشد کسب و کار شماست؟ قیمت دلار امروز مرکز مبادله ارزی شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۴ قیمت خودرو های داخلی جهش ۱۰۰ تا ۲۵۰ میلیون تومانی را تجربه کردند
محبوب ترین ها
وبگردی
خرید PS5خرید سی پی کالاف دیوتی موبایلاکستریم VXخرید از چینچوب پلاستماشین ظرفشویی بوشکامیونت فورسخرید بلیط هواپیماخرید جم فری فایرهارد باکسخرید تاج گل ارزانسرور مجازیبیمه شک دار نگیر!نرم افزار بهای تمام شده شُماران سیستمنرم افزار cmmsآزمون آنلاینپت شاپ آنلاینکمپرسور اسکروقرص لاغریاستند خیریهحرف تو: مرجع مقایسه برند و بررسی کسب کارهاکاپشن مردانهکوچینگ چیست
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه