جمعه, ۱ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Fri, 21 Jun(6) 2024 /
           
فرصت امروز

به گزارش فرصت امروز به نقل از دنیای خودرو، مدیران خودروسازی های بزرگ کشور در هفته های اخیر، وزیر صمت را مستقیما خطاب قرار داده و از او خواسته اند تا درخصوص اصلاح روش قیمت گذاری خودرو، تدبیری اساسی به کار بندد. در این میان، مدیرعامل ایران خودرو تصریح کرده است که «این خودروساز درخواست حمایت رانتی ندارد و به دنبال افزایش قیمت به اندازه بازار نیست و همین که قیمت محصولات به اندازه ای باشد که تولید با زیان همراه نشود، متضمن پاسخگویی صنعت خودرو به نیازهای کشور و متضمن پیشرفت این صنعت خواهد بود.»

گرچه وزیر صمت نیز با خودروسازان همدلی کرده است، اما حتی سخن از کمترین اصلاحی در این زمینه همواره با واکنش های شدید برخی نمایندگان مجلس، شورای رقابت، دیگر سازمان های نظارتی و نهادهای مرتبط با صنعت خودرو همراه بوده و حتی به تشدید نوسانات قیمت در بازار انجامیده؛ این است که هر بار معاونان وزیر صمت در مورد توقف یا محدود شدن دامنه قیمت گذاری دستوری سخن گفته اند، به ناگزیر به فاصله کوتاهی ناچار به عقب نشینی شده اند و وزارت صمت هم ناچار شده است با انتشار اطلاعیه ای، سروصداهای بلندشده را بخواباند.

حذف دستوری قیمت خودرو دیر یا زود و دستکم به صورت چند مرحله ای باید در مسیر اجرا قرار گیرد

نمونه آن همین اطلاعیه اخیر بود که وزارت صمت درباره پاسخ معاون این وزارتخانه در یک برنامه تلویزیونی مبنی بر افزایش قیمت خودرو در ۱۴۰۳، اعلام کرد: «منظور از این پاسخ روند افزایش قیمت خودرو در بازار است، نه قیمت کارخانه ای خودرو.»

در این توضیحات بیان شده است که قیمت خودرو در بازار تابع عواملی نظیر افزایش تورم در سال آینده و پیش بینی روند افزایش نرخ ارز درپی وقوع اتفاقات اخیر بوده که باعث افزایش میانگین ۸۰۰تومانی نرخ ارز شده است.

وزارت صمت همچنین تصریح کرده عدم کنترل مواردی مانند رشد نقدینگی، میزان منابع ارزی قابل تخصیص از سوی بانک مرکزی به حوزه خودرو و اخبار تحولات منطقه، بر بازار خودرو تاثیر خواهد گذاشت. اما واقعیت این جاست که این عوامل تنها بر قیمت خودرو در بازار موثر نیستند، بلکه هزینه تولید و قیمت تمام شده خودرو را با توجه به نوسان نرخ مواد اولیه و قطعات تغییر می دهند.

این در حالی است که قیمت گذاری دستوری مانع دیده شدن این تغییرات در نرخ فروش خودرو از سوی کارخانه بوده و با توجه سرکوب و تثبیت این نرخ، زیان انباشته خودروسازان طی سال های اخیر همچون گلوله برفی بوده که با چرخ تولید، چرخیده و بزرگ و بزرگ تر شده و اکنون دیگر نه گلوله، بلکه یک گوی مهیب و غول آساست.

بر این اساس، حذف قیمت گذاری دستوری که به گفته وزیر صمت، در دستور کار او قرار دارد، دیر یا زود و دستکم به صورت چندمرحله ای باید در مسیر اجرا قرار گیرد. چراکه تعویق در شکستن این تابو، کار را به مراتب پیچیده تر و بغرنج تر می کند.

جدول کامل قیمت خودروهای داخلی و وارداتی

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/pEJCAdUH
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتMEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهلوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانه
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه