شنبه, ۸ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Sat, 27 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

به گزارش فرصت امروز به نقل از تجارت نیوز، قیمت خودرو به مولفه های بسیاری بستگی دارد و شاید بی اهمیت ترین اتفاقات نیز بتواند تأثیر بسیاری روی روند بازار خودرو بگذارد. سال 1402 برای بازار خودرو یکی از آرام ترین سال های پس از ممنوعیت واردات خودرو بود که عمده دلیل آن می تواند به دلیل آزادسازی دوباره واردات خودرو باشد. چنانکه در این سال حکم فرمایی رکود بر بازار کاملاً مشهود بود. 

در ادامه بالا و پایین قیمت ها در بازار به کمک چهار محصول داخلی و مونتاژی بررسی می شود که از ابتدای سال، بدون تغییر به تولید رسیده اند. به دلیل فشارهای سازمان استاندارد مبنی بر رعایت استانداردهای 85گانه، بسیاری از محصولات داخلی پس از خرداد با استانداردهای جدید و قیمت های متفاوت در بازار عرضه شدند؛ بنابراین چهار خودروی مورد بررسی، از همان ابتدای سال به تولید می رسیدند و پس از اعلام قیمت های جدید نیز تغییرات چندانی نداشتند.

قیمت خودرو ها از ابتدای سال چقدر تغییر داشت؟

تأثیر اخبار سیاسی- اقتصادی روی قیمت خودرو

با بررسی روند چهار خودروی داخلی و مونتاژی در بازه های دوماهه می توان متوجه شد که اکثریت بازار، روند مشخصی را طی کرده اند. قیمت خودرو ابتدای سال با تأثیر از روند سال گذشته، افزایش چشم گیری را تجربه کرد، اما انتشار خبر استیضاح محمدرضا فاطمی امین، وزیر سابق صمت در تاریخ 10 اردیبهشت توانست آرامش را به بازار خودرو بازگرداند.

هم زمان با موضوع فوق، نرخ دلار در بازار آزاد هم نزولی شد و از کانال 55 هزار تومان در اردیبهشت به کانال 47 هزار تومان در خرداد سقوط کرد. همین سقوط نرخ ارز، در کنار روی کار آمدن عباس علی آبادی در وزارت صمت و پیگیری جدی تر روند واردات خودرو توانست قیمت خودروهای داخلی و مونتاژی را در بازار کاهشی کند. برای مثال کی ام سی J7 کرمان موتور تنها در پنج ماه توانست نزدیک به 800 میلیون تومان افت قیمت را تجربه کند.

پس از این افت قیمت شدید، دلالان از بازار خودرو به نوعی فرار کردند و همین موضوع توانست بازار را به کما فرو ببرد و چهار ماه رکود شدید را در بازار حکم فرما کرد. در این مدت، قیمت بیشتر خودروها در ثبات کامل بودند و نرخ دلار نیز در کانال 48 هزار تومان الی 50 هزار تومان نوسان می کرد.

رشد دوباره قیمت ها از ابتدای زمستان

نکته جالب اینکه روند قیمت ها باز هم از دی صعودی شد که می توان از چند بعد آن را بررسی کرد. در مرحله اول رشد نرخ دلار از کانال 50 هزار تومان آغاز شد و در یک ماه تا 55 هزار تومان رشد کرد. همین موضوع توانست اولین شوک قیمتی برای بازار خودرو باشد.

علاوه بر این، خبر فروش 120 هزار دستگاه خودروی داخلی با نرخ حاشیه بازار از سوی دو خودروساز بزرگ توانست آرامش بازار را بهم بریزد و افزایش قیمت ها را کلید بزند. ضمن اینکه، افت تولید خودرو در ماه های پایانی سال و افزایش نسبی تقاضا به دلیل نزدیکی به بازار شب عید، جزو دیگر محرک های قیمت خودرو عنوان می شود.

البته با بررسی عوامل تأثیرگذار روی بازار خودرو می توان متوجه شد که میزان افزایش قیمت ها، چندان هم شدید نبود و این موضوع می تواند به دلیل رکود موجود در بازار باشد. واقعیت ماجرا این است که با توجه به انتظار مردم برای خودروهای وارداتی، تقاضای بازار را در سطح بسیار پایین باقی مانده و شوک های قیمتی نتوانسته است تقاضا را به تناسب خود بالا ببرد. بنابراین بازار خودروی شب عید امسال به هیچ عنوان شبیه به بازارهای سال گذشته نیست و با وجود افزایش قیمت ناچیز، یکی از آرام ترین روزهای خود را سپری می کند. 

قیمت خودرو از ابتدای سال چقدر تغییر داشت؟

با وجود اینکه در ماه های پایانی سال، قیمت خودرو افزایشی بود اما باز هم بسیاری از محصولات از سقف قیمتی اردیبهشت سال جاری، فاصله دارند.

برای مثال بالاترین قیمتی که کوییک S تجربه کرد، نرخ 430 میلیون تومان بود که هم اکنون در محدوده 390 میلیون تومان، یعنی 10 درصد پایین تر خرید و فروش می شود. سورن پلاس محصول دیگر ایرانی هم به نسبت سقف 720 میلیون تومانی فروردین حدود 10 درصد ارزان تر است.

در بازار خودروهای مونتاژی اما میزان افت قیمت ها به قدری شدید بود که با وجود صعودی شدن بازار در ماه های پایانی، باز هم نسبت به سقف قیمت خودرو فاصله بسیاری وجود دارد. مثلاً KMC J7 در بالاترین قیمت خود به نرخ دو میلیارد و 260 میلیون تومانی دست پیدا کرد اما در روزهای پایانی سال جاری در محدوده یک میلیارد و 670 میلیون تومان، یعنی 35 درصد پایین تر خرید و فروش می شود.

ام وی ام X55 IE مدیران خودرو نیز رقم یک میلیارد و 720 میلیون تومان را در فروردین امسال به خود دیده بود اما هم اکنون در کانال یک میلیارد و 500 میلیون تومانی (14 درصد ارزان تر) معامله می شود.

به این ترتیب برآیند کلی بازار خودرو در سال گذشته را می توان آرام و به دور از تلاطم اعلام کرد و با وجود تورم بیش از 40 درصدی کشور، روند کلی قیمت ها در بازار سال 1402 نزولی بود.

جدول کامل قیمت خودروهای داخلی و وارداتی

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/uNsne7HC
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهنهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطی
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه