چرا طلق چراغ سالم و شفاف مهم است؟
یکی از جزئیات مهم در ظاهر و ایمنی خودرو، چراغ های جلو هستند. وقتی طلق چراغ خودرو شفاف و سالم باشد، نوردهی بهینه اتفاق می افتد و دید راننده در شب یا شرایط مه آلود بهتر می شود. اما با گذشت زمان و در اثر تابش آفتاب، گرد و غبار، باران اسیدی یا ضربه، طلق چراغ ها کدر یا زرد می شوند. این اتفاق علاوه بر کاهش زیبایی خودرو، توان نوردهی چراغ را هم تا حد زیادی کم می کند. خوشبختانه تعویض طلق چراغ کاری است که می توان با کمی دقت و ابزار مناسب، حتی در خانه انجام داد. در ادامه، صفر تا صد نحوه تعویض و نصب طلق چراغ در چهار مدل پراید، پژو پارس، پژو 206 و 207 را با هم مرور می کنیم.
قبل از اینکه تصمیم بگیری طلق چراغ را تعویض کنی، باید مطمئن شوی که مشکل با پولیش یا ترمیم حل نمی شود. مهم ترین نشانه ها عبارتند از:
· زرد یا کدر شدن شدید که حتی با پولیش چند مرحله ای برطرف نمی شود.
· ترک یا خط و خش عمیق روی سطح طلق.
· شکستگی بخشی از طلق که باعث ورود گرد و غبار یا آب به داخل چراغ شده است.
· آب بندی ناقص به دلیل تاب برداشتن طلق.
اگر هر یک از این علائم را مشاهده کردی، بهتر است به جای صرف هزینه برای ترمیم، سراغ تعویض طلق بروی.
بعضی وقت ها هزینه ترمیم طلق از تعویض اون هم بیشتر میشه.
برای اینکه کار راحت و بدون دردسری داشته باشی، قبل از شروع همه ابزار و قطعات لازم را آماده کن:
· طلق چراغ جدید (سازگار با مدل خودرو)
· پیچ گوشتی چهارسو و دوسو
· آچار بکس یا آچار فرانسه
· سشوار صنعتی یا هیتر (برای شل کردن چسب طلق قدیمی)
· تیغ یا کاردک پلاستیکی
· چسب مخصوص آب بندی چراغ
· دستکش کار
· پارچه نرم و تمیز
۱. تعویض طلق چراغ پراید
1. قطع اتصال برق چراغ: قبل از هر چیز، سوکت لامپ ها را جدا کن تا هم ایمن باشی و هم لامپ نسوزد.
2. باز کردن چراغ از بدنه: پیچ های نگهدارنده چراغ را باز کن و چراغ را به آرامی بیرون بکش.
3. گرم کردن محل اتصال طلق: با سشوار صنعتی، لبه های طلق را گرم کن تا چسب نرم شود.
4. جدا کردن طلق قدیمی: با کاردک پلاستیکی به آرامی طلق را جدا کن.
5. تمیز کردن شیار چراغ: باقی مانده چسب قدیمی را کاملا تمیز کن.
6. نصب طلق جدید: چسب آب بندی را در شیار بزن، طلق جدید را در جای خود فشار بده و مطمئن شو کاملا فیکس شده است.
7. بستن چراغ به بدنه و وصل کردن سوکت ها.
2. تعویض طلق چراغ پژو پارس
1. چراغ های پژو پارس کمی بزرگ تر هستند، بنابراین باز کردن آن ها نیاز به حوصله بیشتری دارد.
2. کاپوت را باز کن و پیچ های نگهدارنده بالایی و کناری چراغ را باز کن.
3. سوکت ها را جدا کن و چراغ را بیرون بیاور.
4. مثل روش پراید، با حرارت دادن، طلق را جدا کن.
5. شیار را تمیز و خشک کن.
6. طلق جدید را با چسب آب بندی نصب کن.
7. چراغ را دوباره سر جای خود نصب و پیچ ها را محکم کن.
3. تعویض طلق چراغ پژو 206 و 207
این دو مدل طراحی مشابهی دارند و مراحل کار تقریبا یکسان است:
1. کاپوت را باز کرده و پیچ های قسمت بالای چراغ را باز کن.
2. برای دسترسی بهتر، ممکن است نیاز باشد بخشی از سپر جلو را هم شل یا باز کنی.
3. چراغ را بیرون بیاور و سوکت ها را جدا کن.
4. طلق قدیمی را با حرارت ملایم جدا کن.
5. شیار را کامل تمیز کن و چسب جدید بزن.
6. طلق جدید را فیکس کرده و چراغ را سر جایش ببند.
یکی از مهم ترین مراحل در تعویض طلق چراغ، آب بندی دقیق است. اگر این کار به درستی انجام نشود، کوچک ترین باران یا شستشوی خودرو باعث ورود رطوبت و بخار به داخل چراغ می شود. این مشکل نه تنها ظاهر چراغ را خراب می کند، بلکه می تواند به سوختن لامپ یا زنگ زدگی اتصالات داخلی منجر شود.
1. تمیزکاری کامل شیار اتصال طلق و کاسه
قبل از هر کاری، تمام چسب قدیمی و باقی مانده گرد و خاک را با یک کاردک پلاستیکی یا تیغ موکت بری به آرامی جدا کن. سپس با یک پارچه بدون پرز، سطح را تمیز و خشک کن.
2. انتخاب چسب مناسب
برای آب بندی چراغ خودرو معمولا از دو نوع چسب استفاده می شود:
o چسب بوتیل (Butyl): حالت خمیری دارد، انعطاف پذیر است و در برابر حرارت و آب مقاومت بالایی دارد. این نوع چسب معمولا توسط خود کارخانه ها استفاده می شود.
o چسب سیلیکونی شفاف مخصوص خودرو: مناسب برای آب بندی چراغ است و شفافیت آن باعث می شود ظاهر کار تمیزتر باشد. فقط باید از نوع ضد UV و مقاوم در برابر حرارت انتخاب شود.
3. زدن چسب به اندازه کافی
لایه ای یکنواخت و پیوسته از چسب را روی شیار بزن. دقت کن که هیچ نقطه ای خالی نماند، چون حتی یک حفره کوچک می تواند باعث نفوذ آب شود.
4. فشار دادن طلق جدید به کاسه
طلق را به آرامی روی شیار قرار بده و فشار یکنواخت بده تا چسب به خوبی پخش و فشرده شود. بهتر است برای چند دقیقه طلق را ثابت نگه داری یا با گیره های مخصوص فیکس کنی.
5. خشک شدن کامل
بسته به نوع چسب، ممکن است بین ۲ تا ۲۴ ساعت زمان نیاز باشد تا کامل سفت شود. در این مدت چراغ را در محیط خشک و دور از گرد و خاک نگه دار.
نکته مهم
هیچ وقت از چسب های نامرغوب یا درزگیرهای ساختمانی برای آب بندی چراغ استفاده نکن، چون دوام و مقاومت حرارتی آن ها کافی نیست و در تابستان یا شستشوی موتور ممکن است باز شود.
· حرارت بیش از حد باعث تغییر شکل بدنه چراغ می شود، پس مراقب باش.
· همیشه از چسب آب بندی باکیفیت استفاده کن تا از ورود آب جلوگیری شود.
· بعد از نصب، چراغ را تست کن تا مطمئن شوی نوردهی درست است و طلق در جای خود محکم شده.
· اگر تجربه کافی نداری، بهتر است مراحل باز کردن و بستن سپر یا بخش های حساس را به یک تعمیرکار بسپاری.
بعد از نصب طلق جدید، با رعایت چند نکته می توان عمر آن را طولانی تر کرد:
1. شستشوی منظم با مواد شوینده ملایم.
2. استفاده از اسپری محافظ UV برای جلوگیری از زرد شدن.(برای طلق هایی که خودشونUV ندارن)
3. خودداری از استفاده از دستمال زبر یا کاغذهای خشن.
4. پارک خودرو در سایه یا استفاده از روکش خودرو برای محافظت در برابر آفتاب.
اگر قصد خرید طلق چراغ جدید یا حتی لوازم جانبی دیگر مثل خرید قالپاق ماشین را داری، بهتر است سراغ فروشگاه های معتبر بروی. مثلا سایت بست یدک یکی از فروشگاه هایی است که انواع لوازم یدکی را با کیفیت مناسب ارائه می دهد. مهم این است که محصولی بخری که استاندارد و متناسب با مدل خودرویت باشد. همچنین شما با خرید یک جنس با کیفیت تا مدت ها خیالتان از بابت طلق چراغ راحت است.
تعویض طلق چراغ خودرو کاری است که با کمی دقت و داشتن ابزار لازم، حتی در خانه هم قابل انجام است. این کار نه تنها ظاهر خودرو را تازه و زیبا می کند، بلکه ایمنی رانندگی در شب را هم بهبود می بخشد. چه پراید داشته باشی، چه پژو پارس، 206 یا 207، با رعایت مراحل بالا می توانی به راحتی طلق چراغ را تعویض کنی. فقط یادت باشد از طلق باکیفیت و چسب آب بندی استاندارد استفاده کنی تا مدت ها نیازی به تعویض دوباره نداشته باشی.